Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Duivendrecht verliest gewoon haar IC status.
Nee, één intercityrelatie verliest haar stop op Duivendrecht. De treinen uit Amersfoort blijven gewoon stoppen volgens het document.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

^ En die hoeven dan ook niet te stoppen op diemen-zuid. Yay, alternerende IC stops, mijn favoriet *O*
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Natorious »

Bakpapier schreef:
Mojito schreef:Ik mag toch hopen dat Bakpapier nooit enige invloed zal krijgen in de politiek of binnen het ambtenarenkorps van dRO en dIVV.
Ik denk dat het juist een frisse wind zou zijn in de politiek, wat verfrissende ideeen in plaats van ouwe, zure luie ambtenaartjes die elk idee afschieten. Maar vrees niet hoor, ik denk niet dat ik de politiek o.i.d. inga.
Wanneer beginnen we aan een Maglev metro?
Hartstikke verfrissend. :')

Btw, is het ook mogelijk om een station zijn "Sprinter"status te ontnemen?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

^ Een station sluiten is een station zijn sprinterstatus ontnemen. Alleen ICs en geen sprinters lijkt me een beetje gek :P

Uiteraard moeten de plannen wel realistisch blijven. En een lijn gein-weesp is echt niet onrealistisch. Het is niet schreeuwend duur, het is niet al te ver en je kunt zeker vervoersvraag genereren, omdat op Weesp overstappen op de metro dan sneller wordt dan de andere reismethodes (als Duivendrecht geen IC stop meer krijgt en Weesp wel). Geen IC stops meer tussen Weesp en Zuid wordt dan een mogelijkheid, en dan schieten de treinen tenminste weer een beetje op. Zowel op Zuid als op Weesp kun je dan op de metro stappen. En vanaf Weesp kan er dan een goede bus rijden om in de verbinding met metro 53 te voorzien (die metro naar Weesp verlengen wordt namelijk een beetje moeilijk met die plas ertussen, haha).

Je zou ook met inhoudelijke argumenten kunnen komen, in plaats van je lollige 'maglev' reductio ad absurdum.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Ik weet echt niet waarom er op dit forum zo'n azijnpiscultuur heerst, die ieder nieuw idee meteen probeert te verzuipen met een lading schoonmaakazijn. Waardoor is iedereen hier zo verzuurd, te lang in de trein gezeten met een kapotte airco?

Ik laat me er niet door tegenhouden hoor *O*
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

Deels ben ik het dat met je eens.

Er moet over ideeën nagedacht en gebrainstormt kunnen worden zonder dat de discussie meteen platgelegd wordt door cynisme. Er wordt bij ieder plan (of het nou van binnen dit forum komt of van buiten middels een nieuwsbericht) gezocht naar redenen waarom het niet zou kunnen in plaats van naar manieren om het mogelijk te maken. Veel gerealiseerde projecten zouden vooraf in de ogen van die figuren afgedaan zijn als een onmogelijke en idiote fantasie.

Keerzijde is dat het ook ontzettend irritant is als iemand de fantasie de volle loop laat. Bijvoorbeeld door eerst met een oplossing aan te komen en er daarna pas even een probleem bij te zoeken dat het oplost. Of het echt dusdanig extreem, dat degene die het voorstelt waarschijnlijk ook wel weet dat het nóóit gaat gebeuren. Dan kan het nog steeds leuk zijn om er over na te denken en de plannen uit te werken, maar niet iedereen vindt dat leuk.

Door de opbouw van dit forum mengt een dergelijke amusante maar onconstructieve fantasie zich al snel met de discussie over de actualiteit. Dat maakt die discussie moeilijker en dat is frustrerend voor degenen die vanuit een constructief perspectief over een oplossing willen denken. Het is irritant als je realistisch wilt kijken naar oplossingen voor het capaciteitsprobleem op tramlijn 17 en iemand komt er steeds tussendoor piepen met een plan om het met de inzet van zeppelins op te lossen.

A: "Hm ja, maar de Pannekoekbrug zou natuurlijk verbreed kunnen worden"
B: "Zeppelins hebben geen brug nodig!"
C: "Je kunt natuurlijk ook een tweede brug naast de huidige aanleggen"
A: "Het voormalig Rabobankgebouw staat leeg en is prima om te bouwen tot Zeppelin-haven"

Dat idee.

Je internationale railterminal in Diemen valt wat dat betreft - in mijn ogen - wel in die laatste categorie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Het klopt, er stroomt de laatste tijd weer gif door mijn bloedaderen, de dokters zijn ervan op de hoogte en een herstelplan wordt as we speak uitgestippeld om deze crisis af te wenden. Maar tot die tijd...
- IC stop op Diemen-Zuid ipv duivendrecht, en verbeterde busverbinding richting AMC en Bijlmer Arena, plus halte Duivendrecht voor metro 53.
Een IC-stop op Diemen Zuid lost het capaciteitsprobleem tussen Duivendrecht Aansluiting West en Gaasperdam Aansluiting niet op, met de in de plannen genoemde zes IC's en vier sprinters heb je een stapeleffect, omdat je de lijn niet los kan inplannen de knoop in Weesp. Een stop op Diemen Zuid geeft bovendien slechtere verbindingen richting Bullewijk, Holendrecht e.d.. Diemen Zuid, de G-buurt, de K-buurt en Gaasperplas zijn geen bestemmingen waar mensen die er niet wonen hoeven te zijn.
- Doortrekken metro Gein - Weesp, verheffen van Weesp tot IC station (en dus niet diemen zuid), goede busverbinding Weesp - gaasperplas - (deel van zuidoost dat niet goed door metro naar gein wordt bediend) - station Bijlmer ArenA.
Dit is nog behoorlijk aan de prijs, je moet sowieso het Amsterdam-Rijnkanaal kruisen met een hoge brug of een diepe tunnel en ook nog een manier verzinnen om langs/om/over/onder Weesp te kunnen, wat best lastig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

De spijker op zijn kop, marlies.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Bee, je zou ook de spoorbrug kunnen verbreden / vernieuwen en daar ruimte voor de metro reserveren, dan is dat een 'twee vliegen in één klap' oplossing !
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Psst, kijk even op de kaart ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Psst, kijk even op de kaart ;-)
Goed bij deze geef ik me gewonnen, ik postte van mijn mobiel en google maps deed het even niet.

Wel zou de metro Gein-Weesp kunnen worden gecombineerd met een nieuwe brug voor de weg N236. MAar ondertunneling, inclusief een tunnel onder weesp, lijkt toch de meest waarschijnlijke optie. En dat is helaas nogal duur.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Vinny »

Je kunt een heleboel, maar laten we vooral de situatie zoals die is als gegeven beschouwen. Ik begrijp zelf overigens ook niet waarom er nou zo nodig elke tien minuten een trein Almere-Schiphol moet worden ingelegd, terwijl daar wel veel infrastructuur voor moet worden bijgebouwd, en er op zich niet veel meer reizigers door vervoerd zullen gaan worden. Ik heb niet het idee dat er een enorm vervoersprobleem bestaat, behalve dat mensen nu geneigd zijn om de sprinter te nemen omdat ze dan in Almere lekker in hun eigen buurt kunnen in stappen en in Amsterdam ook dichter bij hun eindbestemming kunnen uitstappen. In de rest van de wereld fietst men naar het centraal station, maar goed geef de Almeerders ongelijk, de sprinter biedt een uitstekende dienst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

^ Vroeger stopte de IC nog op Almere Buiten, wat echt een groot station is. Nu moet dat allemaal in de sprinter worden gepropt wat bijzonder onhandig is. Almere buiten is vanaf 1996 een sneltreinstation geweest (met een periode of wat waar dat weer was teruggedraaid), en van 2009 tot 2012 was het een intercitystation.

Als er een pendelintercity komt tussen Lelystad en Schiphol, mag die wat mij betreft ook te Almere Buiten en Duivendrecht stoppen. Dat wordt dan een soortement sneltrein ;) De doorgaande intercities hoeven niet in Almere Buiten te stoppen.

Ik heb niet het idee dat de andere Almeerder stations superveel gebruikt worden maar misschien vergis ik me daarin. Ik moest een keer in de buurt van station Parkwijk zijn, maar tenzij je echt vlak buiten het station wezen moet of daar je fiets hebt staan is het al gauw lonender om op Centraal de bus te pakken, heb ik het idee. Ik heb toen ook de bus gepakt en ben niet naar dat stationnetje gegaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Vinny »

Ik denk dat je je wel een beetje vergist. Ik heb de sprinter Amsterdam-Zwolle een keer op zaterdag (n.b.) genomen, omdat na het net missen van de intercity, de betreffende trein de snelste manier is om op Zwolle te komen. Mij viel vooral op dat de trein na ieder station in Almere flink leger werd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Ik denk dat veel almeerders dan naar die stations fietsen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Bedenk dat Almere enorm uitgestrekt is. Je fietst niet eventjes vanaf Almere Buiten naar Almere Centrum zonder daarbij zoveel tijd te verliezen dat je al beter in de sprinter had kunnen stappen. De bus is wat sneller maar daarbij ligt het omslagpunt ook al bij twee stations in dezelfde richting of één station tegen de reisrichting in. Dan is het snel aantrekkelijk om naar een kleiner station te reizen. Waarom is Almere Centrum toch het drukste station?

Drie redenen:
  • Het is in het dichtsbebouwde deel van Almere.
  • Het ligt bij het breedste deel van de stad.
  • Doordat er IC's stoppen is het invloedsgebied groter.
Wat je nu overigens wel veel ziet is dat de sprinter Zwolle-Amsterdam op het deel Zwolle-Almere Centrum in gebruik is als voortransport voor de intercity naar Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol, Leiden en Den Haag. Bij Almere Centrum gaat er bij die sprinter altijd veel volk in, en uit de trein. Die rol vervalt voor de sprinter Zwolle-Amsterdam op het moment dat in Weesp de inhalingen gaan verdwijnen. Aangezien dat gelijktijdig is met het verdwijnen van de IC-stop bij Duivendrecht heb ik het flauwe vermoeden dat sprinters straks wel eens veel drukker kunnen gaan worden en de IC's leger.
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

Misschien is daar ook wel de achterliggende gedachte: segmentatie. Sprinters nemen het vervoer t/m Almere voor hun rekening; IC's nemen het vervoer daar voorbij (Lelystad, Zwolle, het Verre Noorden).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Maar als je dat doet ga je niet 4 IC's per uur rijden tussen Lelystad en Schiphol.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door CamilleKreemers »

ik heb nooit begrepen waarom de IC niet meer in Almere Buiten stopte. Hiermee had je ook extra ontlasting van de stoptreinstations gehad.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

Dan was de reistijdbesparing voor reizigers uit Leeuwarden, Groningen en Zwolle die de Hanzelijn opleverde meteen weer weg geweest en die paar minuutjes waren nou net een belangrijk verkoopargument voor de aanleg van dat ding :P
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door CamilleKreemers »

het was toch zo dat dat pas gold indien er 200 km/h gereden werd? En de Hanzebrug in Zwolle-Zuid 4-baans werd uitgevoerd?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Het aantal doorgaande reizigers dat in reistijd een nadeel zou hebben van een stop op Almere Buiten zou groter zijn dan het aantal reizigers dat in reistijd een voordeel zou hebben met een stop op Almere Buiten. Hetzelfde verhaal als Harderwijk dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door CamilleKreemers »

ander voorbeeld dan, de IC Vlissingen - Lelystad heeft geen doorgaande reizigers (anders dan Lelystad). Die had dan toch kunnen halteren in Almere Buiten? Of is die trein zo druk vanuit Lelystad dat dit niet mogelijk is.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

CamilleKreemers schreef:het was toch zo dat dat pas gold indien er 200 km/h gereden werd? En de Hanzebrug in Zwolle-Zuid 4-baans werd uitgevoerd?
Nee, met 140 is de route over de hanzelijn ook al sneller, zij het 5 magere minuutjes. In combinatie met het schrappen van de sprinter-stops tussen Groningen en Zwolle (opgevangen door de 2e sprinter) leverde dat met de invoering van die dienstregeling krap an een kwartiertje op voor reizigers tussen Groningen en de hoofdstad. In de media deden NS en politici heel erg hun best om dat kwartiertje aan de Hanzelijn toe te schrijven, met de stop in Almere Buiten was dat nog ongeloofwaardiger geweest.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Dit is dus typisch dingen zo plaatsen dat het heel positief lijkt. Hierom haat ik veel bedrijven.

Nu hebben we echter dat alle stoptreinseries op de OV-SAAL enorme capaciteitsproblemen kennen. De IC's laten stoppen in Almere Buiten zou iets ontlasting kunnen geven hieraan. Wel ben ik eens met het feit dat het spoor rond Amsterdam enorm krap is om te plannen door de eeuwige dubbele spoor. De IC rijdt hier ook langzamer dan wel zou kunnen. Juist hierdoor snap ik dan niet dat er in de randstad haltes als Duivendrecht eruit gehaald moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten