Pagina 14 van 18

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:06
door Bakpapier
Een station ligt daar niet zomaar gratis he. Elk station kost geld om te onderhouden en om er treinen te laten stoppen. Elk station levert oponthoud op voor de passerende treinen (zelfs als ze er niet stoppen). Waarom denk je dat Amsterdam de Vlugtlaan ooit is afgesloten? Precies dezelfde situatie als de RAI: ligt ook gewoon aan een metrolijn, en er zijn stations vlak in de buurt. Op die manier vergroot je de capaciteit op het spoor.

Een tram rechtstreeks naar Zuid zou sowieso al erg handig zijn voor een groot deel van Amsterdam zuid, want een verbinding met een IC station is veel handiger dan een verbinding met een stoptreinstation.

En wie de andere kant op wil (utrecht, lelystad etc.) kan reizen via Amstelstation of met de metro (op RAI, dat dan weer wel) naar Bijlmer Arena.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:12
door n-evo
Vandaar dus dat ik zei:

"RAI ligt er nou eenmaal en zie niet in waarom je haar functie zou willen reduceren tot het punt waar het misschien niet meer rendabel is het station te onderhouden."

Als je RAI reduceert tot evenementen station (jouw voorstel) is het waarschijnlijk niet meer rendabel om het in stand te houden terwijl dat nu wel het geval is. En overdrijven over die paar minuten die het kost om daar te stoppen ga ik in ieder geval niet doen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:15
door Bakpapier
Roterdam stadion is ook rendabel, waarom zou RAI als evenementenstation niet rendabel zijn? Volgens mij is het zelfs een IC station tijdens evenementen (of is dat niet meer zo?).

De Vlugtlaan is gewoon helemaal opgedoekt omdat daar nu eenmaal geen evenementenlocatie is, maar op RAI is dat wel het geval.

Je zou denk ik wel de overkapping weg kunnen halen als RAI geen permanent station meer is, dat scheelt onderhoud. Of laten zitten tot onderhoud nodig is en dan weg ermee. Dan kost het station ook niet heel veel onderhoud meer En dan enkele dynamische panelen weg, etc.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:27
door waldo79
De Vlugtlaan lag lelijk in de weg voor de Hemboog. Daarnaast lag het voor zover ik weet op schootsafstand van zowel Sloterdijk als Lelylaan en had het geen bijzondere functie.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:33
door Milco
Bakpapier schreef:En wie de andere kant op wil (utrecht, lelystad etc.) kan reizen via Amstelstation of met de metro (op RAI, dat dan weer wel) naar Bijlmer Arena.
Vertel, hoe moet je dan reizen? Van Amsterdam RAI naar Almere met de bus via het Amstelstation? Pak dan daar de bus naar Almere, want vanaf daar met de trein heb je wéér een extra overstap... :roll:

Ik snap niet waarom jij de RAI op wil heffen, want het overslaan van RAI scheelt hooguit twee minuten winst, dus erg veel boeit het niet. RAI is ook nou niet een rustig treinstation en als het opgeheven zou worden, zouden de alternatieven om te reizen langer gaan duren en duurder gaan worden... Dus laat RAI lekker open!

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:35
door waldo79
Sluiten. Das net zo zot als Amstel zijn IC-status ontnemen :(

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:51
door Suus
En net zo ongerealiseerd aan de Noord-Zuidlijn naar Amstelveen...

(hint hint)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 19:59
door verfmeer
Milco schreef:
Bakpapier schreef:En wie de andere kant op wil (utrecht, lelystad etc.) kan reizen via Amstelstation of met de metro (op RAI, dat dan weer wel) naar Bijlmer Arena.
Vertel, hoe moet je dan reizen? Van Amsterdam RAI naar Almere met de bus via het Amstelstation? Pak dan daar de bus naar Almere, want vanaf daar met de trein heb je wéér een extra overstap... :roll:

Ik snap niet waarom jij de RAI op wil heffen, want het overslaan van RAI scheelt hooguit twee minuten winst, dus erg veel boeit het niet. RAI is ook nou niet een rustig treinstation en als het opgeheven zou worden, zouden de alternatieven om te reizen langer gaan duren en duurder gaan worden... Dus laat RAI lekker open!
Met M50 naar Duivendrecht, daar de IC.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 20:36
door Bakpapier
^ Klopt, Duivendrecht als IC station zou mooi Amstel als IC station en RAI als uberhaupt een treinstation kunnen vervangen. ;)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 20:39
door jesperhaverkamp
verfmeer schreef:
Milco schreef:
Bakpapier schreef:En wie de andere kant op wil (utrecht, lelystad etc.) kan reizen via Amstelstation of met de metro (op RAI, dat dan weer wel) naar Bijlmer Arena.
Vertel, hoe moet je dan reizen? Van Amsterdam RAI naar Almere met de bus via het Amstelstation? Pak dan daar de bus naar Almere, want vanaf daar met de trein heb je wéér een extra overstap... :roll:

Ik snap niet waarom jij de RAI op wil heffen, want het overslaan van RAI scheelt hooguit twee minuten winst, dus erg veel boeit het niet. RAI is ook nou niet een rustig treinstation en als het opgeheven zou worden, zouden de alternatieven om te reizen langer gaan duren en duurder gaan worden... Dus laat RAI lekker open!
Met M50 naar Duivendrecht, daar de IC.
Metro naar Zuid en daar de IC :wink:

(en vanaf daar lekker met de regioslak naar Amstelveen, om op het topic terug te komen)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 20:52
door n-evo
Bakpapier schreef:Roterdam stadion is ook rendabel, waarom zou RAI als evenementenstation niet rendabel zijn?
Dat station in Rotterdam is weinig meer dan een bak gevuld met zand en tegels erop. Niet echt te vergelijken met het hele stationsgebouw van RAI. Maar goed, het heeft allemaal weinig te maken met de AVL.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 21:57
door Vinny
Uiteindelijk denk ik dat het meest realistische is om tram 5 op te waarderen tot prémetro, en de lijn met bestaand trammaterieel te blijven opereren, vergelijkbaar met tram 26 naar IJburg. Door het ongelijkvloers maken van de krusingen tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Centrum, alsmede een keer- en opstelspoor bij Amsterdam Zuid, kun je vrij eenvoudig op het drukste punt van de route extra materieel inzetten ten einde het reizigersaanbod op de vraag af te stemmen. Ook zijn conventionele stadstramlijnen betrekkelijk eenvoudig te verlengen de regio in. Doordat er bijvoorbeeld bovenleiding is, hoef je niet alle kruisingen ongelijkvloers te maken in Amstelveen-Zuid. Dat scheelt weer de nodige kosten. Ook hoeft het profiel vrije ruimte niet te worden aangepast, en kunnen de krappe bogen gewoon blijven liggen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 23:03
door jesperhaverkamp
Ja, dat is gezien de omstandigheden misschien wel de beste oplossing. Snap ook niet dat ze de kruisingen in Amstelveen ongelijkvloers gaan maken en juist de drukste in Buitenveldert niet. Kwam het projectbureau van de Amstelveenmetro niet ooit met de argumentatie dat juist het kruispunt van de De Boelenlaan te druk was?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 23:10
door Nitein-Repart
Bakpapier schreef:Roterdam stadion is ook rendabel, waarom zou RAI als evenementenstation niet rendabel zijn? Volgens mij is het zelfs een IC station tijdens evenementen (of is dat niet meer zo?).

De Vlugtlaan is gewoon helemaal opgedoekt omdat daar nu eenmaal geen evenementenlocatie is, maar op RAI is dat wel het geval.

Je zou denk ik wel de overkapping weg kunnen halen als RAI geen permanent station meer is, dat scheelt onderhoud. Of laten zitten tot onderhoud nodig is en dan weg ermee. Dan kost het station ook niet heel veel onderhoud meer En dan enkele dynamische panelen weg, etc.
Ik vraag me af waarom Rotterdam Stadion niet als reguliere halte gebruikt kan worden, voornamelijk voor de naastliggende woonwijk?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 23:23
door verfmeer
Volgens mij worden reizigers vanaf Rotterdam Stadion direct het stadion in geloodst. Zo kunnen ze geen rotzooi trappen in de buurt rondom het stadion. Als je er een algemene halte van maakt lukt dat niet.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: do 31 jul 2014, 23:46
door Suus
Er zijn goede alternatieven dichtbij die beter ontsloten zijn.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 12:01
door Wubbo
Bakpapier schreef:1. RAI heeft ook een metrohalte, en de genoemde mensen uit Rivierenbuurt en Buitenveldert kunnen gemakkelijk vanaf RAI met de metro en dan op de trein stappen, dit kost nauwelijks extra reistijd. En zoals gezegd creëer je zo een hogere capaciteit op het spoor.
De grap met RAI is dat sluiten waarschijnlijk capaciteit kost. RAI ligt namelijk ingeklemd tussen 2 IC-stations. IC's trekken over het algemeen langzamer op en hebben meer tijd nodig voor het in- en uitstappen dan sprinters. Nu zijn sprinter en IC op dit stuk dus ongeveer even snel, hef je RAI op dan wordt de sprinter sneller dan de IC en kost het dus capaciteit.
Overigens: om het station effectief als evenementenhalte te kunnen gebruiken moet je tijd in de dienstregeling reserveren om de stop daadwerkelijk te kunnen maken bij een evenement. Je kan die reistijdwinst dus niet of maar deels incasseren.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 13:52
door sjohuvud
Dat is dan een typisch probleem in NL wegens onderinvestering in treinen/OV. In Zweden hebben ze treinen die en snel kunnen optrekken en ook snel rijden (160 km/uur). Alstom X60 volgens Wikipedia.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 13:57
door Bakpapier
sjohuvud schreef:Dat is dan een typisch probleem in NL wegens onderinvestering in treinen/OV. In Zweden hebben ze treinen die en snel kunnen optrekken en ook snel rijden (160 km/uur). Alstom X60 volgens Wikipedia.
Ja maar jij bent vast een hoop meer kwijt aan belasting dan wij *O*

Onze treinen zijn net vuilnisbakken, rijden nooit op tijd en in de spits sta je als haringen in een ton in de trein, maar het netwerk is wel vrij dicht en compleet en je komt tenminste op je bestemming (als het niet sneeuwt), desnoods een uur later met de NS bus, maar je komt er.

Verder: misschien is de IC dan ietsjes langzamer tussen Zuid en Duivendrecht (als men zo wijs is om die IC stop te behouden tenminste), maar dat lijkt me nu ook weer niet zo'n ramp toch? En kan men dan bij het opgeheven station RAI geen passeerspoor aanleggen?

Indien RAI wordt opgeheven kunnen ze misschien ook wat treinen veranderen. Zo zou je een pendelsprinter Den Haag CS - A dam Zuid kunnen maken, en een pendelsprinter Schiphol (of hoofddorp) - Weesp - Utrecht CS. Dan heb je tussen Schiphol en A dam Zuid wat meer treinen ook. Er zijn niet zoveel mensen die een groot deel van de huidige sprinter uitzitten omdat deze nogal omrijdt, en vaak is het sneller om eerst de IC te pakken en dan een andere trein.
Ook het herinvoeren van een sprintertje (hoofddorp/schiphol) - a dam zuid - bijlmer - utrecht - (veenendaal) behoort tot de mogelijkheden.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 14:00
door sjohuvud
Om maar heel ontopic te blijven, mijn netto salaris is hoger dan in Nederland, en mijn woonkosten lager. En hoef ook geen zorgverzekering te betalen.

Het is net Nederland voor de komst van Gerrit Zalm, zeg maar. :D

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 14:02
door Bakpapier
Tsja, je hebt in Zweden gewoonweg minder mensen te onderhouden, er zijn minder armlastige mensen zonder werk in probleemwijken, mensen zijn hoger opgeleid etc. In scandinavische landen is nu eenmaal alles beter geregeld dan hier. Maar de prijzen zijn er ook erg hoog.

Maar goed, off topic...

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 14:23
door Wubbo
Bakpapier schreef:Indien RAI wordt opgeheven kunnen ze misschien ook wat treinen veranderen. Zo zou je een pendelsprinter Den Haag CS - A dam Zuid kunnen maken, en een pendelsprinter Schiphol (of hoofddorp) - Weesp - Utrecht CS. Dan heb je tussen Schiphol en A dam Zuid wat meer treinen ook. Er zijn niet zoveel mensen die een groot deel van de huidige sprinter uitzitten omdat deze nogal omrijdt, en vaak is het sneller om eerst de IC te pakken en dan een andere trein.
Die trein Den Haag - Schiphol - Hilversum - Utrecht bestaat dan ook niet vanwege de vervoerstroom Den Haag - Utrecht (dat reist echt wel via Gouda), maar omdat het handig uitkomt. Daar verandert sluiting van station RAI niks aan. Keren op Amsterdam Zuid kan nu al, daar hoef je niets voor om te bouwen. Maar alles wat je extra wil op Hoofddorp vereist of investeringen in je infrastructuur (de Schipholtunnel en Hoofddorp zelf zitten nu ramvol) of keuzes in je dienstregeling (met minder gunstige tijdsliggingen is vast nog wel wat op te lossen). Inhaalsporen op een plek waar geen station is (daar pleit jij voor) kosten achterlijk veel tijd voor de trein die ingehaald wordt (zeker 4 minuten), dus dat is ook geen optie.

Nee, volgens mij zijn er geen argumenten om station RAI op te heffen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 15:25
door Nitein-Repart
sjohuvud schreef:Dat is dan een typisch probleem in NL wegens onderinvestering in treinen/OV. In Zweden hebben ze treinen die en snel kunnen optrekken en ook snel rijden (160 km/uur). Alstom X60 volgens Wikipedia.
Goh, Flirts, Talent 2s en SLTs kunnen ook 160 km/h. Zo snel is 160 km/h niet voor een trein. Light Trains kunnen prima in Nederland functioneren als IC-mat, alleen moeten er dan betere stoelen in.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 16:17
door waldo79
Het wil maar niet lukken om on-topic te blijven in deze draad (A)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: vr 01 aug 2014, 18:36
door Vinny
jesperhaverkamp schreef:Ja, dat is gezien de omstandigheden misschien wel de beste oplossing. Snap ook niet dat ze de kruisingen in Amstelveen ongelijkvloers gaan maken en juist de drukste in Buitenveldert niet. Kwam het projectbureau van de Amstelveenmetro niet ooit met de argumentatie dat juist het kruispunt van de De Boelenlaan te druk was?
Ja, en het is de duurste kruising om om te bouwen. Voornamelijk omdat het niet matchbaar is met de plannen om de A 10 onder de grond te brengen, en je kunt ook al nauwelijks een op- en afrittenstructuur voor auto's kwijt zodat deze van de Boelelaan naar de Buitenveldertsebaan kunnen afslaan. Dus doen ze maar niets... :')