Pagina 2 van 18

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 12:32
door Meltrain
Dat is nog een beter idee inderdaad. :pos:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 12:47
door VIRM
@Bee: zou je niet tussen de twee doorgaande metrosporen (als je ze iets verschuift) een keerspoortje kunnen aanleggen? En anders wordt het gewoon wellicht een metro Centraal-Zuid.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 12:50
door Suus
Nee, je kan ten noorden van het Amstelstation geen kant op zonder grote infrastructurele werken. Je hebt er een viaduct en daarna direct een betonnen constructie voor een fietspad en de ringvaart waarin ook nog de tunnelmonding in verwerkt is.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 12:54
door Klaasje
Je kan evt keren bij Weesperplein. Als je het keerspoortje als "station" definieert kan het prima. Dan maak je gebruik van de capaciteit van de metrotunnel die je anders niet kunt gebruiken door de kruisende bewegingen bij het CS.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 13:29
door reisthijs
Bee schreef:Nee, je kan ten noorden van het Amstelstation geen kant op zonder grote infrastructurele werken. Je hebt er een viaduct en daarna direct een betonnen constructie voor een fietspad en de ringvaart waarin ook nog de tunnelmonding in verwerkt is.
De afstand tussen het viaduct en die betonnen constructie is ca. 150m. Bij Spaklerweg is dat wel genoeg voor een keerspoor.

Je kan nog ruimte winnen door een extra viaduct te bouwen (plek zat) en het overbodige deel van het perron weg te halen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 16:30
door starx
Het is toch wel vreemd wat hier gebeurt. Ik vind absoluut niet dat het voorstel van een normale tram nou zo geweldig was als men deed voorkomen. Er was gewoon te weinig geld om een mooie metroverbinding door Amstelveen, shit happens. Het is gewoon de politieke realiteit.
D66 denkt daar nu even doorheen te kunnen fietsen. Dat kan volgens mij alleen maar tot gevolg hebben dat er de komende 10 jaar niks verandert. Volgens mij zit niemand daar op te wachten

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 20:45
door VIRM
@Starx; precies. Of je het er mee eens bent of niet, je hebt te maken met geldgebrek. En ook dat er bij de Zuidas van alles en nogwat ruimtelijk in elkaar moet worden gepuzzeld.

Je hebt dan nog een aantal vraagstukken:
- Maak je de overstap op Zuid zo aantrekkelijk mogelijk? Goede overstappen realiseren is niet het sterkste punt van Amsterdam, zoals bij Sloterdijk (beetje spartaans busstation, zonder uberhaupt een dak).
- Amstelveen heeft drie ongelijkvloerse kruisingen. Maar de kruising De Boelelaan/Buitenveldertselaan blijft gelijkvloers.
- Hoe regel je de stromen van Zuid naar de VU en het VUmc? Het kan nu wellicht net iets onaantrekkelijker worden vanuit sommige regio's, aangezien er geen doorgaande 51 is. Ga je dan misschien een overdekte looproute maken van Zuid naar de VU?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 21:50
door Vinny
starx schreef:Het is toch wel vreemd wat hier gebeurt. Ik vind absoluut niet dat het voorstel van een normale tram nou zo geweldig was als men deed voorkomen. Er was gewoon te weinig geld om een mooie metroverbinding door Amstelveen, shit happens. Het is gewoon de politieke realiteit.
D66 denkt daar nu even doorheen te kunnen fietsen. Dat kan volgens mij alleen maar tot gevolg hebben dat er de komende 10 jaar niks verandert. Volgens mij zit niemand daar op te wachten
Een volwaardige metro is een spoorlijn zonder gelijkvloerse kruisingen. Dat is gewoon een veel te dure oplossing voor elke railgebonden vervoersmodaliteit ten zuiden van Amstelveen Centrum. Een (snel)tram is veel eenvoudiger door te trekken de regio in. Wat dat betreft zie ik wel wat in het tramplan, alleen zou ik die in Amsterdam zelf opwaarderen tot prémetro. Een paar strategische tunneltjes onder knelpunten en je kunt al een eind komen.
Een doorgetrokken Noord-Zuidlijn met bovenleiding (zodat je gewoon de bestaande spoorwegovergangen in stand kunt houden) heeft echter mijn voorkeur. Alleen men heeft er inmiddels voor gekozen om voor een derde rail te kiezen voor het Noord-Zuidlijntracé. Ik denk niet dat dat nog herroepbaar is.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 21:53
door n-evo
Natorious schreef:Ik bedoelde hiermee vooral te zeggen dat Westwijk het ook wel redt met een bus naar Amsterdam i.p.v. een metro.
De metro doortrekken naar Schiphol trekt de meeste passagiers. Echter, dan concurreer je wel weer ontzettend met de bus 300... :|
Ik denk dat die opstappers in Westwijk ook wel tevreden zullen zijn met een bus die een mooie overstap biedt op *Toekomstige halte* Zetterij.

En ik weet niet met welke frequenties je denkt dat de M58 Amstelveen dan wilt dekken, maar een M5 om de 10 minuten naar Westwijk is óók teveel... :Y
De regio kijkt naar toekomstig metromaterieel dat uit vier delen bestaat i.p.v. zes dus wie zegt dat zulk materieel niet op een mogelijke M58 kan komen te rijden? Vergelijkbaar met wat we nu hebben.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 22:18
door Alargule
12 keer per uur een M5 tot Amstelveen Centrum lijkt mij op termijn geen overbodige luxe. Ten zuiden daarvan is het inderdaad overdaad.

Je kunt ervoor kiezen de helft van alle ritten bij A'veen Centrum te laten keren, of - maar dat is minder prettig - de lijn opknippen ter hoogte van A'veen Centrum. Dat heeft dan weer als voordeel dat je de baan door Middenhoven en Westwijk niet ongelijkvloers hoeft te maken (goedkoper) en de drempel voor verdere doortrekking de regio in lager ligt dan bij een zware metro.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 22:41
door Natorious
n-evo schreef:De regio kijkt naar toekomstig metromaterieel dat uit vier delen bestaat i.p.v. zes dus wie zegt dat zulk materieel niet op een mogelijke M58 kan komen te rijden? Vergelijkbaar met wat we nu hebben.
Ik begon net te genieten van metro's die (Bijna) het hele perron vullen :P

Als ze dan voor die 4 stellige gaan, vind ik wel dat die gecombineerd moeten kunnen rijden,
oftewel de lengte moet net iets minder zijn als de helft van het perron.
:@

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 19 jun 2014, 23:16
door VIRM
@Vinny: er was inderdaad een voorstel voor een Noord/Zuidlijn met bovenleiding en doortrekking naar Amtelveen. Wellicht zou je met zo'n concept ook de regio noordwaarts in kunnent rekken?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 03:40
door Ardan
Verder noordwaarts is zinloos, ik neem tenminste aan dat je richting Purmerend bedoelt. Na Amsterdam krijg je dan eerst kilometers lang _niks_. Watergang en Ilpendam genereren niet genoeg reizigers voor een station dat wordt bediend door elke metro die langs zou komen. Uitgaand van het totaal aantal reizigers dat nu uit Purmerend naar Amsterdam gaat in belachelijk veel bussen zou je flink wat metro's per uur kunnen vullen, op een metrobaan die je kunt aanleggen op de huidige busbaan.

Maar toch: die verbinding is erg verspitst. In de spitsrichting kun je misschien 20 metro's per uur volle bak laten rijden, maar in de tegenrichting rij je praktisch leeg. En tussen de spitsen zal er ook niet erg veel reizigersaanbod zijn.
Bovendien gaan die belachelijk veel bussen die er nu zijn naar elk hoekje van Purmerend. De hele stad wordt gedekt. Hoe wil je met een metro óók heel Purmerend gaan dekken? Je kunt hooguit twee takken bouwen daar, maar je kunt de stad nooit zo goed bedienen als dat nu met de bus gebeurt.

Ongeveer hetzelfde geldt voor Uithoorn. De metro dan wel sneltram vanaf Westwijk doortrekken daarheen is waanzinnig makkelijk; het baanlichaam is er immers al. Echter lijkt mij de sneltram doortrekken zinloos, de route in Amstelveen is lang met veel halteringen waardoor de bus nu sneller zou zijn. Een échte metro daarheen sturen (al dan niet half-frequent, dus de helft onderweg laten keren) is misschien wel zinvol. Door minder halteringen en sneller doorrijden. Maar ook hier geldt: een metro zal Uithoorn minder goed dekken dan dat de bussen dat nu doen.

Natuurlijk kun je zowel in Purmerend als in Uithoorn één metrostation aanwijzen als 'hub', de bussen daarheen en men gaat verder met de metro richting Amsterdam. Mensen zijn alleen allergisch voor overstappen.

(sorry, laat-avond-filosoferen :P Praat ik nu echt onzin zoals gewoonlijk? Vind het sowieso al raar van mezelf dat ik nu een anti-metro/pro-bus epistel schrijf als urban-rail-liefhebber die het liefst overal een metro ziet :') )

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 07:42
door Jef400
Ardan, ongeveer dertig jaar terug is gepoogd Purmerend een IC-station te geven en als hub te gebruiken en dan een stadsbusnet er om heen te bouwen. Het voormalige grote busstation Beatrixplein herinnerd aan die plannen. Uiteindelijk heeft men ervoor gekozen voor de huidige situatie. En weet je, het is ongeveer net zo snel als de metro met de busbaan langs de N235.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 08:27
door Roeland
Ardan schreef:Ongeveer hetzelfde geldt voor Uithoorn. De metro dan wel sneltram vanaf Westwijk doortrekken daarheen is waanzinnig makkelijk; het baanlichaam is er immers al. Echter lijkt mij de sneltram doortrekken zinloos, de route in Amstelveen is lang met veel halteringen waardoor de bus nu sneller zou zijn. Een échte metro daarheen sturen (al dan niet half-frequent, dus de helft onderweg laten keren) is misschien wel zinvol. Door minder halteringen en sneller doorrijden. Maar ook hier geldt: een metro zal Uithoorn minder goed dekken dan dat de bussen dat nu doen.
Volgens mij kan een metro Uithoorn verrassend goed dekken, omdat het vrijliggende baanlichaam met een mooie bocht tot vlak bij het centrum komt (het huidige busstation). En bijna heel Uithoorn ligt mooi in een cirkel van ongeveer 1 km om het busstation heen. Ook is het busstation nu al een knooppunt van verschillende buslijnen uit o.a. Mijdrecht.
Ten westen van het baanlichaam bouwen ze nu een nieuwe woonwijk. Met een metro over het oude baanlichaam met twee haltes (Busstation en Faunalaan) heb je volgens mij heel Uithoorn redelijk gedekt. Wanneer de metro in Amstelveen inderdaad een stuk sneller wordt dan de huidige bus (en de even langzame "snel"tram) denk ik dat je vanuit Uithoorn goed kunt concurreren met de auto en een heel aardige modal split kunt realiseren. Want er rijden nu al veel bussen uit Uithoorn naar Amstelveen / Amsterdam, de lijnen 142, 146, 170 en 242. In de spits rijden die nu al zo'n 18x per uur, daarbuiten ongeveer 10x. Met een metro kun je bijna al die bussen opdoeken tussen Uithoorn en Amsterdam, alleen moet je misschien de 170 nog 2x/uur laten rijden om die paar Uithoornse wijken die verder van de metrohalte af liggen nog wat te bedienen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 08:37
door Roeland
Alargule schreef:12 keer per uur een M5 tot Amstelveen Centrum lijkt mij op termijn geen overbodige luxe. Ten zuiden daarvan is het inderdaad overdaad.

Je kunt ervoor kiezen de helft van alle ritten bij A'veen Centrum te laten keren, of - maar dat is minder prettig - de lijn opknippen ter hoogte van A'veen Centrum. Dat heeft dan weer als voordeel dat je de baan door Middenhoven en Westwijk niet ongelijkvloers hoeft te maken (goedkoper) en de drempel voor verdere doortrekking de regio in lager ligt dan bij een zware metro.
Wanneer een metro t/m Westwijk te duur is, zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de metro na Centrum door te laten rijden tot halte Marne en vandaar de Beneluxbaan te laten volgen tot het kruispunt met de Van der Hooplaan, en daar een eindpunt (noem hem voor het gemak maar de halte Startbaan) plus busstation (met een heel compacte cross platform overstap) te maken. Voordeel van dat eindpunt is dat het centraal ligt in Amstelveen-zuid en dat je vandaar met de bus heel snel in Westwijk, Aalsmeer en Uithoorn kunt komen.

Dat betekent inderdaad dat Westwijk z'n sneltram verliest, maar zo erg is dat nou ook weer niet:
- nu heeft Westwijk, alleen aan de oostrand van de wijk, een langzame rechtstreekse sneltram 51, die in de praktijk zo'n 10 maanden per jaar rijdt
- met die regiotram krijgt Westwijk, alleen aan de oostrand van de wijk, een bijna even langzame tram naar station Zuid, alwaar je moet overstappen naar Amsterdam
- met een overstap op Startbaan krijgt Westwijk, midden in de wijk (bijvoorbeeld op de Asserring) een snelbus naar Startbaan, en daar een snelle overstap op de metro naar Amsterdam (zo'n 10 minuten sneller dan de regiotram met overstap op station Zuid)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 08:54
door donny2290
Hef wat haltes op en ondertunnel wat knelpunten
En laat er metro's komen die van 3de rail naar bovenleiding switchen op Amsterdam Zuid. Lijkt mij de beste oplossing. Eventueel nog doortrekken naar Uithoorn.

Eigenlijk had Amsterdam voor een tramnetwerk zoals in Keulen moeten gaan, met diverse tunneltrajecten in de binnenstad en lijnen die tot ver in de regio door rijden.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 09:01
door Vinny
En laat er metro's komen die van 3de rail naar bovenleiding switchen op Amsterdam Zuid.
Dat is nogal storingsgevoelig. Daarnaast heb je nog het probleem van verschillend PvR, waardoor je op lijn 51 nu met uitklapbare traptreden zit. Ook die zijn dramatisch voor de betrouwbaarheid gebleken. Dit soort dingen heb je dus bij voorkeur niet in je netwerk.

Het is ook één van de reden dat het lastig is om de lijn 51 om te bouwen tot metro. De ruimte voor een breder PvR is er bijna niet, en met een derde rail moet je alle andere straten ongelijkvloers kruisen. Dat wordt nogal een operatie in Buitenveldert ;)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 09:16
door Suus
Ik denk dat er niets gaat veranderen aan het plan dat op tafel ligt. Ik weet bijna zeker dat Wiebes het niet het ideale besluit vond, maar dat hij na rekenen en rekenen en rekenen er niets anders van kon maken. Met er iets anders van maken open je de doos van Pandora, dat moet niemand willen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 10:07
door Geert
Vinny schreef:
En laat er metro's komen die van 3de rail naar bovenleiding switchen op Amsterdam Zuid.
Dat is nogal storingsgevoelig.
Dat kan best betrouwbaarder dan dat het nu gebeurt op lijn 51. In Rotterdam wordt de switch bovenleiding/derde rail op meerdere plaatsen gedaan en daar zijn volgens mij niet al te veel klachten over de betrouwbaarheid. Dat moet toch beter kunnen dan...

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 10:40
door MetroRET
Op 2 van de 3 plaatsen gebeurt dit OP een station.

Geen idee, hoe dit momenteel gedaan wordt rond Station Zuid op Lijn 51.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 10:43
door FLJ
Op en voor het station. Vanuit CS richting Westwijk gebeurd het ombouwen volledig tijdens het halteren. Nadat de deuren worden vrijgegeven gaan de pantografen omhoog. Na het sluiten van de deuren klappen de treden in en wordt gebruik gemaakt van de trambel.

Vanuit Westwijk richting CS klappen de treden uit in het tunneltje onder de A10. Tijdens het halteren zakken de stroomafnemers en vanaf dan is er weer sprake van een metro.

Wat vaak storingen oplevert zijn de uitklaptreden die niet (geheel) in of uit willen klappen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 10:47
door MetroRET
Op die manier dus....

Dat is dus al een verschil in storingsgevoeligheid, wat in Rotterdam niet 'kan' voorkomen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 12:11
door donny2290
MetroRET schreef:Op 2 van de 3 plaatsen gebeurt dit OP een station.

Geen idee, hoe dit momenteel gedaan wordt rond Station Zuid op Lijn 51.
Ik heb bij de RET nog nooit meegemaakt dat zoiets fout ging, dus het kan wel degelijk betrouwbaar zijn.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jun 2014, 12:24
door MetroRET
Ik bedoel dat het op 2 van de 3 plaatsen waar omgebouwd wordt van metro naar sneltram of andersom, dat dat ÓP een station gebeurd.