Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Dan nog, een Amba met airco is net zo zeer een bus met airco als een Volvo met airco :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Rdaalwil »

Ik denk dat hij het over die Wright bussen heeft? Maar we zitten inderdaad bij dezelfde club! Het stukje naar het dorp toe is ook niet de fijnste route maar goed! De VDL bussen hebben wel airco? Weet alleen als het flink regent dat de Wright bussen flink gaan lekken xD.. Mis die gelede Scania bussen wel.. Maar die rijden niet meer rond toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Gelede Scania's zijn weg inderdaad, die waren vooral aantrekkelijk voor de brandstofleverancier van Arriva en een stuk minder voor de vervoerder zelf :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door gliderfighter »

In de zomer vaak in Meerkerk geweest, vaak een amba maar ook vaak een Wright. Eerst 20 minuten lopen om daarna in een snikhete bus te zitten. Deo heeft zware tijden gehad.
Uiteindelijk voor de Qliner gekozen door de meer kans op airco en USB aansluitingen.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door arjano1978 »

Ik reis alweer een tijdje met de bus mee op de 88 en 92 in H.I.Ambacht. Maar wat me de laatste tijd opvalt. Is dat de buschauffeurs zo hard rijden. En vandaag ook. Ik moest even naar Zwijndrecht. Met de 92 richting Dordrecht hard rijden en bij elke stop op de telefoon kijken. En weer hard rijden stoppen en weer kijken op dat ding en ook op het laatste moment remmen. Bij een stop of halte.
Terugweg 88 richting Kr. zoom. veels te laat. Kwam ook al niet meer op de dris voor. En ja hoor ik had er weer 1 die veels te hard rijdt en veels te laat remt. En niet denken aan de veiligheid van zijn passagiers. En aan zuinig rijden. Het is dat ik mee moet met ov. Maar anders had ik mijn rug naar het ov gekeerd.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Rijtijden van de 88 richting de Kralingse Zoom zijn gewoon hopeloos ruim moet ik eerlijk zeggen. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Globetrotter »

Ik was vanmiddag in Gorinchem en zag dat er erg veel fietsen waren die in de trein richting Dordrecht wouden. Het waren zelfs zo veel fietsen, dat er een groot aantal fietsen inclusief passagiers achter moesten blijven in Gorinchem. Ik hoorde dat mensen met fietsen al drie kwartier de trein niet in kwamen. Nu was dit maar één treinstel. Word er normaal gesproken in de spits met twee treinstellen gereden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

De inzet wisselt, het is namelijk niet mogelijk om alle treinen met twee stellen te rijden. Fietsvervoer is een heus probleemgeval geworden op de MerwedeLingeLijn sinds het met ingang van de concessie gratis is. Per treinstel is inmiddels een maximum ingesteld van 12 fietsen om te voorkomen dat de doorgang compleet geblokkeerd wordt (wat in het verleden wel gebeurde)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:De inzet wisselt, het is namelijk niet mogelijk om alle treinen met twee stellen te rijden. Fietsvervoer is een heus probleemgeval geworden op de MerwedeLingeLijn sinds het met ingang van de concessie gratis is. Per treinstel is inmiddels een maximum ingesteld van 12 fietsen om te voorkomen dat de doorgang compleet geblokkeerd wordt (wat in het verleden wel gebeurde)
Met name met plotselinge regen wil dit wel eens voorkomen, maar om een succes nu meteen een probleem te noemen....mijn dochter heeft een tijdlang van huis in Gorinchem naar het station gefietst, daar de trein naar Dordt gepakt en vervolgens weer verder gefietst naar het Ziekenhuis waar ze stage liep. Met de bus als aanvullend vervoer had dat allemaal veel langer geduurd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Stefan schreef:Rijtijden van de 88 richting de Kralingse Zoom zijn gewoon hopeloos ruim moet ik eerlijk zeggen. :P
Nergens voor nodig dus, dat Oude Rijden ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

ik snap niet waarom het zo moet met dat ov.als arriva nou wat slimmerikken inhuurt en goede dienstregelingen laat maken door mensen die ook in de regio wonen, en weten wat er speelt, ipv bij hoofdkantoor in heerenveen, dan was het transit in de DAV een stuk beter gok ik, ook qua rijdtijden.
Ik blub in het Drecht.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

nvdw schreef:Nergens voor nodig dus, dat Oude Rijden ;)
Dat sowieso niet, maar goed.. De rijtijden van die 88 vielen me afgelopen zaterdag pas echt op, bijvoorbeeld: Bouquet: 9:24, Laan van Welhorst: 9:26, Winkelcentrum Hoog Ambacht: 9:27, Appelgaarde: 9:29, Cascade: 9:32, Weteringsingel: 9:34

Gewoon op een normale dag, kan er makkelijk een paar minuten af.. Van Hoog Ambacht naar de Appelgaarde kan makkelijk in 1 minuut, naar de Cascade kan vervolgens in 2 en naar de Weteringsingel kan ook naar 1. Je kunt van 'op tijd' zo naar 4 minuten te vroeg gaan, zeker als je nergens hoeft te stoppen..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door arjano1978 »

Oke de tijden zijn dan ruim van de bussen. Maar waarom moet er dan zo achterlijk hard gereden worden en op het laatste moment remmen (noodstop) bij een halte of kruispunt. Dat de veiligheid van de passagiers in gevaar lopen. Om een paar minuten in te halen?
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ja, geen idee.. Ik was 't niet. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hans »

Hard optrekken/remmen e.d. ?
Mijn ervaring leert dat je daar zelfs geen minuten mee wint, maar eerder mee verliest.
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Rdaalwil schreef:Ik denk dat hij het over die Wright bussen heeft? Maar we zitten inderdaad bij dezelfde club! Het stukje naar het dorp toe is ook niet de fijnste route maar goed! De VDL bussen hebben wel airco? Weet alleen als het flink regent dat de Wright bussen flink gaan lekken xD.. Mis die gelede Scania bussen wel.. Maar die rijden niet meer rond toch?
Haha dan ben ik dus niet de enige die opvalt dat bij regen je niet zeker bent of je droog zit in een Wright :p. Als je kijkt op de voorruit dan is te zien dat er druppels naar beneden lopen aan de binnenkant. En achterin de bus , volgens mij bij het ventilatie gat? Zie je ook regelmatig druppels lopen. Trouwens..... Waar niet. Xd
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Het lijkt er inderdaad op zoals stefan al omschreef dat de Scania's het veld moeten ruimen. Vandaag een rit met lijn 90 waarbij de chauffeur werd afgelost. De aflosser keek vol afschuw toen hij zag dat hij met een Scania moest rijden, hij zei dat hij een grote hekel heeft aan die bussen, maar dat ze er snel uit gaan. Volgens hem was de bedoeling dat ze gisteren (vrijdag 10-1) al langs de kant zouden gaan. Ook zei hij dat ze sowieso niet meer op zaterdag in gezet zouden worden. Geen van beide verhalen hebben ze dus waar kunnen maken. Maar dat het niet meer lang duurt staat volgens hem vast.
Persoonlijk vind ik het best jammer. Zouden er andere bussen komen?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Wat gaat Arriva dan bestellen voor nieuw materieel voor het DAV of gaan alle Ambassadors van de HWGO doorschuiven(jippie). Maar wat dan voor het HWGO, want ze komen nog steeds te kort(100- 83= 17) en het HWGO door TCR laten rijden, is geen goed idee.

Wist er iemand dat Ebusco onderdelen verkocht om bussen naar volledig electrische voertuigen om te bouwen. Even terzijde, maar ja.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

sandertjo schreef:Het lijkt er inderdaad op zoals stefan al omschreef dat de Scania's het veld moeten ruimen. Vandaag een rit met lijn 90 waarbij de chauffeur werd afgelost. De aflosser keek vol afschuw toen hij zag dat hij met een Scania moest rijden, hij zei dat hij een grote hekel heeft aan die bussen, maar dat ze er snel uit gaan. Volgens hem was de bedoeling dat ze gisteren (vrijdag 10-1) al langs de kant zouden gaan. Ook zei hij dat ze sowieso niet meer op zaterdag in gezet zouden worden. Geen van beide verhalen hebben ze dus waar kunnen maken. Maar dat het niet meer lang duurt staat volgens hem vast.
Persoonlijk vind ik het best jammer. Zouden er andere bussen komen?
Die Scania's zijn kilometervreters, maar waarom zijn ze dan zo slecht naast het verbruik(en de comfort achterin en de versleten infosysteem)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

De bedoeling is dat de Amba's van HWGO naar DAV gaan komen, maar dat is iets wat pas speelt als de concessie HWGO over een jaartje afgelopen is. Of heeft HWGO toevallig minder bussen nodig in de nieuwe dienstregeling vanaf eind januari?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

Vraag is, komt DAV tekkort wanneer de scanias er uit liggen? chauffeur vertelde dat er op de 8077 (de bus op dat moment) een ruime 800.000 op de teller staat in vergelijking tot de Wright's die volgens hem zo goed als allemaal de teller al een keer rond zijn gegaan, en dus over het miljoen hebben gedraaid.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OVwatcher »

Daniel schreef:De bedoeling is dat de Amba's van HWGO naar DAV gaan komen, maar dat is iets wat pas speelt als de concessie HWGO over een jaartje afgelopen is. Of heeft HWGO toevallig minder bussen nodig in de nieuwe dienstregeling vanaf eind januari?
Ik heb de dienstregelingen van HWGO door gekeken en zo op het eerste oog houden ze daar wel wat bussen over (Amba,s dan. Qliners gaan ze tekort komen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

sandertjo schreef:Vraag is, komt DAV tekkort wanneer de scanias er uit liggen?
Lastig te beantwoorden als buitenstaander, maar het moge duidelijk zijn dat er met de laatste dienstregelingswijziging een aantal efficiencyslagen zijn doorgevoerd. Geen idee hoeveel materieel dat bespaard echter.
chauffeur vertelde dat er op de 8077 (de bus op dat moment) een ruime 800.000 op de teller staat in vergelijking tot de Wright's die volgens hem zo goed als allemaal de teller al een keer rond zijn gegaan, en dus over het miljoen hebben gedraaid.
Dat kan goed kloppen, de Wrights stonden bij de start van de huidige concessie al op de 7-8 ton meen ik (alleen de Wrights die uit het noorden naar Dordrecht-stad kwamen in 2007 hadden significant minder op de teller). De Scania's zijn én jonger én kwamen uit een compacter gebied én zullen door veel grotere verspitsing in Waterland allicht wat vaker stilgestaan hebben. De eerste concessie DAV kende echter juist nog veel behoorlijk lange lijnen omdat toen veel meer verbindingen nog doorgaand waren (bv. wat nu 91 is reed toen nog door tot Gorinchem via Boven-Hardinxveld) en heeft eigenlijk altijd al minder extreme verschillen tussen spits en dal gehad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

de 6200-serie Wrights zijn uit 2002-2004, die zullen in 2007 echt nog geen 7 ton of meer op de teller hebben gehad, maar met ongeveer 1 ton per jaar en minstens 10 jaar verder, zullen ze echt wel over het miljoen zijn.

uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat een gemiddelde dienst ongeveer 200 km opleverde, met 2 diensten per dag per bus, dus ongeveer 400 km per dag, keer 250 dagen per jaar is ongeveer 1 ton per jaar.
sommige bussen natuurlijk meer en sommigen minder, dus daarom ook gemiddeld 1 ton km per bus per jaar erbij.

Waterland was wel een kleiner gebied, maar er werd wel meer gereden.
de Scania's die ik gezien heb, hadden in een kortere tijd al meer kilometers op de tellers staan, dan de jongste Wrights...

doordat de Scania's jonger waren, werd de gemiddelde leeftijd van het wagenpark in DAV ook jonger een konden er nog wat Wrights blijven (eigenlijk hadden die met ongeveer 7 jaar eruit gemoeten).
de hybrides uit Dordrecht hebben het hele wagenpark nog verder verjongd, dus nog meer mogelijkheden voor Arriva om enkele Wrights in gebruik te houden.
dat laatste gaat nu niet echt meer lukken en met een concessie tot 2018 moeten ze nog een paar jaar overbruggen.

maar wie weet hebben ze voor Brabant een paar extra bussen besteld die in eigen kleuren geleverd zijn, zodat ze die in andere gebieden kunnen gebruiken.
of komen er nog wat bussen vrij uit Rivierenland of Achterhoek, zodat ze die naar DAV over kunnen brengen...
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door sandertjo »

We gaan het zien. Eerst maar eens kijken wanneer de Scania's daadwerkelijk aan de kant gaan. Dan kijken hoe het gaat op een doordeweekse dag. Btw, ben ik de enige die de Scania's lekkere bussen vind (uit oogpunt van de reiziger dan natuurlijk)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 71 gasten