Jubilerend station Diemen krijgt spoortunnel
Geplaatst: wo 21 mei 2014, 00:08
NS-station in Diemen bestaat 40 jaar
Het NS-station in Diemen Centrum bestaat veertig jaar. Op 24 mei 1974 werd het station geopend. Het was een belangrijk moment voor Diemen. De bereikbaarheid van de gemeente werd enorm verbeterd en inwoners van Diemen konden vanaf dat moment snel naar Amsterdam en het Gooi reizen.
Inwoners van Diemen zijn aan een fijnmazig net van openbaar vervoer gewend. Maar nog maar veertig jaar geleden was de situatie heel anders. De spoorwegverbinding tussen Amsterdam, Weesp en het Gooi lag er al heel lang en de treinen reden met grote snelheid door Diemen. De treinen stopten hier echter niet omdat er geen station in de gemeente was. Inwoners die naar Amsterdam wilden, maakten gebruik van de fiets of auto of liepen naar het beginpunt van lijn 9, dat toen nog bij het stadion van Ajax in de Watergraafsmeer lag.
[..]
De Nederlandse Spoorwegen en de gemeente voeren regelmatig overleg over de veiligheid van de spoorwegovergang. Dit heeft tot diverse aanpassingen geleid, zoals het plaatsen van een ander type spoorbomen. Vorig jaar werd de spoorwegovergang grondig aangepast. Het derde spoor, dat alleen nog maar werd gebruikt door treinen met bestemming rangeeremplacement in de Watergraafsmeer, werd afgesloten en zal op termijn helemaal verdwijnen. Daarna was het mogelijk om de spoorbomen aan de kant van de wijk Buitenlust diverse meters te verplaatsen. Het gevolg is dat er nu een smallere overweg is. Deze week is begonnen met het verwijderen van de rails van 'spoor 3' op de overgang.
De gemeente wil een spoortunnel en heeft vorig jaar een aanvraag ingediend voor opname in het Landelijk Verbeterprogamma Overwegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In maart is bekend geworden dat deze aanvraag voldoet aan de voorwaarden. Dat betekent dat het ministerie bereid is 50 procent van de kosten te betalen. "In combinatie met gelden uit de spoorverbetering Amsterdam-Almere en een bijdrage van de Stadsregio Amsterdam is er nu voldoende geld beschikbaar", aldus verantwoordelijk wethouder Lex Scholten.
De spoortunnel gaat tussen de 25 en 30 miljoen euro kosten en kan in de periode 2016-2017 worden gebouwd. Wethouder Scholten houdt er rekening mee dat de gemeente nog enkele miljoenen moet bijbetalen. "In de komende meerjarenbegroting zullen we die gelden gaan reserveren. Dat zal wel wat moeite kosten, maar deze kans kunnen we niet laten glippen."
Bron: DiemerNieuws.
Het NS-station in Diemen Centrum bestaat veertig jaar. Op 24 mei 1974 werd het station geopend. Het was een belangrijk moment voor Diemen. De bereikbaarheid van de gemeente werd enorm verbeterd en inwoners van Diemen konden vanaf dat moment snel naar Amsterdam en het Gooi reizen.
Inwoners van Diemen zijn aan een fijnmazig net van openbaar vervoer gewend. Maar nog maar veertig jaar geleden was de situatie heel anders. De spoorwegverbinding tussen Amsterdam, Weesp en het Gooi lag er al heel lang en de treinen reden met grote snelheid door Diemen. De treinen stopten hier echter niet omdat er geen station in de gemeente was. Inwoners die naar Amsterdam wilden, maakten gebruik van de fiets of auto of liepen naar het beginpunt van lijn 9, dat toen nog bij het stadion van Ajax in de Watergraafsmeer lag.
[..]
De Nederlandse Spoorwegen en de gemeente voeren regelmatig overleg over de veiligheid van de spoorwegovergang. Dit heeft tot diverse aanpassingen geleid, zoals het plaatsen van een ander type spoorbomen. Vorig jaar werd de spoorwegovergang grondig aangepast. Het derde spoor, dat alleen nog maar werd gebruikt door treinen met bestemming rangeeremplacement in de Watergraafsmeer, werd afgesloten en zal op termijn helemaal verdwijnen. Daarna was het mogelijk om de spoorbomen aan de kant van de wijk Buitenlust diverse meters te verplaatsen. Het gevolg is dat er nu een smallere overweg is. Deze week is begonnen met het verwijderen van de rails van 'spoor 3' op de overgang.
De gemeente wil een spoortunnel en heeft vorig jaar een aanvraag ingediend voor opname in het Landelijk Verbeterprogamma Overwegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In maart is bekend geworden dat deze aanvraag voldoet aan de voorwaarden. Dat betekent dat het ministerie bereid is 50 procent van de kosten te betalen. "In combinatie met gelden uit de spoorverbetering Amsterdam-Almere en een bijdrage van de Stadsregio Amsterdam is er nu voldoende geld beschikbaar", aldus verantwoordelijk wethouder Lex Scholten.
De spoortunnel gaat tussen de 25 en 30 miljoen euro kosten en kan in de periode 2016-2017 worden gebouwd. Wethouder Scholten houdt er rekening mee dat de gemeente nog enkele miljoenen moet bijbetalen. "In de komende meerjarenbegroting zullen we die gelden gaan reserveren. Dat zal wel wat moeite kosten, maar deze kans kunnen we niet laten glippen."
Bron: DiemerNieuws.