Pagina 2 van 75

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 09 aug 2014, 22:22
door DrechtBlub
Daniel schreef:
wilburg22 schreef:@daniel
Er is altijd grote fout in lijn 6 geweest. hij reed alleen in de rustigste uren en reed niet naar de essenhof. dordwijk - nieuw krispijn zou best rendabel kunnen zijn. darbuiten een ev. stop achter station zal een snellere verbinding sterrenburg station geven.
Op zich een goeie ja, die verbinding is er al sinds de flop van het driebussensysteem niet meer maar heeft jaren met grote bussen gereden. Nadeel is dan wel dat je aan de achterzijde van het station moet gaan vertrekken (anders zijn 2 en 7 aantrekkelijker in reistijd) en dan sta je toch wat verstopt met je bus, heb je een onhandige overstap en kan je niet door naar het centrum. Dan heb ik toch liever de huidige opzet waarbij op de directe omgeving van de Essenhof na diverse haltes van 2/7, 5 of het station op loopafstand van Nieuw-Krispijn liggen.
miss. lijn 5 dan via dordwijk en essenhof naar patersweg en hijeplein? station zuid gaat binnenkort naar ter hoogte van copernicusweg.... Ookal is dat dan ook niet zeker...5 had toch al geen treinaansluiting daar...

stdsdienst komt al hybride bussen tekort... nu ook nog 11/12? dan zullen er op zn minst 3 nieuwe hybride bussen moeten komen OF op zn minst 3 buscyclussen met citybus rijden.... dat gaat niet werken.
De hier genoemde koppeling van 2 aan 11/12 lijkt mij juist een efficiente. Lijn 2 rijdt zijn hele rit in een half uurtje en een rondje Zwijndrecht kan in een uurtje, dus het geheel kan met drie bussen gereden worden.

@marvinkok: lijn 11 en 12 zijn nou ook niet echt streeklijnen hoor. 'tis dat je even een brug over gaat maar je blijft constant in stadsgebied. Eigenlijk rijdt je zelfs met de "streek"lijnen van Dordrecht naar Rotterdam nergens de bebouwde kom uit (op een stukje van de 92 na)
Ja 3 ipv 1 bus.. lijkt me toch 2 bussen gebrek. in spits worden ze standaard alle 27 gebruikt :|

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 09 aug 2014, 22:33
door Daniel
Lijn 2 ligt los in de spits en heeft dan 2 bussen nodig doordat z'n kruising met de tegenbus op het eindpunt ligt. Immers zit 7 dan aan 8 vast. Je mist dus maar één bus dus er zal vast ergens een optimalisatietje in zitten om die vrij te maken.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 09 aug 2014, 23:03
door Meltrain
In de spits is lijn 2 toch aan lijn 10 gekoppeld en wordt dan met Irisbussen gereden?
Of is dat niet meer?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 10 aug 2014, 01:40
door DrechtBlub
klopt meltrain das nogsteeds zo en al sinds 2011 kruisen de bussen niet meer maar gaan ze heen en terug. gedeeltelijk gekoppeld aan 7(in het dal).

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 10 aug 2014, 17:44
door Daniel
Meltrain schreef:In de spits is lijn 2 toch aan lijn 10 gekoppeld en wordt dan met Irisbussen gereden?
Of is dat niet meer?
Sinds 2014 is dat niet meer, kijk maar bij de voetnoten in de dienstregeling. Alleen na 18.30 uur is er nog een koppeling.
In de ochtendspits rijdt lijn 2 zelfs slechts van/naar het station omdat hij de kering net niet haalt in het centrum.
En lijn 2 "kruist" al jaren zichzelf in het centrum hoor wilburg22: niet heel zichtbaar doordat ze achter elkaar aan een rondje rijden maar 2 komt in het centrum aan als daar een 2 vertrekt. Daarom is er de kering in het dagdal op 7: die komt iets eerder aan en vertrekt later, waardoor keren op 2 zorgt dat het totaal wel past qua keertijden. Dat wordt al sinds SVD zo gedaan met een onderbreking in de eerste Arriva jaren.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 10 aug 2014, 22:22
door DrechtBlub
Dat zeg ik toch:
wilburg22 schreef:klopt meltrain das nogsteeds zo en al sinds 2011 kruisen de bussen niet meer maar gaan ze heen en terug. gedeeltelijk gekoppeld aan 7(in het dal).
Gedeeltelijk gekoppeld omdat ze in de spits op station nu keren.

in spits dus kering op zichzelf op station
In het dal gekoppeld op lijn 7 in centrum
Na 18.00, op zaterdag aan zondag gekoppeld aan 10 naar het centrum.

Vorige bericht was dit hierboven maar dan een beetje korter toch?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 11 aug 2014, 08:29
door Daniel
Nee jij maakt er iets onbegrijpelijks van. Ze kruisen elkaar namelijk gewoon, want lijn 2 komt later in het centrum aan dan hij er vertrekt (dus kom je je tegenbus tegen tussen station en centrum)
Op het deel van jouw reactie over de koppeling aan lijn 7 reageerde ik helemaal niet, die noemde ik alleen om het verhaal rond de kruising wat te verduidelijken.

Op zaterdag overdag is lijn 2 trouwens niet aan lijn 10 gekoppeld, dat gebeurd pas ´s avonds (zaterdag na 17.30 uur uit m´n hoofd). Overdag is er de koppeling aan 7.
Overigens zit dat er niet in omdat het zo druk is in Dubbeldam, maar omdat de ouderen in Dubbeldam over de Irisbusjes geklaagd hebben. Die hebben immers maar één zitplek zonder opstapje die notabene ook nog achteruit zit.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 11 aug 2014, 08:51
door Meltrain
Maar in de spits rijdt lijn 2 dus nog wel met Irisbussen? Dan snap ik niet dat hij niet meer gekoppeld is aan lijn 10.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 11 aug 2014, 08:53
door Daniel
Ik ben niet zovaak in de spits meer in Dordrecht natuurlijk, maar zover ik weet rijden er dan Volvo´s op.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 11 aug 2014, 10:56
door Stefan
Nu kom ik zelf natuurlijk noooooooit in Dordt.... :') Maar volgens mij rijden er 'gewoon' Volvo's op ja.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 11 aug 2014, 15:42
door DrechtBlub
Hmmm zal er wel weer naast zitten. kom ook nooit op lijn 2.

Alle gekheid op een stokkie: irusbusje op lijn 7? (gebeurt soms wel vaker, vooral in de spits buiten de vakanties als alle 27 hybride bussen in gebruik zijn en er 1tje defect raakt.)


De opbouw van de irisbussen snap ik hoe dan ook niet... ze zijn om (vooral) ouderen makkelijk het centrum in te krijgen en dan zijn (bijna) alle zitplaatsen hoog :roll:

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 11 aug 2014, 15:55
door Stefan
Nu je lijn 7 zegt... Ik snap eigenlijk niet waarom lijn 7 nog steeds 'via Planetenlaan' filmt (Er is een tijd geweest dat deze regel er tot de halte Planetenlaan op stond, maar inmiddels filmt 'ie het 'all the way' tot aan Centrum), zeker niet lijn 1 niet meer rijdt. :X

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 11 aug 2014, 16:44
door DrechtBlub
Das maar een hele enkele bus. meestal staat er gewoon CENTRUN (M past vaak niet volledig door grootte) of sterrenbur(g)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 11 aug 2014, 19:37
door Daniel
Stefan schreef:Nu je lijn 7 zegt... Ik snap eigenlijk niet waarom lijn 7 nog steeds 'via Planetenlaan' filmt
Die stamt uit de tijd dat de ritten doorgaand naar Dordtse Kil na halte Blaauwweg op de Galileïlaan bleven (wat door de ï overigens ook wat misvormt op de film kwam meen ik te herinneren). Dus inderdaad, waarom dat er nu nogsteeds in zit is wat raar.

@Wilburg22: die deels wegvallende bestemmingen zijn toch al tijden opgelost?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 11 aug 2014, 21:33
door DrechtBlub
Heel enkel keertje komt het toch nog welles voorbij zetten.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 12 aug 2014, 11:21
door Stefan
Ik weet niet wanneer je voor 't laatst in Dordt bent geweest, maar dat is inderdaad al tijden opgelost.

Overigens, ik kom zo goed als dagelijks in Dordrecht (ik zit op de bus, dus ach..) en kan je vertellen dat het écht niet zo maar een 'enkele' bus is.... :') Kijk voor de gein maar eens op Ovradar...

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 20:24
door Daniel
Een twaalftal Wrights die oorspronkelijk uit DAV afkomstig zijn (en aan de foto te zien uit de serie die later in Friesland ingezet is geweest) zijn een behoorlijk eind weg verhuisd en rijden nu bij Arriva in Servië.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 20:53
door sandertjo
Hoeveel Wright rijden er nu nog in deze regio? Weet iemand dat? Zal niet lang duren voor deze bussen er uit gaan denk ?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 21:42
door Daniel
Ik ben het zicht daarop een beetje kwijt sinds ik niet meer zelf in die regio woon. Maar er geldt een eis voor een maximale gemiddelde leeftijd en die is met al die nieuwe Qliners en de nieuwe stadsbussen in Dordrecht al een eind omlaag gebracht natuurlijk.
Erg rendabel lijkt het me niet meer voor Arriva om na dit jaar nog nieuwe bussen te gaan kopen voor DAV, de concessie duurt immers nog slechts tot en met 2019. Tegelijk red je het waarschijnlijk ook niet tot dan met het huidige wagenpark, de Wrights zijn immers 11 jaar oud en de Ambassadors en Scania's 10 jaar op dit moment en het maximum gemiddelde is 7 jaar. Wellicht dat er nog wat geschoven gaat worden met de Citaro's uit Den Bosch die van 2007 zijn?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 21:55
door Michael
Voor Oost Brabant komen er geen nieuwe bussen. Dat betekent dus dat de Citaro's daar gewoon blijven.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 22:00
door sandertjo
De Scania bussen zijn nog niet zo oud. Als ik op kenteken zoek zie ik eerste afgifte in Nederland in augustus 2006 staan (betreft de 8072).
De ambassadors dateren inderdaad wel uit 2004 en hebben wel de magische 10 jaren al bereikt.
Persoonlijk zou ik het zonde vinden wanneer alle Wrights er uit gaan. Ik vind het materieel wel wat hebben. En mag er graag mee reizen. Als freak vind ik het ook niet erg als ik met lijn 90 Utrecht - Rotterdam 2 uur lang in zo een bus zit. Snikhete dagen vermijd ik ze natuurlijk liever ;)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 22:04
door Daniel
Owja inderdaad, was even vergeten dat er in Waterland een wisseling van Scania's is geweest. Daar is ooit een nieuwe serie in dienst gekomen en de oude zijn toen ingeruild o.i.d. Had iets met de lease te maken.
Die hele serie Scania's is dan inderdaad nieuwer dan de startdatum van Arriva Waterland.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 22:09
door Etienne
Als HWGO afloopt volgend jaar ligt het in de lijn der verwachting dat de 8300-serie wel doorgeschoven zal worden en die Wrights er dan toch wel uitgaan.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 22:12
door sandertjo
De eerste serie zijn volgens mij 8081-8090 2e serie 8071-8080 qua nummering nogal opmerkelijk. Niet dat ik heel veel verstand heb wat betref nummering maar toch.
Zouden ze de 8032 die bij het ongeluk in streefkerk ernstig beschadigde nog enigszins proberen te repareren? Of zullen ze deze ook al afschrijven. Denk het laatste toch?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 22:14
door sandertjo
Etienne schreef:Als HWGO afloopt volgend jaar ligt het in de lijn der verwachting dat de 8300-serie wel doorgeschoven zal worden en die Wrights er dan toch wel uitgaan.
Zou wel logisch zijn inderdaad. Deze dateren uit 2007 en kunnen best hun laatste jaartjes bij DAV uitzitten.