Pagina 49 van 75

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 22:28
door nvdw
Dit verhaal, dus: http://dordtcentraal.nl/actueel/handtek ... -essenhof/

De loopafstand van de genoemde halte is 500 meter. Het gaat dus uiteindelijk alleen om de bezoekers voor wie die loopafstand te ver is, en dat dus binnen de groep van bezoekers die sowieso met het ov naar het uitvaartcentrum komt en wel het laatste stuk loopt. Goed bedoeld van de initiatiefneemster maar voor dit soort doeleinden en daadwerkelijke reizigersaantallen is dus juist die deeltaxi uitgevonden, los van de vraag of die goed functioneert of niet...

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 23:17
door Daniel
Tja, als je gaat stellen dat je vanaf het Weizigtpark moet lopen... da's een kilometer lopen inderdaad terwijl je ook bij halte Van Gijnweg/Patersweg kunt uitstappen en dan welgeteld 500 meter te lopen hebt.

Heb even de eisen teruggezocht: in de Drechtsteden moet in de huidige concessie minimaal 85% van het stedelijk gebied een halte op maximaal 400 meter afstand hebben. Dat haalt Nieuw-Krispijn dus niet (vanaf het station door het Weizigtpark lopen is al minstens 500 meter), maar tegelijk is dat een relatief klein wijkje wat dus makkelijk binnen die 15% past waar de halte verder weg mag zijn. De meeste OV-reizigers uit Nieuw-Krispijn zullen ook wel naar het station toe lopen.
Het is ook een gebied wat verrekte onhandig ligt om met het OV te ontsluiten binnen het bestaande netwerk als je lijnen niet langzamer wilt maken (de kracht van het Dordtse stadsnet zit 'm nu net in de vele snelle verbindingen terwijl toch een groot deel van de stad goed gedekt wordt). Al kost het genoemde lusje in lijn 5 ook weer slechts 2 minuten en blijft de omgeving van halte J.P. Heijeplein daarbij sowieso binnen 400 meter van een halte liggen (danwel eentje van 3 op de Brouwersdijk of de halte bij de Essenhof). Maar juist de drukst gebruikte halte op de Krispijnseweg hiervoor opofferen is verre van logisch.

In de SVD-tijd heb ik trouwens zo nu en dan ook weleens een ritje met lijn 21 door Nieuw-Krispijn gemaakt en bleek op die lijn halte Thureborgh eigenlijk de enige halte te zijn die geregeld in- en uitstappers kende. De halte op de hoek van de Nassauweg nabij de Essenhof kende destijds eigenlijk nooit in- of uitstappers. Het grootste aantal van de dagelijkse 35 reizigers zat trouwens op het Eemsteynplein waar nog weleens iemand wilde instappen als 21 toevallig eerder langs kwam dan 7.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 26 jul 2016, 20:49
door Daniel
In het vervoerplan 2017 van U-OV voor de regio Utrecht kwam een potentiële wijziging in DAV voorbij... Arriva schijnt te overwegen om lijn 181 via Papendorp en Kanaleneiland te laten rijden i.p.v. via de A2. Arriva en U-OV zijn daarover in elk geval nu overweg, waarbij U-OV kansen ziet om lijn 95 op te heffen wanneer lijn 181 de bediening van Papendorp Zuid kan overnemen.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 27 jul 2016, 01:44
door nvdw
Dat klopt, alleen ben ik benieuwd of de 181 wel zoveel nut heeft als vervanging voor de 95 als Qbuzz lijkt te suggereren. In de huidige dienstregeling rijden er best wat ritten 181 terug naar Gorinchem in de ochtend, maar in de avondspits naar Utrecht al veel minder. De vraag is of we in 2017 nog zoveel ritten als nu hebben, want er zal toch rijtijd bij moeten. Dan zit je verder nog met de abonnementenproblematiek.

Dat het voor het DAV-gebied is de route via Papendorp een mooie uitbreiding natuurlijk: vanaf Vianen kun je daar nu alleen met minstens één overstap komen.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 27 jul 2016, 19:32
door Daniel
Mwoh, al zou je er alleen in de ochtendspits iets aan hebben dan levert het alsnog 500 DRU op voor U-OV (van de 1000 DRU die een spitsdienst in één richting kost)
Wat de abonnementen betreft zou men al aan het adviseren geweest zijn aan reizigers richting Papendorp om met een sterabonnement te reizen wegens de verschillende vervoerders. Maargoed, daar heb je met een bus uit DAV natuurlijk nog niks aan want die zijn alsnog alleen in de door Papendorp rijdende Connexxion-bussen bruikbaar. Ik snap de gedachte erachter ook wel, want U-OV rijdt nu speciaal een hele lijn om één halte ook zelf te bedienen.
Geldige U-OV sterabonnementen in bussen uit DAV zou echter ook wel op meer relaties praktisch kunnen zijn, naar Vianen is je ritprijs nu immers ook nog afhankelijk van welke lijn je neemt (ookal rijden bv. 63 en 81 bijna exact dezelfde route)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 27 jul 2016, 20:29
door nvdw
De vraag is natuurlijk wat voor abonnementen de reizigers van/naar Papendorp nu gebruiken om er te komen. Als dat zo'n NS Businesscard is of iets vergelijkbaars dan maakt het toch niet uit welke bus van welke maatschappij ze nemen. Dat zal nu voor de relatie Vianen Lekbrug - Utrecht CS ook wel gelden, de meeste mensen lijken daar toch de eerste bus te pakken die binnenkomt.

En we krijgen in Vianen nieuwe haltes tussen Lekbrug en Amaliastein zo te zien. Moet haast wel want anders lukt overstappen tussen die nieuwe lijn 44 en de 81/90/181 natuurlijk nooit ;)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 27 jul 2016, 21:18
door Daniel
Zeer aannemelijk zijn er op die relaties drie categorieën te benoemen: de businesscard, een sterabonnement of op saldo (al dan niet met een kortingsproduct waarbij waarschijnlijk vooral voor altijd korting gekozen wordt door de diverse vervoerders).
Businesscard of op saldo maakt de vervoerder niet heel veel voor uit, sterabonnement is deels vervoerder-specifiek waarbij het voor Papendorp nu nog niet uitmaakt omdat U-OV en Connexxion elkaars sterabonnementen accepteren. Dat wordt echter een ander verhaal als er een lijn uit DAV bij komt gezien daar geen zone-gebaseerde producten bestaan.

In Vianen zal het heel erg van de relatie afhangen: de snelle lijnen over de A2 zijn al volledig van Arriva dus da's vrij makkelijk. En iemand die van Vianen naar Kanaleneiland wil met een sterabonnement heeft sowieso al vaker een reisoptie met U-OV dan met Arriva. En tot slot is er richting Nieuwegein überhaupt maar één vervoerder mogelijk.
Verder zit er ongetwijfeld nog wel een soort van selectie tussen en wordt niet puur de eerste bus te nemen. 65 en 74 zijn immers al niet echt aantrekkelijk als je richting Utrecht Centraal wilt.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 27 jul 2016, 21:40
door nvdw
Nee, maar het aantal bussen dat wel de snelste route pakt heeft gezamenlijk zo'n frequentie dat je in de spits bijna elke twee minuten wel een bus hebt. Waarom die malle Vianezen dan toch elke keer voor mijn bus lijken te hollen is me nog steeds een raadsel ;)

Dat zo'n beetje al die bussen Arriva zijn helpt je nog niks voor een abonnement: alleen de DAV-regio maakt al onderscheid tussen wel of geen Qliner, en de Brabantliners vallen onder geen van beide. En wil je je toch beperken in je reisopties, dan is nog maar de vraag of je dat abonnement weer terugverdient...

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 08 aug 2016, 20:07
door Daniel
Het wordt toch ook werkelijk steeds gekker met die agressie tegen OV-personeel :roll: Nog een geluk dat het goed afgelopen is want zo'n brandblusser komt toch best hard aan.

Opvliegend stel gooit brandblusser naar buschauffeur
De politie is naarstig op zoek naar een stel dat maandagmiddag een brandblusser naar het hoofd van een buschauffeur heeft gegooid in Papendrecht. Volgens de politie kwam de chauffeur met de schrik vrij.
De man en de vrouw kregen in de bus onenigheid met de chauffeur. Op een gegeven moment konden ze hun boosheid niet meer bedwingen en grepen ze naar de brandblusser. Waarover de ruzie ging, is onbekend.

Lees verder

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 08 aug 2016, 20:46
door ArrivaBas
Ach, het wordt allemaal steeds gekker in Neerlandje. :X .

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 09:51
door maarten83
Het valt mij op dat er in de vakantie periode veel Ambassadors op de stadsdienst rijden. Gisteren wel op lijn 92 een Volvo 7700 Hybrid.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 23:22
door The Greyhound
Van 8 t/m 11 september rijdt er een speciale buslijn 873 van Gorinchem Station naar Golfbaan The Dutch in Spijk, waar het KLM open gehouden worden. Er wordt de hele dag een 15 minutendienst gereden. Er zijn speciale combikaarten verkrijgbaar waarbij Arriva bussen en treinen in het DAV gebied en Brabant gratis zijn. Je kan ook mee met de ov-chipkaart. Welke bussen gaan we op de smalle polderwegen tegenkomen?
https://www.arriva.nl/web/file?uuid=55a ... tentid=416

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 16 aug 2016, 09:43
door dylanwild94
Ambassador's :Y rijden nu ook al op lijn 73

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 16 aug 2016, 10:56
door The Greyhound
dylanwild94 schreef:Ambassador's :Y rijden nu ook al op lijn 73
Dan moeten die wel over zijn in Schelluinen. Lijn 873 rijdt ook in de spits...

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 16 aug 2016, 13:17
door Suus
Je hebt voor de omloop een bus nodig (8 minuten heen, 10 minuten terug), die moet nog wel ergens te vinden zijn.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 16 aug 2016, 13:24
door Meltrain
Bij een kwartiersdienst heb je dan dus twéé bussen nodig. ;)
Kijk ook maar naar de tijden: de bus die om 7:40 vertrekt uit Gr is om 7:48 bij The Dutch. Als we aannemen dat die bus daar maar kort stilstaat, gaat hij om 7:50 terug en is hij om 8:00 in Gr. Dat is dus te laat om de rit van 7:55 te rijden.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 16 aug 2016, 15:17
door The Greyhound
Meltrain schreef:Bij een kwartiersdienst heb je dan dus twéé bussen nodig. ;)
Kijk ook maar naar de tijden: de bus die om 7:40 vertrekt uit Gr is om 7:48 bij The Dutch. Als we aannemen dat die bus daar maar kort stilstaat, gaat hij om 7:50 terug en is hij om 8:00 in Gr. Dat is dus te laat om de rit van 7:55 te rijden.
In theorie gaat dat met 2 bussen net lukken, maar de rijtijden lijken mij aan de krappe kant, zelfs als de brug in Gorinchem niet open staat.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 16 aug 2016, 16:11
door CamilleKreemers
We hebben het hier wel over Arriva. Die plant graag heel krap.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 27 aug 2016, 20:58
door Dafdriver
The Greyhound schreef:Dan moeten die wel over zijn in Schelluinen. Lijn 873 rijdt ook in de spits...


Geleed past ook enkele jaren geleden heeft de SVA BBA 881 daar nog een middagje rond gereden.

Afbeelding

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 27 aug 2016, 21:09
door ArrivaBas
En laat de enige gelede bus hier nou net niet op Schelluinen staan, maar op Alblasserdam... (A)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 27 aug 2016, 21:27
door Dafdriver
ArrivaBas schreef:En laat de enige gelede bus hier nou net niet op Schelluinen staan, maar op Alblasserdam... (A)
Klopt gewoon effe afwachten met wat ze uit de hoge hoed toveren zoveel bussen staan er in Schelluinen ook niet op reserve.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 28 aug 2016, 11:08
door The Greyhound
En 15 meter zou in theorie ook moeten passen:

Afbeelding

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 31 aug 2016, 08:22
door Dafdriver
The Greyhound schreef:En 15 meter zou in theorie ook moeten passen:

Afbeelding
Ik vermoed toch dat de bus toch via de Spijkse Steeg - Haarweg - Julianaweg - Spijkse Kweldijk - Spijkse Steeg zal rijden. Wel is mij gisteravond bekend geworden dat in Spijk de lokale bewoners parkeerkaarten zouden krijgen om te kunnen parkeren in hun eigen dorp en dat de rest die geen kaart zou hebben op de bon zou gaan.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 18:37
door nvdw
De definitieve dienstregeling voor lijn 873 naar de KLM Open staat online. Er is aanmerkelijk meer rijtijd dan in de oorspronkelijke dienstregeling (de exacte route is mij nog niet bekend). De bus rijdt elk half uur in aansluiting op de treinen Dordrecht-Gorinchem-Geldermalsen, daarom klapt de patroontijd in de middag om.

Dienstregeling (pdf)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 20:06
door Hainje
Dafdriver schreef: Geleed past ook enkele jaren geleden heeft de SVA BBA 881 daar nog een middagje rond gereden.
Natuurlijk! Met zo'n goede chauffeur kan het ook niet anders. ;)