Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

De grootste verandering is waarschijnlijk de komst van "nieuwe" bussen. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door dylanwild94 »

De verdwijning van de Commanders. Vind ik een grote schok. -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

dylanwild94 schreef:De verdwijning van de Commanders. Vind ik een grote schok. -o-
Ik ook. Daar gaan ze... Dag Wrights :(
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Ik verwacht eerlijk gezegd helemaal geen nieuwe dienstregeling: het downloadbare busboekje op de Arriva-site zal vast niet zonder reden tot eind 2016 lopen en de grotere wijzigingen zijn afgelopen zomer al doorgevoerd.
Er komt een extra rit op lijn 387 (of eigenlijk: een eerder geschrapte rit komt weer terug), vertrek om 6.55 uur uit Gorinchem. Dat hebben de webcarejongens en -meisjes reeds aangekondigd dus dan mag ik dat ook wel ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

De dienstregeling 2016 staat live. Zoals verwacht niet veel veranderingen, de meeste lijnpagina's hebben niet eens een nieuwe ingangsdatum per 13 december, maar toch:

Algemeen
In Utrecht maken de bussen weer (tijdelijk) gebruik van het oude busstation Jaarbeursplein.

Lijn 4
De 'thuisbrengservice' is uit de vertrekstaten gehaald.

Lijn 74
Alle ritten tussen 6.55 uur en 16.58 uur (vertrek Gorinchem) worden door een midibus uitgevoerd, met als optie een achtpersoonsbus in de zomer- en kerstvakantie. In Gelkenes en Nieuwpoort rijden al deze ritten een lusroute zoals dat nu ook al gebeurt: 's ochtends Gorinchem-Industrieterrein-Veer-Nieuwpoort-Gorinchem, 's middags andersom.

Lijn 85
De rit van 7.01 uur vanaf Leerdam Station rijdt voortaan ook in de vakantieperiodes.

Lijn 89
De rit van 7.49 uur vanaf Alblasserdam Rijnstraat rijdt voortaan ook in de vakantieperiodes.

Lijn 181
Wijziging in vervallen ritten in de zomer- en kerstvakantie.

Lijn 387
Extra rit om 6.55 uur vanaf Gorinchem naar Utrecht v.v.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Naast de lijnen die jij al noemt kwam ik ook bij de lijnen 90 en 801 een keuze-optie voor ingangsdatum 13 december tegen, maar nog niet de dienstregelingen vergeleken om kleine wijzigingen te zoeken.
Vooral 801 is een apart geval gezien die lijn überhaupt nog niet gereden heeft in de huidige dienstregeling (die rijdt immers pas in de zomer van 2016 in plaats van belbus 501)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

In de tabel van lijn 90 zijn alleen de aansluitingen op lijn 74 aangepast.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Overigens: De 7776 (een 15 meter Qliner) is momenteel over gekomen vanuit ZHN naar DAV. Is een proef voor 2 weken. Deze week op de 387 te vinden, volgende week op de 388. :)

De 7701 rijdt in ruil momenteel weer in ZHN.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hendrik »

Wat moet er 'beproefd' worden? Of 15m-bussen overal passen?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Hij is er om te kijken of het 'meer gemak' kan bieden voor zowel de passagier als chauffeur. Vooral in de spits gebeurd het (althans bij de 388, 387 heb ik niet zo'n zicht op) dat er wel eens staanplaatsen zijn. Is, zeker op de snelweg, niet heel erg wenselijk natuurlijk. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

De halte op station Gorinchem staat vaak erg vol 's ochtends, ik kan mij voorstellen dat die twee meter net wat meer zitplaatsen opleveren zodat het comfortabel blijft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Stefan schreef:Overigens: De 7776 (een 15 meter Qliner) is momenteel over gekomen vanuit ZHN naar DAV. Is een proef voor 2 weken. Deze week op de 387 te vinden, volgende week op de 388. :)

De 7701 rijdt in ruil momenteel weer in ZHN.
Ik heb gehoord dat dat nog weleens standaard kan worden , en dat DAV er nog een enkeling bij krijgt. Wij schijnen de komende weken namelijk standaard een 15 meter tekort te komen.
Of dat er meer worden hangt dan af van de proef.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ben in ieder geval benieuwd hoe het rijdt. Hoop dat ik volgende week een keer mag sturen met zo'n gevaarte. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Stefan schreef:Ben in ieder geval benieuwd hoe het rijdt. Hoop dat ik volgende week een keer mag sturen met zo'n gevaarte. :)
Het zijn prima wagens. Alleen nog trager dan de 13 meters. Zeker als ze vol zijn. Nu hebben jullie de 7776 en die behoort dan nog tot de wat snellere onder de serie. Wij hebben er 2 die niet vooruit te branden zijn. Maar je voelt je wel even het mannetje met 15 meter achter je aan ;)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Stefan schreef:Vooral in de spits gebeurd het (althans bij de 388, 387 heb ik niet zo'n zicht op) dat er wel eens staanplaatsen zijn.
De drukte is er op de 387 vooral in de ochtendspits, maar dat is meer omdat de frequentie omlaag is gegaan (maar het aantal reizigers niet). Dat de bus van 6.55 uur weer terugkomt per december zal misschien nog wel meer schelen dan de inzet van een 15m-bus.

Nadeel aan het lange lel is dat het bufferen in Gorinchem wat lastig is; je parkeert daar aan de buitenrand van een zeshoekig perroneiland en als daar al wat bussen staan krijg je zo'n loerus er vaak niet meer tussen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Het gebeurd op de 388 inderdaad regelmatig dat er net 4-5 mensen moeten staan. De 7776 biedt, ten opzichte van de 13 meters, 7 zitplaatsen meer. Precies genoeg dan dus. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat zet zoden aan de dijk :P
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Dat niet, maar als het net voldoende biedt om nét die laatste mensen een zitplaats te bieden.... :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ervanuitgaande dat elke dag keurig hetzelfde aantal reizigers met een bepaalde rit reist klinkt dat perfect, ja :mrgreen:

Kunnen ze dan niet gewoon standaard versterken met een taxibusje, trouwens? :mrgreen:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Leuk idee, maar waar haal je de chauffeur vandaan :wink: ?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Uit die proeven met 15-meters blijkt trouwens wel mooi het succes van de 388 sinds die over de provinciale weg rijdt met haltes bij de dorpen. In het oorspronkelijke PvE voor de DAV-concessie was er immers zelfs sprake van dat de 388 zou vervallen (of hooguit een spitslijn zou worden) zodra de kwartiersdienst en de nieuwe stations op de MLL er waren omdat de reizigers dan met de trein + 387 konden gaan reizen.
Ironisch genoeg is echter juist de voor de doorgaande reiziger iets minder snelle route de redding geweest: de haltes aan de N214 (met Noordeloos als uitschieter naar boven) hebben enorm veel nieuwe reizigers opgeleverd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Pim-AllianceB95 »

ArrivaBas schreef:Leuk idee, maar waar haal je de chauffeur vandaan :wink: ?
Een werkloze met een B rijbewijs? Voor één ritje kost zo'n taxibusje bijna niks, en als Arriva het dan heeft over lange gelede bussen inzetten die buiten de ochtendspits leeg rondrijden, is dit natuurlijk ongeveer hetzelfde.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Persoonlijk ben ik dan eerder voor een frequentieverhoging, maar ja. Daar heeft men weer meer bussen voor nodig.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Dat kan ook, maar dat is helemaal onzinnig. Die extra bussen staan het grootste deel van de dag stil dan, omdat de drukte op de 388 heel erg geconcentreerd is op 1 tijdstip.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door arjano1978 »

De dienstregeling voor DAV wordt niet gewijzigd! Wordt vermeld op de site van Arriva
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 64 gasten