Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door W0rteltje »

ik denk (en hoop) dat ze gewoon een belbus van CS naar Essenhof leggen.
sinds het verplaatsen van lijn 5 de planning voor heel sterrenburg (want op Slangenburg slaat lijn 7 over op 5 en vice versa (dacht ik)) en Stadspolders.
dit is weer zo'n geval van een luide minderheid
bon jour
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Ik zal binnenkort eens wat puzzelen hoe het ontsluiten van de begraafplaats het beste kan, samen met de Wilgenwende.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Heb ik al veel te vaak genoemd, laat een wijkbus rijden op de volgende route:
Deel 1 optie 1:
Centrum (of vrieseplein om niet dubbel te liggen en een nieuwe verbinding te bieden), Station, Transvaalstraat, Eemsteynplein, Nieuw Krispijn Zuid
Deel 1 optie 2:
(Vrieseplein), Station, Centrum, Stadskantoor/Spuiweg/Kilwijckstraat, Weizigtpark, Mauritsplaats, Nassauweg
Deel 2:
Essenhof, (Vreedonck als er tijd voor is), Dordwijck, Kapteynweg
Deel 3 optie 1:
Winkelcentrum Sterrenburg, Octant Boven, Octant
Deel 3 optie 2:
Planetenlaan, Kometenlaan (Sneller maar kopieert mogelijk route lijn 7 te veel)
Deel 4:
Halte bij copernicusweg/spoorwegovergang, (mogelijk heen en terug naar europaplein op momenten dat lijn 8 niet rijd in één richting aangezien die dichtbij het eind zit.), Halte Wilgenwende (mogelijk meerdere)
Totaal: met alle opties: 36 minuten, zonder enige geselecteerde extra opties: 24 minuten per richting.

Oftewel er kan 1*Uur met 1 busje of 2*Uur met 2 busjes (In het geval van een route die onder de 30 minuten duurt) of iedere 40 minuten met 2 busjes met alle opties worden gereden.

En gefeliciteerd met je unban W0rteltje, ik hoop dat het nu allemaal wat beter gaat.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Suus »

Ik zou iedereen die de petitie voor de bushalte heeft ondertekend een folder van een taxibedrijf toesturen. Klaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Wijk karretje: rijd niet in krispijn, Drechthopper: verschrikkelijk vertraging. (en kan niet worden gebruikt door niet pashouders), Taxibedrijven vragen hier al snel 12 euro basiskosten voor een ritje. Een buurtbus is de beste optie die je hebt.

Ik heb een verbeterde route voor lijn 10 bedacht:
Ik wil graag wat reacties hier hebben van mensen uit het DAV, Ik ben van plan dit tot bespreken te leggen met het regionaal bestuur van arriva voor de DAV dus wat input van bestuurders en mensen uit de regio met OV ervaring zou me helpen. viewtopic.php?f=57&t=10948&p=480194#p480194
Ik blub in het Drecht.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door W0rteltje »

ik zou zeggen, beetje verwarrend en misschien wat excessief.
bon jour
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OVinspecteur »

Niet Essenhof, Nieuw Groenhove/Wilgenwende of De Hoven heeft de provincie in beeld, maar...
http://www.ad.nl/dordrecht/nieuwe-busli ... ~afecfb7b/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Dat de Krabbepolder wel een bus krijgt wil niet zeggen dat de koek voor de rest op is. Het gaat om een proef waaraan ook anderen bijdragen. Lijn 6 in Gorinchem is net zo'n buslijn (die wel door Arriva zelf wordt gereden en niet uitbesteed aan een taxibedrijf).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat er voor forenzen in het gebied nog wel verbeteringen kunnen plaatsvinden, het nadeel is alleen dat het nogal duur is. Er zijn meerdere terreinen, waar men namelijk ook minder goed komt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Tja, Krabbepolder zelf is ook al een lastig gebied: die nieuwe lijn 6 zal bv. grotendeels parallel aan lijn 8 rijden om er te komen, maar een lus in lijn 8 maakt die lijn ook weer niet zo aantrekkelijk meer. Ook Dordtse Kil II is vrij slecht per OV bereikbaar (vereist vooral een aardig eindje lopen), maar het zal vast ook niet voor niks zijn dat de bus voor hij daar verdween al was gereduceerd tot twee spitsritjes van een uurdienst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Een bedrijventerrein ontsluiten is altijd lastig, vooral als het om industrieën gaat waar de werknemers niet op kantoortijden werken. En de Dordtse Kil heeft natuurlijk genoeg van die schiereilanden zoals de Krabbepolder, dat geeft weer een extra uitdaging...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Er zijn genoeg bedrijventerreinen zonder OV in het gebied. De vraag is alleen of je de meerkosten als vervoerder wil dragen. Ik zou liever zien dat de gemeente of bedrijven dan samen de lijn financiëren en de bus en chauffeur bij de vervoerder inkopen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door regenmaker »

Bedrijventerreinen zijn over het algemeen het beste af met: in de ochtend een aantal spitsritten richting het bedrijventerrein en aan het eind van de middag een aantal spitsritten richting knooppunt/station. Nadeel is dat je in de omgekeerde richting vrijwel lege ritten moeten rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

CamilleKreemers schreef:Er zijn genoeg bedrijventerreinen zonder OV in het gebied. De vraag is alleen of je de meerkosten als vervoerder wil dragen. Ik zou liever zien dat de gemeente of bedrijven dan samen de lijn financiëren en de bus en chauffeur bij de vervoerder inkopen.
Voor lijn 6 dit jaar, als jullie een bron willen zal ik die moeten opsnuffelen, betaald de provincie 50.000 (uit het budget weghalen knelpunten OV), arriva 10.000 en de bedrijven 10.000.
Ik blub in het Drecht.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door hidihi »

70.000 euro voor taxibusjes in de spits naar Krabbepolder wat een geld verspilling. Voor gebieden die te klein zijn voor een grote bus is vele jaren geleden een buurtbus bedacht. Als het bedrijfsleven de bus zo graag ziet. Wat houd hun dan tegen om een paar oude 8 persoonsbusjes te kopen. Er zijn vast wel medewerkers met een B rijbewijs die met zo'n busje vanuit huis even langs Dordrecht CS kunnen rijden om wat passagiers op te pikken.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

even stomme vraag stellen, is er hier sprake van een OV Knelpunt dan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Ik zou het eerder een loopafstands-knelpunt noemen: lijn 8 heeft precies een halte bij de toegangsweg naar de Krabbepolder, die zal zich niet voor niks daar bevinden. Het eveneens naast die halte gelegen gehuchtje Wieldrecht heeft immers weinig aan die halte omdat de bus precies verkeerde kant op gaat om nut te hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OVinspecteur »

Op zo'n uitgestrekt industrieterrein heb je waarschijnlijk het meeste aan een frequente buslijn op de hoofdwegen in combinatie met een goede fietsinfrastructuur en stallingsvoorzieningen bij alle haltes, waarvan de locatie goed doordacht is. Enige voorzieningen lijken hier echter te ontbreken bij de halte Wieldrecht. :neg:

Zo wordt er volgens mij ook niet goed gebruik gemaakt van het grote buspotentieel op de N217. Tussen de haltes aan beide kanten van de weg bij de Kiltunnel kun je niet lopen (althans niet zonder een hele grote omweg) en waar zet je dan je fiets neer? Het zou beter zijn om die haltes bij de Rijksstraatweg te plaatsen. Maar daar hebben ze op de Krabbepolder wat minder aan natuurlijk.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door hidihi »

Ik zag vanmiddag een bus die ik nog niet gezien had. Bus 7299 reed in de Brabant kleuren op het stadsvervoer Dordrecht. De bus is de zelfde soort stadsbus die Dordrecht al een tijdje heeft rijden maar ik vroeg me af op deze brabant bus veel jonger is dan de bussen die al in Dord rijden? Ik had al begrepen dat het een vervangende bus is. Alleen vroeg me af of die vervangende bus lang in Dord blijft? Het viel mij trouwens op dat voor de komst van deze bus dat er vaak een streekbus op de stadsdienst reed. Is 1 van de gewone stadsbussen een tijdje geleden buiten dienst gesteld?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Bus 7299 schijnt getest te worden op lijn 4, waarschijnlijk om het verbruik met die van de 5401-5427 te vergelijken. Lijn 4 is uitgekozen, omdat de bussen op die lijn vrijwel niet stilstaan (lees: korte pauzes op eindpunt Amstelwijck).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArnoArriva »

ArrivaBas schreef:Bus 7299 schijnt getest te worden op lijn 4, waarschijnlijk om het verbruik met die van de 5401-5427 te vergelijken. Lijn 4 is uitgekozen, omdat de bussen op die lijn vrijwel niet stilstaan (lees: korte pauzes op eindpunt Amstelwijck).
Deze bus heeft ook op lijn 8 gereden zag ik op ovzoeker vanmiidag.
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Dat is weinig bijzonder omdat lijn 8 in diezelfde continu doorlopende omloop zit: in de middagspits wordt 4x/uur naar Wielwijk gereden en maar 2x/uur de andere kant op. Die andere twee ritten gaan dan als lijn 8 via Dordtse Kil naar CS en daarvandaan weer als lijn 4 door naar de Staart.

'tis dan eerder nog opvallend te noemen dat in de ochtendspits de volledige rit als lijn 8 gereden wordt (kwartiersverdichting Staart - CS en dan naar Dordtse Kil), terwijl in de soortgelijke situatie in de middagspits de bus van 8 naar 4 overgaat op CS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Overigens heeft het weinig met testen te maken. De Dordtse Volvo's krijgen wat modificaties aan de Webasto's, daarom rijdt de 7299 tijdelijk z'n rondjes in Dordt. Waarschijnlijk is de bus na morgen weer terug naar Breda.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zit even te kijken naar de route van lijn 8. Ik vind het natuurlijk creatief, maar vraag me het volgende af.

Is het niet beter voor reizigers als lijn 4 2x/uur naar Laan van Europa gaat rijden om daar de bedrijven te ontsluiten en dat lijn 8 niet daarheen te sturen maar via de Dordse Kil II en I terug te laten rijden naar Station? Hierdoor krijgt Wieldrecht in de tegenspitsrichting ritten, waardoor wellicht de inwoners van dat dorp ook met de bus kunnen reizen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Nee dat is niet beter. De huidige opzet met de combi 8/4 (en daarvoor 8/7) is er nu juist om met efficient gebruik van wat ooit MAT ritten waren in de ochtendspits reizen van Dordtse Kil naar CS en in de avondspits andersom mogelijk te maken.
Lijn 4 door naar Amstelwijck kost door de huidige korte kering een bus extra die dan ook nog 10 minuten ofzo keertijd krijgt op een plek waar je de bus niet kwijt kunt (halte Laan van Europa ligt op een enorme rotonde).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 72 gasten