Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

BusFreakRotterdam schreef: Sinds lijn 38 opgeknipt is in 2 lijnen is het aantal reizigers ook gehalveerd naar Crooswijk. Pak daarbij dat lijn 46 ook om zeep is geholpen en er rijden dalijk helemaal geen bussen meer naar Crooswijk. Volgens mij is openbaar vervoer het doen vervoeren van reizigers en niet het kijken naar waar verlies wordt geleden. Sommige lijnen draaien goed en sommige wat minder maar voorzien, in mindere mate, in de behoefte van het doen vervoeren. Lijn 38 terug laten keren, lijn 7 weer via de Goudsesingel laten rijden en het probleem is opgelost!
Het aantal reizigers naar Crooswijk is uiteraard niet gehalveerd, het aantal busreizigers is wel fors afgenomen.
En lijn 38 is juist geknipt omdat er voor het traject naar Crooswijk alternatieven zijn met lijn 7 en 8.
Ik ben het met je eens dat het doel van openbaar vervoer is om reizigers te vervoeren, maar op dit punt is er juist helemaal geen probleem. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Karl »

Mijn idee was toen de Hofpleinlijn in Randstadrail werd omgebouwd om tram 8 van de Kleiweg door te trekken naar Melachtonweg en daar te laten eindigen. Dat biedt een goede ontsluiting naar Den Haag vanuit Rotterdam noord, waar tram 8 langskomt door de snelle overstap op de metro en - minder relevant - een robuuste oplossing voor het netwerk als geheel. Bij een stremming is er gemakkelijk een omrij route beschikbaar voor lijn 25.

Vorig jaar is het Weena tussen Rotterdam C. en 's Gravendijkwal opnieuw ingericht, maar daarbij heeft men geen tramsporen aangelegd. Mijn inziens een gemiste kans, want daarmee had je gemakkelijk een lijn Rotterdam C. - Blijdorp kunnen laten rijden, juist in het gedeelte zonder metro.

Mijn algemeen advies voor de tram zou zijn, om (nog) meer te investeren in het robuust maken van het tramnet, lijn 21, 23 rijden op de Kruiskade vaak achter elkaar aan. Dat is ook dramatisch daar omdat auto's vaak genoeg de tram blokkeren. Ook zou ik kijken of je lijn 4, 7, 8 in noord kan versnellen, eventueel door delen recht te trekken. Ik heb het idee dat die kilometers drukken op de exploitatie, omdat de gemiddelde snelheid laag is.
Het is een spectrum.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

De snelheid van de Rotterdamse trams is dramatisch laag...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Karl »

In vergelijking met wat? Met Amsterdam of Den Haag of de sneltram in Utrecht? Bijna heel zuid ligt toch op vrije baan? Dus ik kan mij dat niet zo goed voorstellen.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door JWM »

Als de tram vervolgens bij elke kruising moet wachten voor de verkeerslichten schiet een vrije baan ook niet op.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door donny2290 »

Karl schreef: Mijn algemeen advies voor de tram zou zijn, om (nog) meer te investeren in het robuust maken van het tramnet, lijn 21, 23 rijden op de Kruiskade vaak achter elkaar aan. Dat is ook dramatisch daar omdat auto's vaak genoeg de tram blokkeren. Ook zou ik kijken of je lijn 4, 7, 8 in noord kan versnellen, eventueel door delen recht te trekken. Ik heb het idee dat die kilometers drukken op de exploitatie, omdat de gemiddelde snelheid laag is.
Er valt weinig recht te trekken in Rotterdam noord, hooguit lijn 4 of 8 via de Bergweg. Heb het tramnet in Noord en West altijd al een beetje apart gevonden, het stamt naar mijn mening teveel uit de vroegere jaren. Heb wel eens met wat tekenwerk gekeken of er wat verbeterd zou kunnen worden in de lijnvoering, echter kwam ik niet verder met de huidige infrastructuur wat er ligt. De route over de Kruiskade zal zonder investeringen nooit echt robuust kunnen worden, misschien kan de frequentie verlaagt worden door lijn 21 op te heffen. Hiermee hou je 1 basislijn over richting Schiedam en Vlaardingen, helder simpel, duidelijk en geen overbediening meer aldaar.

Er loopt momenteel een studie naar het versnellen van de tramlijnen 23 en 25 richting Zuid, dit document valt te vinden op de website van het stadsregio Rotterdam. de reistijdwinst zou bij een aantal integrale maatregelen oplopen tot 8/9 minuten op beide lijnen. Het irriteert me altijd als ik in een tram zit die op een vrije baan rijdt en vervolgens een lage gemiddelde snelheid aanhoudt, met lijn 23 in het bijzonder (slechte afstelling verkeerslichten, rare bochtwerken).

Wat naar mijn mening ook een flinke verbetering zou zijn is om de A lijn vanuit Ommoord te verlengen via de Bosdreef en Boezemweg naar Oostplein, volgens mij snoep je dan flink wat minuten van de huidige reistijd af. De lijn uit Nesselande zou dan vanaf Hesseplaats rechtdoor naar Romeynshof rijden en verder richting de stad. Op het verlaten deel zou je dan lijn A kunnen laten rijden tussen Zevenkamp - Alexander - Beurs en verder.
Ov liefhebber, reizen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Karl »

JWM schreef:Als de tram vervolgens bij elke kruising moet wachten voor de verkeerslichten schiet een vrije baan ook niet op.
Wat dat betreft is het ook onbegrijpelijk dat bij het nieuwe station geen tramtunnel (parallel aan de reizigerspassage) centrum <> noord is aangelegd. Dat scheelt ontzettend veel tijd om het Weena over te steken èn bij het Hofplein.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door JWM »

Dat is wel een aardig idee inderdaad, zeker omdat de investering zichzelf terug gaat verdienen door lagere exploitatiekosten. Enig idee of het serieus in beeld is geweest?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Karl »

Volgens mij - maar dat weet ik niet zeker - is het afgeschoten vanwege klachten van bewoners van de provenierssingel (noordzijde). En die waren al over de zeik vanwege het nieuwe station, dus ik denk dat een tramtunnel uiteindelijk wisselgeld is geweest.

Het idee is wel serieus in beeld geweest, zie bijvoorbeeld:
http://stadsregio.nl/sites/stadsregio.n ... 202004.pdf
Het is een spectrum.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

OV in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

De eerste dienstregeling die per 15 december 2014 ingaat van de RET is al gevonden, lijn 283 Kralingse Zoom - Slinge Metro, deze rit wordt in 30 minuten uitgevoerd! Staat op de RET website! :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ja, en ook van de sterk gewijzigde lijn 95 kun je die nieuwe dienstregeling al vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Meltrain schreef:Ja, en ook van de sterk gewijzigde lijn 95 kun je die nieuwe dienstregeling al vinden.
Meltrain, heb je gezien dat de ochtendritten van lijn 283, 4 minuten langer zijn dan de middagritten? :) Wel grappig dat sommige dienstregelingen al online staan en de meeste nog niet terwijl over 4 weken de winterdienstregeling ingaat!

Misschien heeft iemand al een link met de dienstregelingfolders?
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Er staan een x aantal dagen in dienstregeling te vinden. De lijnen die niet op zowel zaterdag als zondag rijden, worden dus verder vooruit getoond.

Lijnen die ALLEEN op zondag niet rijden, zoals lijn 20 nu nog, worden vanaf 11 november getoond in de dienstregeling.
Lijnen die gewoon elke dag rijden, worden vanaf 15 november (alleen de zondagsdienst van zon. 14 december) en vanaf 16 december met de weekdienst getoond.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

In principe klopt dat, maar in de praktijk zijn ook de nieuwe dienstregelingen van de lijnen 140, 187, 188, 245 en 290 niet te zien.
Bij lijn 69 staat de nieuwe dienstregeling er verkeerd-om in. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

OV in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

De RET heeft vandaag de dienstregeling online geknalt van de nieuwe Noordereilandringlijn 47..... elke 20 minuten een bus, met een enkele interval van 30/40 minuten. Begin- en eindpunt Station Blaak. Nog geen eens zo heel slecht.... Vraag ik me af, met welk soort bussen gaan ze deze lijn rijden? Is er een keerlus of keermogelijkheid bij Station Blaak? Zou er animo zijn voor z'n korte lijn? en bovenal de belangrijkste vraag wat is er mis met de huidige lijn 32 vanaf het Noordereiland? Misschien had het een beter idee geweest om vanaf Station Zuid een lijn te maken naar het Noordereiland om daar een aansluiting te maken op lijn 32? Nu wordt lijn 48 weg gehaald en lijn 32 verlegd naar Station Zuid.... flinke achteruitgang lijkt mij.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Het probleem ligt bij lijn 48 vooral aan de zeer drukke Coolsingel, door lijn 32 en 48 te koppelen hebben ze dat probleem weg weten te werken.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Begrijp sowieso niet waarom lijn 48 over de Coolsingel rijdt, aangezien hij parallel rijdt aan weet ik wel niet hoeveel tramlijnen en dezelfde route aflegt als de metro.... er hadden meerdere opties geweest, lijn 48 gewoon via de mariniersweg laten rijden zoals hij nu al vaak doet op zaterdagen en zondagen, lijn 48 inkorten tot station blaak, lijn 48 inkorten tot het Noordereiland, van de zomer heeft lijn 48 naar het Oostplein gereden ivm werkzaamheden lijkt me ook een goede optie...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

BusFreakRotterdam schreef:Misschien had het een beter idee geweest om vanaf Station Zuid een lijn te maken naar het Noordereiland om daar een aansluiting te maken op lijn 32? Nu wordt lijn 48 weg gehaald en lijn 32 verlegd naar Station Zuid.... flinke achteruitgang lijkt mij.
Slecht idee, want dan krijgt de grote reizigersgroep vanaf Feijenoord een extra overstap, terwijl met de oplossing van de RET slechts een beperkte groep getroffen wordt en nog niet eens zo hard. (Een groot deel van de inwoners van het Noordereiland kan immers ook nog lijn 32 pakken bij de haltes Willemsbrug of Koninginnebrug.)
BusFreakRotterdam schreef: er hadden meerdere opties geweest, lijn 48 gewoon via de mariniersweg laten rijden zoals hij nu al vaak doet op zaterdagen en zondagen, lijn 48 inkorten tot station blaak, lijn 48 inkorten tot het Noordereiland, van de zomer heeft lijn 48 naar het Oostplein gereden ivm werkzaamheden lijkt me ook een goede optie...
Alleen omleiden via de Mariniersweg was een optie om de betrouwbaarheid te vergroten, zoals lijn 49 ook deed vroeger (t/m januari 2005). Ik vermoed dat dat niet is doorgegaan, omdat het meer DRU's kost en het uitsluitend voor reizigers naar Rotterdam Centraal een alternatief is.
Inkorten tot Station Blaak is dus wat min of meer nu gebeurt, alleen gaat de lijn daarna verder als lijn 32 en rijdt hij het hele traject als 32. :wink:
Inkorten tot het Noordereiland is een slecht idee, maar dat heb ik hierboven al uitgelegd.
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 11 nov 2014, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Meltrain schreef:
BusFreakRotterdam schreef:Misschien had het een beter idee geweest om vanaf Station Zuid een lijn te maken naar het Noordereiland om daar een aansluiting te maken op lijn 32? Nu wordt lijn 48 weg gehaald en lijn 32 verlegd naar Station Zuid.... flinke achteruitgang lijkt mij.
Slecht idee, want dan krijgt de grote reizigersgroep vanaf Feijenoord een extra overstap, terwijl met de oplossing van de RET slechts een beperkte groep getroffen wordt en nog niet eens zo hard. (Een groot deel van de inwoners van het Noordereiland kan immers ook nog lijn 32 pakken bij de haltes Willemsbrug of Koninginnebrug.)
De inwoners op het Noordereiland raken de frequentlijn kwijt, lijn 47 heeft slechts beperkte tijden! Je had ook de 2 frequentlijnen aan elkaar kunnen koppelen zoals nu gedaan wordt met lijn 70 & 73....
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

De groep reizigers op het Noordereiland is (veel) kleiner dan de groep reizigers in Feijenoord. Daarnaast kunnen veel reizigers van het Noordereiland opstappen bij de haltes Willemsbrug en Koninginnebrug.
Ik vraag me sowieso al af hoeveel reizigers van het Noordereiland eigenlijk lijn 32 gebruiken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Gekko123 »

Het is inderdaad de beste oplossing. Als je kijkt naar het huidige gebruik van lijn 32 op het Noordereiland valt mij in ieder geval op dat hij daar verre van vol rond rijdt.
Het Noordereiland is nou ook weer niet zodanig groot dat mensen het niet zouden kunnen lopen, alleen dient er waarschijnlijk een bus te rijden vanwege concessie-eisen. En dan is dit denk ik de meest nette oplossing.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Gekko123 schreef:Het is inderdaad de beste oplossing. Als je kijkt naar het huidige gebruik van lijn 32 op het Noordereiland valt mij in ieder geval op dat hij daar verre van vol rond rijdt.
Het Noordereiland is nou ook weer niet zodanig groot dat mensen het niet zouden kunnen lopen, alleen dient er waarschijnlijk een bus te rijden vanwege concessie-eisen. En dan is dit denk ik de meest nette oplossing.
Het is logisch dat hij niet vol rond rijdt op het Noordereiland als dat het begin en eindpunt is. Ik reis regelmatig met lijn 32 en hij zit na enkele haltes vanaf de Willemsbrug goed gevuld, te meer omdat het een frequentlijn is en er veel mensen naar Overschie reizen. Of je nou een extra overstap hebt voor reizigers van Feijenoord of van het Noordereiland, beide moeten dan een overstap maken op Station Blaak... kortom totaal onzinnig en ik durf te wedden dat lijn 47 over 1 jaar weg is net zoals lijn 47 na 1 jaar weg was uit Pendrecht in 2004!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

BusFreakRotterdam schreef:De inwoners op het Noordereiland raken de frequentlijn kwijt, lijn 47 heeft slechts beperkte tijden! Je had ook de 2 frequentlijnen aan elkaar kunnen koppelen zoals nu gedaan wordt met lijn 70 & 73....
Bedoel je dat lijn 32 dan zowel door Feijenoord als over het Noordereiland een rondje gaat rijden? Dan krijgen de mensen uit Feijenoord wel een lange reistijd.
BusFreakRotterdam schreef:Of je nou een extra overstap hebt voor reizigers van Feijenoord of van het Noordereiland, beide moeten dan een overstap maken op Station Blaak... kortom totaal onzinnig en ik durf te wedden dat lijn 47 over 1 jaar weg is net zoals lijn 47 na 1 jaar weg was uit Pendrecht in 2004!
Tja, het was blijkbaar kiezen tussen een overstap voor de mensen vanaf het Noordereiland, of een overstap voor de mensen uit Feijenoord. Gezien de reizigersaantallen (er gaan ongeveer 4x zoveel mensen naar Feijenoord als naar Noordereiland) is ervoor gekozen om de grootste groep reizigers een doorgaande verbinding te bieden.
Gezien het feit dat er ook moest worden bezuinigd, is het alternatief heel redelijk!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

BusFreakRotterdam, lees jij eigenlijk wel wat we schrijven? :?
Ja, lijn 32 is een goede lijn tussen Overschie en station Blaak. Lijn 48 is een drukke lijn tussen Beurs en station Zuid.
Door deze twee delen aan elkaar te koppelen ontstaat een nieuwe sterke lijn.
Reizigers van de Mathenesserlaan en Overschie zijn blij, want de nieuwe lijn 32 gaat frequenter rijden dan de oude lijn 32 en reizigers van Feijenoord zijn blij, want de frequentie blijft gelijk en ze houden hun verbinding met het centrum (al zullen ze voortaan de halte Westblaak moeten gebruiken in plaats van de halte Beurs).
De (relatief kleine) groep reizigers van het Noordereiland is wat minder blij, want deze reizigers verliezen hun frequente busverbinding. Zij hebben twee alternatieven: bij de haltes Willemsbrug of Koninginnebrug op lijn 32 stappen of (voor hen voor wie dat te ver is) gebruik maken van de nieuwe lijn 47 die in een iets lagere frequentie rijdt, slechts t/m 22:00 rijdt en niet verder dan station Blaak gaat.

Iets anders: de lijnen 70 en 73 worden inderdaad één doorgaande lijn onder het lijnnummer 70.
Gisteren zagen mb90 en ik (op verschillende locaties) lijnstickers voor deze nieuwe lijn.

Ook de nieuwe dienstregeling voor de gewijzigde lijn 20 staat online. In de middagspits rijdt lijn 20 gelukkig al vanaf 14:00 uur, maar de laatste ochtendspitsrit richting Rotterdam Centraal gaat helaas al om 8:50. :( Ik had graag gezien dat er nog twee ritten daarna zouden rijden.
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 11 nov 2014, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door donny2290 »

Lijn 48 vervoert lucht tussen Centraal en Beurs. Snap niet dat de RET eerder met deze oplossing is gekomen.
Ov liefhebber, reizen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten