Pagina 4 van 18

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 14:30
door Suus
Het is maar waar je je druk over maakt.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 14:35
door Alargule
Inderdaad. Jezelf gaan lopen druk maken om iemand die metrosystemen met derde rails associeert :lol:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 14:53
door Suus
De post van n-evo was eerst heel anders...

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 15:21
door n-evo
Het gaat soms niet helemaal lekker via deze browser. Was niet de bedoeling de hele post te wissen. :P

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 16:21
door VIRM
Hoewel er een substantieel deel de metro gebruikt, zijn er ook nog grote loopstromen tussen de VU en Zuid, omdat het wel op loopafstand is (en blijft). Maar je vergeet niet dat er nog overige tramlijnen zijn die voor de deur stoppen: de 5, 16 en 24.

Je komt denk ik al een heel eind door een overdekte looproute te maken.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 16:42
door baladid
Ik ken het terrein absoluut niet, maar is een loopband geen idee?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 16:47
door Hainje
baladid schreef:Ik ken het terrein absoluut niet, maar is een loopband geen idee?
Krijg je denk ik heel erg het luchthaven effect. Mensen gaan er op stilstaan in plaats van dat ze sneller op plaats van bestemming zijn.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 16:52
door Suus
Ruim 95% van de studenten kan gewoon lopen maar worden liever vadsig dan dat ze hun benen strekken (houdt een lange binnenmondse rant over de onzin van roltrappen in onderwijsgebouwen). Overdekken is ook onzin, de kosten van het bouwen, het constant moeten losknippen van rondslingerende fietsen en het onderhouden van de palen door plassende honden zijn bijna net zo groot als elke nieuwe student een gratis paraplu geven, en dan heb je meteen een mooi welkomstgeschenk voor die studenten. Voor de overige studenten is vast wel een oplossing te verzinnen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 17:05
door VIRM
Op zich is het best wel te lopen. :) Als ik met een mede-studiegenoot ben en het is lekker weer, dan is het prima te doen. :) Ben ik in mijn uppie, dan is het veel fijner om voor de deur afgedropt te worden (okay, ik ben die ene 5% met een goede reden :mrgreen:).

Het is ook nog best mogelijk dat de huidige metrohalte nog een stukje verder komt te liggen, aangezien de A.J. Ernststraat gaat verdwijnen. Dus wellicht beweegt dat studenten te gaan lopen, of het wordt ietsje drukker in de 16 en 24.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 17:21
door Hainje
[Kabouter Lui-modus] Lopen? Ik word zo moe van lopen. [/Kabouter Lui-modus]

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 22:15
door Vinny
Alargule schreef:Volgens mij is dat nooit verder dan de voorstelfase gekomen. Wat mij betreft prima dat er voor de derde rail is gekozen - het geeft het geheel wat meer een metro-achtige 'feel' en het zorgt voor uitwisselbaarheid met het materieel voor de rest van het net.

Dat laatste argument is natuurlijk veel belangrijker dan het eerste, maar toch :P
Maar het zijn helemaal geen valide argumenten. Ik heb betoogd dat een bovenleiding betekent dat het veel makkelijker en goedkoper is om net netwerk regionaal uit te breiden. Daarom moet je dus ook voor een bovenleiding kiezen en niet voor derde rail. Sterker nog, men had bij de invoering van het nieuwe metromaterieel beter het hele metronetwerk van een bovenleiding moeten voorzien. :Y

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 22:22
door Ruben
Een valide argument tegen de bovenleiding is wel dat deze storinggevoeliger is met het oog op bovenleidingbreuken of blikseminslagen. Bovenleidingen zou men alleen moeten toepassen waar een derde rail niet mogelijk is. Lijkt me dat je met materieel dat zowel derde rail en bovenleiding kan gebruiken minder storingen hebt dan door een bovenleiding toe te passen op het gehele net. En hierbij is een BN-sneltram van een bepaald type geen valide contra-argument. :)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 22:27
door Vinny
Dat geldt voor een tram- of treinnet evenzeer. Zoals ik zelf al eerder aangaf had ik liever gezien dat de metrotunnels in Amsterdam onderdeel zouden zijn van een S-bahnsysteem, waardoor je dus met sprinterachtige treinen zou komen te rijden. Die hebben wel bovenleiding (vergelijkbaar met de RER in Parijs, de S-bahn in Zürich, of de metro van Napels). Ook (snel)trams in de vorm van prémetroverbindingen (Antwerpen, Brussel) hebben bovenleiding en zijn interoperabel met het tramnetwerk. Kan ook een goede oplossing zijn.

Juist de derde rail, waarbij alle kruispunten dwingend ongelijkvloers zijn, creeërt eilandbedrijfjes met weinig synergetische voordelen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 22:34
door Ardan
Vinny schreef:Juist de derde rail, waarbij alle kruispunten dwingend ongelijkvloers zijn
Nee. In Berlijn en Hamburg zijn er legio spoorwegovergangen op de S-Bahn. En voordat iemand zegt 'ja maar in Nederland met zijn overdreven veiligheid zal dat niet mogen', Rotterdam heeft er ook één :wink:

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 22:45
door Michael
Klopt. In Rotterdam is dat die overweg aan de Kleiweg. Daar loopt gewoon derde rail.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 22:49
door n-evo
Kunnen alle metro's zo lang zonder stroom rijden?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 22:50
door Michael
Het is maar een klein stukje. dus is gewoon uitrollen.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 22:52
door Ardan
Bovendien pakt van een beetje normale metrolengte meestal de voorste sleepschoen alweer de rail van de overkant voordat de achterste eraf is :)

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 22:56
door n-evo
Bedankt voor de info!
Vinny schreef:Dat geldt voor een tram- of treinnet evenzeer. Zoals ik zelf al eerder aangaf had ik liever gezien dat de metrotunnels in Amsterdam onderdeel zouden zijn van een S-bahnsysteem, waardoor je dus met sprinterachtige treinen zou komen te rijden.
Lijkt me helemaal niks want Amsterdam is een erg compacte stad. Met treinen zou je waarschijnlijk met veel minder stations eindigen dan nu het geval is met de metro. Eigenlijk de situatie hoe die nu ook al is + tunnel onder de stad door. Heb liever dat ze in de hoofdstad het Rotterdamse model toepassen waar de metro de regio in rijdt. Vind het bizar dat de regio rondom Amsterdam nog zo slecht aansloten is op het metro- en tramnetwerk.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: di 24 jun 2014, 23:10
door Suus
Dat is in andere steden nu ook weer niet echt anders hoor, zo bizar is dat nu ook weer niet.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 00:16
door starx
In Rotterdam is dat wel degelijk anders...

In Amsterdam is richting Abcoude en Weesp eigenlijk al sprake van een "S-bahn"-systeem. Duitsers en Zwitsers zullen dat met hun echte S-Bahnen echt niet anders zien.

Zo bezien is het eigenlijk wel behoorlijk scheef dat Amsterdam-Zuidoost 2 spoorlijnen en 2 metrolijnen met snelle hoogfrequente verbindingen heeft en dat Amstelveen het straks moet stellen met tergend trage trams en bussen. Helaas denk ik niet dat we voor 2030 een serieuze uitbreiding kunnen verwachten van de NZ-lijn. Politici hebben denk ik ook weinig zin om hun handen hier aan te branden.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 21:49
door n-evo
Bee schreef:Dat is in andere steden nu ook weer niet echt anders hoor, zo bizar is dat nu ook weer niet.
Als je kijkt naar Rotterdam en Den Haag heeft het stadsrailvervoer ook veel meer een regionale rol. Volgens mij in Brussel en Antwerpen net zo. Vind het persoonlijk erg zonde dat de randgemeentes van Amsterdam minimaal meeprofiteren van het metro- en tramnetwerk.

Geldt helemaal voor de N/Z-lijn: de stad ligt sinds 2003 wagenwijd open voor die metro, blijft het bij een lijntje van acht stations. Jank dat ding dan de regio in of laat het minimaal een stuk groter deel van Noord dekken. Zoals in de originele Stadsspoor plannen de bedoeling was. Snap van dat laatste nog het minste. Noord is vooral in de breedte uitgestrekt, maar de metro gaat enkel over de lengte. :?

Edit: Typo

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 22:53
door Ardan
Ik zit me ook al jaren af te vragen wat die boog hier doet langs de Elzenhagensingel. Ruimtereservering voor een naar rechts afbuigende metro?

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 23:13
door Alargule
Ik weet niet precies welke boog langs de Elzenhagensingel je precies bedoelt; ik zie alleen de singel zelf in een boog liggen namelijk.

Maar volgens mij is dit het tracé van de oude Leeuwarderweg.

Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 23:34
door Ardan
Alargule schreef:Ik weet niet precies welke boog langs de Elzenhagensingel je precies bedoelt; ik zie alleen de singel zelf in een boog liggen namelijk.

Maar volgens mij is dit het tracé van de oude Leeuwarderweg.
Ja die singel, dat watertje en de straat aan de overkant. Dat alles dus ;)
En het lijkt mij niet het oude tracé. Maar op die kaart zie ik wél een vrijhouding voor een aftakking naar links :)