Pagina 1 van 2

Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: vr 23 mei 2014, 17:26
door Plan-V444
ASSENDELFT> De Buurtbus Vereniging Zaanstreek-Zuid heeft met onmiddellijke ingang besloten het succesvolle buurtbus project te stoppen. Het UWV heeft aangegeven de vrijwilligers, die een uitkering ontvangen van het UWV, te korten op hun uitkering, en daardoor brengt het UWV de buurtbus in de onmogelijkheid om haar dienstverlening voort te zetten.

Bron: http://www.zaanradio.nl/www/nieuws/mh/1154

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen

Geplaatst: vr 23 mei 2014, 18:20
door Nitein-Repart
Belachelijk van het UWV, eerder zouden uitkeringstrekkers die vrijwilligerswerk doen een verhoging van de uitkering verdienen of uitkeringstrekkers die geen vrijwilligerswerk doen gekort worden op hun uitkering.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 07:59
door benza
Erno-BE schreef:Belachelijk van het UWV, eerder zouden uitkeringstrekkers die vrijwilligerswerk doen een verhoging van de uitkering verdienen of uitkeringstrekkers die geen vrijwilligerswerk doen gekort worden op hun uitkering.
IDD, ik snap het hier niet. Ik lees altijd dat in de krant dat je moet iets teruggeven als je een uitkering krijgt. Dus waarom straffen de mensen die dat wel doen?
Ik wacht op een reactie van het UWV, misschien is er een andere kant van dit verhaal.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 08:58
door Suus
Die reactie is er al, namelijk dat werklozen die vrijwillige chauffeursdiensten verlenen mensen die chauffeur van beroep zijn van de markt verdringen.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 09:06
door BrengMe
Wat natuurlijk onzin is :roll: :X

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 09:21
door Dagren
Wat een onzin dat dit beroepschauffeurs uit de markt zou drukken. Het enige wat verandert als je geen vrijwillige chauffeurs meer laat rijden, is dat de buurtbussen verdwijnen.

Overigens hebben wel meer vrijwilligers last van dit soort beleid. Zwart-wit gezien komt het er vaak op neer dat je alleen wat mag bijdragen als je niet tot de beroepsbevolking behoort of een volledige baan hebt.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 10:10
door VIRM
Als je een vrijwilliger inzet op een normale stadsbus, okay. Maar in hoeverre rijden er uberhaupt beroepschauffeurs op buurtbuslijnen?

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 11:24
door Dagren
Het is mogelijk dat beroepschauffeurs naast hun baan nog wat uurtjes als vrijwilliger op een buurtbus rijden. ;)

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 13:04
door nvdw
Het idee is dat als je WW of iets dergelijks ontvangt, voor pakweg 36 uur op kantoortijden ofzo, dat je je in die tijd beschikbaar stelt voor werk. Rijd je dan als vrijwilliger op de buurtbus, dan ben je een x aantal uur niet beschikbaar (of aan het werk) en worden die uren dus afgetrokken van de uitkering. Dat je dan niet betaald wordt voor die uren is dan je eigen probleem.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 13:26
door Dagren
Het is eerder een probleem voor de maatschappij. De vrijwilliger stopt gewoon. Logisch, die gaat zichzelf niet in de vingers snijden. Voor hem is het dus niet zo'n probleem, behalve dat hij een andere tijdsbesteding moet zoeken. Maar de maatschappij raakt op deze manier een stukje mobiliteit kwijt. Zonde. Dit zou juist aangemoedigd moeten worden, niet ontmoedigd.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 20:26
door Vinny
BrengMe schreef:Wat natuurlijk onzin is :roll: :X
Dat is natuurlijk niet helemaal onzin. Vrijwilligerswerk kunnen doen is een luxe die niet voor iedereen is weggelegd. Veel mensen hebben geld nodig om hun maandelijkse kosten te kunnen blijven betalen. Iets door vrijwilligers laten doen is simpel gezegd, iemand iets laten doen waar je als samenleving te beroerd voor bent om een professionele vakkracht voor in te huren. :wink:

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 20:30
door Etienne
Ik ben bijvoorbeeld in m'n eigen gemeente vrijwillig verkeersregelaar tijdens een allerhande aan evenementen, nu hoeft de gemeente hier bijvoorbeeld geen professionals voor in te huren of de politie te vragen.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 21:26
door VIRM
Maar kan het ook zijn dat het aspect 'vrijwilliger' er voor zorgt dat de buurtbus bestaat? Ik kan mij voorstellen dat als er een betaalde kracht is, er wellicht verlies kan worden geleden. Immers heb je dan acht potentiele passagiers die de loonkosten van de chuaffeur zouden moeten betalen, versus 40 of meer in een reguliere stadsbus.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 22:10
door nvdw
Dagren schreef:Het is eerder een probleem voor de maatschappij. De vrijwilliger stopt gewoon. Logisch, die gaat zichzelf niet in de vingers snijden. Voor hem is het dus niet zo'n probleem, behalve dat hij een andere tijdsbesteding moet zoeken. Maar de maatschappij raakt op deze manier een stukje mobiliteit kwijt. Zonde. Dit zou juist aangemoedigd moeten worden, niet ontmoedigd.
Dit gaat alleen om vrijwilligers die te maken hebben met het UWV. Er zijn ook vele vrijwilligers die daar niets mee te schaften hebben: gepensioneerden, huisvaders en -moeders, of ieder ander die gewoon zelf over zijn tijd kan beschikken.

Het punt is alleen: de buurtbus wordt in toenemende mate slachtoffer van zijn eigen succes. Hoeveel buurtbuslijnen zijn er al niet die zowat een volwaardige dienstregeling rijden, dus pakweg elk uur tussen 7 en 19 op maandag tot en met zaterdag? Hoeveel concessieverleners grijpen al niet naar 'het buurtbuswapen' om maar op kosten te kunnen besparen? Hoeveel buurtbussen moeten met enige regelmaat reizigers laten staan omdat er maar acht passagiers mee mogen?

Als je uitgaat van drie uur rijden per week per vrijwilliger, dan hebben sommige buurtbusverenigingen tientallen mensen nodig. Ik geef het je te doen. Logisch dat veel werklozen zich dan beschikbaar stellen als chauffeur, maar het UWV is heel duidelijk over het verrichten van vrijwilligerswerk in een WW- of vergelijkbare uitkering. Hoe krom dat ook moge klinken...

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: di 27 mei 2014, 07:55
door huibf
Een buurtbus die elk half uur rijdt kan mijn inziens niet.
Deze direct omzetten in een 1 uurs verbinding met 12 meter.
Dus exit 476. Valkenswaard-Achel.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 14:12
door Frans F
@huibf
En waar wordt lijn 176/476 dan van betaald?

@nvdw
Overigens geldt het verbod van het UWV alleen voor WW'ers, mensen in de bijstand mogen wel op de buurtbus rijden. Het heeft te maken met het feit dat men WW'ers weer zo snel mogelijk aan de slag wil hebben omdat de kans op het vinden van een andere baan vanuit de WW nog hoog is. Voor bijstandstrekkers zijn kansen op een baan sowieso veel kleiner.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 14:19
door Jef400
Waarom moeten wij te beroerd zijn iets meer als overheid te betalen voor het OV dat ook de kleinere kernen worden bediend in plaats van alle verliesgevende verbindingen op te heffen dat je aan het eind van de rit geen 1.000.000 verlies lijdt, maar 1.200.000 euro?

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 14:22
door Frans F
Omdat de overheid al een tekort van 20 miljard per jaar heeft en daarom geen €10-€15 per buspassagier aan subsidie wil toeleggen op lijnen waar 2 man per uur in zitten.

Je kunt overigens net zo goed de vraag stellen waarom het OV-personeel niet 10% salaris inlevert, dan kun je die buurtbussen ook omzetten in reguliere ritten. Of waarom de kortingen voor scholieren niet worden afgeschaft, dat levert ook de benodigde financiën. Alles afwentelen op de belastingbetaler is iets te simpel, de sector zelf mag ook wel eens naar zijn eigen kosten/inkomsten kijken.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 16:08
door CamilleKreemers
Het probleem is dat de politiek niet wil hebben dat scholieren 100% tarief gaan betalen. het zou in het geval van overijssel direct 20% extra inkomsten zijn, die daar geen overbodige luxe zijn.
In het geval van Zeeland, zou het zelfs tot 90%*(1/0,6) = 50% meer inkomsten geven.

Ik zou het niet bij het personeel weghalen, aangezien die vaak op minimumloon zitten tegenwoordig.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 16:30
door Dagren
Frans F schreef: Je kunt overigens net zo goed de vraag stellen waarom het OV-personeel niet 10% salaris inlevert, dan kun je die buurtbussen ook omzetten in reguliere ritten. Of waarom de kortingen voor scholieren niet worden afgeschaft, dat levert ook de benodigde financiën. Alles afwentelen op de belastingbetaler is iets te simpel, de sector zelf mag ook wel eens naar zijn eigen kosten/inkomsten kijken.
Ik mag toch hopen dat je een grapje maakt. _O-

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 18:31
door WSM
CamilleKreemers schreef:Ik zou het niet bij het personeel weghalen, aangezien die vaak op minimumloon zitten tegenwoordig.
Buschauffeurs op minimumloon?

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 20:46
door CamilleKreemers
de buschauffeurs die ik ken zitten rond de 11 euro/uur.

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 21:08
door benza
Gaat IKEA wel naar Zaandam komen? Wellicht een kans voor een echte bus naar dit gebied?

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 21:19
door Anne
CamilleKreemers schreef:Ik zou het niet bij het personeel weghalen, aangezien die vaak op minimumloon zitten tegenwoordig.
CamilleKreemers schreef:de buschauffeurs die ik ken zitten rond de 11 euro/uur.
Minimumloon gaat niet van uur uit maar van week/maandloon.
Teruggerekend naar uurloon is de genoemde €11,-- vanaf 23 jaar al €1,46 hoger dan het minimum bij een 36 uur werkweek.
BRON

Re: Kans op verdwijnen Buurtbussen Zaanstreek

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 21:23
door Nitein-Repart
CamilleKreemers schreef:de buschauffeurs die ik ken zitten rond de 11 euro/uur.
Das echt weinig, een beetje baan heeft een uurloon tussen de 15 en 20 euro.