We wachten de uitkomst van het onderzoek wel af, als het tenminste ooit bekend wordt gemaakt. Ik wil wel opmerken dat het op zijn minst apart is dat overal in het land AKI's zijn vervangen door spoorwegbomen ter verbetering van de veiligheid, ook op trajecten zoals de Valleilijn waar de trein niet harder dan 80 rijdt. Rijdt er een halve trein, die alleen een tram wordt genoemd omdat we dat met zn allen hebben afgesproken(*), door stedelijk gebied met dezelfde 70 tot 80 km/u, met een frequentie 6x zo hoog is, dan is opeens een knipperlichtje, qua uitvoering nog minder dan een AKI, voldoende. Dit knipperlichtje heeft verder, in tegenstelling tot een AKI/AHOB niet eens een juridische status (
bron) maar heeft slechts een waarschuwende functie (oversteken op eigen risico (
bron)).
De gemeente Utrecht schrijft zelf dat "Een WSI mag niet worden toegepast bij een te kruisen snelheid van groter dan 50 km/h" )** Bij mijn weten ligt de baanvaksnelheid daar echter op 70 km/u.
Op dezelfde kruising is overigens al eerder iemand omgekomen, ergens in de periode 1990-1998 (
bron).
(*) een GTW is bijvoorbeeld slechts 17% zwaarder per strekkende meter dan de sneltram
----
Leesvoer:
Scriptie,
IVW
** = De verkeersregelfilosofie van de Gemeente Utrecht, 2002
----
Tekening hoe deze overweg er na de verbouwing van afgelopen zomer uit had moeten zien. Ben benieuwd of die afremhekjes inderdaad teruggeplaatst zijn.
Bron: Bovenbouwvernieuwing SUNIJ fase 1B -Bestuur Regio Utrecht, BRU-GVI-W011 Bestek BBV SUNIJ fase 1B (1.0, definitief, 19-12-2012) (Zip, 121 MB). Gepubliceerd op Tenderned.nl