D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Klaasje »

D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
De nieuwe coalitie in Amsterdam die vandaag officieel aantreedt, maakt haast met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen.

D66 wil dat de gemeenteraad nog voor de zomer stemt over onderzoek naar verlenging van de nieuwe metro voorbij het nu beoogde eindpunt, station Zuid. Met de steun van de andere collegepartijen (SP en VVD) kan een meerderheid ontstaan.

Op zijn laatste dag als wethouder waarschuwde Maarten van Poelgeest (GroenLinks) de gemeenteraad dat dit voorstel de deal uit 2012 op losse schroeven zet met het kabinet over herinrichting van de Zuidas. 'Dan is het hele project van de baan. U opent de doos van Pandora,' aldus Van Poelgeest.

Lees meer bij het Parool
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door marlies »

Ik vind het lastig hier een mening over te vormen.

Aan de ene kant: De Amstelveenlijn zou toch een hoogwaardige tramverbinding worden? Dus met trammat en lage perrons. Dat lijkt me onverenigbaar met koppelen aan de Noord-Zuid-lijn. Dus het vertrammen is dan van de baan.

Al vond ik die tramplannen nou niet echt geslaagd. Met name de verbinding verder de stad in. Dat er haltes geschrapt zouden worden en kruisingen aangepast zouden worden waren wel goede onderdelen van het plan.

Maar als je daar vanaf stapt kun je niet de 'sneltram' in de huidige vorm blijven rijden want dat is echt niet meer van deze tijd. De verbinding is baggertraag, dat gedoe met het gedeelde traject met de gewone tram is kut, het ziet er niet uit en de boel is storingsgevoelig.

Dus op zich zou ik zeggen: ja! echte metro van maken! Niet meer kruisen met ander verkeer, niet meer een traject delen met een tram, sneller rijden, minder stops onderweg, decente rechtstreekse verbinding de stad in via de N/Z-lijn, perfect. Maar dat kost echt een schandalige berg geld, zeker om het ook in te passen in de veranderingen die op de zuidas aanstaande zijn. Dat is het denk ik niet waard.

Dus eigenlijk vond ik het huidige plan waardeloos (de verbinding zou nóg trager worden, for fucks sake) maar denk ik dat dit plan ook niet verstandig is. Maar wat dan wel?
Alargule

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Alargule »

Amstelveen onder water zetten of ommuren en laten uithongeren.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door marlies »

Of gewoon een normale spoorverbinding Asdz - Amstelveen - Aalsmeer nieuw aanleggen. Dan maakt het wat minder uit dat die tram traag is :P

Vrees dat we dan wel eerst een nieuwe gasbel moeten ontdekken.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Obus »

Dit is goed nieuws: Amstelveen is een voorstad van Amsterdam en heeft dus baat bij goede verbindingen met de gehele hoofdstad. De overbodige overstap verdwijnt en de reistijd verbetert door de metrolijn te verlengen, dus ik ben voor. Wat ik me wel afvraag: gaan ze de ongelijkvloerse kruisingen en de enorme hoeveelheid stations aanpakken, of rijdt de metro als tram door?
De mortuis nil nisi bene
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Roeland »

D66 zou weleens gelijk kunnen hebben dat ombouw naar een echte metro niet veel méér kost dan die hoogwaardige tramplannen.
De huidige sneltramroute over de Beneluxbaan ligt al voor 95% vrij, er zijn slechts zo'n 10 kruisingen. Wanneer je die paar kruispunten op een slimme manier ongelijkvloers maakt en verder op de huidige sneltrambaan blijft rijden, denk ik dat je met € 300 mln een heel eind kunt komen. Je komt met dat bedrag natuurlijk niet uit, wanneer je een superdeluxe ondergrondse metrolijn volgens de fraaiste welstandseisen aanlegt. Maar dat is in Amstelveen ook helemaal niet nodig, omdat de huidige sneltrambaan al grotendeels kruisingsvrij is.

Een redelijk betaalbare kruising is bijvoorbeeld in Den Haag bij de halte Ternoot, waarbij het wegenkruispunt op maaiveld blijft, en de metro erboven gebouwd wordt. Zoiets zou je ook in Amstelveen kunnen doen bij Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan. Met drie metroviaducten boven die kruispunten heb je dan al zo'n 3 km van de huidige sneltrambaan volledig kruisingsvrij gemaakt.
En een kruispunt met de AJ Ernstlaan kun je wellicht oplossen door de Ernstlaan met een tunneltje onder de Buitenveldertselaan te laten duiken.

En daarbij komt nog een punt: een echte snelle metro zal veel meer reizigersopbrengsten opleveren dan een hoogwaardige tram die even langzaam is als de bus (vanuit Westwijk is bus 172 nu even snel als de "snel"tram). En met een snelle metro kun je ook besparen op de parallelle buslijnen, zonder dat je reizigers wegjaagt.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Obus »

Even een oud plannetje tevoorschijn toveren:

Afbeelding

De rode lijn is metro 51 tussen Uithoorn en Centraal via Amstel, de blauwe lijn is metro 52 tussen Noord en Schiphol via Vijzelgracht.

De rode lijn is natuurlijk onhaalbaar, de blauwe lijn is misschien wel wat, maar dan niet naar Schiphol maar met aftakking Middenwaard - Spinnerij - Westwijk.
De mortuis nil nisi bene
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Roeland »

Obus schreef:De rode lijn is natuurlijk onhaalbaar, de blauwe lijn is misschien wel wat, maar dan niet naar Schiphol maar met aftakking Middenwaard - Spinnerij - Westwijk.
Waarom zou die rode lijn per definitie onhaalbaar zijn? Die baan ligt er al, er zijn maar weinig kruisingen (dus relatief goedkoop aan te leggen) en je hebt een hoge rijsnelheid en bezettingsgraad. Doordat er tussen Westwijk en Zuid relatief weinig haltes zijn, maakt het merendeel van je reizigers een lange rit (zeg even dat de helft in Uithoorn en de andere helft in Westwijk instapt). En als zo'n metro een stuk sneller is dan de auto, trek je extra reizigers.
Wanneer de helft van de NZ-lijn ritten van Noord tot Zuid rijdt, en de andere helft via de rode lijn naar Uithoorn doorrijdt, krijg je misschien nog wel een redelijk haalbaar model.
Alargule

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Alargule »

De rode lijn ligt natuurlijk wel erg perifeer ten opzichte van de bebouwing in Amstelveen. Dat was in 1968 ook al een reden om de haalbaarheid van dit tracé - toen het voor het eerst werd voorgesteld als onderdeel van het metronet - te betwijfelen.

Een verlenging van de Amstelveenlijn in welke hoedanigheid dan ook lijkt mij nooit zinvol, tenzij er langs het tracé ineens een verdichting aan bebouwing gaat ontstaan.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Natorious »

Elke 5 minuten een M5 naar Westwijk... :X

(ps, mocht het niet overkomen ben ik toch voor het trace naar Schiphol :wink: )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

Het grappige is dat de vervoersgeneratoren van Amstelveen en Buitenveldert: VU (Universiteit en Ziekenhuis), het moderne winkelcentrum, en de diverse scholengemeenschappen zich in feite precies tussen de rode en de blauwe lijn in bevinden. Reizigers zullen zich ongeveer evenredig gaan verdelen is mijn inschatting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door n-evo »

Natorious schreef:Elke 5 minuten een M5 naar Westwijk... :X

(ps, mocht het niet overkomen ben ik toch voor het trace naar Schiphol :wink: )
Eh nee. In de originele plannen zou de N/Z-lijn uit twee lijnen bestaan: M52 tussen Noord - Zuid en M58 tussen Noord - Westwijk. Je kunt op die manier hoogfrequent Noord - Zuid dekken en minder frequent Zuid - Westwijk. Pas na een aantal jaar hebben ze M58 zachtjes van alle borden en kaartjes gehaald.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Natorious »

n-evo schreef:Eh nee. In de originele plannen zou de N/Z-lijn uit twee lijnen bestaan: M52 tussen Noord - Zuid en M58 tussen Noord - Westwijk. Je kunt op die manier hoogfrequent Noord - Zuid dekken en minder frequent Zuid - Westwijk. Pas na een aantal jaar hebben ze M58 zachtjes van alle borden en kaartjes gehaald.
Ik bedoelde hiermee vooral te zeggen dat Westwijk het ook wel redt met een bus naar Amsterdam i.p.v. een metro.
De metro doortrekken naar Schiphol trekt de meeste passagiers. Echter, dan concurreer je wel weer ontzettend met de bus 300... :|
Ik denk dat die opstappers in Westwijk ook wel tevreden zullen zijn met een bus die een mooie overstap biedt op *Toekomstige halte* Zetterij.

En ik weet niet met welke frequenties je denkt dat de M58 Amstelveen dan wilt dekken, maar een M5 om de 10 minuten naar Westwijk is óók teveel... :Y
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door VIRM »

Wat je hier ten eerste mee bereikt, is irritatie.
Je hebt in 2012 een duaal besluit over zuidas en de Amstelveenlijn, met in 2013 een wijziging van de lijnvoering (lijn 5 blijft naar Binnenhof rijden, de 51 gaat maar tot en met Zuid).

Als je dit weer ter discussie gaat stellen, dan praat je weer over het opnieuw herinrichten van de Zuidas en station Zuid, financiering, en weer over een hele lijnvoering (want, zoals iemand al eerder zei: M5 naar Westwijk met een hoge frequentei is een beetje overkill).

Een groot nadeel van de huidige oplossing is dat de VU net iets lastiger bereikbaar wordt als je voro de deur wilt worden afgezet.

Op zich is een metro een goed idee, maar de vraag of het nog qua financiering en qua reizigersaantallen haalbaar is...?
Beul van de blindegeleidelijn
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Ruben »

De nasmaak die ik van dit nieuwsartikel overhoud is dat de doortrekking van de Noord-Zuidlijn is gesneuveld om het op een akkoord met het rijk te gooien voor wat betreft de ondertunneling van de A10.

Het plan voor een tramverbinding dat er momenteel ligt is naar mijn mening een gedrocht en een immense historische vergissing. De trams die er gaan komen zijn enkel sneller doordat er haltes opgeheven worden, en dan gaat het maar om een paar minuten. De Amstelveenlijn blijft daarmee een slak, en straks dus ook nog met een extra overstap.

Dan vind ik het ook allerminst opvallend dat er in noord-Amstelveen een aantal kruisingen ongelijkvloers worden gemaakt, maar dat men dit in geheel Buitenveldert verzuimt. Dat terwijl de kruising Buitenveldertselaan - de Boelelaan het grootste knelpunt op het traject is.

De nieuwe trams hebben een lagere capaciteit dan twee gekoppelde sneltrams. Om straks in de spits alle reizigers te kunnen vervoeren zijn dus voor zowel lijn 5 als de nieuwe 51 10 trams per uur per richting gepland. Dat betekent dat er gemiddeld elke 1,5 minuut een tram over al die ongelijkvloerse kruisingen moet rijden. Veiliger wordt het dus niet, en ook dit zal de Amstelveenlijn qua snelheid en betrouwbaarheid geen goed doen.

Ik ben dus erg blij dat men nu het nog niet te laat is, een nieuw onderzoek gaat doen naar het doortrekken van de metro. Amsterdam houdt niet op bij de ring. Amstelveen is in feite een aangegroeid stuk Amsterdam dat ook snel en efficiënt ontsloten moet worden. In ieder geval zal er niet voor iets moeten worden gekozen dat een slechter product is dan wat er nu geboden wordt, en dat nu al op papier keihard rammelt van alle kanten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Ruben »

De reizigersaantallen op de Amstelveenlijn (vanaf Kronenburg) zijn overigens niet verschillend van de uitlopers van de 53 (vanaf Verrijn Stuartweg) en de 50/54 (vanaf Holendrecht). Getuige de metronetstudie uit 2004. Hoe de huidige aantallen zich verhouden kon ik niet vinden.

Toegegeven gaat het bij de Amstelveenlijn om een langere uitloper, maar niet onaannemelijk is dat de reizigersaantallen gaan stijgen wanneer er een snellere en betrouwbare metro rijdt die vervolgens via de NZL naar het centrum en CS rijdt.

Een verlenging tot Amstelveen Centrum of net daaronder moet in ieder geval tot de haalbare opties behoren. Al zal dat ook weer een overstap voor zuid-Amstelveners betekenen, ditmaal op Amstelveen-Centrum. Dan heb je in ieder geval het dichtstbevolkte gedeelte van Amstelveen en Buitenveldert ontsloten met de metro.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door VIRM »

@Ruben: het doortrekken van de Noord/Zuidlijn bij de Amstelveen stond eigenlijk al een a twee jaar eerder dan het dealtje met de Zuidas op losse schroeven (iets met financiele crisis en weinig geld ;)).

Als men echt wil dat de Noord/Zuidlijn nu wordt doorgetrokken, dan vraag ik mij echt af waar ze het geld vandaan krijgen. Het lijkt mij niet dat ze voor hetzelfde geld een metro kunnen aanleggen (hij was eerst op 800 miljoen begroot, dus waar zit dat verschil hem dan in?). En het lijkt mij niet dat het Rijk heel erg veel zin heeft om hierop terug te komen.
Beul van de blindegeleidelijn
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Ruben »

Ik vraag me werkelijk af hoe het zuidasproject die losse schroeven van de Amstelveenlijn heeft beïnvloed. Dat Zuidasdokplan lag er natuurlijk ook al jaren, dus het speelde zeer zeker ook al 2 jaar geleden. De doortrekking van de metro was er overigens wel bijna doorheen, tot wat mensen een extra onderzoek naar de kosten-baten wilden. Volgens mij waren de hoge kosten van het doortrekken van de metro vooral veroorzaakt doordat Buitenveldert een ondergronds tracé wil en geen viaduct. Is iets voor te zeggen, maar daar ligt dan gelijk al een mogelijkheid om het goedkoper te kunnen doen. Niet dan toch met een viaduct, maar zoals hierboven al gesteld kan je ook volstaan met de kruisingen ongelijkvloers maken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door donny2290 »

De meeste reizigers zullen al tevreden zijn als er überhaupt al een koppeling zou komen met de NZ. Gewoon doortrekken die handel. Met nieuw spoor en een aantal haltes opheffen kom je al ver. Alles beter dan de huidige plannen voor een nieuwe tramlijn waarmee de reistijd alleen maar toeneemt.
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Meltrain »

En mocht dit niet mogelijk zijn, dan alsjeblieft terug naar het eerdere tramplan:
Leidseplein - Amstelveen Westwijk
Zuid - Amstelveen Westwijk
Amstel - Amstelveen Binnenhof
Alle lijnen 6x/uur.

Een tramlijn tussen Amstel en Zuid bleek om onduidelijke redenen niet mogelijk, dus dan kun je ook 8x/uur Leidseplein - Westwijk en 8x/uur Zuid - Binnenhof doen. Door de trams niet oor te laten rijden door de Leidsestraat zijn langere trams mogelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door FLJ »

Of verleg tramlijn 5 via de Rozengracht. Sowieso wordt er al langer gesproken over het verminderen van het aantal trambewegingen in de Leidsestraat, dit is nu een uitgesproken kans. Alles beter dan dit achterlijke plan wat nu op tafel ligt waar niemand gelukkig van wordt en wat verkocht als een verbetering van de verbinding (maar niemand kan goed omschrijven wat er dan zoveel beter aan is dan de andere opties en zelfs de huidige situatie).
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door VIRM »

@Donny: volgens mij heeft dat te maken met de hele nieuwe inrichting van station Zuid en de ondertunneling van de A10.

@Meltrain: Waar wil je keren bij het Leidseplein? En volgens mij was het bezwaar om naar Amstel toe te rijden dat er ook nog een brug over de Amstel is die vaak open gaat ofzo. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Meltrain »

In principe heb je genoeg aan een overloopspoor. Hier zou dat wel moeten passen volgens mij. Je hebt dan inderdaad geen eindpunt, maar je zou de eindpuntrust voor de bestuurders dan bij Westwijk kunnen leggen of desnoods met aflossing bij Zuid.
Voor de tramlijnen 7 en 10 moet er dan een waarschuwingslicht geplaatst worden als er een tram van lijn "5" aan het overlopen is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door Suus »

De nieuwe regiotrams zouden te zwaar zijn voor de Berlagebrug tussen de Vrijheidslaan en de Meester Treublaan.

In het plan wat daarvoor een alternatief bedacht kwam met met een metro die keert ten noorden van het Amstelstation, wat technisch bijna onmogelijk is door de betonconstructie rondom de ringvaart en de metrotunnel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Bericht door FLJ »

Meltrain schreef:In principe heb je genoeg aan een overloopspoor. Hier zou dat wel moeten passen volgens mij. Je hebt dan inderdaad geen eindpunt, maar je zou de eindpuntrust voor de bestuurders dan bij Westwijk kunnen leggen of desnoods met aflossing bij Zuid.
Voor de tramlijnen 7 en 10 moet er dan een waarschuwingslicht geplaatst worden als er een tram van lijn "5" aan het overlopen is.
Ik denk dat men dan eerder zou kiezen voor een eindpunt bij het busstation Marnixstraat. Daar moet genoeg ruimte zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten