Nee, maar dat heeft te maken met capaciteitsproblemen op het spoor.CamilleKreemers schreef:ander voorbeeld dan, de IC Vlissingen - Lelystad heeft geen doorgaande reizigers (anders dan Lelystad). Die had dan toch kunnen halteren in Almere Buiten? Of is die trein zo druk vanuit Lelystad dat dit niet mogelijk is.
Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht
Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht
Dat geldt voor het CS ja.. Voor Amsterdam zuid was de winst 13 minuten op het stuk Amsterdam Zuid - Zwolle.marlies schreef:Nee, met 140 is de route over de hanzelijn ook al sneller, zij het 5 magere minuutjes.CamilleKreemers schreef:het was toch zo dat dat pas gold indien er 200 km/h gereden werd? En de Hanzebrug in Zwolle-Zuid 4-baans werd uitgevoerd?
Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht
Maken al die plannen op het spoor Almere- Adam het niet mogelijk om de ics die maar tot Lelystad rijden te laten stoppen op Buiten ? Dat lijkt me namelijk ideaal.
Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht
Die IC's worden straks dus afgekapt bij Almere C omdat men geen viersporigheden Poort-Centrum en Buiten-Oostvaarders maakt.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht
De Hanzelijn is qua reistijd alleen van invloed op het gedeelte tot Zl. Ten noorden daarvan staat gewoon los van die lijn. In DRGL 2012 vertrok de gecombineerde ic naar Gn / Lw om .28 uit Asdz en kwam 76 minuten later aan in Zl om .44. Nu vertrekt de ic naar Lw om .42 (Gn om .12) en komt 63 minuten later aan in Zl om .45 (of .15). De Hanzelijn heeft de rit naar het noorden vanaf Shl, Asdz en Dvd dus 13 minuten sneller gemaakt. Daarnaast was het zo dat in DRGL 2012 de trein uit Shl / Asdz / Dvd vanaf Zl als sprinter naar Gn reed. Als je een half uur later met overstap in Amf naar Gn ging, dan deed de ic dat zonder te stoppen. Nu kun je elk halfuur met een echte ic van Zl naar Gn. De politici hebben de tijdwinst van het overslaan van de sprinterstations (9 minuten) in het noorden opgeteld bij de Hanzelijn tijdwinst van 13 minuten. En zo werd met veel poeha de Hanzelijn verkocht als een verkorting in reistijd van 22 minuten.
Om terug te komen bij Duivendrecht; Het is belangrijk om te bedenken wat de grootste groep reizigers wil. Tussen Almere en Amsterdam is er een enorme groep forenzen. Voor hen is een stop in Dvd zeer belangrijk, omdat vanaf hier een aantal belangrijke werklocaties (Amstel, Overamstel, Bijlmer en Holendrecht) met de metro snel bereikt zijn. Door Dvd over te slaan zorg je voor een aanzienlijke reistijdverlenging omdat men of met de metro moet terugsteken of met de sprinter moet gaan reizen. Natuurlijk is het voor de verre reiziger fijn als de trein niet zo vaak stopt, maar op deze drukke SAAL corridor is het leeuwendeel van de reizigers een forens met een regionale reis (op basis van eigen observatie). Die forens is meer gebaad bij een trein die iets meer stopt, een echte regiotrein of wat we vroeger de sneltrein noemden. Zie de drukte in de intercity's tussen Dordrecht en Leiden. Voor de verre reiziger zijn de verbindingen wat trager door stops in Sdm, Rtb, Dt en Laa, maar voor veel reizigers is het juist een verbetering omdat ze zeer frequent naar hun knooppuntstation kunnen met overstap of metro, tram en bus. De frequentie van de verbinding is hierbij misschien wel het belangrijkst. Wachttijd is immers ook reistijd. Liever elk kwartier een trein met een paar stops meer, dan elk halfuur een snelle trein, waardoor je netto langer onderweg bent omdat je moet wachten. Natuurlijk zijn er reisplanners, maar een vergadering loopt zo een paar minuten uit. Kortom, Almere en Lelystad zijn gebaad bij een kwartiersdienst die stopt in Lls, Almb, Alm, Dvd, Asdz en Shl. Misschien zelf ook stoppen in Wp, waardoor een verknoping met Amf - Asd mogelijk is. Zo is elke relatie elk kwartier te bereizen. In Wp moet dat kunnen. Een jaar of twee heb ik daar eens een DRGl voor in elkaar gezet (inclusief goederentreinen). Kan 'm alleen niet meer zo snel vinden. Ik reis zelf veel naar het noorden en ben hierdoor iets langer onderweg, maar voor het treinproduct als geheel lijkt het me een verbetering. Ideaal zou natuurlijk zijn 2x een snelle ic (Asdz, Alm, Zl), 4x sneltrein (Asdz, Dvd, Wp, Alm, Almb, Lls, 2x per uur verder Dron, Kpnz, Zl) en 4x een sprinter. Maarja, de minister heeft alle verdere spooruitbreidingen naar de verre toekomst verschoven. Tot die tijd moeten we gewoon kiezen voor de grootste groep reizigers op de lijn en dat is de regionale forens, die zeer gebaad is bij eens stop te Dvd.
Om terug te komen bij Duivendrecht; Het is belangrijk om te bedenken wat de grootste groep reizigers wil. Tussen Almere en Amsterdam is er een enorme groep forenzen. Voor hen is een stop in Dvd zeer belangrijk, omdat vanaf hier een aantal belangrijke werklocaties (Amstel, Overamstel, Bijlmer en Holendrecht) met de metro snel bereikt zijn. Door Dvd over te slaan zorg je voor een aanzienlijke reistijdverlenging omdat men of met de metro moet terugsteken of met de sprinter moet gaan reizen. Natuurlijk is het voor de verre reiziger fijn als de trein niet zo vaak stopt, maar op deze drukke SAAL corridor is het leeuwendeel van de reizigers een forens met een regionale reis (op basis van eigen observatie). Die forens is meer gebaad bij een trein die iets meer stopt, een echte regiotrein of wat we vroeger de sneltrein noemden. Zie de drukte in de intercity's tussen Dordrecht en Leiden. Voor de verre reiziger zijn de verbindingen wat trager door stops in Sdm, Rtb, Dt en Laa, maar voor veel reizigers is het juist een verbetering omdat ze zeer frequent naar hun knooppuntstation kunnen met overstap of metro, tram en bus. De frequentie van de verbinding is hierbij misschien wel het belangrijkst. Wachttijd is immers ook reistijd. Liever elk kwartier een trein met een paar stops meer, dan elk halfuur een snelle trein, waardoor je netto langer onderweg bent omdat je moet wachten. Natuurlijk zijn er reisplanners, maar een vergadering loopt zo een paar minuten uit. Kortom, Almere en Lelystad zijn gebaad bij een kwartiersdienst die stopt in Lls, Almb, Alm, Dvd, Asdz en Shl. Misschien zelf ook stoppen in Wp, waardoor een verknoping met Amf - Asd mogelijk is. Zo is elke relatie elk kwartier te bereizen. In Wp moet dat kunnen. Een jaar of twee heb ik daar eens een DRGl voor in elkaar gezet (inclusief goederentreinen). Kan 'm alleen niet meer zo snel vinden. Ik reis zelf veel naar het noorden en ben hierdoor iets langer onderweg, maar voor het treinproduct als geheel lijkt het me een verbetering. Ideaal zou natuurlijk zijn 2x een snelle ic (Asdz, Alm, Zl), 4x sneltrein (Asdz, Dvd, Wp, Alm, Almb, Lls, 2x per uur verder Dron, Kpnz, Zl) en 4x een sprinter. Maarja, de minister heeft alle verdere spooruitbreidingen naar de verre toekomst verschoven. Tot die tijd moeten we gewoon kiezen voor de grootste groep reizigers op de lijn en dat is de regionale forens, die zeer gebaad is bij eens stop te Dvd.
Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht
Dat klopt. De vergelijking echter die gemaakt werd, was vaak tussen het noorden en Amsterdam Centraal. Het verschil in reistijd voor Amsterdam Centraal is minder dan 10 minuten (ongeveer 8 volgens mij).
Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht
Ja, klopt. En daar zit hem juist de grap in.. Provinciaaltjes hebben vaak niet door dat grote delen van Amsterdam juist het beste via Duivendrecht en Amsterdam Zuid te bereiken zijn. Daar heeft NS juist op ingezet in 2013 om juist die verbinding het snelst te maken. Consequentie was dat er veel grotere groepen regionale reizigers moeten wachten in Weesp. Om nog langer wachten te voorkomen heeft de verbinding met Amsterdam CS een minder hoge prioriteit gekregen. Terecht.
Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht
Ik heb het nog even bestudeerd hoe het qua dienstregeling zit met wel of niet stoppen in Duivendrecht met IC's en de samenhang met de sprinters rond Weesp. Feitelijk heb je op twee plekken keuzes:
- Ga ik met de IC van Zwolle naar Schiphol in Weesp sprinters inhalen of niet? (geeft respectievelijk slome en snelle sprinters)
- Ga ik met de IC van Zwolle naar Schiphol in Duivendrecht stoppen of niet?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten