Station BleiZo komt er

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11137
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Meltrain » Di 17 Jun 2014, 20:41

Daniel schreef:En owja, dat uur dat je noemt is nog een ruime inschatting... met alle reismogelijkheden die ik heb voor m'n woon/werkverkeer zit ik al op vijf concessies in een half uurtje! (En dan te bedenken dat ik nog niet eens de provincie uit kom)

Ik kom niet verder dan 4: NS, U-OV, Connexxion PU en Arriva DAV.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Daniel » Di 17 Jun 2014, 20:45

Ik kan ook nog met Syntus Gelderland naar het station hier in Amersfoort (102 vanaf De Kei) :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Wubbo » Di 17 Jun 2014, 21:24

Ik dacht dat dit topic over BleiZo ging?

In ieder geval kunnen we concluderen dat de regio en NS elkaar goed uitgeknepen hebben: er komt een station waarvoor de regio minimaal de komende 10 jaar een bedrag aan NS betaalt, en NS moet dat met een achterlijk duur exploitatiemodel bedienen (want: alle sprinters stoppen er en alle IC's zijn langer onderweg). Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met wat meer infrastructurele maatregelen (inhaalsporen, seinverdichting bij Den Haag en Gouda en/of het laten vervallen van de overweg van Zoetermeer Oost die erg veel rijtijd lijkt te kosten) er voor de hele regio en corridor een beter model te maken was. Jammer, gemiste kans.

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Obus » Wo 18 Jun 2014, 09:41

Ik sluit me aan bij Wubbo. Desalniettemin is het goed dat station Bleizo er komt: een overstappunt voor oostelijke Zoetermeer met de RR en een station voor Bleiswijk en Bergschenhoek met de ZoRo bus. Ja, het had beter gekund, maar de centen zijn op voor nieuwe infrastructuur en de politiek had de moed niet om Zoetermeer Oost te sluiten.
De mortuis nil nisi bene

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor huibf » Wo 18 Jun 2014, 09:53

BleiZo en ZoRo. Toemaar...

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor reisthijs » Wo 18 Jun 2014, 10:22

Wubbo schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met wat meer infrastructurele maatregelen (inhaalsporen, seinverdichting bij Den Haag en Gouda en/of het laten vervallen van de overweg van Zoetermeer Oost die erg veel rijtijd lijkt te kosten) er voor de hele regio en corridor een beter model te maken was. Jammer, gemiste kans.
Het plan dat er nu ligt is al inclusief "seinoptimalisatie". Dat alleen is dus blijkbaar onvoldoende voor een beter model.

Wat mij ook opvalt is dat men er van uit lijkt te gaan dat er alleen tussen Den Haag en Gouda kan schuiven in de dienstregeling. Zou er geen beter model bedacht kunnen worden voor als Woerden-Utrecht volledig viersporig is geworden?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2014, 13:14

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Obus » Wo 18 Jun 2014, 10:23

huibf schreef:BleiZo en ZoRo. Toemaar...

Ja, als het maar lekker bekt... Logischer zou zijn de Busverbinding Zoetermeer-Rotterdam naar station Bleiswijk-Zoetermeer.
De mortuis nil nisi bene

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Thom91 » Wo 18 Jun 2014, 10:36

reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met wat meer infrastructurele maatregelen (inhaalsporen, seinverdichting bij Den Haag en Gouda en/of het laten vervallen van de overweg van Zoetermeer Oost die erg veel rijtijd lijkt te kosten) er voor de hele regio en corridor een beter model te maken was. Jammer, gemiste kans.
Het plan dat er nu ligt is al inclusief "seinoptimalisatie". Dat alleen is dus blijkbaar onvoldoende voor een beter model.

Wat mij ook opvalt is dat men er van uit lijkt te gaan dat er alleen tussen Den Haag en Gouda kan schuiven in de dienstregeling. Zou er geen beter model bedacht kunnen worden voor als Woerden-Utrecht volledig viersporig is geworden?

Uiteraard, maar het lost het probleem niet op, korter achter IC aan richting Den Haag kan je niet waardoor de IC altijd op de voorgaande sprinter loopt.
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Klaasje » Wo 18 Jun 2014, 11:40

Wat feitelijk gewoon noodzakelijk is, zijn sneller optrekkende sprinters, minder hinder bij Zoetermeer en eenmansbediening van de sprinters. Dan kan het allemaal prima. Met seinoptimalisatie ga je op dit traject niet heel erg veel winnen omdat er niet zoveel stop-doorsituaties zijn en die bij Zoetermeer-Oost nauwelijks te verbeteren valt en omdat bij zowel Gouda als Den Haag het om diverse redenen lastig is om de opvolgtijden te verkorten. Dan houdt het een keer op.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11137
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Meltrain » Wo 18 Jun 2014, 12:32

Je eerste twee punten snap ik, maar hoe zorgt eenmansbediening voor kortere rijtijden?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9264
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Ardan » Wo 18 Jun 2014, 15:38

Dan kan de machinist de deuren sluiten en weer karren met die hap, zonder dat eerst de HC alle deuren moet sluiten, kijken of het goed gaat en dan nog eens zijn eigen deur sluiten. Scheelt nogal in de tijd :)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Thom91 » Wo 18 Jun 2014, 16:14

HC deuren sluiten kost 30-40 sec. Machinisten doen het in 20. Heb je je broodnodige minuut.
Komt wel goed schatje.

Roeland
Berichten: 291
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Roeland » Wo 18 Jun 2014, 16:27

Klaasje schreef:Wat feitelijk gewoon noodzakelijk is, zijn sneller optrekkende sprinters, minder hinder bij Zoetermeer en eenmansbediening van de sprinters. Dan kan het allemaal prima. Met seinoptimalisatie ga je op dit traject niet heel erg veel winnen omdat er niet zoveel stop-doorsituaties zijn en die bij Zoetermeer-Oost nauwelijks te verbeteren valt en omdat bij zowel Gouda als Den Haag het om diverse redenen lastig is om de opvolgtijden te verkorten. Dan houdt het een keer op.

Valt er ruimte te winnen door de sprinter uit Gouda een minuut eerder te laten vertrekken? Er zit nu 5 minuten tussen IC en sprinter (IC vertrekt .34 en sprinter pas om .39)?
De ook in dit topic voorgestelde inhaalsporen bij Zoetermeer vind ik trouwens een slecht idee. Je maakt daarmee de sprinter onnodig langzaam, en je verliest de goede aansluiting in Gouda.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor reisthijs » Wo 18 Jun 2014, 17:01

Als je het stuk Ztm - Ztmo - Bleizo viersporig zou maken wordt die sprinter niet onnodig langzaam.
Dat de sprinter uit Den Haag dan geen aansluiting geeft op de IC naar Den Haag hoeft geen probleem te zijn zolang er aansluiting is op de IC uit Rotterdam.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Wubbo » Wo 18 Jun 2014, 18:31

Roeland schreef:Valt er ruimte te winnen door de sprinter uit Gouda een minuut eerder te laten vertrekken? Er zit nu 5 minuten tussen IC en sprinter (IC vertrekt .34 en sprinter pas om .39)?
Volgens de normale plannormen kun je op een perronspoor 4 minuten na vertrek van de vorige trein aankomen, dus 5 minuten opvolgtijd heb je dan al snel. Wil je sneller, zul je een extra perron in Gouda nodig hebben. Daarmee kun je ook Bleizo bedienen, en de huidige infra van Gouda is sowieso bepaald niet aangepast op de manier waarop het station bediend wordt.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11137
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Meltrain » Wo 18 Jun 2014, 18:57

Thom91 schreef:HC deuren sluiten kost 30-40 sec. Machinisten doen het in 20. Heb je je broodnodige minuut.

Waar zit die tijdwinst dan in? Dat machinisten alle deuren in één keer sluiten terwijl het sluiten door de HC in twee etappes gebeurt?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor marlies » Wo 18 Jun 2014, 19:03

Yep. Al zou je terug kunnen naar het oude beleid waarin de trein al wegreed voor de HC zijn/haar eigen deur sloot. Maar dat is wel met een goede reden een jaar of 10 geleden afgeschaft.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11137
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Meltrain » Wo 18 Jun 2014, 20:04

Oke, bedankt voor de antwoorden. :pos:
Ja, ik snap zeker wel waarom ook de deur van de HC gesloten moeten zijn voordat de trein vertrekt.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor marlies » Wo 18 Jun 2014, 20:27

Ja, dan krijg je dit

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tg0QKXS6r98[/youtube]

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9264
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor Ardan » Wo 18 Jun 2014, 20:34

Zou een HC tegenwoordig nog voor zulk soort situaties aan de noodrem mogen trekken of wordt-ie dan op het matje geroepen?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

MR92
Berichten: 230
Lid geworden op: Ma 13 Aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Station BleiZo komt er

Berichtdoor MR92 » Wo 18 Jun 2014, 23:10

Een noodrem is toch om onmidelijk/direct gevaar te voorkomen/ te vermijden.. In dat filmpje hier boven zie ik toch een goeie reden om aan de noodrem te trekken. Je voorkomt hier mee direct gevaar dat iemand meegesleept wordt, of erger.. Tussen trein en perron valt.
Qbuzz Regio Utrecht. Tram & bus.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider] en 6 gasten