Pagina 10 van 75

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 25 nov 2014, 21:52
door Ronald
Ik begrijp dat "gratis" vervoer, al dan niet voor ouderen, gewoon helemaal niet. Waarom is dat zo belangrijk? Voor diegenen die dat nodig hebben zou gratis brood of gratis elektriciteit dan toch minstens zo belangrijk zijn?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 14:21
door arjano1978
Vandaag zag ik twee Iris-bussen 6044 en 6032 voor mijn huis voorbij rijden als instructie ritten in H.I.Ambacht . Ik denk zelf voor lijn 88 en 92.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 14:58
door Daniel
6044 is er eentje van Dordrecht-stad. Zal dus wel instructie op 88 zijn gezien de koppeling van die lijn aan lijn 7 waar volgens het vervoerplan sprake van zou zijn.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 16:36
door Stefan
Lijn 7 en 88 gaan niet aan elkaar gekoppeld worden, blijft 'gewoon' 5/7. :) Was inderdaad instructie voor de streek overigens (met een kleine sidenote: 6032 hebben ze daarvoor uit de mottenballen getrokken :P ), ben zelf vandaag met de 5413 op pad geweest om de stadslijntjes te leren.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 26 nov 2014, 19:46
door Daniel
Ik zag het al in de dienstregeling later (sluit bijna aan op elkaar, maar net niet helemaal). In 't vervoerplan was er wel sprake van voor de missende verbinding Hendrik-Ido-Ambacht - Leerpark - ASZ Dordwijk trouwens.

Edit: apart geval bij lijn 4 trouwens. Die gaat kennelijk z'n rondje Staart toch weer anders rijden (wel via Volkerakweg, dan terug naar de Baanhoekweg en zo weer de Grevelingenweg op. Aparte situatie is dat kennelijk halte Rivierenplein ri. Staart niet naar om de hoek verplaatst wordt en dus pas aangedaan wordt op de terugweg.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 27 nov 2014, 01:07
door Meltrain
arjano1978 schreef:Vandaag zag ik twee Iris-bussen 6044 en 6032 voor mijn huis voorbij rijden als instructie ritten in H.I.Ambacht . Ik denk zelf voor lijn 88 en 92.
Zou het niet ook voor lijn 21 kunnen zijn?
In de dienstregeling staat dat die lijn met een 8-persoonsbus kan worden uitgevoerd, maar ik kan me voorstellen dat er ook een Irisbus zou kunnen rijden (met name in de spits).

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 27 nov 2014, 06:43
door Stefan
Nee, lijn 21 gaat in zijn geheel door taxibusjes gereden worden.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 27 nov 2014, 08:51
door zone5324bericht...
alle ritten met een rode achtergrond in de dienstregeling zijn uitbesteed.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 27 nov 2014, 11:45
door nvdw
En zelfs dat vraag ik me af. Kijk maar eens naar de ritten in de ochtendspits van bijvoorbeeld lijn 73 en 75, die nu met grote bussen worden gereden. Of de taxibus moet scholieren laten staan, of er worden grote bussen gehuurd, of het klopt niet, en ik denk het laatste.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 27 nov 2014, 15:50
door zone5324bericht...
"uitbesteed" is niet per definitie taxibus.
er zijn al eerder ritten uitbesteed die dan met midi of zelfs gewone bussen door een taxibedrijf gereden werden.

door het woord "kan" toe te voegen in de voetnoot geef je jezelf als bedrijf alleen maar meer mogelijkheden.

maar in het DAV-gebied kun je er vanuit gaan, dat alle ritten met een rode en blauwe achtergrond in de dienstregeling uitbesteed zijn.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 27 nov 2014, 17:55
door The Greyhound
zone5324bericht... schreef:"uitbesteed" is niet per definitie taxibus.
er zijn al eerder ritten uitbesteed die dan met midi of zelfs gewone bussen door een taxibedrijf gereden werden.

door het woord "kan" toe te voegen in de voetnoot geef je jezelf als bedrijf alleen maar meer mogelijkheden.

maar in het DAV-gebied kun je er vanuit gaan, dat alle ritten met een rode en blauwe achtergrond in de dienstregeling uitbesteed zijn.
Dat wordt leuk in de ochtendspits op lijn 73. Pas na de spits komt er een 'witte' Arriva bus op de dienst. De bus van 7:20 uit Leerdam is met stip de drukste van de dag. Ben benieuwd wat daar op komt te rijden. Twee bussen om 8:25 en 8:55 uit Leerdam is echt overdaad. In de middag zijn de echte bussen wel een verbetering als het slecht weer is.
Volgens het routekaart voorop de dienstregeling rijdt lijn 73 via Kedichem. Dat zou betekenen dat er amfibi voertuigen worden gebruikt om de Linge over te steken....

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 01:13
door nvdw
Haha, nee, de route blijft hetzelfde.

De middagritten van de 73 sluiten in Leerdam aan op de 85 uit Utrecht, dat heeft ook te maken met het vervallen van het traject richting Lingepolikliniek voor de 85.

Ik heb even gespiekt en inderdaad: 'wij' rijden de rood gearceerde ritten niet.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 08:10
door Daniel
Zitten kennelijk toch aardig wat foutjes in de dienstregeling dan, van klein tot groter... ik merkte gisteren nog op dat bij de ochtendspitsritten vanaf de Staart van lijn 8 in Dordrecht halte Parklaan ontbreekt.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 09:00
door Stefan
En in dezelfde minuut van de halte Laan van Europa naar de halte Rijksstraatweg/Motel is ook redelijk spannend. :lol:

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 17:41
door zone5324bericht...
met die minuten moet je rekening houden met het afronden.
bijv. 0:00;50 wordt 0:01, maar soms wordt 0:01;30 ook weer 0:01.
dan heb je dus 2 haltes met 0:01 als passeertijd.
terwijl in die 40 seconden zeer waarschijnlijk wel van halte naar halte gereden kan worden.

bij de metro in Rotterdam werken ze in de dienst dienstregeling nog met blokjes van 15 seconden, maar zover gaat de dienstregeling voor de reiziger natuurlijk niet.
bij de bus komen dit soort passeertijden ook wel uit de pc, maar die worden dan afgerond in het busboekje geplaatst.

het zijn ook niet voor niets "tijden bij benadering" ;-).

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 18:27
door Hainje
In OV info sttat ook altijd de vertrektijd met seconden erachter vermeld.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 19:04
door Daniel
zone5324bericht... schreef:terwijl in die 40 seconden zeer waarschijnlijk wel van halte naar halte gereden kan worden
Nou is Laan van Europa - Rijksstraatweg/Motel inderdaad een wel heel mini-stukje, maar in 40 seconden een trajectje met drie verkeerslichten afleggen lijkt me een uitdaging ondanks dat het alleen in de daluren het geval is.
Voor het maar ietsjes langere stuk Olivijn - Laan van Europa in de heenrichting heeft de bus immers 4 minuten de tijd.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 19:14
door BR628
In Hastus wordt alleen de rijtijd van place naar place, oftewel van busboekjehalte naar busboekjehalte opgegeven. De tijd tussen onderliggende haltes verdeeld Hastus zelf op basis van afstand. Als je totale rijtijd van busboekjehalte naar busboekjehalte bijvoorbeeld 9 minuten is, maar er liggen 10 haltes tussen, dan krijg je toch echt ergens een rijtijd 0 minuten tussen twee haltes. Over het algemeen geldt namelijk, als de totale rijtijd maar klopt en de rijtijdverdeling goed genoeg is. Je kan evt wel een wegingsfactor aangeven, als bijvoorbeeld een deel van het traject van busboekjehalte naar busboekjehalte in een 30km zone ligt en een deel op een 80 km provinciale weg, dat je dan naar verhouding meer rijtijd in de 30km zone wilt hebben.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 28 nov 2014, 22:03
door Daniel
De nieuwe stadslijnen van Gorinchem hebben in de dienstregeling allen als eindpunt "Gorinchem, NS", dat had toch minstens "Gorinchem, Arriva" moeten zijn :P (De beginhalte heet dan weer heel neutraal "Gorinchem, Station")

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 29 nov 2014, 11:05
door Stefan
zone5324bericht... schreef:met die minuten moet je rekening houden met het afronden.
bijv. 0:00;50 wordt 0:01, maar soms wordt 0:01;30 ook weer 0:01.
dan heb je dus 2 haltes met 0:01 als passeertijd.
terwijl in die 40 seconden zeer waarschijnlijk wel van halte naar halte gereden kan worden.

bij de metro in Rotterdam werken ze in de dienst dienstregeling nog met blokjes van 15 seconden, maar zover gaat de dienstregeling voor de reiziger natuurlijk niet.
bij de bus komen dit soort passeertijden ook wel uit de pc, maar die worden dan afgerond in het busboekje geplaatst.

het zijn ook niet voor niets "tijden bij benadering" ;-).
Ja, ik snap ongeveer hoe het werkt.. Maar desondanks is het nog steeds opmerkelijk, maar goed.. Als ik maar op tijd bij de koffie ben, is 't goed... (A) :mrgreen:

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 29 nov 2014, 18:46
door zone5324bericht...
daar ben je als chauffeur toch ook een beetje zelf verantwoordelijk voor... :wink:

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 21:19
door W0rteltje
Normaal reisde ik altijd met de 188. Nu is Arriva zo'n A****le om de lijn te schrappen. Lijn 88 wordt verlegd waardoor hij een snellere route gaat. Maar hoelang duurt de rit nu van Dordt centraal naar R'dam Kralingse Zoom?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 21:28
door CamilleKreemers
Wat zeg je nu Worteltje? Ik spreek geen Dords.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 21:30
door W0rteltje
*Dordts

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 30 nov 2014, 21:52
door Milco
W0rteltje schreef:normaal reisde ik altijd met de 188. nu is Arriva zo'n A****le om de lijn te schrappen. lijn 88 wordt verlegd waardoor hij sneller gaat. maar hoelang duurt de rit nu van Dordt centraal naar R'dam Kralingse Zoom?
Ik begrijp niet wat je bedoelt, maar een tip: zoek het eens op in de dienstregeling. :')