Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Bretgrenz »

De inzet van de Iveco's gisteren (zondag) is niet helemaal vlekkeloos gelopen naar mijn idee. Aan het begin van de avond reed de 6042 alweer, en er waren rond de middaguren een paar problemen, wat leidde tot een paar uitgevallen ritten. Het is wel een verademing om door te stad te rijden, geen eindeloos getril meer.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

In Gorinchem zijn de Citea's vandaag volgens plan in actie!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Bretgrenz schreef:De inzet van de Iveco's gisteren (zondag) is niet helemaal vlekkeloos gelopen naar mijn idee. Aan het begin van de avond reed de 6042 alweer, en er waren rond de middaguren een paar problemen, wat leidde tot een paar uitgevallen ritten. Het is wel een verademing om door te stad te rijden, geen eindeloos getril meer.
6091 had problemen met Albatros.. die deed helemaal niks zeg maar. :P 6092 had problemen met de deuren die of meer open óf dicht gingen :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door dylanwild94 »

Rijden de elektrische bussen van Dordrecht en Gorinchem vandaag? Zie alleen maar de midi's op lijn 10 en de stadsdienst van Gorinchem.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Bretgrenz »

In Dordrecht rijdt sowieso de 6093 rond, in Gorinchem rijdt de 9642.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

dylanwild94 schreef:Rijden de elektrische bussen van Dordrecht en Gorinchem vandaag? Zie alleen maar de midi's op lijn 10 en de stadsdienst van Gorinchem.
In Gorinchem rijdt men tussen de middag nog steeds met Irisbusjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Echt lekker gaat het nog niet met de Rosero's... net als eergisteren, stond er gisterenavond weer een busje kapot.. weer 2,5 uur geen lijn 10 geweest.. :N
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door tsov »

En het is teveel moeite om dan vervanging te regelen? Zou op de huidige route eigenlijk nog 12m kunnen rijden? In het verleden (ttv de gestrekte lijn naar het Energiehuis) gebeurde dat heel incidenteel wel. Ik heb zelfs nog wel eens een foto gemaakt van een gelede Citaro onder de Grote Kerk...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Bretgrenz »

Op de huidige route gaat dat denk ik heel lastig zijn. Vooral het gedeelte van het Energiehuis terug naar CS zit vol met smalle weggetjes en geparkeerde auto's (op dit moment ook een steiger op de Wijnstraat), dus voor een 12m-bus gaat dat een leuk verhaal worden.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat vervangend vervoer wel geregeld had moeten worden (als dit haalbaar is met materieel en personeel), desnoods in de vorm van taxibusjes. Op lijn 10 is nauwelijks real-time informatie te zien, dus was het ook niet af te lezen dat er ritten vervielen. Het zou mij dus niet verbazen als mensen bij bijvoorbeeld de Merwekade dus inderdaad die tijd hebben afgewacht of naar het CS zijn gelopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Hmm, die gelede Citaro onder de Grote Kerk... volgens mij was ik daar bij :mrgreen: Dat stuk route is trouwens het enige waar het echt kan i.c.m. een parkeerverbod op het Grotekerksplein en pendelbussen ('tis wegens Dordt in Stoom geweest) in één richting.

Overigens is 12-meter inzet op 10 wel vaker voorgekomen, o.a. wegens de boekenmarkt hebben ze dat ooit gedaan, maar met de huidige ringlijn gaat het niet meer lukken vrees ik. Het bochtje van de Steegoversloot de Voorstraat op kom je nooit door met een 12-meterwagen. Voorstraat -> Nieuwbrug zou nog moeten lukken en op de rest van de route heeft al vaker 12 meter gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Maar de Irisbusjes zijn toch niet ineens verdwenen na de komst van de Rosero's? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Bretgrenz »

Ze zijn ook niet verdwenen, ze zijn er nog, maar als reserve, ook voor andere lijnen (zaterdag nog op lijn 4). In Gorinchem rijden ze voornamelijk in de daluren en op andere lijnen. Ze zijn de laatste dagen ook hard nodig met al die defecte Rosero's.
tsov schreef:En het is teveel moeite om dan vervanging te regelen? Zou op de huidige route eigenlijk nog 12m kunnen rijden? In het verleden (ttv de gestrekte lijn naar het Energiehuis) gebeurde dat heel incidenteel wel. Ik heb zelfs nog wel eens een foto gemaakt van een gelede Citaro onder de Grote Kerk...
In 2012 reed er zelfs nog een gelede Omnilink (7856) als pendeldienst voor Dordt in Stoom, die ging ook over de Grote Kerk: video
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

Proefritje aan het maken in de 9641 op lijn 3 van de stadsdienst Gorinchem. Ruikt nog als nieuw, chauffeurs zijn er allemaal over te spreken en willen graag dat hij de hele dag rijdt. Rijdt ook heerlijk tijdens het parcours door de oude binnenstad. Bochtjes zijn nog wel spannend soms.

Minpuntje, vanaf de eerste twee rijen achter de chauffeursstoel is het informatiescherm niet leesbaar door een grote kast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Toch leuk om tegelijkertijd een proefritje te maken. :P Het is in ieder geval een hele verbetering ten opzichte van de Irisbusjes.. kan niet wachten om er zelf eens mee te rijden!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Waarom rijdt lijn 285 eigenlijk en waarom s ochtends van schelluinen/gorinchem - leerdam en s middags/s avond met sorry geen dienst
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

kan dat komen omdat deze verbinding eigenlijk een veredelde matrit is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Het is gewoon een MAT-rit, er is ook nergens een dienstregeling van te vinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Chrysa »

Dus er is een lijnnummer voor een lijn die niet bestaat?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Nouja, hij is in OVinfo te vinden (in één richting met "Sorry, Geen Dienst" als bestemming) maar op de Arriva-site en in het busboekje staat 'ie niet.

Sowieso is lijn 85 een beetje bizarre uithoek van de DAV-concessie, 'tis een tijd de enige grote bus die zo oostelijk komt in de concessie geweest waardoor de MAT-ritten voor de opstart van ver moeten komen. Er is een tijd geweest waarin er een MAT-rit vanuit Alblasserdam naar Leerdam reed 's ochtends vroeg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:En vanaf halte Recklinghausenweg kan je natuurlijk ook gewoon over het bedrijventerreintje lopen i.p.v. door het gras, dan ga je linksom i.p.v. rechtsom maar de afstand is gelijk.
Overigens stopte voorganger 231 wel op haltes Hastingsweg en Krommedijk-Oost.
Wat leuk, op Krommedijk Oost stopt die nog gewoon (voor reizigers naar leepark en de vrije school, al is dat wel een endje lopen)
Ik woon zelf bij de hastingsweg en ben door ziekte niet in gezondheid om te fietsen en wil graag eens naar familie in de hoven, zou de bus stoppen als ik mijn hand uit steek?
Ik blub in het Drecht.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Chrysa schreef:Dus er is een lijnnummer voor een lijn die niet bestaat?
Nee, het zijn er zelfs twee. Lijn 294 is ook een veredelde MAT-rit.
Zelf wist ik niet van lijn 285 af.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Chrysa »

wilburg22 schreef: Ik woon zelf bij de hastingsweg en ben door ziekte niet in gezondheid om te fietsen en wil graag eens naar familie in de hoven, zou de bus stoppen als ik mijn hand uit steek?
Officieel niet, dus ik kan het niet garanderen, maar meestal zal ie gewoon stoppen. Heb al meerdere keren meegemaakt dat ie richting CS gewoon reizigers oppikt op de haltes waar ie niet hoort te stoppen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Nouja, hij is in OVinfo te vinden (in één richting met "Sorry, Geen Dienst" als bestemming) maar op de Arriva-site en in het busboekje staat 'ie niet.

Sowieso is lijn 85 een beetje bizarre uithoek van de DAV-concessie, 'tis een tijd de enige grote bus die zo oostelijk komt in de concessie geweest waardoor de MAT-ritten voor de opstart van ver moeten komen. Er is een tijd geweest waarin er een MAT-rit vanuit Alblasserdam naar Leerdam reed 's ochtends vroeg.
Lijn 285 en 294 hebben inderdaad geen 'papieren' dienstregeling, maar komen wel in de digitale reisinformatie voor. Je kunt ook gewoon in- en uitchecken.

In de praktijk heeft een reiziger er natuurlijk geen hol aan, zeker niet in het geval van de 294 die van een niet-bestaande halte in Schelluinen naar Ameide vertrekt met 'Sorry geen dienst' op de filmkast. Ik heb wel ooit reizigers een plezier kunnen doen met een rit op lijn 285 van Gorinchem naar Leerdam toen er op dat moment geen trein reed. Maar op ritten met bestemming Leerdam staat dat ook gewoon als zodanig op de filmkast vermeld.

Een vervoerder heeft natuurlijk liever zo min mogelijk lege kilometers (een dienstrit wordt vergoed, maar een MAT-rit niet) maar in het geval van Leerdam ontkom je er gewoon niet aan...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Lijn 285 en 294 hebben inderdaad geen 'papieren' dienstregeling, maar komen wel in de digitale reisinformatie voor.
Niet consequent, op Arriva.nl zijn beide lijnen immers niet te vinden en uit 9292 komen ze ook niet. Wel zijn ze dus zichtbaar in OVinfo en komt 285 tevoorschijn in GoAbout.
De 294 staat echter in OVinfo zonder vertrekhalte en daar zijn ook geen reisadviezen mee te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Vandaag eens de elektrische Citea's in Gorinchem uit wezen proberen, die rijden echt heel lekker rustig zeg. Goeie wegligging en van de hobbelige straatjes in het centrum merk je amper wat, had ook het idee dat deze 10 meter variant nog net wat stiller is dan de gelede versie als in Eindhoven.
De 9642 heeft het niet de hele zaterdagmiddag volgehouden trouwens en werd rond 14.30 uur vervangen door een Irisbusje, de 9641 reed echter gewoon door al stond er nog een tweede Irisbusje aan de kant op het busstation.

Met de Rosero's in Dordrecht loopt het blijkbaar nog wat minder: lijn 10 reed daar vandaag volledig met Irisbusjes. De wat kortere Rosero's hadden juist vandaag wel praktisch geweest met de omleiding via Prinsenstraat - Nieuwe Haven en 's Heer Boeijenstraat die nogal krap is in combinatie met de beschikbaarheid van slechts één rijstrook op de Lange Geldersekade door een evenement.
Omdat Irisbusjes elkaar daardoor op heel dat stuk niet kunnen kruisen moest de bus richting CS via kort verkeer op de Roobrug vastgehouden worden tot de bus richting Energiehuis daar was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten