D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Erno-BE » Vr 20 Jun 2014, 13:52

Is de RandstadRail-oplossing niet mogelijk. In Amstelveen sneltram (bovenleiding), in Amsterdam metro (derde rail). En voor Purmerend/Volendam kun je ook een rail-oplossing bedenken. Binnen Amsterdam metro (derde rail), tussen Amsterdam en Purmerend/Volendam sneltram (bovenleiding) en in Purmerend/Volendam zelf een bovenleiding. Een tram kan toch twee of meer bussen vervangen (bij gekoppeld rijden) en dat scheelt aanziendelijk in personeelskosten.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Alargule » Vr 20 Jun 2014, 14:40

Geen optie in verband met het 'safe haven'-principe. Daarvoor is een dienstuitvoering met sneltrams te onbetrouwbaar in verband met de potentiële verstoringen door overig verkeer. Safe haven houdt in dat een trein bij calamiteiten altijd naar het eerstvolgende station moet kunnen doorrijden. Dat gaat alleen als dat 'volgende station' vrij is. Wat mij betreft overigens ook weer een overtrokken interpretatie van Europese richtlijnen aangaande tunnelveiligheid. Nederland/Amsterdam wil weer braafste jongetje...enfin.

Over een doortrekking naar Purmerend: zolang het tussengelegen gebied (Waterland) leeg is, verkeer uit Purmerend sterk spitsgeoriënteerd is en Purmerend zelf over een fijnmazig net van rechtstreeks op CS en overige werkgebieden rijdende bussen beschikt, is een metrolijn of sneltram niet rendabel en voor reizigers uit Purmerend feitelijk een achteruitgang.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Erno-BE » Vr 20 Jun 2014, 16:29

Lijn E tussen Den Haag CS en Rotterdam Slinge rijdt toch ook volgens dit principe. Lijn A en B in Rotterdam ook. Waarom zou dat in Amsterdam niet kunnen?

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Alargule » Vr 20 Jun 2014, 16:34

Volgens mij is het daar iets dichterbevolkt...

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Bram » Vr 20 Jun 2014, 22:39

Ik heb nooit begrepen waarom het "vermetroën" van de amstelveenlijn nou precies een issue is. Een groot deel van het tracé ligt al in een vrije baan (Van Boshuizenstraat-Kronenburg is geheel kruisingvrij), en voor de overige delen is een boortunnel echt niet nodig. Cut/cover volstaat, en er kan zelfs gewoon in een open bak gereden worden met "bruggen" ipv kruisingen.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Ruben » Vr 20 Jun 2014, 23:52

Van Boshuizenstraat - Kronenburg is nou niet bepaald het grootste gedeelte van het traject. De moeilijkheid zit hem nu juist in alle kruisingen op het gehele traject. Maar voor deze kruisingen kan inderdaad best met goedkope oplossingen in vorm van viaducten worden volstaan.

Hoe zit het overigens met het PVR. Dat is uiteraard ontworpen voor 2,65meter brede sneltrams. Maar dan staan er op het gehele traject wel bovenleidingportalen in het midden van de baan. Stel dat die niet meer nodig zijn door een derde rail, ben je er dan al voor een 3 meter brede metro, of rijden die dan alsnog te dicht langs elkaar? Me dunkt dat de bogen in het traject nu al geschikt zijn voor 3 meter brede metro's, die zijn nu al ruim.

Anders moet je dus op het gehele traject minstens één kant de rails opnieuw leggen. Op zich is daarvoor ook de ruimte wel op het gehele traject, maar dan wordt het wel omslachtig.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Ruben » Vr 20 Jun 2014, 23:59

Ook zou men nu als alternatief moeten onderzoeken om de Noord-Zuidlijn door te trekken vanaf Oranjebaan naar Amstelveen Busstation, langs de A9. Indien een metro naar Zuid Amstelveen overkill is, kan je zo juist ook een goede overstap bieden tussen bussen zuidwaarts en de metro noordwaarts.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor VIRM » Za 21 Jun 2014, 00:00

Gaat er dan niet veel meer meespelen dan alleen een open bak aanleggen?

Sommige haltes liggen vlak voor een kruising. Als je zo'n halte al onder het maaiveld moet gaan aanleggen, dan gaat dat waarschijnlijk weer aantikken met dingen als liften enzo. Ik wee tniet hoe breed metroperrons moeten zijn, maar dat betekent dan dat je ook een stukje onder de weg zou moeten uitgraven. Daarnaast mag je het hele gebeuren ook nog eens gaan inpassen bij de ondertunneling van de A10, die onder de grond gaat.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Ruben » Za 21 Jun 2014, 00:08

Ja die A10 is echt het grootste probleem nu. Maar dat is nu juist ook de historische vergissing nummer 1, die dat gedrocht van een 'hoogwaardige' tram voor Amstelveen als enige optie openhoudt momenteel.

Ik denk dat alle haltes die momenteel aan een kruising liggen bij een ombouw naar metro ofwel simpelweg zullen sneuvelen daar er dichtbij een alternatief is, ofwel verplaatst kunnen worden op een dusdanige afstand van de kruising dat ze op maaiveld kunnen blijven.

Daarnaast valt de weg te verhogen waardoor de sporen minder tot helemaal niet hoeven te zakken. Of de weg valt te ondertunnelen etc.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor marlies » Za 21 Jun 2014, 12:41

VIRM schreef:Gaat er dan niet veel meer meespelen dan alleen een open bak aanleggen?

Sommige haltes liggen vlak voor een kruising. Als je zo'n halte al onder het maaiveld moet gaan aanleggen, dan gaat dat waarschijnlijk weer aantikken met dingen als liften enzo. Ik wee tniet hoe breed metroperrons moeten zijn, maar dat betekent dan dat je ook een stukje onder de weg zou moeten uitgraven. Daarnaast mag je het hele gebeuren ook nog eens gaan inpassen bij de ondertunneling van de A10, die onder de grond gaat.

Omgekeerd kan natuurlijk ook op die punten: de weg naar beneden en de metro omhoog. Het is daar toch al geen gezicht dus een verhoogde metro-baan maakt dat niet heel veel erger.

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor IC140 » Za 21 Jun 2014, 13:51

De 51 gaat nu op niveau 0 onder de A10 op niveau +1 langs. De A10 kan dus best op niveau 0 blijven als de weg naar -1 gaat. Hooguit dat de weg wat dieper moeten komen te liggen. De kruising met de Parnassusweg/Buitenveldertlaan wordt een uitdaging, maar daar is met een ander profiel wel wat aan te doen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Vinny » Za 21 Jun 2014, 21:15

Ook station Zuid wordt in de plannen net verkeerd aangelegd. Als het aan mij lag, was het hele station naar het oosten opgeschoven, zodat station RAI in zijn geheel zou kunnen vervallen. Reizigers naar de RAI zouden ietsje verder moeten lopen maar dat lijkt me overkomelijk. Wel zou de ingang van de RAI verplaatst moeten worden, of een extra ingang voor OV reizigers.

Maar dat station wordt juist naar het westen verschoven, zodat er een extra uitdaging in het inpassen van het metronetwerk bestaat.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor IC140 » Za 21 Jun 2014, 22:06

Voor de reizigers die echt niet kunnen lopen komt er natuurlijk een station Europaplein voor de voordeur van de RAI.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9272
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Ardan » Zo 22 Jun 2014, 07:11

Vinny schreef:Ook station Zuid wordt in de plannen net verkeerd aangelegd.

Je bedoelt hier het omklappen van de metroperrons? Dat punt heb ik al aangestipt op hierzijnwij.nu.. zo even uit mijn hoofd werd daar gezegd 'Ja maar een doortrekking van de NZ kan nog steeds, ook dan!'. Zoiets. Kijk zelf maar.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

IC140
Berichten: 176
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor IC140 » Zo 22 Jun 2014, 10:47

Nee, Vinny heeft al een tijdje een veel wilder plan om heel Asdz (Metro en trein) zo'n 500-1000 meter richting Rai te schuiven en Rai zelf te sluiten.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor marlies » Zo 22 Jun 2014, 11:00

De complexen van de VU zijn nu nog net op loopafstand van Asdz, dat is dan niet meer zo, dat zullen ze daar niet leuk vinden.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Ruben » Zo 22 Jun 2014, 13:47

Dat zal dan ook tot meer studenten die dat pisstukje de tram pakken leiden, dat kan de hoogwaardige amstelveenlijn niet aan hoor. 8-)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Vinny » Zo 22 Jun 2014, 19:18

marlies schreef:De complexen van de VU zijn nu nog net op loopafstand van Asdz, dat is dan niet meer zo, dat zullen ze daar niet leuk vinden.
Studenten en lopen is inderdaad geen goede combinatie. Dat vertikken ze... :evil:
Als ze geen kilometer kunnen lopen moeten ze maar toeslag betalen voor het aansluitende openbaar vervoer. ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1367
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor baladid » Di 24 Jun 2014, 12:41

Geen kilometer lopen? Mijn campus is zo groot dat ik van dit gebouw naar de mensa meer dan een kilometer onderweg ben...
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Suus » Di 24 Jun 2014, 13:19

In Nederland is alles heel compact, dat is onze specialiteit :mrgreen:

Het nadeel daarvan is dat de meeste bouwwerken al uit hun voegen barsten op het moment van oplevering :mrgreen:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor n-evo » Di 24 Jun 2014, 13:58

VIRM schreef:@Vinny: er was inderdaad een voorstel voor een Noord/Zuidlijn met bovenleiding en doortrekking naar Amtelveen. Wellicht zou je met zo'n concept ook de regio noordwaarts in kunnent rekken?

Het plan was zelfs om de volledige N/Z-lijn met bovenleiding uit te rusten i.p.v. derde rail, niet enkel de uitlopers de regio in.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Alargule » Di 24 Jun 2014, 14:07

Volgens mij is dat nooit verder dan de voorstelfase gekomen. Wat mij betreft prima dat er voor de derde rail is gekozen - het geeft het geheel wat meer een metro-achtige 'feel' en het zorgt voor uitwisselbaarheid met het materieel voor de rest van het net.

Dat laatste argument is natuurlijk veel belangrijker dan het eerste, maar toch :P

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Suus » Di 24 Jun 2014, 14:16

Er zijn landen waar alle metro's van bovenleidingen zijn voorzien (Spanje, China), dus hoe dat een argument kan zijn :?
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor Alargule » Di 24 Jun 2014, 14:23

Ach, daar kom ik toch nooit. Ik associeer een metrosysteem met derde rail en niet met bovenleidingen, waarbij ik eerder aan een trein- of tramverbinding denk. Maar goed, het argument is natuurlijk net zo zinnig als de afweging om koersrollen in de M5 te installeren 'om nostalgische redenen' ;)

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1455
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Berichtdoor n-evo » Di 24 Jun 2014, 14:24

Haha nou inderdaad!


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten