D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Natorious » Zo 03 Aug 2014, 21:21

Lijn 5 zullen ze niet opheffen. Hoogstens zullen ze een routewijziging instellen of een iets lagere frequentie. Als lijn 5 opgeheven zal worden, is lijn 2 de enige tram die het Rijksmuseum aandoet. De CXX-bussen komen daar ook niet meer, misschien alleen de 192.
Een alternatief is tram 16, aangezien de 24 waarschijnlijk dan ook wordt opgeheven.
Als lijn 5 én 24 verdwijnen, zit een groot deel van Zuid zo'n beetje zonder tram.
En dá moeten we nie.

sjohuvud
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 21 Jul 2014, 15:41

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor sjohuvud » Ma 04 Aug 2014, 00:49

Bee schreef:Een viaduct boven de Buitenveldertbaan zou liggen is door omwonenden eerder al afgeschoten vanwege problemen met de leefbaarheid. Ik ben het daar niet mee eens maar zo'n hoog viaduct in je straat is ook geen geweldig gezicht, daar ben ik het wel mee eens.


Een viaduct kan wel tussen Zuid en tot ietsjes ten zuiden van De Boeleaan, want daar zijn er geen woningen langs de weg... Los je wel meteen de kruispunt met de grootste problemen op.

Vinny schreef:De metro doortrekken kost te veel geld, en is slecht inpasbaar in de nieuwe Zuidas-plannen.


Of de Zuidas-plannen zijn slecht inpasbaar in de realiteit, maar goed.

Amstelveen Zuid geeft de grootste challenge. Het traject door de wijken is niet alleen erg bochtig, maar bij de kruisingen is er weinig ruimte en ik kan me wel voorstellen dat de bewoners hier liever niet een metrolijn op +1 hebben.


Die lijn had daar nooit gebouwd moeten worden, maar gewoon langs de Beneluxbaan, richting Canongebouw en dan naar links Westwijk in. Dat kan wel nog steeds, de gemeente Amstelveen heeft alle ruimte voor gereserveerd.

Verlengen naar Uithoorn is verder koek en ei. De vraag is echter of ze bij het aanleg van de N201 daar rekening hebben gehouden? Weet iemand dat?

Beetje vreemd die hele NZlijn aanpaak... In de meeste landen wordt een dure metro onder de stad gezien als een investering om lijnen van de voorsteden naar hartje centrum te brengen, maar in Amsterdam geven ze miljarden uit aan een lijnte die bij Zuid ophoudt. Het is gewoon te gek voor woorden.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 692
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Yanaike » Ma 04 Aug 2014, 10:34

Bee schreef:Als de snelweg op -1 ligt, het overige verkeer op niveau 0 en de spoorbaan op +1, hoe kom je dan zonder monsterviaduct of gelijkvloerse kruising van de middenberm van de Buitenveldertbaan op metrostation Zuid?

Daar heb je wel een punt ja, de metro moet natuurlijk ook nog over/onder de spoorlijn, daar had ik even geen rekening mee gehouden.
Maar verder is dus eigenlijk wat je zegt: situatie op Zuid is verkeerd -> dus de hele Amstelveenlijn wordt maar een tramlijn. Omdat we één knelpunt niet kunnen oplossen moet de rest van de lijn zich maar aanpassen?
Err.. Zo lang Zuid nog niet verbouwd is, lijkt het mij handig als ze toch nog even kijken naar oplossingen voor een aansluiting met de Amstelveenlijn. Kunnen ze de spoorlijn niet alsnog ondergronds brengen?

sjohuvud schreef:Die lijn had daar nooit gebouwd moeten worden, maar gewoon langs de Beneluxbaan, richting Canongebouw en dan naar links Westwijk in. Dat kan wel nog steeds, de gemeente Amstelveen heeft alle ruimte voor gereserveerd.

Voordeel van het huidige tracé is dan wel weer dat het gunstiger ligt t.o.v. de bebouwing, aangezien er direct ten noorden van de Beneluxbaan niet heel veel bebouwing is.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Alargule » Ma 04 Aug 2014, 11:02

Bee schreef:Als de snelweg op -1 ligt, het overige verkeer op niveau 0 en de spoorbaan op +1, hoe kom je dan zonder monsterviaduct of gelijkvloerse kruising van de middenberm van de Buitenveldertbaan op metrostation Zuid?


Waar ik wel eens aan heb zitten denken - maar dat is inmiddels ook alweer mosterd na de maaltijd - is om de ringlijn- en de Noord/Zuidlijnsporen helemaal onder de NS-sporen door te laten lopen naar de zuidzijde van de Zuidas. NS-station ligt dan aan de noordkant en metrostation aan de zuidkant. Als je de sporen van de NZL bovendien zo leidt dat deze ook onder beide ringlijnsporen door gaat - en het NZL-station bij Zuid dus geheel aan de zuidzijde ligt - kun je ook zonder kruisingen ter plaatse een viaduct de Buitenveldertselaan opsturen. En heb je dus ook geen monsterviaduct nodig.

Maar ja, de aanpassingen aan de bestaande infrastructuur om het Zuidasgebied heen zouden wel dermate groot zijn, dat je je kunt afvragen of de baten wel opwegen tegen de kosten die dat met zich meebrengt. Ach, in een stedelijke omgeving als de Zuidas zou ik een metroviaduct op niveau +2 nog niet eens zo gek vinden...zie ook de bogen van de ringlijn tussen Overamstel en Van der Madeweg.

(de Buitenveldertbaan is overigens een start- en landingsbaan voor vliegtuigen op Schiphol. Daar wil je sowieso geen viaducten overheen gaan leggen...)

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 692
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Yanaike » Ma 04 Aug 2014, 11:08

@Alargule: Daar heb ik ook over nagedacht maar het grootste nadeel van een metro ten zuiden van het spoor is dat de metrolijnen dan drie keer de spoorlijn over moeten steken: Een keer richting Overamstel (lijn 50/51), een keer bij RAI/Europaplein (lijn 52) en een keer tussen Amstelveenseweg en Henk Sneevlietweg (lijn 50). Terwijl je met een metro noord van de spoorlijn maar één keer de spoorlijn over moet: van Amsterdam Zuid richting Amstelveen (lijn 51/52), maar als het echt zo problematisch gaat worden bij Zuid kan dit nog best een goed idee zijn...

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Natorious » Ma 04 Aug 2014, 12:35

Een monsterviaduct zou in mijn ogen juist wel mooi staan.
Als ze daar toch alleen maar hoge flats en kantoren gaan plaatsen, waarom geen monsterviaduct?

Je kunt ook de NZ-lijn sporen behouden op 0 en de ringlijn sporen op dezelfde hoogte als de treinen: +1. Dan kan de NZ-lijn onder de ringlijn en trein door richting Amstelveen. Kom je met een soort van Tussenwater te zitten.

Maar wacht. Wordt Station Zuid niet omgeklapt naar 't westen en was dat niet de MAIN-reason dat de AVL en NZ-lijn gekoppeld worden?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor n-evo » Ma 04 Aug 2014, 20:00

Bee schreef:De kosten voor een Metrolijn zijn te hoog, je kan de grond niet meer in bij station Zuid om onder de Buitenveldertbaan te komen door de ondergrondse A10 [...]

Op hierzijnwij.nu is de nodige keren door staf gezegd dat er rekening gehouden wordt met een eventuele metro naar Amstelveen. Ook na ondertunneling van de A10. Dat Amstelveen door een ondergrondse A10 definitief afgesloten zou worden van het metronetwerk is dus kennelijk een broodje aap verhaal.

sjohuvud schreef:Beetje vreemd die hele NZlijn aanpaak... In de meeste landen wordt een dure metro onder de stad gezien als een investering om lijnen van de voorsteden naar hartje centrum te brengen, maar in Amsterdam geven ze miljarden uit aan een lijnte die bij Zuid ophoudt. Het is gewoon te gek voor woorden.

Ik trek dat inderdaad ook heel erg slecht. Tig miljard euro uitgegeven en 14 jaar zware overlast voor een lijntje van 8 stations. De metro dekt zelfs maar een fractie van Noord.

sjohuvud
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 21 Jul 2014, 15:41

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor sjohuvud » Ma 18 Aug 2014, 00:58

Ik denk dat de NZlijn bij opening in 2017 zwaar ondergebruikt gaat worden... en dan zal een of andere politicus met een "nieuw" idee komen: doortrekken naar Amstelveen dat ding.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Hainje » Ma 18 Aug 2014, 01:03

Klinkt zo idioot dat ik het ook nog zie gebeuren ook. :')
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor n-evo » Ma 18 Aug 2014, 10:49

sjohuvud schreef:Ik denk dat de NZlijn bij opening in 2017 zwaar ondergebruikt gaat worden... en dan zal een of andere politicus met een "nieuw" idee komen: doortrekken naar Amstelveen dat ding.

Ze zorgen er wel voor dat die metro vol komt te zitten door met name (streek)buslijnen niet meer de stad in te laten rijden. :wink:

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Klaasje » Ma 18 Aug 2014, 12:08

Met die streekbuslijnen vul je de metro niet... Met de reizigers uit Noord naar de Zuidas ook niet.. Ik vind het allemaal wel redelijk spannend...

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Alargule » Ma 18 Aug 2014, 12:20

Veel zal afhangen van de (her)structurering van het aansluitende netwerk. Bijvoorbeeld meer treinen via Zuid en minder via Centraal zal leiden tot meer instappers bij Zuid richting het centrum. Meer bussen vanuit Noord via de stations Noord en Noorderpark en minder via de IJtunnel naar het CS zal vanuit Noord tot meer instappers naar het centrum leiden. En een herstructurering van het tramnet waarbij minder tramlijnen het centrum bedienen en meer eromheen rijden met aansluitingen op de Noord/Zuidlijnstations idem.

Dat, gekoppeld aan een autonome groei van het aantal reizigers waar men in 2003 nog vanuit ging maar wat behoorlijk is gelogenstraft met de crisis sinds 2008, zal mede bepalend zijn voor de bezetting van de Noord/Zuidlijn. Het zou inderdaad een sof zijn als je een lijn van +3 miljard in 15 jaar tijd aanlegt waar je vervolgens in de spits een kanon kunt afschieten in de M6'en die er dan overheen rijden...

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Klaasje » Ma 18 Aug 2014, 12:29

Ik denk dat we het dan vooral van de wijzigingen in het tramnetwerk moeten verwachten. Bij de treinen is de enige zekere grote wijziging dat er meer treinen op de relatie Lelystad-Schiphol moeten gaan rijden en heel misschien gaat de trein uit Vlissingen naar station Zuid, veel spannender wordt het in ieder geval niet.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Bakpapier » Ma 18 Aug 2014, 12:41

Wat al zou helpen is een verlenging naar Puremerend. Dan hoeven mensen uit Puremerend niet meer met de bus, maar kunnen ze fietsen (of met een stadsbus) naar de metro en dan zo in het centrum of op de zuidas uitstappen, eventueel ook overstappen op de bestaande metrolijnen richting Amstel, etc. Zo'n metro is veel sneller dan de huidige trein die omrijdt, en verkeerstechnisch zal het ook in het aantal files schelen als de huidige busbaan kan worden omgebouwd tot een normale autorijstrook (de bussen zullen immers grotendeels vervallen met zo'n metro).

Naar Sloterdijk/west etc. blijft de trein volgens mij wel sneller.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Alargule » Ma 18 Aug 2014, 12:47

Bakpapier schreef:Wat al zou helpen is een verlenging naar Puremerend.


Ik val in herhaling, maar toch. Verlenging naar Pur(e)merend heeft weinig zin, gegeven:
  • de relatie tussen Purmerend en Amsterdam zeer sterk spitsgeoriënteerd is. 's Ochtends volle bussen naar Amsterdam en 's avonds volle bussen terug. Daartussenin kun je een kanon afschieten. De spits- en dalfrequenties van de buslijnen verschillen sterk van elkaar
  • er tussen Purmerend en Amsterdam een kilometerslang onbebouwd gebied ligt, wat niet uitnodigt tot metro-exploitatie. Je moet dus een lang traject berijden waarbij je bij een gegeven frequentie veel treinen tegelijk op de baan moet hebben om een beperkt reizigersaanbod te bedienen
  • het huidige fijnmazige busnet al meer dan voldoet in de vervoersvraag. Binnen Purmerend op enkele honderden meters van zowat ieder adres een opstappunt en langs de Jaagweg een vrijliggende busbaan. Rechtstreekse verbindingen met CS en de belangrijke werkgebieden in het zuidoosten en westen van Amsterdam.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Bakpapier » Ma 18 Aug 2014, 12:56

- Spitsgeoriënteerd: Dat is JUIST een reden om de metro te laten rijden. In een metro passen namelijk veel meer mensen dan in een bus. Met al die bussen heb je dus heel veel materieel dat buiten de spits weinig staat te doen. In de spits kun je extra metro's inzetten op deze lijn, die daarna dan elders kunnen fungeren (bijvoorbeeld op de ringlijn).
- Niemandsland: dat is inderdaad een nadeel. Daarvoor zou er materiëel moeten komen wat in dat stuk niemandsland heel snel kan rijden, en geen normale stadsmetro.
- Fijnmazigheid: mensen zijn geen blokken steen die zelf niet kunnen lopen of fietsen. Lopen of fietsen naar de metrohalte is heel erg normaal voor de meeste mensen. En voor mensen die dat niet kunnen of die te lui zijn, blijven er stadsbussen rijden in Puremerend. Met de fiets + metro ben je geheid sneller op je bestemming dan met de bus.
- Busbaan: die ligt er inderdaad, maar gezien het vele autoverkeer zou het helemaal geen ramp zijn als die zou kunnen worden vervangen door een metro, zodat regulier autoverkeer over de busbaan kan. Dan sla je twee vliegen in één klap.
-Vervoersvraag: De metro voert rechtstreeks naar Zuid, een belangrijk werkgebied. Mocht ooit de metro Isolatorweg-CS worden aangelegd, dan is men ook snel in het westen van de stad (dat stukje wordt al een stuk aantrekkelijker als de metro wordt doorgetrokken naar Purmerend). Verder sta je met de metro ook meteen midden in het Centrum van Amsterdam, en met een overstap in zuidoost, amstel, Science park (sprinter) etc. etc. etc.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor reisthijs » Ma 18 Aug 2014, 13:11

Als je spitsbussen vervangt door spitsmetro's staat er nog steeds een heleboel materieel buiten de spits niks te doen. Er is nergens behoefte aan extra materieel buiten de spits.

Purmerenders kunnen nu ook al met één overstap naar Amstel, zuid-oost etc. En dat zonder eerst een eind te moeten lopen/fietsen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Bakpapier » Ma 18 Aug 2014, 13:22

In plaats van meer metro's kun je natuurlijk ook gewoon wat langere metro's inzetten in de spitsrichting; een wagon die buiten de spits niks doet is al minder erg dan een hele vloot bussen. Verder denk ik nu dat het ook wel weer niet zo erg is dat we proppers moeten gaan inzetten voor al die mensen vanuit Puremerend naar Amsterdam, ik denk dat het ook allemaal een beetje overdreven is. En dat dan de mensen die als laatste instappen moeten staan is ook echt geen ramp, is in het buitenland ook heel normaal.

Waarom rijdt de metro in elke zichzelf respecterende buitenlandse stad gewoon van de voorsteden naar het Centrum, en in Amsterdam alleen maar als veredelde tram door wat buitenwijken met één tunneltje naar het centrum? Da's niet meer van deze tijd. De N/Z lijn (als die ooit afkomt) is al een beetje een stapje in de goede richting, maar een verlenging tot in de voorsteden is onontbeerlijk.

En puremerend is echt niet zo'n wereldstad dat je niet even kunt fietsen (of met een stadsbus) naar het metrostation. Ik vind het allemaal erg overdreven en superdorpse sentimenten hier. De GVB zou zelfs de concessie kunnen krijgen voor stadsvervoer in Puremerend (wat dan bij Amsterdam zou gaan horen qua concessie), dan is het voor abonnementshouders ook geen probleem om even met de bus naar de metro te gaan (die ook GVB wordt).

We moeten in NL af van het kneuterige, dorpse denken en meer naar het denken in stadsgebieden, agglomeraties.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Alargule » Ma 18 Aug 2014, 13:27

Bakpapier schreef:- Spitsgeoriënteerd: Dat is JUIST een reden om de metro te laten rijden. In een metro passen namelijk veel meer mensen dan in een bus. Met al die bussen heb je dus heel veel materieel dat buiten de spits weinig staat te doen. In de spits kun je extra metro's inzetten op deze lijn, die daarna dan elders kunnen fungeren (bijvoorbeeld op de ringlijn).


Dat is ook een reden om een metro te laten rijden. Maar voor een exploitatiemodel waarbij je ook in financieel opzicht geen geld over de balk aan het smijten bent, is een afdoende vraag buiten de spits ook een pre. Als dat verschil te groot wordt - zoals het geval in Purmerend - is busexploitatie goedkoper.

- Fijnmazigheid: mensen zijn geen blokken steen die zelf niet kunnen lopen of fietsen. Lopen of fietsen naar de metrohalte is heel erg normaal voor de meeste mensen. En voor mensen die dat niet kunnen of die te lui zijn, blijven er stadsbussen rijden in Puremerend. Met de fiets + metro ben je geheid sneller op je bestemming dan met de bus.


Vreemd argument. Je wilt enerzijds een metro aanleggen om mensen te faciliteren, maar verwacht anderzijds van ze dat ze zelf maar uitzoeken hoe ze bij het eerstvolgende metrostation komen. Volgens mij hoort goed en fijnmazig voor- en natransport integraal onderdeel van de dienstverlening naar de reiziger toe te zijn. In het exploitatiemodel van bussen tussen Purmerend en Amsterdam zijn beide modi geïntegreerd.

- Busbaan: die ligt er inderdaad, maar gezien het vele autoverkeer zou het helemaal geen ramp zijn als die zou kunnen worden vervangen door een metro, zodat regulier autoverkeer over de busbaan kan. Dan sla je twee vliegen in één klap.


Oftewel: potentiële reizigers wegtrekken bij de metro door extra ruimte voor het autoverkeer in te bouwen? Waarom dan überhaupt nog een dure metro naar Purmerend bouwen?

-Vervoersvraag: De metro voert rechtstreeks naar Zuid, een belangrijk werkgebied. Mocht ooit de metro Isolatorweg-CS worden aangelegd, dan is men ook snel in het westen van de stad (dat stukje wordt al een stuk aantrekkelijker als de metro wordt doorgetrokken naar Purmerend). Verder sta je met de metro ook meteen midden in het Centrum van Amsterdam, en met een overstap in zuidoost, amstel, Science park (sprinter) etc. etc. etc.


De meeste belangrijke bestemmingen in Amsterdam die niet rechtstreeks vanuit Purmerend worden bediend, zijn ook al met één overstap op CS te bereiken.
Laatst gewijzigd door Alargule op Ma 18 Aug 2014, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Mojito » Ma 18 Aug 2014, 13:28

Noord/Zuidlijntreinstellen buiten de spits op de Ringlijn inzetten? De Ringlijn heeft ook een spits georiënteerd karakter. Niet zo extreem in één richting als bij de bussen naar Purmerend het geval is maar het is wel duidelijk merkbaar, want de lijn is in de spitsuren veel drukker dan daarbuiten. De Ringlijn heeft dus helemaal geen behoefte aan extra metro’s buiten de spits, al zou een hogere frequentie met kortere treinen me veel wenselijker lijken dan de huidige tienminutendienst met lange treinen.
Pluspunt voor de Ringlijn is dat deze zowel aan beide uiteinden van de lijn als halverwege de nodige bestemmingen kent die gedurende de hele dag passagiers genereren, zodat de lijn in beide richtingen redelijk gelijkmatig gevuld is.
Totaal onvergelijkbaar dus met de vervoersrelatie Amsterdam-Purmerend. Feit is dat tientallen bussen die werkloos aan de kant staan in de daluren een stuk goedkoper in aanschaf en onderhoud is dan een hele vloot metrostellen.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Bakpapier » Ma 18 Aug 2014, 13:36

Lees ook nog eens mijn andere posts. Je zou de lange metrostellen op purmerend - zuid kunnen laten rijden, en kortere metrootjes op de Ringlijn. Het enige wat dan buiten de spits niks doet, zijn wat wagons.

En Purmerend is echt niet zo groot dat je meer dan 10 minuten zou moeten fietsen naar het dichtstbijzijnde metrostation hoor, en dat is dan echt de max (bijvoorbeeld van het uiterste noorden van Purmerend naar Purmerend Centraal), veel mensen zouden kunnen lopen. Metrohaltes zouden er kunnen komen bij Purmer Zuid, de Gors, Waterland Ziekenhuis, en zo naar Purmerend Centraal. De verste delen van purmerend hebben al een station (weidevenne, overwhere) of er wonen simpelweg niet echt duizenden mensen. Zij kunnen met de trein of met een stadsbus naar het metrostation reizen.

Wellicht dat het zelfs voor reizigers uit Noord-Holland interessant wordt om in Purmerend Centraal de metro te pakken naar Amsterdam, ipv. met de trein, voor bepaalde bestemmingen in die stad. Dat levert ook reizigers op. Het is qua afstand namelijk korter.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Alargule » Ma 18 Aug 2014, 13:47

Bakpapier schreef:En Purmerend is echt niet zo groot dat je meer dan 10 minuten zou moeten fietsen naar het dichtstbijzijnde metrostation hoor, en dat is dan echt de max (bijvoorbeeld van het uiterste noorden van Purmerend naar Purmerend Centraal), veel mensen zouden kunnen lopen. Metrohaltes zouden er kunnen komen bij Purmer Zuid, de Gors, Waterland Ziekenhuis, en zo naar Purmerend Centraal. De verste delen van purmerend hebben al een station (weidevenne, overwhere) of er wonen simpelweg niet echt duizenden mensen. Zij kunnen met de trein of met een stadsbus naar het metrostation reizen.


Nogmaals mijn opmerking: je wilt enerzijds een metro aanleggen om mensen te faciliteren, maar verwacht anderzijds van ze dat ze zelf maar uitzoeken hoe ze bij het eerstvolgende metrostation komen. Dat vind ik een typische tegenstelling in je idee om enerzijds wel een - zowel in aanleg als in exploitatie hele dure - metrolijn naar Purmerend aan te leggen, maar anderzijds te weigeren om voor goed voor- en natransport te zorgen. Dan denk ik namelijk dat die metro ook bezet gaat worden door drie man en een halve paardenkop.

Wellicht dat het zelfs voor reizigers uit Noord-Holland interessant wordt om in Purmerend Centraal de metro te pakken naar Amsterdam, ipv. met de trein, voor bepaalde bestemmingen in die stad. Dat levert ook reizigers op. Het is qua afstand namelijk korter.


Vanuit Alkmaar bijvoorbeeld? :lol: Overigens was er ooit wel degelijk een plan voor een kortere spoorlijn tussen Purmerend en Amsterdam CS dwars door Waterland, die verder onder de stad door had moeten lopen parallel aan de Noord/Zuidmetrolijn en had moeten aansluiten op de Zuidtak. Allemaal onhaalbaar gebleken. Niet alleen financieel en bouwtechnisch; ook het hele idee van zware infrastructuur door Waterland heen kun je inmiddels gevoeglijk op je buik schrijven. Vandaar dat ook de A7 naar Zaandam loopt in plaats van naar Noord om daar op de Nieuwe Leeuwarderweg aan te sluiten. Zie daarvoor ook dit kaartje.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Bakpapier » Ma 18 Aug 2014, 13:56

Alargule schreef:Nogmaals mijn opmerking: je wilt enerzijds een metro aanleggen om mensen te faciliteren, maar verwacht anderzijds van ze dat ze zelf maar uitzoeken hoe ze bij het eerstvolgende metrostation komen. Dat vind ik een typische tegenstelling in je idee om enerzijds wel een - zowel in aanleg als in exploitatie hele dure - metrolijn naar Purmerend aan te leggen, maar anderzijds te weigeren om voor goed voor- en natransport te zorgen. Dan denk ik namelijk dat die metro ook bezet gaat worden door drie man en een halve paardenkop.

Je argument slaat echt nergens op. Een metro is altijd wat minder fijnmazig dan tram of bus. Zo bedienen de metro's naar Zuidoost ook niet heel zuidoost, daar rijden ook aanvullende bussen, en veel mensen fietsen ook naar het dichtstbijzijnde metrostation. Hetzelfde slaat op Amstelveen, de voorsteden van Rotterdam, etc. Zo zal dit ook opgaan voor purmerend. En als je naar de Rdamse metro kijkt zie je dat die wel degelijk druk bezet is, dat zal in Purmerend niet anders gaan zijn. Natransport met (OV)-fiets en stadsbus is echt meer dan voldoende.

Dus blijf je bij dit belachelijke argument zonder onderbouwing of niet?



Vanuit Alkmaar bijvoorbeeld? :lol: Overigens was er ooit wel degelijk een plan voor een kortere spoorlijn tussen Purmerend en Amsterdam CS dwars door Waterland, die verder onder de stad door had moeten lopen parallel aan de Noord/Zuidmetrolijn en had moeten aansluiten op de Zuidtak. Allemaal onhaalbaar gebleken. Niet alleen financieel en bouwtechnisch; ook het hele idee van zware infrastructuur door Waterland heen kun je inmiddels gevoeglijk op je buik schrijven. Vandaar dat ook de A7 naar Zaandam loopt in plaats van naar Noord om daar op de Nieuwe Leeuwarderweg aan te sluiten.

Een metro is nu niet echt zware infrastructuur, zeker niet als deze langs de bestaande weg loopt. En ik ben zeker niet voor een normale spoorlijn, dat is inderdaad in deze tijd een beetje onhaalbaar. Een metro zou juist positief zijn voor het milieu in het Waterland, want minder herrie en uitstoot dan de huidige auto's en bussen. Natuurlijk zullen er altijd auto's blijven rijden, het idee dat IEDEREEN met het OV zal gaan zal altijd een illusie blijven en dat is zelfs in het wonderlijke Japan niet het geval.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Mojito » Ma 18 Aug 2014, 14:04

Bakpapier schreef:Het enige wat dan buiten de spits niks doet, zijn wat wagons.


Even een globale rekensom maken.

Een 12 meter bus kost zo’n 250.000 euro, een 18 meter bus kost zo’n 350.000 euro. Ik baseer dit op de prijs die Qbuzz heeft betaald: 16,5 miljoen voor 66 12-meter en 25,2 miljoen voor 72 18-meterbussen voor het nieuwe wagenpark voor de concessie van de gemeente Utrecht sinds december 2013; in dit geval zijn het allemaal Mercedes Benz Citaro’s, een zeer succesvol, betrouwbaar en degelijk bustype.

Focussen we ons op de 72 18-meterbussen: die staan qua capaciteit (150-160 personen) ongeveer gelijk aan 72 wagenbakken = 12 treinstellen M5. Voor 23 treinstellen die Amsterdam in 2010 oorspronkelijk bij Alstom aanschafte moest zo’n 200 miljoen worden betaald, dus de helft daarvan kost dan ongeveer 100 miljoen. Een M5 gaat dertig jaar mee, als het goed is. De levensduur van een bus is de ongeveer helft, dus moet je dat bedrag van 25 miljoen twee keer uitgeven. Daarmee kom je over dezelfde periode van dertig jaar qua aanschafkosten op de helft van wat een vloot metro’s kost.

Van onderhoudskosten heb ik weinig verstand, maar het lijkt me vrij logisch dat het onderhoud van een type bus dat in grote aantallen over de hele wereld rondrijdt een stuk eenvoudiger en dus goedkoper is dan van een kleine serie van een systeemspecifiek metrotreinstel.

Daarnaast kun je bussen ook buiten hun eigen inzetgebied gebruiken en is een eenvoudige garage of loods een stuk simpeler en goedkoper te realiseren dan een emplacement.

Nu weet ik niet hoeveel bussen of metrostellen er benodigd zijn voor de relatie Amsterdam-Purmerend en rijdt EBS met hele andere types bussen, maar volgens mij heb ik hierboven een redelijk vergelijkbare rekensom gemaakt.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Alargule » Ma 18 Aug 2014, 14:10

Bakpapier schreef:Dus blijf je bij dit belachelijke argument zonder onderbouwing of niet?


Ik vind eerder het idee om mensen een halte voor de deur te ontnemen die ze nu rechtstreekse verbindingen met de belangrijkste overstapknoop in de regio (Amsterdam CS) biedt belachelijk en zonder onderbouwing, maar goed. Ik denk dat ik en de anderen in recente posts al duidelijk hebben proberen te maken waarom aan een verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Purmerend meer na- dan voordelen kleven. Alleen als het Waterland ooit bebouwd zou worden, zou een metro misschien interessant worden. Maar dat zie ik nog niet op afzienbare termijn gebeuren.

Een metro zou juist positief zijn voor het milieu in het Waterland, want minder herrie en uitstoot dan de huidige auto's en bussen.


En eerder schreef je nog:

- Busbaan: die ligt er inderdaad, maar gezien het vele autoverkeer zou het helemaal geen ramp zijn als die zou kunnen worden vervangen door een metro, zodat regulier autoverkeer over de busbaan kan. Dan sla je twee vliegen in één klap


Ik snap nu echt niet meer welke kant je op wilt... :')


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten