Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Vergeet alleen niet dat de concessie HWGO nog tot december 2015 loopt (is met een jaar verlengd), en de Wrights dan al de maximale leeftijd van 12 of 12,5 jaar hebben bereikt.

Als ik de gegevens van de wiki als leidraad neem rijden er inmiddels minder dan vijftig Wrights nog in het DAV-gebied, alles 6200-serie.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Dat het allemaal 6200en zijn is niet zo gek, alle andere Wrights zijn al geruime tijd het land uit. De 5985 uit Dordrecht zal het nog het langst volgehouden hebben (en de 6300 en 6301 zijn qua bouwserie gewoon 6200'en, er waren er slechts 102)

Doorschuiven uit HWGO is inderdaad een logische optie ja, die had ik nog over het hoofd gezien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Michael 1988 »

En wat als Arriva nog blijft rijden in HWGO? Als ik ga kijken naar de laatste concessies die Arriva won, waar ze voorheen ook al reden, blijven ze gewoon met bestaand materieel rijden al dan niet aangevuld met nieuwere bussen. Mocht het zo zijn dat ze de bussen van HWGO door gaan schuiven, dan hoop ik dat ze alle bussen uit de 80xx serie ook gaan vervangen. Echter zullen ze volgens mij bussen uit de 83xx serie tekort komen om dat te kunnen doen. 50 wrights en 43 amba's tegenover 82 bussen in de serie 83xx. Dan kunnen de 5 citea's uit de 85xx serie ook nog niet eens meehelpen.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OV Hoekschewaard »

Voor HWGO komen eind volgend jaar sowieso nieuwe wagens voor de R-Net lijn tussen Rotterdam en Goeree Overflakkee of arriva de concessie nou wint of niet. (van mij mogen ze verliezen maar dat terzijde).

Vergeet trouwens niet dat TCR ook nog 17 Ambassadors in deze regio heeft rijden waar ze niks meer aan hebben als arriva de concessie HWGO verliest.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

En als de nieuwe vervoerder TCR inhuurt dan?
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Michael 1988 schreef:En wat als Arriva nog blijft rijden in HWGO? Als ik ga kijken naar de laatste concessies die Arriva won, waar ze voorheen ook al reden, blijven ze gewoon met bestaand materieel rijden al dan niet aangevuld met nieuwere bussen. Mocht het zo zijn dat ze de bussen van HWGO door gaan schuiven, dan hoop ik dat ze alle bussen uit de 80xx serie ook gaan vervangen. Echter zullen ze volgens mij bussen uit de 83xx serie tekort komen om dat te kunnen doen. 50 wrights en 43 amba's tegenover 82 bussen in de serie 83xx. Dan kunnen de 5 citea's uit de 85xx serie ook nog niet eens meehelpen.
Dan zouden altijd de scania's nog een aantal jaren door kunnen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Michael 1988 »

Lees even goed. Ik heb het over ambassadors uit 2004 die van mij ook gelijk vervangen mogen worden. Overigens vergis ik me in aantal. Er rijdt al 1 bus uit de 83xx serie in brabant, dus dan houdt je 81 bussen over.

Op zich zou TCR hun bussen wel kwijt kunnen. Kijk maar naar toen met Waterland. Die bussen worden nu her en der ingezet waaronder bij Veolia in Brabant.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Pim-AllianceB95 »

43 amba's in DAV? Echt waar?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Michael 1988 »

Nee 53 amba's (de vorige was een typfout) uit de 80xx series die nog in dienst zijn in heel Nederland. En dan bedoel ik dus Brabant, Achterhoek/Rivierenland en DAV bij elkaar. In DAV zijn daarvan in totaal 28 in dienst (dus ongeveer de helft). De Scania's kunnen nog wel iets langer blijven rijden, al dan niet tot eind van de concessie. Die bereiken in 2019 de leeftijd van 13 jaar, terwijl de amba's dan al 15 jaar oud zijn.

Overigens vraag ik me af of de Citea's die vervangen worden in de Achterhoek naar Brabant gaan of naar DAV. In allebei de gebieden zijn de bussen nodig namelijk.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Pim-AllianceB95 »

78 bussen haal je toch makkelijk uit de 83xx serie?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Michael 1988 »

Ja als je alleen de Wrights en de Amba's in DAV wilt vervangen kom je wel ruim uit met de bussen uit HWGO. Dan hou je er zelfs 3 over.

Echter kaartte ik het probleem aan dat er nog meer bussen vervangen mogen worden dan alleen de bussen in DAV. Misschien dat ze daarvoor nieuwe bussen gaan gebruiken, maar dat weet ik dus niet.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Geef die Wrights gewoon een Euro 6 of EEV motor, want die zijn best uniek. En ook die stoelen uit de 84xx Ambassadors uit het Achterhoek plus een nieuwe vering.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Arriva is het enige bedrijf met die Wrights in bezit in HEEL Nederland dus vanwaar dat ze die weg moeten doen, weet ik niet. Geef ze gewoon een verdomde revisie net als met trams. Maar ik ben die Voith van hun wel zat omdat die zo sloom is. Die voith van die 83xx uit de HWGO kan er ook in, want die van die Citea's zijn ook sloom en luid.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

OmniLezer schreef:Geef die Wrights gewoon een Euro 6 of EEV motor, want die zijn best uniek. En ook die stoelen uit de 84xx Ambassadors uit het Achterhoek plus een nieuwe vering.
Mee eens. Ook al is die kans zeer onwaarschijnlijk. Ik zie de Wright's liever ook niet verdwijnen. Emigreren misschien een optie?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

OmniLezer schreef:Arriva is het enige bedrijf met die Wrights in bezit in HEEL Nederland dus vanwaar dat ze die weg moeten doen, weet ik niet. Geef ze gewoon een verdomde revisie net als met trams.
Dat gaat niet, want de concessie-eis is nu eenmaal een maximum gemiddelde leeftijd van 7 jaar. Een revisie kan veel veranderen aan een bus, maar hij wordt er niet jonger van. Naast dat 11 jaar tegenwoordig zo'n beetje hoogbejaard is voor een bus in het Nederlandse OV, het materieel wat tegenwoordig gebouwd wordt is gewoon afgestemd op een korte afschrijvingstermijn binnen de duur van de concessie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door STF »

Een beetje off-topic maar in Luxemburg is de leeftijd van de motor bepalend, geen idee hoe ze daar op zijn gekomen maar wel humor. Zo reed er tot voor kort een bus hier in de omgeving van Reisdorf rond die 12 jaar oud was, wat normaal gesproken helemaal niet mag maar het motorblok had zware schade opgelopen toen de bus 6 jaar oud was, zodoende mocht na het inbouwen van een nieuwe motor de bus weer 10 jaar rijden (dus in totaal 16 jaar).
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Toch ga je het wel merken aan bussen hoor. Niet vreemd natuurlijk maar alles is het gewoon net niet. Als ik hoor hoe de Wright's soms moeite lijken te hebben met starten. Rammelende deuren en noem maar op.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

sandertjo schreef:Toch ga je het wel merken aan bussen hoor. Niet vreemd natuurlijk maar alles is het gewoon net niet. Als ik hoor hoe de Wright's soms moeite lijken te hebben met starten. Rammelende deuren en noem maar op.
Dat is waar. Het optrekken loopt ook vermoeid dus daarom heb ik ook een hekel aan die nieuwe motoren en Voith bakken van de Citea LLE. Bij bijna elke versnelling maakt hij veel toeren en schakelt hij langzaam. Het klinkt ook trouwens alsof ze langzaam optrekken omdat ze zoveel uit die ene versnelling halen. Je moet eens opzoeken op Youtube naar de Pulsar 2 uit Engeland. Ik vind die prachtig klinken en het voelt ook alsof ze overal en wanneer dan ook kunnen schakelen en snel kunnen optrekken. To make a longstory short: De Voith's uit de Ambassador 82xx/83xx schakelen veel beter en vanaf de 84xx zijn ze anaal van hun verbetering ontnomen.

Dat is mijn mening.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Daniel schreef:
wilburg22 schreef:@daniel
Er is altijd grote fout in lijn 6 geweest. hij reed alleen in de rustigste uren en reed niet naar de essenhof. dordwijk - nieuw krispijn zou best rendabel kunnen zijn. darbuiten een ev. stop achter station zal een snellere verbinding sterrenburg station geven.
Op zich een goeie ja, die verbinding is er al sinds de flop van het driebussensysteem niet meer maar heeft jaren met grote bussen gereden. Nadeel is dan wel dat je aan de achterzijde van het station moet gaan vertrekken (anders zijn 2 en 7 aantrekkelijker in reistijd) en dan sta je toch wat verstopt met je bus, heb je een onhandige overstap en kan je niet door naar het centrum. Dan heb ik toch liever de huidige opzet waarbij op de directe omgeving van de Essenhof na diverse haltes van 2/7, 5 of het station op loopafstand van Nieuw-Krispijn liggen.
stdsdienst komt al hybride bussen tekort... nu ook nog 11/12? dan zullen er op zn minst 3 nieuwe hybride bussen moeten komen OF op zn minst 3 buscyclussen met citybus rijden.... dat gaat niet werken.
De hier genoemde koppeling van 2 aan 11/12 lijkt mij juist een efficiente. Lijn 2 rijdt zijn hele rit in een half uurtje en een rondje Zwijndrecht kan in een uurtje, dus het geheel kan met drie bussen gereden worden.

@marvinkok: lijn 11 en 12 zijn nou ook niet echt streeklijnen hoor. 'tis dat je even een brug over gaat maar je blijft constant in stadsgebied. Eigenlijk rijdt je zelfs met de "streek"lijnen van Dordrecht naar Rotterdam nergens de bebouwde kom uit (op een stukje van de 92 na)
Dat is gewoon een dikke feit die nog breder is dan de A16. Bijna geen enkele lijn in DAV is een streeklijn. Alleen lijn 13,14,15,16 hebben de N3, maar meer dan dat hebben ze niet.

De enige streeklijn die ze hebben, zijn lijn: 18/19, 81/181, 85, 87, 88, 89, 90, 91, 92(deels).

En waarom is er van lijn 90 geen snellijn gemaakt die de hele afstand van lijn 90 ook doet. Zo iets als lijn 190 en lijn 290/390. Maar dan rijdt die na Streefkerk via een shortcut de A27 op en via Busstation West/Oost naar Utrecht West.

Dat zou dan een Qliner kunnen worden en dan kunnen ze daarvoor ook extra geld vragen. Of ze kunnen lijn 90 upgraden en daarvoor ook weer geld vragen.

* Er zijn mensen met hyperventilatie. Waarom denkt men daar niet aan in het OV?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Er is geen 'shortcut' van Streefkerk naar de A27. Je zult dan eerst een paar kilometer naar het zuiden moeten rijden en daar de N214 pakken. Je boekt er nauwelijks tijdwinst mee, rijdt een bestaande lijn in de wielen (388) en waarschijnlijk is het aantal reizigers waar je het voor doet ook heel gering. Streefkerk is toch vooral op Rotterdam gericht.

De route over de dijk is langzaam, maar wel de kortste en hij verbindt meerdere kernen met elkaar en met Utrecht en Rotterdam. Als je iets voor de reistijd en het comfort op die lijn wilt doen, dan zou ik de betrokken overheden verzoeken op te houden met al die drempels en andere treitermaatregelen.

En dat bijna geen enkele lijn in DAV een streeklijn zou zijn: het tegendeel heb je zelf al aangetoond.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Nouja, in "D" rijden amper echte streeklijnen inderdaad... de situatie in "AV" is alleen weer heel anders :P

Wat lijn 90 betreft: die kent sowieso al relatief weinig doorgaand verkeer dus daar hoef je die sneldienst niet voor in te voeren. Sowieso heb je niet echt een logisch eindpunt op de Lekdijk: vervoersstromen overlappen deels, de kernen zijn klein en een stukje Lekdijk overslaan betekend helemaal geen OV meer tussen twee plaatsen zonder een immense omweg te bereizen. De huidige opzet met de doorgaande lijn 90 in uurdienst i.c.m. de versterking op Streefkerk - Rotterdam (190) en Ameide - Utrecht is daarmee toch wel een heel praktische die niet voor niks al jaren zo bestaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Ik geniet graag van een 2 uur durende reis op lijn 90 vooral met een Scania of Wright.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Vandaag reed ik een Wright met maar 3.657 km op de teller. Als nieuw! ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ik had er gisteren eentje met nog maar 2100 kilometer op de teller. :mrgreen: Overigens, staan (bijna) alle Ambassadors inmiddels op Schelluinen ofzo?! :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Stefan schreef:Ik had er gisteren eentje met nog maar 2100 kilometer op de teller. :mrgreen: Overigens, staan (bijna) alle Ambassadors inmiddels op Schelluinen ofzo?! :D
Schelluinen? Wat bedoel je precies?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten