D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Off-topic:
Mag toch hopen dat de tramlijnen die lelijke 300-nummering bespaard blijven.

Tram 301
Tram 302
Tram 3
Tram 4
Tram 305

Zie je het al voor je? :X
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Natorious »

n-evo schreef:Off-topic:
Mag toch hopen dat de tramlijnen die lelijke 300-nummering bespaard blijven.

Tram 301
Tram 302
Tram 3
Tram 4
Tram 305

Zie je het al voor je? :X
Het lijkt me dat dat niet kan, aangezien de EBS-RNET bussen op CS halteren, en deze trams ook.
Het zijn wel 2 verschillende vervoerders en vervoerstypes, maar ik denk niet dat de tramnummers gewijzigd worden.
Of misschien gaan ze net zoals in R'dam die nummers laten beginnen met 2:

Tram 1 -> 21
Tram 2 -> 22 enz.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door tsov »

Het GVB-kennende? Neuh...

En over die Zuidas-perikelen, dat dokmodel is niet echt bedacht omdat de bankiers niet tegen asfalt konden, maar meer onder druk van projectontwikkelaars. Dan konden ze nog meer van die mooie glazen torens bouwen. Toen kwam het besef dat dat niet helemaal ging lukken bovenop een betonnen bak, dus hebben ze maar bedacht er een grasveld van te maken, want ja, zo'n prestigeus plan terugtrekken, dat kan natuurlijk niet...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Zugführer »

Ik snap persoonlijk helemaal niets van het dokmodel, ik dacht juist dat de Zuidas zo'n succes geworden is omdat het een perfecte zichtlocatie is. Ga je die snelweg ondergronds brengen. Weg zichtlocatie? Zal wel aan mij liggen :p
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Klaasje »

Nee, het is niet zozeer een zichtlocatie, dan moet je bij Vinkeveen aan de A2 gaan zitten, maar vooral een locatie die een goede mix heeft van een goede bereikbaarheid per auto en OV, dicht bij Schiphol ligt en goed ingebed is in de stad Amsterdam waardoor veel verschillende faciliteiten op korte afstand te vinden zijn.

Ik geloof dat men de dok wilde om er kantoren op te kunnen zetten en omdat je dan geen luchtkwaliteitissues hebt met woningen naast dat de barriëre van de infrastructuurbundel weg zou gaan. Nu is er niet meer vraag naar zoveel kantoren dat die op de tunnel moeten komen, mag dat uberhaupt niet en heb je ook eens het effect dat het spoor wel in de weg blijft liggen. Daarnaast is het de vraag hoe slecht de luchtkwaliteit in dat tochtgat nu echt is.. We kunnen ons het nut van het Dokmodel gaan afvragen in ieder geval.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Nitein-Repart »

Natorious schreef:
Is dat zo? Als je van Haarlem CS naar de Zuidas wilt dan duurt dat drie kwartier, voor een afstand van zo'n 25 km.
Met de auto zo'n 25 minuten.
Op 9292 zie ik toch als snelst 29 minuten staan (Bus 34 minuten; Trein + Metro 29 min.). Scheelt 4 minuten met de auto.
Haarlem CS naar A'dam Zuidoost: bijna een uur.
Met de auto 25 minuten.
Wederom op 9292 zie ik 39 minuten Trein + Metro
41 min. Bus 175.
Haarlem CS naar Schiphol: 50 minuten met de Zuidtangent, afstand 20 km. Gemiddelde snelheid: 25 km/uur. Dat is toch waardeloos? Met de auto 20 minuten.
Trein: 27 minuten met een overstap op Sloterdijk (van 9 minuten)
Bus 300: 39 minuten.

Ik vind het mooie aan ons land dat er bijna overal een standaard halfuursverbinding word aangeboden. En dat van Cs naar CS reizen klopt niet helemaal. Kijk maar naar Utrecht. CS is natuurlijk het grootste knooppunt van NL, maar Utrecht kent ook veel drukbezochte sprinterstations.
En dat ''hub en spoke'' is van belang zodat elk gat hier in Nederland een klein beetje fatsoenlijk wordt ontsloten.
Dat RER zal leuk zijn in de randstad. Maar voor de verbinding tussen de randstad en erbuiten zal het alleen maar nare gevolgen hebben
De Randstad moet je niet vergelijken met steden als Berlijn, Parijs of Londen, maar meer met de Rhein-Ruhrregio. Daar heb je een S-Bahn, wat we hier Sprinters voor hebben en verder wordt het interlokaal verzorgd door de Stadtbahn, een concept dat we op de Zoetermeerder Stadlijn na niet echt kennen. Het metrosysteem van Amsterdam en Rotterdam is door de geringe vorm van de steden vrij inefficiënt en een Stadtbahn-concept zou veel beter werken doordat je veel verder de regio in kan.

Die Zuidtangnet rijdt niet rechtstreeks van Haarlem naar Schiphol, maar rijdt via allerlei wijken van Hoofddorp. Een Stadtbahn-lijn Ijmuiden-Haarlem-Schiphol-Amsterdam Centrum die deels (zowel in Haarlem als Hoofddorp als Amsterdam) onder de grond rijden, is veel attractiever. Daarbij is de gemiddelde snelheid die je aangaf wel erg laag. Een gemiddelde streeklijn in de periferie heeft hierbij een hogere commerciële snelheid. Echt iets van: goed concept, verkeerde uitvoering.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

Ik zou bijna zeggen, knikker dat Duivendrecht eens om. Authentieke dorpen met leuke kerken en schapen in de wei: die vind je je ook wel in Friesland en Groningen. Echter in Duivendrecht kun je ook gewoon mooie kantoorgebouwen neerzetten in de buurt van een IC station ingebed in snelwegen als de A 2 en de A 10. En het is nog een stuk goedkoper ook dan het ondertunnelen van een snelweg :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Ardan »

We kunnen hier wel met zijn allen leuk gaan lopen fairytalen (waar overigens al topics over zijn, en ik wil trouwens ook copyright op mijn nieuw bedachte werkwoord), maar ik denk niet dat dat veel zin heeft. De Randstad leent zich uitstekend voor een prachtig vervoerssysteem van IC's, RE's, S-Bahnen en metro's, maar die gaan er toch nooit komen op de manier hoe wij dat hier het beste vinden. Zoiets aanleggen kan alleen nog maar als je 'from scratch' begint of miljarden miljarden investeert.

We kunnen ons hier dan beter gaan afvragen hoe we het bestaande netwerk kunnen verbeteren. We hebben de huidige situatie als gegeven, hoe kan dat beter uitgebouwd worden? Dan doen we het fairytalen wel in een ander topic, kunnen we hier verder serieus over de NZ en dergelijke discussieren :)
Ik doe ook maar wat
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door marlies »

Luchtfietserij kan leuk zijn maar soms is het inderdaad wel hinderlijk dat het zich heel erg met de discussie over de realiteit vermengt op dit forum. Maar dat is een lastig te trekken grens, helemaal als politici ook met regelmaat met dat soort ideeën komen. Maar ik zou het wel fijn vinden als er een aparte plek (subforum bijv.) kwam voor eigen plannen die niet bedoeld zijn als serieuze suggestie. En dan moet je niet denken aan een ambitieus idee voor de Amstelveenlijn maar inderdaad aan S-Bahn Randstad, de HSL Groningen-Leeuwarden en een schwebebahn in Zoetermeer.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door paolie »

Klaasje schreef:Nee, het is niet zozeer een zichtlocatie, dan moet je bij Vinkeveen aan de A2 gaan zitten
Geen zichtlocatie? Het is juist een ultieme zichtlocatie, omdat je niet alleen direct aan een van de allerdrukste snelwegen van Nederland zit (met vaak file, dus alle tijd om om je heen te kijken), maar ook nog eens uitstekend zichtbaar bent vanuit de trein en metro en vanaf de perrons van de stations.

Verder ben ik het met je eens, ik zie eerlijk gezegd geen enkel voordeel van het dokmodel. Niet voor de kantoren, niet voor de omgeving en niet voor het verkeer. Puur een prestigeproject van enkele topambtenaren en bestuurders die graag met een bolle broek lopen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Klaasje »

Geen zichtlocatie als in.. Als het je alleen daarom te doen is zijn er veel betere plekken te vinden.

Dat men de barriëre wil slechten snap ik wel. Maar daarvoor zou je beter extra goede fiets-en voetgangerspassages moeten maken. Goede architect, bouwen en klaar. Veel goedkoper dan een dokmodel. Dan kan je het geld dat overblijft besteden aan een beter station, een Amstelveenmetro en legio andere projecten die stukken nuttiger zijn.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door paolie »

Klaasje schreef:Geen zichtlocatie als in.. Als het je alleen daarom te doen is zijn er veel betere plekken te vinden.
Welke dan? De door jou genoemde locatie langs de A2 in Vinkeveen is dat in ieder geval niet. Daar rijdt alleen autoverkeer en mis je de treinpassagiers en wachtende reizigers op de perrons (die zwaar meetellen als je persoon*kijktijd berekent).
Verder helemaal met je eens hoor.
Alargule

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Alargule »

Vinny schreef:Ik zou bijna zeggen, knikker dat Duivendrecht eens om. Authentieke dorpen met leuke kerken en schapen in de wei: die vind je je ook wel in Friesland en Groningen. Echter in Duivendrecht kun je ook gewoon mooie kantoorgebouwen neerzetten in de buurt van een IC station ingebed in snelwegen als de A 2 en de A 10. En het is nog een stuk goedkoper ook dan het ondertunnelen van een snelweg :Y
Dat wou Amsterdam toch niet? (A)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

Volgens mij zijn alle haken en ogen aan de Noord-Zuidlijn Amstelveen in deze draad genoemd. Komt neer op: leuk, maar niet haalbaar. Ja, met die dooddoener kun je elke draad wel als luchtfietserij terzijde schuiven ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

Bovenstaande post is gericht aan Ardan trouwens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Natorious schreef:Het lijkt me dat dat niet kan, aangezien de EBS-RNET bussen op CS halteren, en deze trams ook.
Het zijn wel 2 verschillende vervoerders en vervoerstypes, maar ik denk niet dat de tramnummers gewijzigd worden.
Of misschien gaan ze net zoals in R'dam die nummers laten beginnen met 2:

Tram 1 -> 21
Tram 2 -> 22 enz.
Wat jij zegt kan dan net zo min aangezien lijnnummers 21 en 22 al in gebruik zijn. :P
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Natorious »

Dan passen ze die nummers toch ook weer aan? :P

(Oké, zou ik ook niet aan beginnen, maar 't kan)
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door jesperhaverkamp »

Alle HOV stadslijnen kunnen best in de 1-20 serie genummerd worden. Maar ik denk dat de huidige nummers te sterk ingeburgerd zijn.

Bijvoorbeeld:
Tram 1-> Lijn 1 (vanaf Leidseplein via route huidige lijn 10 naar Oost)
Tram 2-> Lijn 2 (over Overtoom en via Rozengracht)
Tram 13->Lijn 3
Lijn 4 , beoogde tram van Amstelveen via Zuid naar Amstel
Tram 5 -> Lijn 5 (vanaf Leidseplein via route huidge lijn 10 naar Westerpark)
Tram 26 -> Lijn 6
Tram 17 -> Lijn 7
Lijn 8 uiteraard niet
Tram 12 -> Lijn 9 (Via huidige route vanaf Sloterdijk, daarna via Singelgrachttracé en verder via huidige lijn 9 naar Diemen)
Lijn 10, vrij
Bus 21 -> Lijn 11
Bus 22 -> Lijn 12
Lijn 13, beoogde HOV bus Sloterdijk-Muiderpoort via Noord
Bus 40 -> Lijn 14
Bus 15 -> Lijn 15
Bus 66 -> Lijn 16
Bus 170 -> Lijn 17
Bus 18 -> Lijn 18
Bus 69 -> Lijn 19

En dan de niet HOV trams in de 20 serie
Bussen in Noord in de 30 serie
Bussen in Bijlmer / Oost in de 40 serie
Metro's Tja
Bussen in West in de 60 serie
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Die tweedeling in de lijnnummers zoals in Rotterdam heb ik altijd kul gevonden. Wat mij betreft hoeft dat in Amsterdam ook niet op de schop, maar paar veranderingen om de boel glad te trekken zou best kunnen. Tram 6 i.p.v. 26 idd.

Ben wel benieuwd welk lijnnummer die "regiotram" krijgt.

Trouwens, die lijn 4 die je noemt komt er dus helaas niet. Het wordt een pendeltram tussen Westwijk en Zuid en voor Zuid -Amstel moet je met een metro verder. Top plan (not).
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door fred1954 »

jesperhaverkamp schreef:Alle HOV stadslijnen kunnen best in de 1-20 serie genummerd worden. Maar ik denk dat de huidige nummers te sterk ingeburgerd zijn.
Gaat niet gebeuren. Je haalt trouwens nu ook zaken door elkaar: lijn 170 is geen stadslijn, maar een streeklijn van CXX. De lijnen 171, 172 en 142 zouden ook HOV-waardige lijnen worden in de toekomst. Wat voor lijnnummers ga je die dan geven. Je hebt de 20 al bijna vol.

Ik denk dat men gewoon door moet gaan met het omnummeren naar 3xx lijnnummers. Misschien ook wel voor de trams. Lijn 1 wordt dan 301, maar dat gaat dan weer niet omdat er al een 301 is bij EBS. Dus zal dan een ander nummer worden. Nee, nee, ik zie dit allemaal niet gebeuren.

Jesper, hoe zie jij dan de kleurstelling van de HOV-stadslijnen? Dat we dan wit/blauwe trams/stadsbussen hebben en donkergrijs/rode trams en stadsbussen?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Ik snap dat hele 300-gedoe niet. 9 v/d 10 mensen zullen nooit zelf de link leggen tussen R-net en 300. Als je het dan al zo nodig apart wilt hebben zet er dan gewoon een "R" voor, vergelijkbaar met hoe de metro nu al een "M" heeft. Den Haag krijgt dit jaar al een R-net tramlijn, volgens mij is daar ook geen sprake van vernummering.

Om "nostalgische redenen" zullen de tramlijnen in Amsterdam vast gewoon blijven wat ze zijn. :wink:
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door jesperhaverkamp »

Die '17' was eigenlijk ook gewoon over. Daarom had ik hem er tussen gezet. Maar inderdaad, de 170/172/142 zijn streeklijnen (met een belangrijke stadsvervoerfunctie!) en passen beter in de 3xx serie.

Wat betreft die kleuren. Eigenlijk zie het hele R-Net gebeuren niet zo zitten. Volgens mij zal het de mensen worst wezen hoe de bus er uit ziet. Frequentie, snelheid en betrouwbaarheid zijn veel belangrijker. En daar zit nu juist het knelpunt bij R-Net. Het ene R-Net is het andere niet. Waarom mag een streekbus van 2x per uur in daluren onder R-Net vallen, terwijl er ook lijnen van 10x per uur in de daluren zijn?

Begrijp me niet verkeerd. De investeringen in HOV zijn natuurlijk mooi; vrij busbanen, betere doorstroming, goede wachtvoorzieningen met voldoende fietsstallingsruimte en bovenal: een visie. Maar, die R-Net huisstijl vind ik verspilling. Investeer dat geld liever in dingen waar de reiziger echt iets aan heeft, zoals tariefintegratie binnen Amsterdam. Dat er geen GVB only abonnnement is, maar bijvoorbeeld een Amsterdam only abonnement die ook geldig is op de Connexxion lijnen binnen de stadsgrenzen en op de treinen tussen de Amsterdamse stations. Of dat een treinreiziger tussen Sloterdijk en CS gewoon een stadstarief betaalt. Dan benut je het OV ten volle, in plaats van dat je eilandjes creëert.

Maar om terug te komen op het topic. Als er toch een potje met geld is voor een metro naar Amstelveen en die metro komt er niet, dan kunnen ze dat mooi aanwenden voor een busdoorsteek hier: https://goo.gl/maps/FRlxQ. Een bus tussen Amstelveen busstation, Oranjebaan, Buitenveldert en het Amstelstation. Zo benut je die mooie busbaan ook nog eens die daar ligt en vang je de missende verbinding tussen Amstelveen en het Amstelstation op als de sneltram straks exit is.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

jesperhaverkamp schreef:Als er toch een potje met geld is voor een metro naar Amstelveen en die metro komt er niet, dan kunnen ze dat mooi aanwenden voor een busdoorsteek hier:
Het geld voor een metro naar Amstelveen is er dus niet. Dat is grotendeels het probleem en de reden waarom we nu met het huidige crisisplan opgescheept zitten.

Verder is dat hele R-net een farce om de reden die jezelf ook al geeft: een streekbus die 2x per uur gaat heeft kennelijk dezelfde status als de drukste metrolijn van Nederland.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Bakpapier »

Waarom moet Amstelveen per se een goede verbinding met Amstel hebben? Met de Noord-Zuidlijn zit men straks binnen één overstap op Centraal. En vanaf Zuid en Bijlmer gaan er straks ook meer treinen richting Utrecht rijden. Bovendien hoef je voor Amstel ook maar één keer over te stappen op Zuid...
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door jesperhaverkamp »

Vanwege het grote aantal mensen dat werkt of een opleiding volgt in de omgeving van het Amstelstation.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten