Station BleiZo komt er

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Station BleiZo komt er

Berichtdoor Thom91 » Di 17 Jun 2014, 06:41

In Den Haag is gisteravond bekend gemaakt dat station BleiZo alsnog gebouwd gaat worden. Om de krapte in de dienstregeling te vermijden zal de IC gaan stoppen te Zoetermeer.

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2014D22378
Komt wel goed schatje.

donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor donny2290 » Di 17 Jun 2014, 07:04

Mooi dat Zoetermeer weer een intercity station wordt. Zullen ze blij mee zijn daar, overdag 8x per uur een trein dus in beide richtingen.
Ov liefhebber, reizen.

Gebruikersavatar
Jef400
Berichten: 3966
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Jef400 » Di 17 Jun 2014, 07:47

Qua inwonersaantal wel verdiend. Wel een krakeling en geen IC is inderdaad ietwat vreemd.
Leven, en laten leven.

groningen
Berichten: 1238
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor groningen » Di 17 Jun 2014, 08:05

Het nieuwe station komt dan bij de Cobaltstraat.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor iljitsch » Di 17 Jun 2014, 08:36

En wederom worden de treinen slomer. Hoera.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Frans F » Di 17 Jun 2014, 08:40

@ilijitsch
In een land als Nederland moet je het van frequenties hebben niet van hoge snelheid.

spoorpat
Berichten: 16
Lid geworden op: Wo 09 Sep 2009, 21:37

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor spoorpat » Di 17 Jun 2014, 09:44

En in tegenstelling tot eerdere berichten blijft Zoetermeer Oost ook gewoon open.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4211
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor reisthijs » Di 17 Jun 2014, 09:45

donny2290 schreef:Zullen ze blij mee zijn daar, overdag 8x per uur een trein dus in beide richtingen.
Ik lees nergens of er iets is afgesproken over de frequentie. Misschien hoeven er maar 2 IC's in Zoetermeer te stoppen, dan krijgen we een beetje de oude sneltrein terug.

JeffreyMeijer schreef:Qua inwonersaantal wel verdiend.
Inwonertal zegt helemaal niets over het wel of niet "verdienen" van een IC-stop.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

huibf
Berichten: 2688
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor huibf » Di 17 Jun 2014, 09:58

BleiZo. Ik mag toch aannemen dat dit een werknaam is. Waar ligt BleiZo.
of is het een samenvoegsel van dorpen met afkortingen?
of een dierentuin, waarvan Zoo verkeerd is geschreven.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4211
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor reisthijs » Di 17 Jun 2014, 10:07

Zoetermeer-Bleiswijk is de meest voor de hand liggende stationsnaam.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1459
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor baladid » Di 17 Jun 2014, 10:09

In Zoetermeer zullen ze nu wel ZoBlei zijn....
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Obus » Di 17 Jun 2014, 10:48

iljitsch schreef:En wederom worden de treinen slomer. Hoera.

Op dit moment duurt Ut - Gvc 0:38, dat wordt dan waarschijnlijk 0:40. Dat is inderdaad een verslechtering, maar nou ook weer geen catastrofe. Reizigers uit Ztm winnen daarentegen ca. vijf minuten in de richting van Utrecht en ca. drie minuten in de richting van Gvc.
De mortuis nil nisi bene

waldo79
Berichten: 3941
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor waldo79 » Di 17 Jun 2014, 11:01

Ik vrees dat de tijdwinst nogal gaat tegenvallen richting Ut :lol: De aansluiting in Gd biedt nu een snelle overstap van Sprinter op IC en het scheelt maar 2 stops :o
Mij best :)

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor iljitsch » Di 17 Jun 2014, 11:10

Frans F schreef:@ilijitsch
In een land als Nederland moet je het van frequenties hebben niet van hoge snelheid.

Er zijn twee manieren waarop je kan reizen: naar het station wanneer het jou uitkomt en dan in de eerste trein stappen, of vantevoren plannen welke trein je neemt en dan zorgen dat je op tijd op het station bent.

Voor korte reizen met frequenties van per kwartier of sneller is het eerste model logischer. Bij lange reizen en/of wanneer de frequentie halfuurlijks of minder is is het tweede model logischer.

Wat je dus ziet is dat er geoptimaliseerd wordt op korte reizen. Da's leuk voor de mensen in de randgemeenten, maar voor iemand die middenin een grote stad woont en voornamelijk naar andere grote steden reist per trein schiet dit allemaal bepaald niet op.

In het verleden bestonden beide modellen tot op zekere hoogte naast elkaar, maar de intercity's worden alleen maar slomer om al die stoptreinen of wat we vroeger sneltreinen noemden een plek te kunnen geven.

Het trieste is dat de trein het op de korte afstand toch nooit wint van de auto, en zo z'n voordeel op de lange afstand (140 of sneller kunnen rijden van/naar de binnensteden) kwijtraakt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 33076
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Suus » Di 17 Jun 2014, 11:32

JeffreyMeijer schreef:Qua inwonersaantal wel verdiend. Wel een krakeling en geen IC is inderdaad ietwat vreemd.

Nee, dat is volkomen te verklaren. Naar Den Haag zijn de meeste reizigers sneller met de RandstadRail, die in elke wijk ten noorden van het spoor (behalve Noordhove) stopt. Voor de overige reizigers richting Gouda en Utrecht zijn vier sprinters per uur voldoende én je hebt meteen een reden om de sprinter 4x/uur te kunnen rijden, want je raakt met Zoetermeer een behoorlijke voorraad reizigers. Met een intercitystop in Zoetermeer gaat het hele verdienmodel van die spoorlijn op zijn kop.
Rame à l'approche

waldo79
Berichten: 3941
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor waldo79 » Di 17 Jun 2014, 11:38

iljitsch schreef:Het trieste is dat de trein het op de korte afstand toch nooit wint van de auto, en zo z'n voordeel op de lange afstand (140 of sneller kunnen rijden van/naar de binnensteden) kwijtraakt.

Niet zo pessimistisch, op veel centrum - centrum verbindingen wint de trein het van de auto.
De auto wint juist op de verbindingen die met het OV enorm tijdrovend zijn, van bedrijventerrein in stad A naar dorp B 8-)
Mij best :)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4211
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor reisthijs » Di 17 Jun 2014, 11:54

Deze extra stop is dus eigenlijk niet in de huidige dienstregeling in te passen zonder (gedeeltelijke) spoorverdubbeling. Met vier sporen op Ztm - Ztmo - BleiZo kan de IC daar prima de sprinter inhalen zonder dat het die sprinter veel extra rijtijd kost.

Kunnen ze hier niet dezelfde oplossing toepassen als in Houten? Een tram laten rijden over een extra spoortje tussen BleiZo en Zoetermeer Oost en dat spoortje dan later integreren in de spoorverdubbeling.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Frans F » Di 17 Jun 2014, 12:02

iljitsch schreef:Wat je dus ziet is dat er geoptimaliseerd wordt op korte reizen. Da's leuk voor de mensen in de randgemeenten, maar voor iemand die middenin een grote stad woont en voornamelijk naar andere grote steden reist per trein schiet dit allemaal bepaald niet op.

Het trieste is dat de trein het op de korte afstand toch nooit wint van de auto, en zo z'n voordeel op de lange afstand (140 of sneller kunnen rijden van/naar de binnensteden) kwijtraakt.

Ook in grotere landen als Duitsland en Engeland zit de grote reizigersgroei anders al sinds jaar en dag volledig in het korte afstand vervoer en blijft het lange afstand vervoer op zijn best constant.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor iljitsch » Di 17 Jun 2014, 16:58

Oorzaak of gevolg?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Thom91 » Di 17 Jun 2014, 17:18

Vraag me meer af wat de toegevoegde waarde van dit station is. Vorig jaar is de hele ontwikkeling van vastgoed & panden rond dit station afgekapt waardoor dit station alsnog op losse schroeven is komen te staan. Nu hebben ze alsnog dit station er doorheen gekregen maar volgens mij staat het straks echt in niemandsland..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 33076
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Suus » Di 17 Jun 2014, 17:21

RandstadRail 4 krijgt daar haar nieuwe eindpunt. De trambaan is grotendeels al gebouwd.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Thom91 » Di 17 Jun 2014, 17:23

Dat is wel positief dan :)
Komt wel goed schatje.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Frans F » Di 17 Jun 2014, 17:35

iljitsch schreef:Oorzaak of gevolg?

Er is op de korte afstand meer potentieel. 75% van alle autoritjes bijv. is korter dan 10 km.
Bij de trein is de korte afstand markt decennia lang verwaarloosd.

Karl
Berichten: 3689
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Karl » Di 17 Jun 2014, 17:42

Frans F schreef:(...) Bij de trein is de korte afstand markt decennia lang verwaarloosd.
Het probleem bij OV op de korte afstanden is eerder dat het gebied waarover één autoriteit zeggenschap heeft kleiner is dan de in de Nederland gebruikelijke korte gereisde afstanden. Als je in Nederland een uur reist, moeten er meer bestuurders (met desinteresse in het gebied van de buurman) iets in de pap te brokkelen hebben dan dat er wielen onder een bus zitten. Daar gaat het fout.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Daniel » Di 17 Jun 2014, 20:17

Dat is meer van toepassing op reizen binnen het totale OV Karl, immers blijf je op korte afstanden met de trein meestal wel binnen het gebied van één vervoerder. Echter zijn door het minimumtarief bij NS (en gebrek aan degressie) korte afstanden met de trein wel relatief erg duur.

En owja, dat uur dat je noemt is nog een ruime inschatting... met alle reismogelijkheden die ik heb voor m'n woon/werkverkeer zit ik al op vijf concessies in een half uurtje! (En dan te bedenken dat ik nog nieteens de provincie uit kom)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten