Pagina 1 van 1

‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mogeli

Geplaatst: do 03 jul 2014, 15:51
door marlies
Een publiek-private samenwerking met Schiphol kan de verlenging van de metroverbinding Noord/Zuidlijn alsnog mogelijk maken. Dat schrijven stedenbouwkundige Ronnie Zijp en voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV in een nota over hoogwaardige OV-ontsluiting van het zuidelijke gedeelte van de Regio Amsterdam. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu maakte vorige week bekend geen geld te willen uittrekken voor de verlenging van de metrolijn.
Meer.

Het komt van Rikus S., dus tsja. Maar het is in ieder geval wat inhoudelijker idee dan ramen inslaan of 'maar gewoon zorgen dat het op tijd rijdt'.

De suggestie uit de comments om trein en metro het spoor te laten delen vind ik trouwens niet eens zo'n gekke. Heb je ook niet 1-2-3 voorelkaar, maar wel haalbaarder.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: do 03 jul 2014, 18:30
door robert55
Afgezien van het matige plan: PPS betekent meestal of een beroep doen op andermans portemonnee, of een keuze tussen pay now or pay more later. Phoenix AZ als beste voorbeeld, pff

‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mogeli

Geplaatst: do 03 jul 2014, 19:22
door Suus
Ik ben geen voorstander van PPS-constructies, meestal draait de private de publieke een arm uit voor een investering die een paar later ook wel alleen had gekund.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: do 03 jul 2014, 20:09
door Jef400
Rikus Spithorst, dorpsidioot van het OV-spectrum welke mee gaat schrijven aan een nota. De kwaliteit laat weer te wensen over en het plan zelf is ronduit achterlijk. Conclusie, geen aandacht aan besteden.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 08:52
door Obus
Sowieso is verlengen via de A4 nogal dubbelop, omdat de verbinding Zuid - Schiphol via A4 reeds goed ontsloten is met de trein en de bus (Zuidtangent). Ik pleit er dan ook voor om andere reizigersstromen aan te boren:

Afbeelding

De voordelen:
-De reiziger uit Schiphol krijgt een trage maar directe verbinding met het centrum van Amsterdam;
-Een aantal delen van Schiphol krijgen een directe verbinding met de woonplaats van heel erg veel Schipholwerknemers, Amstelveen.
-Amstelveen krijgt een snelle verbinding tussen enerzijds Schiphol en anderzijds Amsterdam (het gaat om een metro, die is sneller dan de sneltram).
-De lijn valt voor zeer weinig geld aan te leggen: het traject Zuid - Middenwaard bestaat reeds en het traject Middenwaard - Schiphol Noordoost valt goedkoop bovengronds in de midden- of zijberm aan te leggen. Dan rest alleen Schiphol Noordoost naar Schiphol: aan te leggen als viaduct of tunnel.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 09:30
door Alargule
Ik ga je plan even fileren. Vat het niet persoonlijk op.
Obus schreef:-De reiziger uit Schiphol krijgt een trage maar directe verbinding met het centrum van Amsterdam;
Vooral traag eigenlijk - tegen de tijd dat die metro van jou bij Bovenkerk is, is de trein al bij station Zuid. Dan kun je daar net zo goed een snelle overstap tussen trein en metro aanleggen. Het feit dat de verbinding 'direct' is wordt teniet gedaan door de omweg. Het gaat een reiziger primair om reistijd en secundair om aantal overstappen.
Obus schreef:-Een aantal delen van Schiphol krijgen een directe verbinding met de woonplaats van heel erg veel Schipholwerknemers, Amstelveen.
Is daar de Zuidtangent niet al voor beschikbaar? En zou een fijnmaziger netwerk aan rechtstreekse busverbindingen met Schiphol in Amstelveen niet veel goedkoper zijn?
Obus schreef:-Amstelveen krijgt een snelle verbinding tussen enerzijds Schiphol en anderzijds Amsterdam (het gaat om een metro, die is sneller dan de sneltram).
Een snellere verbinding hangt niet zozeer samen met de uitvoer als metro of sneltram, maar vooral met de gemiddelde exploitatiesnelheid. Die wordt weer bepaald door de snelheid op de baan, het aantal haltes en de halteertijd. Schrap een aantal haltes en hef gelijkvloerse kruisingen waar veel vertraging ontstaat op, en je hebt al hetzelfde effect bereikt.

Daarnaast is voor een snelle(re) verbinding tussen Amstelveen en Amsterdam geen metrotracé naar Schiphol nodig. Voor de verbinding Schiphol-Amstelveen: zie mijn eerdere opmerking.
Obus schreef:-De lijn valt voor zeer weinig geld aan te leggen: het traject Zuid - Middenwaard bestaat reeds en het traject Middenwaard - Schiphol Noordoost valt goedkoop bovengronds in de midden- of zijberm aan te leggen. Dan rest alleen Schiphol Noordoost naar Schiphol: aan te leggen als viaduct of tunnel.
Hoe hoog zou dat viaduct moeten zijn om vliegtuigen onderdoor te kunnen laten gaan bij landen en opstijgen? Kortom: de enige optie voor je tracé naar Schiphol (Plaza) is een tunnel. En die zijn vrij duur per strekkende meter.

Kortom: ziet er leuk uit op papier, maar heeft in de praktijk teveel haken en ogen om ooit levensvatbaar te worden. Bovendien ook helemaal nergens voor nodig: Amstelveen is qua rechtstreekse verbinding met Amsterdam nog altijd het beste af met een op de Noord/Zuidlijn aangesloten Amstelveenlijn; verbinding met Schiphol wordt geboden met de Zuidtangent. Eventueel kan de laatste nog verder verbeterd worden door meer vrije baan aan te leggen of op den duur voor langere bussen of tramexploitatie te kiezen.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 11:07
door Jef400
Word die Zuidtangent niet al vertramt?

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 11:13
door Alargule
Nee.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 11:22
door n-evo
JeffreyMeijer schreef:Word die Zuidtangent niet al vertramt?
Niet voor 2030 volgens mij. Maar oké, voor die tijd vindt er denk ik ook geen serieuze uitbreiding van het metronet plaats.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 11:25
door Obus
@Alargule. Het is weer filet-tijd :D !
Alargule schreef:Het gaat een reiziger primair om reistijd en secundair om aantal overstappen.
Ja en nee. De meeste mensen die naar de terminals van Schiphol reizen, zijn vliegtuigpassagiers. Dikke kans dat die flinke koffers en andere bagage bij zich hebben. Voor deze reizigers telt primair het comfort (dus zo min mogelijk overstappen) en daarna pas de reistijd. Kijk maar naar de luchthaven JFK in New York: daar nemen verreweg de meeste passagiers de taxi, ondanks dat de Airtrain en metro een stuk goedkoper en sneller dan de taxi zijn. Waarom? Omwille van het comfort. Neem je het OV naar Manhattan, dan is daarbij ook een halve marathon aan gesjouw, meerdere kaartjes kopen en in evenveel apparaten duwen en onveilige metro(stations) bij inbegrepen, hetgeen geen pretje is na drie à vier uur wachten bij de immigration. Een directe metro tussen Schiphol en het centrum van Amsterdam zal dus voor veel reizigers een uitkomst zijn, ook al is de metro traag. Voor de 'gewone' reizigers (exclusief forensen uit A'veen) zal de trein inderdaad een betere oplossing zijn, maar dat geeft toch niet?
Alargule schreef:Is daar de Zuidtangent niet al voor beschikbaar?
Alargule schreef:Eventueel kan de laatste nog verder verbeterd worden door meer vrije baan aan te leggen of op den duur voor langere bussen of tramexploitatie te kiezen.
Ja, maar de Zuidtangent doet maar een heel beperkt deel van Schiphol en Amstelveen aan. De bus komt Amstelveen immers via de snelweg binnen en gaat er meteen via de Oranjebaan weer uit. Mijn metro doet echter (bijna) alle wijken van Amstelveen aan en heeft dus een veel groter reizigerspotentieel. Een fijnmazig busnet heeft ook potentieel, maar zal omwille van zijn traagheid en inferioriteit toch veel minder reizigers trekken dan een hoogwaardige metro. Een tram is daarbij al beter, maar je houdt dat een ontbrekende verbinding met het noorden en zuiden van Amstelveen, tenzij je i.t.t. nu een super-overstap kunt aanbieden.
Alargule schreef:Een snellere verbinding hangt niet zozeer samen met de uitvoer als metro of sneltram, maar vooral met de gemiddelde exploitatiesnelheid. Die wordt weer bepaald door de snelheid op de baan, het aantal haltes en de halteertijd.
Een flink aantal sneltramhaltes worden dan ook geschrapt.
Alargule schreef:Hoe hoog zou dat viaduct moeten zijn om vliegtuigen onderdoor te kunnen laten gaan bij landen en opstijgen?
Viaduct of tunnel. Ik zat persoonlijk te denken aan een tunnel tussen Schiphol en Schiphol Oost en een viaduct tussen Schiphol Oost en Schiphol Noordoost. En ja dit kost geld, maar ik denk dat mijn plan al met al toch een stuk goedkoper is dan het bouwen van een extra Schipholtunnel en de halve A4 opengooien.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 11:55
door n-evo
Flink aantal haltes? Drie of zo toch maar?

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 12:42
door Obus
n-evo schreef:Flink aantal haltes? Drie of zo toch maar?
Zes haltes:
AJ Ernststraat
Uilenstede
Zonnestein
Onderuit
Centrum
Sportlaan

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 13:05
door n-evo
Dacht veel minder. Dat is idd best een aantal.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 20:54
door Natorious
JeffreyMeijer schreef:Word die Zuidtangent niet al vertramt?
Heel veel reistijd zal je daarmee écht niet winnen.
En ik verwacht de komende jaren ook geen echte groei in het aantal instappers van de Zuidtangent, en dan spreek ik vooral over de 300.
Obus schreef:
Ja en nee. De meeste mensen die naar de terminals van Schiphol reizen, zijn vliegtuigpassagiers. Dikke kans dat die flinke koffers en andere bagage bij zich hebben. Voor deze reizigers telt primair het comfort (dus zo min mogelijk overstappen) en daarna pas de reistijd. Kijk maar naar de luchthaven JFK in New York: daar nemen verreweg de meeste passagiers de taxi, ondanks dat de Airtrain en metro een stuk goedkoper en sneller dan de taxi zijn. Waarom? Omwille van het comfort. Neem je het OV naar Manhattan, dan is daarbij ook een halve marathon aan gesjouw, meerdere kaartjes kopen en in evenveel apparaten duwen en onveilige metro(stations) bij inbegrepen, hetgeen geen pretje is na drie à vier uur wachten bij de immigration. Een directe metro tussen Schiphol en het centrum van Amsterdam zal dus voor veel reizigers een uitkomst zijn, ook al is de metro traag. Voor de 'gewone' reizigers (exclusief forensen uit A'veen) zal de trein inderdaad een betere oplossing zijn, maar dat geeft toch niet?
Hoeveel treinen rijden er op het moment wel niet nu tussen A'dam CS en Schiphol? Nogal concurrentie, vind je niet?
A'dam CS is toch echt wel dé entree voor toeristen.

Alargule schreef:Eventueel kan de laatste nog verder verbeterd worden door meer vrije baan aan te leggen of op den duur voor langere bussen of tramexploitatie te kiezen.
Obus schreef:Ja, maar de Zuidtangent doet maar een heel beperkt deel van Schiphol en Amstelveen aan. De bus komt Amstelveen immers via de snelweg binnen en gaat er meteen via de Oranjebaan weer uit. Mijn metro doet echter (bijna) alle wijken van Amstelveen aan en heeft dus een veel groter reizigerspotentieel. Een fijnmazig busnet heeft ook potentieel, maar zal omwille van zijn traagheid en inferioriteit toch veel minder reizigers trekken dan een hoogwaardige metro. Een tram is daarbij al beter, maar je houdt dat een ontbrekende verbinding met het noorden en zuiden van Amstelveen, tenzij je i.t.t. nu een super-overstap kunt aanbieden.
Ja, eh duhh dat die metro Amstelveen beter ontsluit. Die metro gaat immers door de lengte en de 300 door de breedte.
Maarja, welk van de twee passeert een groot busstation met gigantisch winkelcentrum, waarvandaan zo'n beetje elk hoekje van Amstelveen bereikbaar is? *bus*
En wil je het busstation verplaatsen, dan neem je de winkels mee :pos: (Seems fair enough?)

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 11:35
door n-evo
Natorious schreef:Hoeveel treinen rijden er op het moment wel niet nu tussen A'dam CS en Schiphol? Nogal concurrentie, vind je niet?
A'dam CS is toch echt wel dé entree voor toeristen.
Wat ik me kan herinneren is in best wat aantal onderzoeken uitgekomen dat trein en stadsvervoer (metro in dit geval) in de praktijk weinig met elkaar concurreren op hetzelfde traject. Veel treinpassagiers naar Schiphol komen sowieso van buiten de stad en doen Amsterdam helemaal niet aan. De metro zal bij die doelgroep geen passagiers wegkapen. Het is ook de bedoeling dat reizigers veel meer gebruik gaan maken van stations zoals Amstel, Zuid, Sloterdijk en Bijlmer ArenA en CS wordt ontlast.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 20:02
door Wubbo
Dus die reizigers die nu in Amsterdam moeten zijn gaan allemaal met de taxi of bus? Want kennelijk zitten ze niet in de trein?

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 20:47
door n-evo
Snap niet helemaal hoe je die conclusie trekt uit m'n post, heb daar namelijk niks over gezegd.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 21:38
door Alargule
Ontlasten van CS gaat ook prima als je meer treinen richting station Zuid stuurt. Daar een overstap op de Noord/Zuidlijn zal reizigers vanuit Schiphol een goede alternatieve mogelijkheid bieden om in het centrum te raken. Een doortrekking van de NZL naar Schiphol is dan niet nodig.

Alleen als de capaciteit op Schiphol-CS/Zuid ooit zodanig krap wordt dat er gebouwd moet worden, én een doorgetrokken NZL de bestaande verbinding voldoende kan ontlasten, wordt deze doortrekking interessant. Huidig onderzoek lijkt echter niet in die richting te wijzen. Zoals je zelf ook al aangeeft: veel Schipholgangers die per trein komen, komen van buiten Amsterdam. Die schieten dus niets op met deze metro.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 21:57
door n-evo
Denk persoonlijk dat veel toeristen de metro een aantrekkelijk alternatief zullen vinden omdat je zonder overstap op meer locaties in hartje Amsterdam bent. De 197 bijv. is best traag en staat met name in de spits vaak vast in de file. Je hebt verder ook een goed alternatief als er weer eens wat met de treinen is. Ben het er verder mee eens dat een metro naar Schiphol geen must is. Zou liever zien dat ze het geld investeren in het doortrekken van de Ringlijn naar Noorderpark. Daar vind je alleen geen grote private investeerders voor.

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 22:17
door waldo79
Je hebt verder ook een goed alternatief als er weer eens wat met de treinen is.
Daar valt niet bij te sturen qua capaciteit van de metro's :lol:

Re: ‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mo

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 22:53
door n-evo
Het is nog altijd meer dan wat er in een bus past. :wink:

Vandaag was het weer zover:

Afbeelding

Ik snap de voorstanders voor een metro naar Schiphol toch wel een beetje :P

(Dit keer in de goede thread :P )