Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Anne »

Etienne schreef:Hoe moeilijk kan het zijn om die halte voor de tram bij de Ruyterweg geschikt te maken voor bussen!
Die halte heeft al in beide richtingen een laag deel voor de bus en een hoger deel voor de tram. Dat stukje van de busbaan wordt nu ook nog niet gebruikt, bussen gaan pas na de Julianalaan de OV-baan op.
Dat di stukje van de OV-baan nog niet gebriuikt gaat worden is denk ik vanwege het kruispunt Mijnbouwstraat. Het verkeer vanuit de Mijnbouwstraat dat linksaf naar de Michiel de Ruyterweg op wil moet wachten voor het verkeer vanaf de Sebastiaansbrug. Dit zal dan teveel de in/uitrit van de OV-baan blokkeren, je moet toch ook zicht hebben op het verkeer vanaf de brug. Voor de gehele doorstroming van het verkeer is dit voorlopig de beste oplossing.

Heeft trouwens wel lang geduurd voordat die OV-baan in het Mekelpark eens gebruikt gaat worden.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door WSM »

Pff vroeger reed de bus ook gewoon in beide richtingen over de Mekelweg en ging die niet zo raar lopen slingeren.
Zal nu wel allemaal niet meer kunnen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Anne »

Toen er nog twee richtingverkeer in de Michiel de Ruyterweg was stonden er VRI's bij het Mijnbouwplein en de Julianalaan. In de huidige situatie zijn die verdwenen en zullen zeker niet terug komen voor de reconstructie van de brug. Loopt nu best goed; alleen is de fietsoversteek vanaf de TU richting brug wel lastig.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef:Het is al ruim voor 2015, maar dit leek me het meest geschikte topic.
Vanaf 1 september gaat lijn 69 van de gecombineerde tram/busbaan door het Mekelpark gebruik maken, waarbij de nieuwe haltes TU – Aula, TU – Mekelpark, TU – Sport & Cultuur, TU – Kluyverpark en TU – Technopolis in gebruik worden genomen. Ook lijn 40 van de RET zal gebruik gaan maken van deze route.
De haltes Stieltjesweg en TNO/Zuidpolder worden alleen nog bediend door lijn 174, terwijl de halte Molengraaffsingel volledig vervalt.
Bron: Veolia Transport
Plattegrond van de nieuwe situatie.
De halte TU/Aula is niet echt nieuw, die bestond al toen ik nog in Delft studeerde (zo'n 7 jaar geleden).
De nieuwe halte TU/Sport&Cultuur zou in die tijd overigens nog Bouwkunde gaan heten, alleen is in dat jaar die faculteit afgebrand (stond tegenover het sportcentrum).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Meltrain »

De haltenaam TU/Aula is niet nieuw, maar voor de lijnen 69 en 40 (en later tramlijn 19) komt deze halte net ten zuiden van de "kruising" met de Christiaan Huygensweg te liggen. (Dus tegenover de Aula, in plaats van bij Onderwijs & Studentenzaken.)
Voor de lijnen 121 en 174 ligt de halte al net aan het begin van de Christiaan Huygensweg.

De halte TU – Mekelpark zou ook eerst TU - Civiele Techniek gaan heten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jamy015
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 19:16
Locatie: Dt

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door jamy015 »

Om de lijnnummers-discussie maar weer aan te wakkeren:

Sowieso vind ik het onderscheid tussen stadslijnen en streeklijnen nogal vreemd. Dat er een dergelijk onderscheid wordt gemaakt als er met ander materieel wordt gereden (á la Qliner) zou ik nog snappen, maar in Haaglanden is dat niet zo. Dit levert de situatie op dat er voor de reiziger die reist van punt A, waar zowel stads- als streeklijnen rijden, naar punt B, waar ook zowel stads- als streeklijnen rijden, geen verschil is tussen de beide soorten lijnen. In extreme gevallen zoals Delft-Oost rijden er voornamelijk alleen streeklijnen; als iemand van het station of het centrum naar Delft-Oost moet is de kans groot dat diegene in een streekbus stapt.

Bovendien moeten reizigers toch wel weten welke lijn ze moeten hebben: om van het station bij het ziekenhuis te komen moet je toch wel weten dat je in lijn 62 (huidige 82) en niet 69 (nu ook 69) moet instappen! (En je kan ook met lijn 32 of 37 bij het ziekenhuis komen wat getuigt van het probleem met het onderscheid tussen stads- en streeklijnen -o-)

Wat mij betreft hadden ze de lijnnummers moeten houden zoals ze nu zijn. Reizigers die de voor hen belangrijkste lijnen al uit het hoofd kennen moeten nu de nieuwe nummers leren, en de rest wordt er getuige het verhaal hierboven ook niet wijzer van. :|
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Bluearrow »

De meeste hobbyisten weten natuurlijk wel hoe het zit. Maar voor een ieder die het nog niet weet, luister via deze link naar het audiofragment, en een boel word duidelijk.
http://www.wekkerwakker.nl/hoe-zit-het- ... buslijnen/
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Daantje »

Ze vergeten ook dat heel veel bedrijven en instanties op hun website iets hebben staan als bereikbaar met bus dat en dat. Dat is straks allemaal weer verouderd terwijl het eigenlijk nergens voor nodig is.
jamy015
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 19:16
Locatie: Dt

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door jamy015 »

Bluearrow schreef:De meeste hobbyisten weten natuurlijk wel hoe het zit. Maar voor een ieder die het nog niet weet, luister via deze link naar het audiofragment, en een boel word duidelijk.
http://www.wekkerwakker.nl/hoe-zit-het- ... buslijnen/
Over de situatie in het fragment had ik het juist, er wordt dus onderscheid gemaakt tussen stads- en streeklijnen, terwijl daar voor veel reizigers toch geen verschil in zit (want met een streekdienst kan je natuurlijk ook gewoon binnen de stad reizen).
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Nee, maar een stadslijn heeft in de regel wel enkel de wijk/straatnaam op de koersfilm staan en dan suggereert een laag lijnnummer dat lijn 1 niet naar de plaats maar naar de wijk Overvecht rijdt.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door robert55 »

Het is geen traditioneel onderscheid tussen stads- en streeklijnen, maar meer een groepering waarin lijnen die vooral in een bepaald gebied rijden nummers dicht bij elkaar hebben. In feite was dat oude systeem ook zo, maar dat was behoorlijk vevuild. Een halve eeuw geleden hadden de bussen in het Westland ook nummers in één tiental, toen vanaf 50
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door verfmeer »

En daarna alles op de 12x-serie. Met de veilinglijnen de 42x.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door dylanwild94 »

veilinglijnen hebben nog steeds het nummer 42x.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Bluearrow »

In vind het systeem met verschillende lijnnummers juist duidelijk. Zoals al gezegd, de meeste vervoersmaatschappijen hanteren een cluster-systeem. Bovendien krijg je op die manier ook meer duidelijkheid. In publicaties (busboekjes, lijnfolders etc) staan dan alle lijnen in een bepaalde richting bijelkaar.

Ik heb ook nooit gesnapt waarom in de regio Den Haag/Delft, enkele jaren geleden opeens de lijnnummers werden gewijzigd. Vroeger was de stadsdienst in Delft gewoon lijn 60 t/m 64. Daarna opeens 61, 69, 80 en 82 ??? En dan opeens de lijn van Naaldwijk naar Rotterdam lijn 84?

Dus, daarom gaat men in die regio de nummers weer reorganiseren. Lijnserie 30 ri. Delft/Westland, lijnserie 40 ri. Wassenaar/Leiden, lijnserie 50 ri. Zoetermeer, lijnserie 60 Delft, lijnserie 70 stadsdienst Zoetermeer.
Maakt het voor de reizigers een stuk overzichtelijker.

En om nog even als ouwe lul naar vroeger te kijken:
In Amsterdam had men in de jaren '70 maar liefst 3 lijnen met het nummer 1, van zowel het GVB, Centraal Nederland en Enhabo. Nee, dat was lekker duidelijk. Daarom is er bij de invoering van de combofoon (mobilofoonsysteem) ook voor gekozen om de streeklijnen in ieder geval om te nummeren, zodat er geen onduidelijkheid zou ontstaan.

Verder hebben de meeste vervoersmaatschappijen een éénduidige filosofie.
Lijnen 1 t/m 29 : Stadslijnen
Lijnen 30 t/m 199 : Streeklijnen
Lijnen 200 t/m 299: Spitslijnen
Lijnen 300 t/m 499: HOV-lijnen
Lijnen 500 t/m 599: Buurtbuslijnen
Lijnen 600 t/m 699: Scholierenlijnen
Lijnen N: Nachtbuslijnen

Natuurlijk geldt dit niet voor elke maatschappij. Zo heeft Arriva de buurtbuslijnen in de 700-serie, en de nachtbussen in de 800-serie.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Suus »

De azijnzeiker in mij denkt wel eens dat je net zo goed geen nummer op de bus kan zetten, mensen lezen toch niet :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Bluearrow schreef: Ik heb ook nooit gesnapt waarom in de regio Den Haag/Delft, enkele jaren geleden opeens de lijnnummers werden gewijzigd. Vroeger was de stadsdienst in Delft gewoon lijn 60 t/m 64. Daarna opeens 61, 69, 80 en 82 ??? En dan opeens de lijn van Naaldwijk naar Rotterdam lijn 84?
Medio 2006 werd in Delft de stadsdienst herzien en daarbij werden alle lijnen (behalve 69) in de 80-reeks gedaan vanwege het servicenet ofzo. (61 besaat ook niet, 81 wel)
De lijn Leyenburg - Naaldwijk - Schiedam is trouwens 86. Lijn 84 was ooit bedoeld voor een doorgaande sneldienst Zoetermeer - Delft - Naaldwijk, die er nooit gekomen is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Delftse Chauff »

Etienne schreef:Via Meltrain kreeg ik de wijzigingsvoorstellen voor 2015 van de regio Haaglanden toegestuurd: http://haaglanden.nl/sites/haaglanden.n ... 20VVEZ.pdf

Opvallende dingen:
* De lijnnummers worden gesorteerd per regio waarin ze rijden: 3x (Westland), 4x (Leiden), 5x (Delft-Zoetermeer), 6x (Delft Stad) en 7x (Zoetermeer Stad)
* Schrappen van enkele slecht bezette op sommige lijnen
* Koppelen van lijn 50 en 130.
De wijzigingen en nieuwe dienstregeling bij Veolia gaan (zoals het er nu uitziet) pas medio februari in, gelijktijdig met de ingebruikname van het nieuwe busstation aan de voorzijde van Delft Station
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door verfmeer »

Opzich wel logisch, omdat je anders vanaf de Markt of de Nieuwe Plantage nooit op tijd bij het busstation zijn, terwijl je vanaf de Krakeelpolderweg misschien wel tijd over hebt.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Dienstregeling 2015 regio Haaglanden

Bericht door Delftse Chauff »

verfmeer schreef:Opzich wel logisch, omdat je anders vanaf de Markt of de Nieuwe Plantage nooit op tijd bij het busstation zijn, terwijl je vanaf de Krakeelpolderweg misschien wel tijd over hebt.
Het originele plan was om 2x te wijzigen. In december de grote wijzigingen (nieuwe nummering, ritten erbij/eraf) en dan in februari de lijnen die Delft Station aandoen alleen de rittijden aanpassen.
Nu wordt alles samengevoegd in 1 wijziging (het zou alleen kunnen dat de routewijziging van lijn 33 er net iets na komt, omdat de gereedkoming van Westerlee geloof ik pas in Maart is)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten