Pagina 9 van 18

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 11:59
door Obus
Inderdaad een vreemde lijnvoering op de Ringlijn: twee lijnen onder het mom van dat 'Amsterdam nog niet klaar is voor volledige ontvlechting'. Waar wordt dat op gebaseerd? De 'nieuwe' ontvlechting is dus een halve maatregel.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 12:15
door n-evo
Had dat niet te maken met een gebrek aan metro's, GVB geen overstapgarantie kan/wil geven en nogal wat protest uit Gaasperplas? Dat laatste krijg je straks natuurlijk weer, ook onder de nieuwe lijnvoering.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 12:27
door Alargule
Dat wordt dus gebaseerd op de eis van de SRA een rechtstreekse verbinding tussen Zuid en Amstel in het leven te houden. En als dat niet kan met een regiotram, dan maar via de metroboog Spaklerweg-Overamstel.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 12:33
door n-evo
Wordt interessant hoe ze het gaan doen met de frequentie in Nieuw-West en Zuidoost in ieder geval. Maar ook qua materieel. Ik begrijp dat ze misschien de sneltrams willen ombouwen? :?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 12:49
door Alargule
Er zullen ongetwijfeld overal plannen en voorstellen circuleren. Maar in Amsterdam (en ongetwijfeld ook elders) is niets definitief totdat het is uitgevoerd. GVB 'verraste' ons immers ook met het voornemen de metrofrequentie op afzonderlijke lijnen 's avonds en in de weekenden tot een kwartierdienst terug te brengen, terwijl een aantal maanden eerder nog over frequentieverhogingen werd gesproken. Daar moet ik wel bij aantekenen dat dat niet expliciet vanuit GVB kwam en dat daar ook geen termijn bij stond vermeld.

Met andere woorden: over de uiteindelijke lijnvoering, dienstregeling, materieelinzet en lijnnummering valt pas wat te zeggen als deze realiteit is. Tot die tijd kunnen we er hier naar hartelust op los speculeren.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 17:03
door Natorious
Klopt helemaal, Alargule.
n-evo schreef:Had dat niet te maken met een gebrek aan metro's, GVB geen overstapgarantie kan/wil geven en nogal wat protest uit Gaasperplas? Dat laatste krijg je straks natuurlijk weer, ook onder de nieuwe lijnvoering.
Mensen van die tak zullen heus wel akkoord gaan als er maar altijd een hoogfrequente verbinding wordt aangeboden.
Dan spreek ik over 8x/u en meer.
Als dat gebeurd gaan mensen vanzelf wel weer andere routes verzinnen om op hun bestemming aan te komen.
Zo viel het mij op tijdens het tijdelijke netwerk dat er in het begin alleen maar werd overgestapt (Op v.d.Madeweg) en dat later telkens meer mensen bleven zitten.

Je zult pas écht rellen krijgen als het GVB géén overstapgarantie op Van der Madeweg met de metro richting CS gunt, i.c.m. 4-6x per uur een metro op die tak.

Is het écht een eis dat er een metro tussen RAI en Amstel moet rijden? Ik denk dat als Van der Madeweg zwaar onder de loep wordt genomen, dat dat ook een mooi overstapstation kan worden (Is 't al, maar kan nog altijd mooier)
Een tunnel aan de noordelijke kant, voor alleen tussen de twee perrons. :Y

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 17:12
door n-evo
Hoe wil je zo'n frequentie gaan aanbieden als je lijn Isolatorweg - Gaasperplas + Isolatorweg - CS hebt? Je zit dan met een gigantische overkill op het westelijke traject.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 17:41
door Alargule
Dat kan ook prima 4x per uur. Je krijgt dan 16x CS-Gein, 8x Isolatorweg-Gaasperplaas en 4x Isolatorweg-CS. Op de gecombineerde tracés: 20x CS-Spaklerweg en 12x Overamstel-Isolatorweg.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 17:48
door Natorious
Dat is ook het moeilijke van dit hele gebeuren.
't GVB moet bijna iedereen tevreden houden, maar hoe doe je dat zonder een overkill te laten ontstaan?

Je zou Gaasperplas-Isolatorweg 8x p/u standaard houden.
Daarbij plak je dan in de spits (Of van begin dienst tot 19:00, ma-vr) een Isolatorweg-CS van 4x p/u (Lekker Rotterdams :P )
6x p/u kan ook, maar dan loopt het weer zo scheef in West met de tijden :|

Maarja... Als ze CS-Gein ook 12x p/u willen doen, loopt de overstap op Van der Madeweg ook niet lekker... :|
Het blijft lastig

EDIT: Alargule was me net voor :mrgreen:
Wat was btw de max. frequentie in de tunnel eigenlijk?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:05
door Natorious
Maar Alargule, spreek jij over frequenties in de spits of pleit jij voor constante frequenties?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:10
door n-evo
Verkeerde thread. :oops:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:12
door Alargule
Spits, in dit geval. Buiten de spits zou het dan dus nog kariger zijn: 3x per uur tot misschien slechts 2x per uur. Nauwelijks metrowaardig dus.

Zelf denk ik dan ook dat men eerder voor een 6/6-frequentie in de spits zal kiezen. De verbinding CS-Gein wordt dan 12x per uur uitgevoerd. Bij Van der Madeweg blijven de frequenties dan gesynchroniseerd. Van der Madeweg-Gaasperplas kan volgens mij prima met 6 treinen per uur - wellicht alle M5 in de spits - worden uitgevoerd. Eens in de 10 minuten is nog net metrowaardig. Het stuk Isolatorweg-Overamstel blijft dan 12x per uur; hetzelfde als bij 8/4. CS-Spaklerweg gaat naar 18 ipv 20 (nu 24); Van der Madeweg-Gein wordt 12 ipv 16 (nu ook 16). Ook hier kan de inzet van meer M5-materieel bijdragen aan per saldo meer capaciteit.

Of dat qua materieelinzet haalbaar is durf ik echter totaal niet te zeggen. Dat mag iemand anders doorrekenen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:17
door n-evo
Je kan Gaasperpas echt niet opzadelen met een 1x in het half uur een metro. Dan breekt alle hel uit. Zelfde geldt voor de verbinding Zuid - Amstel.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:20
door Alargule
Waar lees je dat van Gaasperplas?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:23
door n-evo
Had je het daar niet over buiten de spits?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:25
door Alargule
Mijn vraag eerst beantwoorden svp :P
Alargule schreef:Waar lees je dat van Gaasperplas?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:29
door n-evo
Ik ga geen spelletjes spelen. Dacht dat je daar o.a. naar refereerde. Mocht dat niet zo zijn kan je dat gewoon zeggen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:34
door Alargule
Ik stel je gewoon de vraag waar je leest dat een halfuurdienst naar Gaasperplas wordt voorgesteld. En dan neem ik aan dat je naar een post van mij refereert. Ik heb het namelijk nergens geschreven naar mijn weten.

Maar je mag natuurlijk lezen wat jou uitkomt.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:36
door Suus
Jongens, kunnen jullie beiden eens kappen met dat gekakel over elkaars leesvaardigheden, het is niet echt gezellig zo en over Amstelveen gaat het ook al niet echt meer.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:38
door n-evo
"Spits, in dit geval. Buiten de spits zou het dan dus nog kariger zijn: 3x per uur tot misschien slechts 2x per uur. Nauwelijks metrowaardig dus."

Dacht dus dat je daar ook Gaasperplas mee bedoelde in de avond, alles wat niet gecombineerd was (de uitlopers als het ware). Maar oké niet dus, duidelijk. Was het enige wat ik mij afvroeg.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:40
door Alargule
Inderdaad. Bee slaat de spijker op z'n kop: we zaten beiden duidelijk uit het raam te kijken toen de rest van de klas leerde lezen.

Terug naar de Schiphollijn. Sorry, Amstelveenlijn. :P

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 08 jul 2014, 23:44
door n-evo
*kuch* *kuch* Die foto ook even in de goede thread gezet lol

Kwam dit interviewtje met GroenLinks nog tegen bij RTV Amstelveen.
http://www.youtube.com/watch?v=779TsEsA ... tube_gdata

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 00:14
door Alargule
Ja, ze noemt natuurlijk een paar goede punten: de besluitvorming rond de huidige plannen is al bijna rond, er is sprake van tijdsdruk vanwege het naderende einde van de levensduur van de huidige infrastructuur en materieel, en om dan tussen nu en zes jaar het hele proces van onderzoeken, plannen, inspraak, besluitvorming én bouw van een toch al complex project te gaan doorlopen...van de verantwoordelijke Amstelveense wethouder krijg ik nou ook bepaald niet het idee dat die héél erg enthousiast van de plotselinge koerswijziging van de grote noorderbuur wordt. Logisch, want wat koop je voor retorische geldingsdrang van een vers aangesteld college?

Ik schat de kans dat de Amstelveenlijn en de Noord/Zuidlijn op korte termijn (2020-2030) samen één geheel gaan vormen op dit moment minimaal. Maar wie weet.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 08:57
door n-evo
Aan de andere kant hebben best wat partijen van begin af aan gezegd dit plan een grote vergissing te vinden. Dus zó opeens is die oppositie nou ook weer niet. Die tegenspraak is de laatste jaren weinig mee gedaan en vervolgens wordt er nu gezegd dat last minute plannen wijzigen niet meer kan. Ook wel een beetje aparte gang van zaken. :P

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 09 jul 2014, 20:02
door Vinny
Het is gewoon heel simpel: Zuidas plannen in de ijskast doen. A 10 niet ondergronds brengen, en de huidige metroboog gewoon laten liggen. Wel moet je in Buitenveldert nog wat doen zodat de metro daar ongelijkvloers wordt. Dat is echt een no-regret maatregel: want al rijden er trams, bussen of supersonische skelters: je moet daar voor de doorstroming en veiligheid sowieso wat betonnen bruggen aanleggen m.i.