Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Bakpapier »

Kan men niet een eilandje opspuiten in het IJ hiervoor bij CS? :lol:
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door zone5324bericht... »

Frans F schreef:
zone5324bericht... schreef: in menig buitenland is een busstation voor lange afstandsbussen ook niet een plek waar de hele dag de bussen geparkeerd staan. daar komen ze ook aan en rijden niet veel later weer weg om ergens anders te parkeren.

als je naar Amsterdam kijkt is CS wel het meest klantvriendelijk voor de toerist die toch wel vaker in het centrum z'n hotel heeft dan ver buiten het centrum.
De afhandelingstijd van de Duitse Fernbussen is meestal erg lang omdat de kaartjes gecontroleerd moeten worden en door het eindeloze ritueel met de bagage. Dat wordt een probleem bij CS.
wat is erg lang?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Vinny »

http://en.wikipedia.org/wiki/Tel_Aviv_C ... us_Station
Dit is pas een busstation.

Tot dan toe zijn alle Nederlandse varianten slechts madurodamversies van wat het zou moeten kunnen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Natorious »

Busst. Marnixstraat komt met de opening van de NZ-lijn toch leeg te staan? Daar is ruimte...
(Lekker in het centrum, gaat dus niet gebeuren)
Duivendrecht heeft ook nog heel veel ruimte. Daarachter het station is nog genoeg veld voor een klein Busstationnetje. Of je heft 't lege P+R terrein op.
Vanuit Duivendrecht pak je 8x/u een trein naar Schiphol en daarnaast allerlei andere bestemmingen. Het Centrum met trein en metro. Bus naar Gaasperplas camping. Hilton hotel bij Bijlmer Arena!
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Obus »

Is het misschien een idee om aan de IJplein/Sixhaven/Buiksloterwegveer te bouwen? Met het pontje/metro ben je dan meteen op centraal met al zijn goede verbindingen.
De mortuis nil nisi bene
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Dagren »

Is het niet voor de hand liggender om dit bij een P+R te doen?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Jef400 »

Ik weet wel dat sommige touroperators vanaf P+R Zeeburg vertrekken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Frans F »

zone5324bericht... schreef: wat is erg lang?
Meestal is men bij een goed bezette bus meer dan 20 minuten bezig met inladen (ervaring in Keulen).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Frans F »

Dagren schreef:Is het niet voor de hand liggender om dit bij een P+R te doen?
Nee, want de meeste mensen die met die bus gaan hebben geen auto om bij het P+R te komen anders gingen ze niet met de bus.

Een lokatie in de buurt van de snelweg die ook met OV-bereikbaar is lijkt me het handigste. En dan denk je toch eerder aan Sloterdijk of de Zuidas.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door zone5324bericht... »

Frans F schreef:
zone5324bericht... schreef: wat is erg lang?
Meestal is men bij een goed bezette bus meer dan 20 minuten bezig met inladen (ervaring in Keulen).
tuurlijk staan de meeste OV-bussen niet zo lang stil bij een halte, maar ik had al gemeld, dat zolang de bussen niet allemaal tegelijkertijd komen een half uur (of zelfs een uur) echt wel kan op het nieuwe busplatform in Amsterdam.
20 minuten is dus heel goed te doen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Ardan »

Frans F schreef:
Dagren schreef:Is het niet voor de hand liggender om dit bij een P+R te doen?
Nee, want de meeste mensen die met die bus gaan hebben geen auto om bij het P+R te komen anders gingen ze niet met de bus.
Ja nou en? Het gaat er toch om dat je die bus even kwijt kunt op een bereikbare plek? Vind Zeeburg nog niet eens zo'n slecht idee, hoewel je dan wel meteen een halve tram vol hebt met toeristen+koffers..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door reisthijs »

Frans F schreef:Een lokatie in de buurt van de snelweg die ook met OV-bereikbaar is lijkt me het handigste.
Een P+R voldoet aan deze wensen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Frans F »

zone5324bericht... schreef: tuurlijk staan de meeste OV-bussen niet zo lang stil bij een halte, maar ik had al gemeld, dat zolang de bussen niet allemaal tegelijkertijd komen een half uur (of zelfs een uur) echt wel kan op het nieuwe busplatform in Amsterdam.
20 minuten is dus heel goed te doen.
Bij die 25 bussen die er nu per dag vertrekken gaat dat inderdaad prima, maar sommige mensen dromen over 500 bussen per dag en dan wordt het toch iets anders. Los van het feit dat ik bang ben dat de gemeente geen 500 bussen in zijn binnenstad wil hebben.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door zone5324bericht... »

weet niet hoeveel touringcars er nu al per dag door het centrum van Amsterdam rijden?
maar het zijn gewone lijndiensten dus het is wel wat anders dan een touringcar die alleen maar mensen komt brengen en halen en soms de hele dag ergens moet parkeren.
de meeste van deze lijndiensten zijn doorgaand, dus die behoeven dan geen parkeerplek voor de rest van de dag...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Zugführer »

Amsterdam CS lijkt mij wel de beste locatie. Aangezien een groot deel van de bussen straks toch aan de noordzijde zal blijven en aan zal takken op de Noord-Zuidlijn (dat hoop ik tenminste) is daar mooi ruimte voor. Het lijkt mij de ideale locatie voor internationale lijndiensten. Je ziet toch vaak dat die zoveel mogelijk in het centrum proberen te halteren: logisch ook, ze proberen te concurreren met de trein, en die doet het juist zo goed omdat de trein je naar het centrum van een grote stad brengt. Ook in het buitenland zie je toch vaak dat internationale buslijnen vlakbij stations stoppen. Wanneer jouw internationale lijndienst je op Lelylaan of Sloterdijk afzet ben je nog steeds nergens en zal je altijd nog met tram of trein verder moeten. Veel minder aantrekkelijk dus dan stoppen in het centrum van je stad.
Het idee om aan de noordzijde van het IJ te stoppen klinkt trouwens ook wel acceptabel, paar minuten gratis bootje en je staat alsnog midden in het centrum.
Wat zijn eigenlijk de plannen voor het busperron als de Noord-Zuidlijn in de toekomst ooit opent?
Zijn er nog genoeg lijnen die het station aandoen om zo'n groot busperron te rechtvaardigen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Suus »

Je hoeft zo'n busstation ook helemaal niet in het centrum te hebben, alleen maar onhandig. Het internationale busstation van Parijs waar de meeste diensten op aanrijden ligt ook net buiten de périphérique in de gemeente Bagnolet. Het is ook alleen maar per metro bereikbaar, station Gallieni. Maar het ligt wel in de buurt van de snelweg waardoor het snel is aan te rijden, dat vinden die busboeren ook erg belangrijk namelijk.

Er zijn wel wat bedrijven die afwijken. Ik geloof dat iDBus bij station Bercy stopt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Zugführer »

Klopt, ik was een paar maanden geleden bij station Bercy. Vooralsnog het meest armzalige "Internationaal busstation" dat ik ooit heb gezien.
In Duitsland liggen de meeste haltes toch vlakbij het Hauptbahnhof, volgens mij. Alleen in Berlijn niet, maar dat is ook niet zo gek in zo'n grote stad. En zo slecht is CS IJzijde toch niet bereikbaar? Je hoeft niet door het centrum heen, maar kan gewoon noordelijk van het spoor blijven rijden
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Je hoeft zo'n busstation ook helemaal niet in het centrum te hebben, alleen maar onhandig. Het internationale busstation van Parijs waar de meeste diensten op aanrijden ligt ook net buiten de périphérique in de gemeente Bagnolet. Het is ook alleen maar per metro bereikbaar, station Gallieni. Maar het ligt wel in de buurt van de snelweg waardoor het snel is aan te rijden, dat vinden die busboeren ook erg belangrijk namelijk.

Er zijn wel wat bedrijven die afwijken. Ik geloof dat iDBus bij station Bercy stopt...
Mja, maar aan de andere kant is Amsterdam ook maar een dorpje in vergelijking met Parijs. :P
Dus dan is het voor een toerist al snel een stuk acceptabeler wanneer deze nog een stuk moet doorreizen met een andere modaliteit naar Ile-de-la-Cité.
🍉
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Dagren »

Frans F schreef:
Dagren schreef:Is het niet voor de hand liggender om dit bij een P+R te doen?
Nee, want de meeste mensen die met die bus gaan hebben geen auto om bij het P+R te komen anders gingen ze niet met de bus.

Een lokatie in de buurt van de snelweg die ook met OV-bereikbaar is lijkt me het handigste. En dan denk je toch eerder aan Sloterdijk of de Zuidas.
Ik ken geen P+R die niet in de buurt van een snelweg ligt en niet met OV bereikbaar is. Een P+R zonder OV, is geen P+R maar gewoon een grote parkeerplaats buiten de stad. :mrgreen:
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Bakpapier »

Frans F schreef:
Dagren schreef:Is het niet voor de hand liggender om dit bij een P+R te doen?
Nee, want de meeste mensen die met die bus gaan hebben geen auto om bij het P+R te komen anders gingen ze niet met de bus.

Een lokatie in de buurt van de snelweg die ook met OV-bereikbaar is lijkt me het handigste. En dan denk je toch eerder aan Sloterdijk of de Zuidas.
Ik ken wel degelijk mensen die met de auto naar de dichtsbizijnde eurolines (of wat dan ook) halte rijden en daar de bus pakken. Als je in je eentje een lange afstand wil gaan rijden, is zo'n bus namelijk goedkoper, en ook minder vermoeiend.

Maar dit zal inderdaad niet de meerderheid van de passagiers zijn nee.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Bakpapier »

Als er genoeg capaciteit is dan kan CS IJzijde idd wel prima. Zo slecht bereikbaar is dit nu ook weer niet voor de bussen, gewoon door de Piet Heijntunnel.

Overigens zijn er volgens mij juist wél vrij veel bussen die hun eindhalte hebben op Amsterdam hoor. Het ligt toch een beetje in een hoek van Europa. Veel bussen van Oost europa naar Duitsland eindigen in Amsterdam. Maar misschien is dit anders met de bussen naar Noord-Europa, dan is Amsterdam wel een logische tussenstop richting het zuiden.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Natorious »

Even een kleine update :)

Eurolines verhuisd per 2 december naar St. Duivendrecht. Denken jullie dat er na Eurolines meer busdiensten zullen uitwijken naar Duivendrecht, of zal Eurolines binnenkort weer verhuizen?

Bron: http://www.eurolines.nl/uw-reis/haltepl ... nederland/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Ruben »

Nou zo groot is het daar -momenteel- niet dat er nog veel andere diensten bij zouden passen. Maar prima plek te investeren in verdere uitbreiding eventueel. Voor echte groei naar een groot aantal logge touringcars is bij Amsterdam CS wat mij betreft echt geen plek. De route door de Piet Heintunnel mag dan nog redelijk zijn (hoewel de Oosterdokskade slechts 1 rijbaan per richting heeft), tenzij je de Piet Hein kan verplichten zullen bussen ook dwars door het centrum gaan rijden. Daar zijn de wegen niet geschikt voor.

Logische plek voor een groter busstation voor touringcars lijkt me toch echt Sloterdijk. Alle ruimte, dichtbij de snelweg en brede wegen voor de logge touringcars. Toeristen hebben daar tram 12, een handvol frequente buslijnen, metro 50 en de trein. Metro 50 biedt met 1 overstap op een tramlijn een uitwaaiermogelijkheid over de hele stad. Daarbij, als we hier als inwoners al af moeten van het Centraal-Station-denken, waarom dan de toerist ook zo opvoeden?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door Klaasje »

Qua positie in het OV-netwerk zou Duivendrecht nog wel betere kaarten hebben dan Sloterdijk denk ik. Je bent zo in het Centrum, Zuid, Schiphol of een andere plek met de metro of trein wat een betrouwbaar en overzichtelijk systeem is.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Is Amsterdam CS geschikt als Internationaal Busstation?

Bericht door n-evo »

Er ligt een heel lap braakterrein naast Lelylaan. Zou je ook nog een mooie busterminal kunnen bouwen qua verbindingen:

Metro 50 naar Sloterdijk, Zuid, RAI en Bijlmer ArenA
Tram 1 naar Vondelpark, Leidseplein, Koningsplein, Dam en CS
Tram 17 naar Kinkerstraat, Jordaan, Westermarkt, Dam, CS
Trein naar Schiphol, Zaandam (Zaanse Schans / Primark :mrgreen:) CS, e.v.
A10 / A4

Genoeg hotels ook in de omgeving.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten