Pagina 4 van 9

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: ma 14 jul 2014, 23:36
door Vinny
Duivedrecht is dan ook vergane glorie. Helaas was dat nou net wel iets waarover is nagedacht. De kruising van een zware Oost-Westlijn met een Noord-Zuidlijn leent zich veel beter voor een knooppuntfunctie dan de stations in de buurt. Maar andere gemeente, andere visie. Duivendrecht wordt gekoesterd als enige IC station in de Randstad waar koeien grazen in het uitzicht. Ja dan houdt het dus op.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 00:22
door Ardan
Zelfs de ICE heeft er gestopt.. Duivendrecht was zelfs mijn instapstation op mijn allereerste ICE-ritje, naar Arnhem :)

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 00:47
door n-evo
Vinny schreef:Op zich valt er wel wat voor te zeggen om Duivendrecht als IC station te gebruiken in plaats van Amsterdam-Amstel. Wel moeten dan de bouwrestricties van tafel. Je kunt best wel een leuk kantorengebied bouwen met hogescholen en dergelijke voorzieningen. Het gaat alleen niet gebeuren. Dus: jammer.
Je bedoelt alles dat nu al aan de Wibautstraat gebouwd is / gebouwd gaat worden? Volgens mij hebben we een aardig surplus aan kantoren in Amsterdam e.o..

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 12:07
door verfmeer
Wat je wel gemakkelijk kan doen, is op Duivendrecht een perron bouwen voor lijn 53. Op die manier kan je met weinig kosten toch het ov verbeteren.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 12:21
door CSA2
Duivendrecht is een prima station, vanuit de N/O is het de eerste grote overstaphalte om verder Amsterdam in te gaan. Overstappers richtin Utrecht vanuit die treinen zul je niet hebben richting Utrecht, daarintegen was de overstap vanuit de 3000 vroeger wel heel prettig op de N/O ipv dat gehannes met 2 overstappen via CS/Amf. Amstel schrappen als ic stop is ook geen optie gezien de drukte daar. Dus conclussie laat het zoals het is...

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 12:46
door Natorious
verfmeer schreef:Wat je wel gemakkelijk kan doen, is op Duivendrecht een perron bouwen voor lijn 53. Op die manier kan je met weinig kosten toch het ov verbeteren.
De huidige bocht die daar nu ligt is alles behalve perronwaardig. Niet zit het alleen in een nogal scherpe helling, maar ook verandert de hoogte tijdens de boog. Er is geen plek voor een perron van 120 meter in de bocht.
En dan zit je ook weer met het probleem dat de NS dan hoogstwaarschijnlijk Diemen Zuid gaat opheffen :')

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 13:37
door Bakpapier
Als ze diemen-zuid willen opheffen, laat ze. Er zijn al genoeg stations in de regio (bijvoorbeeld Diemen en het alomgeprezen Duivendrecht). Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat dat gaat gebeuren, ook al krijgt lijn 53 een halte bij Duivendrechtstation (met wat passen en meten moet dat toch kunnen?).

Ook RAI is een station dat men wat mij betreft mag opheffen. Er ligt al zo'n mooie metrolijn, waarom dan ook al die sprinterstationnetjes? Maar ook dit gaat denk ik niet gauw gebeuren omdat er soms drukke evenementen zijn bij de RAI; zelfs als een reguliere stop wordt opgeheven zou een trein daar vaak moeten stoppen voor evenementen.

Vroeger had je ook nog eens Amsterdam De Vlugtlaan als treinstation, gelukkig is dat wél opgeheven.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 13:43
door n-evo
verfmeer schreef:Wat je wel gemakkelijk kan doen, is op Duivendrecht een perron bouwen voor lijn 53. Op die manier kan je met weinig kosten toch het ov verbeteren.
Het spoor van de 53 ligt daar in een boog die ook nog eens niet vlak ligt. Wordt geen heel prettig perron. :P

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 13:49
door marlies
Ik dacht juist dat de boel daar bij de aanleg was voorbereid om nog eventueel een halte te kunnen aanleggen? Of is het spoor later verlegd?

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 13:50
door Ardan
Ik denk dat ze het allang wel hadden aangelegd in 1993, áls het daar kon.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 14:05
door marlies
Wikipedia beweert van wel maar de bron is een oude editie van een lokaal sufferdje dat niet online te bekijken is. Dus dat zegt niet zo veel vrees ik :P
Voor de treinen dragen de sporen beneden de nummers 1 en 4. De treinsporen boven dragen de nummers 5 en 8, de metrosporen daartussenin 6 en 7. De sporen 2 en 3 bestaan niet; deze nummers zijn gereserveerd voor metrolijn 53, die onder het station doorloopt. Vanwege protesten van de bewoners en uit bezuinigingsoverweging zijn deze perrons nooit gebouwd; ze kunnen in de toekomst eventueel nog worden aangelegd.
Misschien dat het spoor nu in die boog ligt vanwege de daar genoemde omwonenden en dat ze alsnog iets anders (dichter langs huizen ofzo?) moeten gaan lopen om de perrons mogelijk te maken?

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 14:25
door Alargule
Tja, met alle respect voor degene die dat heeft geschreven, maar die heeft bij mij wel de twijfelachtige reputatie van iemand met een hele dikke duim waar 'ie graag de hele dag op zuigt. Vrijwel alle Wikipedia-artikelen die betrekking hebben op het Amsterdamse OV zijn door deze bijdrager 'verrijkt' met oncontroleerbare weetjes, danwel verdraaide feiten.

De precieze reden van het ontbreken van de spoornummers 2 en 3 weet ik ook niet - misschien dat een mail naar NS of Prorail dat zou kunnen verhelpen ;)

Maar ik heb nog nooit iets over plannen voor perrons voor lijn 53 bij Duivendrecht gehoord. Hooguit voorstellen en ideetjes die vaak ook beperkt bleven tot hobbyfora. Voor het ontbreken van de spoornummers 2 en 3 vind ik deze lezing op stationsweb veel voor de hand liggender:
@ een discussie op deze plek in 2007 over de spoornummering: de metrosporen die schuin langs/onder Dvd doorgaan, hebben er niets mee te maken. De spoornummers 2 en 3 waren gereserveerd voor als de Zuidtak viersporig zou worden; de twee extra sporen zouden dan aangelegd worden tussen de bestaande in, dwars door wat nu de hal is geworden. Op de bovenverdieping zijn de spoornummers 6 en 7 vrijgehouden voor de metro. Net als in Amstel en Bijlmer Arena nummert de metro overigens ijzerenheinig 1 en 2, maar dat is een ander verhaal ;-)
Edit: heb dat artikeltje op Wikipedia ook maar meteen aangepast.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 14:28
door Klaasje
Ja, dat klopt ook. En eigenlijk zou het ook heel handig zijn als die sporen worden aangelegd nu er in Almere geen viersporigheden zijn gebouwd. Het zou namelijk net wat meer lucht geven in de mogelijkheden om de dienstregeling te ontwerpen.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 14:30
door n-evo
marlies schreef:Ik dacht juist dat de boel daar bij de aanleg was voorbereid om nog eventueel een halte te kunnen aanleggen? Of is het spoor later verlegd?
Het oude station Duivendrecht waar M53 en M54 stopte lag volgens mij eerst op het rechte stuk.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 14:32
door Alargule
Nee, het 'oude' station Duivendrecht is het huidige Van der Madeweg. Op de plek van het huidige station Duivendrecht lag vroeger geen metrostation. Dat is pas naderhand toegevoegd met de komst van de Zuidtak.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 14:59
door n-evo
Ja precies. En Van der Madeweg ligt op een recht stuk toch? :P

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 15:46
door marlies
Overigens vind ik het richting centrum met de overstap 50-53 ook heel prima te doen als er keurig gewacht wordt en.. 50 daadwerkelijk rijdt. Nu is het kut metro'en vanuit Duivendrecht.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 15:55
door Suus
Of gewoon Diemen Zuid een intercitystation maken en dan daar een tramlijn naartoe bouwen en bussen naartoe sturen, want tenslotte is het vanuit alle richtingen uitstekend bereikbaar. Of nee, wacht, doe toch maar niet, want straks woon ik daar misschien niet meer en dat zit iedereen wel met die IC-stop opgescheept :X

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 15:57
door reisthijs
n-evo schreef:Ja precies. En Van der Madeweg ligt op een recht stuk toch? :P
Het lag dus niet eerst ergens anders.

Terug naar het onderwerp van dit topic "Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht", dat was begonnen met de vraag hoe we Oost- en Zuidoost-Amsterdam bereikbaar kunnen houden als er geen IC's meer in Duivendrecht stoppen. Dus niet: "hoe maken we Duivendrecht beter bereikbaar".

Als de stations Amstel en Bijlmer vanuit alle windrichtingen goed bereikbaar zouden zijn zonder overstap in Duivendrecht zouden we het station helemaal kunnen opheffen.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 16:22
door n-evo
reisthijs schreef:Het lag dus niet eerst ergens anders.
M'n laatste reactie was een grapje...

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 17:24
door marlies
reisthijs schreef: Terug naar het onderwerp van dit topic "Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht", dat was begonnen met de vraag hoe we Oost- en Zuidoost-Amsterdam bereikbaar kunnen houden als er geen IC's meer in Duivendrecht stoppen. Dus niet: "hoe maken we Duivendrecht beter bereikbaar".
Dat vind ik dus eigenlijk gewoon een verkeerd uitgangspunt. Ik vind het nuttiger om na te denken over hoe de situatie verbeterd kan worden, dat kan onder andere door geen IC-stop meer te hebben en dan voldoende alternatieven te bieden voor de bestemmingen waar Duivendrecht nu voor gebruikt wordt. Maar dat kan ook juist het toevoegen van verbindingen naar Duivendrecht (e.g. M53 laten stoppen) zijn om juist meer meerwaarde te geven aan de IC-stop aldaar zodat het beter opweegt tegen de extra reistijd voor doorgaande reizigers. Schrappen van de IC-stop als doel op zich lijkt me een slecht uitgangspunt voor een topic als dit.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 18:15
door Vinny
Ardan schreef:Ik denk dat ze het allang wel hadden aangelegd in 1993, áls het daar kon.
Het ringspoor zou oorspronkelijk op een ander tracé liggen. De metrohalte Van Der Madeweg zou dan op wandeloverstap afstand bereikbaar zijn...

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 19:04
door Klaasje
Oja? Volgens mij ligt het ringspoor gewoon op het baanlichaam uit de jaren '30.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 19:12
door Ardan
Dat klopt. De huidige Bijlmerboog lag vroeger wél op een ander tracé, met een grotere boog, en dat is nu die busbaan.

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Geplaatst: di 15 jul 2014, 19:21
door Klaasje
Hé das zonde.. over dat tracé had een buitenboog Weesp-Bijlmer kunnen lopen. Dan hadden we makkelijk rechtstreekse treinen Almere-Bijlmer-Utrecht kunnen laten rijden. Veel interessanter dan de huidige gooiboemel en dan zou de IC-stop in Duivendrecht een stukje minder nuttig zijn. Waar ging dit topic ook alweer over? :X