Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor zone5324bericht... » Zo 29 Jun 2014, 21:57

tja. de meeste vervoersstromen zijn de wijken <> centrum... en er is dus veel minder vraag naar vervoer wijken <> wijken...

zeg niet dat er daardoor geen oost-west verbindingen nodig zijn, maar als er bespaard moet worden, zijn dat de eerste verbindingen die dan geschrapt worden...

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor donny2290 » Ma 30 Jun 2014, 00:25

Tijd voor een nieuwe tramlijn tussen noord - Blijdorp en west, al die ongebruikte sporen eens in gebruik nemen :p
Ov liefhebber, reizen.

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor jesse-cruzu » Ma 30 Jun 2014, 07:16

Herinvoering van tramlijn 9? Zou mooi zijn, maar daar wilt de stadsregio geen geld in steken ben ik bang.
Ben allang blij dat ik vanaf december weer vanuit Crooswijk naar west kan met buslijn 38 :mrgreen:

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor donny2290 » Ma 30 Jun 2014, 10:30

Voor hoe lang nog? Ik heb het idee dat er na 2015 geen bus meer rijdt in Crooswijk. Volgens mij ging de frequentie vanaf december wederom omlaag? Zo blijft er niks meer van die lijn over.

Fietste gister nog door Crooswijk en toen vroeg ik mezelf af hoe lijn 38 daar zijn 8-lusje toenmalig reed, door die smalle straatjes?.
Ov liefhebber, reizen.

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor jesse-cruzu » Ma 30 Jun 2014, 15:27

Buslijn 38 gaat vanaf december weer naar Crooswijk rijden. Maar het gaat alleen om de heflt van de ritten komend vanuit Schiedam. Zodat er geen overkill ontstaat door de hoge frequentie van buslijn 38. Nu Crooswijk aardig is veranderd is de route de laatste jaren verlegd en komt de bus niet meer bij de Boezemlaan, maar heeft het zijn op de Kerkhoflaan.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11149
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor Meltrain » Ma 30 Jun 2014, 21:05

Het is nog maar de vraag of het traject Rotterdam Centraal - Crooswijk als 38 of 39 wordt gereden. Er komen in elk geval wel een doorgaande ritten, maar door de verschillende frequenties zou het best kunnen dat het toch twee aparte lijnnummers blijven.

Een tramlijn Blijdorp - CS Noordzijde - Schiekade - Bergweg - Zaagmolenstraat - Crooswijksestraat - Boezemstraat - Oostplein zou mij wel wat lijken. Daarmee heb je een goede verbinding tussen de noordelijke wijken onderling en geef je ook Blijdorp weer een aansluiting op het tramnet.
Eventueel kun je lijn 7 dan versnellen door via de Goudsesingel en Boezemweg te laten rijden (al vervalt dan wel de rechtstreekse verbinding tussen Kralingen en Crooswijk).
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

KM46
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Ma 30 Jun 2014, 21:07

Meltrain schreef:Een tramlijn Blijdorp - CS Noordzijde - Schiekade - Bergweg - Zaagmolenstraat - Crooswijksestraat - Boezemstraat - Oostplein zou mij wel wat lijken. Daarmee heb je een goede verbinding tussen de noordelijke wijken onderling en geef je ook Blijdorp weer een aansluiting op het tramnet.
Eventueel kun je lijn 7 dan versnellen door via de Goudsesingel en Boezemweg te laten rijden (al vervalt dan wel de rechtstreekse verbinding tussen Kralingen en Crooswijk).

Dan kun je hem misschien beter laten doorrijden naar de Esch :idea: .

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11149
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor Meltrain » Ma 30 Jun 2014, 21:16

Nee, tussen Oostplein en De Esch rijden nu al te veel trams buiten de spits. Nog meer trams op dat traject is compleet nodeloos.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

KM46
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Ma 30 Jun 2014, 21:17

Dan zou je eventueel weer een deel van lijn 21 of 24 kunnen schrappen.

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor donny2290 » Di 01 Jul 2014, 12:21

De frequente van lijn 39 gaat per december omlaag naar 4x per uur in de spits, 3x daluren en 2x vroege avond. Na 21 uur rijdt lijn 39 nog maar 1x !!! Per uur.
Volgend jaar misschien maar een spitslijn laten rijden?
Ov liefhebber, reizen.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor Chauf21 » Di 01 Jul 2014, 12:41

Op loopafstand rijdt er ook een tram, dus de gevolgen voor Crooswijk zijn beperkt. Het zou ook zonde van het geld en de middelen zijn als bus en tram achter elkaar aan rijden.

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor donny2290 » Di 01 Jul 2014, 13:23

Ja dat is waar, maar dat gebeurt nu dus ook al. De bus heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde meer.
Ov liefhebber, reizen.

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 01 Jul 2014, 13:42

die bus is er nog voor de stukjes die eigenlijk net te ver van een tramhalte afliggen en voor de ouderen in de wijk.
aangezien die over het algemeen niet meer 's avonds laat de deur uit gaan, is het vaak laten rijden op de rustige uren niet meer te verantwoorden.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor Karl » Di 01 Jul 2014, 14:01

Is een minimale bediening van 1x/h verplicht, bijvoorbeeld doordat de loopafstanden naar de haltes net te groot zijn? Anders zou ik me afvragen wat de functie is om in stedelijk gebied - waar dus ook een tram frequenter rijdt - een bus 1x/h te laten rijden?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor Suus » Di 01 Jul 2014, 14:09

Dit soort dingen zijn vooral bedoeld om als vervoersbedrijf een punt te maken. Je laat een specifieke lijn naar een gebied wat je overbediend vindt heel weinig rijden. De reizigers stemmen met hun voeten en lopen iets verder naar de tram, de cijfers voor de buslijn zijn dramatisch en bij de volgende bezuinigingsronde kan je de lijn schrappen.
Rame à l'approche

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 01 Jul 2014, 14:40

een politiek spel is het altijd als er bezuinigd moet worden...

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 01 Jul 2014, 15:46

Afbeelding

Het is misschien niet even goed te zien, maar het licht groene geldt als straal rond de bushaltes.
Het blauw is voor de tramhaltes en het rood is voor metro- en treinstations.

De stadsregio houdt voor bushaltes een straal van 400 meter aan, voor tramhaltes een straal van 600 meter en voor stations een straal van 1 km.

Net het stukje Crooswijk bij de Boezemlaan en Begraafplaats valt buiten de straal van de tramhaltes.
Omdat een bus alleen een rondje door dat stukje Crooswijk laten rijden duurder is dan door laten rijden naar CS (en eventueel verder) + klantonvriendelijk vanwege het moeten overstappen op een tram, zal een bus door Crooswijk blijven rijden.

Maar zoals gezegd, beperkt in dienstregeling en op rustige momenten inderdaad alleen minimaal...

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor jesse-cruzu » Di 01 Jul 2014, 22:59

Logische verklaringen voor het geringe aantal reizigers op buslijn 39:
* Lage frequentie = minder aantrekkelijk.
* Verbinding is alleen tot Rotterdam Centraal, mensen ervaren overstappen als hinderlijk. En missen de verbinding met Rotterdam west.
* Tramlijn 7 en 8 hebben een samenloop met buslijn 39.


Dit was voordat tramlijn 7 door Crooswijk ging rijden en buslijnen 38, 39 werden geknipt heel anders.
De bussen van lijn 38 waren goed bezet en zelfs in de spitsuren overvol. Reizigers prefereerde buslijn 38 vanwege de snelheid en hoge frequentie. Ook de verbinding met Rotterdam west was snel en zonder overstap aantrekkelijk.
Sinds tramlijn 7 die onnodige lus door Crooswijk maakt en lijn 38 is opgeknipt, is het duidelijk dat men deze populaire buslijn hebben weggenomen en zo de reizigers gedrag heeft veranderd. :N

Het is zonde om te zien hoe het OV wordt kapot gemaakt in veel gebieden. Zoals men wel eens zegt: "Vroeger was het beter"

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 01 Jul 2014, 23:11

vroeger werd er anders over ov gedacht, maar ook genoeg geld over de balk gegooid... daar ze dat te lang gedaan hebben, moest er opeens flink bezuinigd worden...
de RET richt nu eenmaal zijn pijlen op het railvervoer en de tram is vanaf de Linker Rottekade ongeveer net zo snel op CS als de bus...

in de concessie bus staat trouwens ook, dat er geen buslijnen mogen zijn die teveel samenloop hebben met tram of metro...
als de tramhaltes heel Crooswijk zouden hebben kunnen dekken, was lijn 39 waarschijnlijk al helemaal geschrapt...

vroeger was het lijnennet anders en was lijn 38 dè verbinding Crooswijk - CS. nu is daar een goede tramverbinding voor in de plaats gekomen... daar deze ook meteen vanaf Crooswijk naar CS en door naar Centrum gaat...

de RET geeft ook prioriteit aan de verbindingen wijken < > CS/centrum en dan is dus lijn 7 belangrijker dan een wijken < > CS < > wijken verbinding als lijn 38/39...

zeg niet dat het beter is, maar zo denken ze er bij de RET wel over...

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor Geert » Wo 02 Jul 2014, 00:04

jesse-cruzu schreef:De bussen van lijn 38 waren goed bezet en zelfs in de spitsuren overvol. Reizigers prefereerde buslijn 38 vanwege de snelheid en hoge frequentie. Ook de verbinding met Rotterdam west was snel en zonder overstap aantrekkelijk.
Sinds tramlijn 7 die onnodige lus door Crooswijk maakt en lijn 38 is opgeknipt, is het duidelijk dat men deze populaire buslijn hebben weggenomen en zo de reizigers gedrag heeft veranderd. :N

Het is zonde om te zien hoe het OV wordt kapot gemaakt in veel gebieden. Zoals men wel eens zegt: "Vroeger was het beter"

No offence, maar ik gebruikte vroeger regelmatig de 38 tussen Rotterdam CS en Rotterdam West en in mijn ervaring verliet 90% van de reizigers de bus op Rotterdam Centraal. Dus of die verplichte overstap nu de boosdoener is..?

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor donny2290 » Do 03 Jul 2014, 12:55

Heeft er vroeger weleens een bus gereden tussen Alexander en Zoetermeer/Delft/Den Haag? Ik zat er toevallig aan te denken en toen bedacht ik me ineens wat voor omweg je eigenlijk moet nemen met het OV om in één van die drie plaatsen te komen. Als ik vanuit Ommoord naar Den Haag wil reizen moet ik, om op z'n snelst in Den Haag te zijn, op z'n minst 3x overstappen :neg:

Vanaf December zal het wellicht iets vlugger gaan door de wijziging van lijn 35, echter is de route nogal onbetrouwbaar door de vele congestie rondom Hillegersberg. Wordt tijd voor een HOV lijn door dit gebied :D lijkt me nog niet eens zo'n gek idee nu de A16/A20 er komt. Mooie snelle busverbinding naar Delft en Zoetermeer.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een aantal jaar geleden een plan was voor een busbaan langs de snelweg, volgens mij is er niks meer over van dit plan.
Ov liefhebber, reizen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor Suus » Do 03 Jul 2014, 12:59

donny2290 schreef:Heeft er vroeger weleens een bus gereden tussen Alexander en Zoetermeer/Delft/Den Haag? Ik zat er toevallig aan te denken en toen bedacht ik me ineens wat voor omweg je eigenlijk moet nemen met het OV om in één van die drie plaatsen te komen. Als ik vanuit Ommoord naar Den Haag wil reizen moet ik, om op z'n snelst in Den Haag te zijn, op z'n minst 3x overstappen :neg:

De optie metro Ommoord -> Blaak en daar de intercity naar Den Haag nemen lijkt mij een zeer acceptabele verbinding.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4063
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor Etienne » Do 03 Jul 2014, 13:03

Tussen 2008 en 2011 heeft lijn 176 gereden tussen Pijnacker en Rotterdam Alexander, maar door de filegevoelige route over de Molenlaan was deze lijn geen bijzonder groot succes.

Zover ik dienstregelingen van de ZWN en Westnederland heb, is er nog nooit een busverbinding tussen Den Haag/Zoetermeer en Alexander geweest.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor donny2290 » Do 03 Jul 2014, 13:07

Bee schreef:
donny2290 schreef:Heeft er vroeger weleens een bus gereden tussen Alexander en Zoetermeer/Delft/Den Haag? Ik zat er toevallig aan te denken en toen bedacht ik me ineens wat voor omweg je eigenlijk moet nemen met het OV om in één van die drie plaatsen te komen. Als ik vanuit Ommoord naar Den Haag wil reizen moet ik, om op z'n snelst in Den Haag te zijn, op z'n minst 3x overstappen :neg:

De optie metro Ommoord -> Blaak en daar de intercity naar Den Haag nemen lijkt mij een zeer acceptabele verbinding.


In de avonduren is dat geen handige verbinding i.v.m. dat de A lijn dan eindigt op Kralingse Zoom, daar komt bij dat de overstap op de C lijn maar al te vaak verloren gaat.
Ov liefhebber, reizen.

Roeland
Berichten: 292
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Berichtdoor Roeland » Do 03 Jul 2014, 14:33

Sinds 2005 reed Connexxion lijn 383, die tegen Zoetermeer en Rotterdam aan schampte. Helaas is deze lijn door Arriva uitgekleed tot een paar spitsritten. Ik heb eigenlijk geen idee hoe het gebruik van deze lijn was (toen het nog een dagdienst was) en hoe die nu als spitsdienst presteert.
Met een overstap op Nesselande van de metro op de 383 heb je wellicht een redelijke verbinding tussen het noordoosten van Rotterdam en Zoetermeer / Den Haag?


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten