Pagina 14 van 75

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 22:23
door Daniel
Dan nog, een Amba met airco is net zo zeer een bus met airco als een Volvo met airco :wink:

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 22:54
door Rdaalwil
Ik denk dat hij het over die Wright bussen heeft? Maar we zitten inderdaad bij dezelfde club! Het stukje naar het dorp toe is ook niet de fijnste route maar goed! De VDL bussen hebben wel airco? Weet alleen als het flink regent dat de Wright bussen flink gaan lekken xD.. Mis die gelede Scania bussen wel.. Maar die rijden niet meer rond toch?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 22:56
door Daniel
Gelede Scania's zijn weg inderdaad, die waren vooral aantrekkelijk voor de brandstofleverancier van Arriva en een stuk minder voor de vervoerder zelf :P

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 08 jan 2015, 09:04
door gliderfighter
In de zomer vaak in Meerkerk geweest, vaak een amba maar ook vaak een Wright. Eerst 20 minuten lopen om daarna in een snikhete bus te zitten. Deo heeft zware tijden gehad.
Uiteindelijk voor de Qliner gekozen door de meer kans op airco en USB aansluitingen.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 08 jan 2015, 13:12
door arjano1978
Ik reis alweer een tijdje met de bus mee op de 88 en 92 in H.I.Ambacht. Maar wat me de laatste tijd opvalt. Is dat de buschauffeurs zo hard rijden. En vandaag ook. Ik moest even naar Zwijndrecht. Met de 92 richting Dordrecht hard rijden en bij elke stop op de telefoon kijken. En weer hard rijden stoppen en weer kijken op dat ding en ook op het laatste moment remmen. Bij een stop of halte.
Terugweg 88 richting Kr. zoom. veels te laat. Kwam ook al niet meer op de dris voor. En ja hoor ik had er weer 1 die veels te hard rijdt en veels te laat remt. En niet denken aan de veiligheid van zijn passagiers. En aan zuinig rijden. Het is dat ik mee moet met ov. Maar anders had ik mijn rug naar het ov gekeerd.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 08 jan 2015, 13:18
door Stefan
Rijtijden van de 88 richting de Kralingse Zoom zijn gewoon hopeloos ruim moet ik eerlijk zeggen. :P

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 08 jan 2015, 18:31
door Globetrotter
Ik was vanmiddag in Gorinchem en zag dat er erg veel fietsen waren die in de trein richting Dordrecht wouden. Het waren zelfs zo veel fietsen, dat er een groot aantal fietsen inclusief passagiers achter moesten blijven in Gorinchem. Ik hoorde dat mensen met fietsen al drie kwartier de trein niet in kwamen. Nu was dit maar één treinstel. Word er normaal gesproken in de spits met twee treinstellen gereden?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:01
door Daniel
De inzet wisselt, het is namelijk niet mogelijk om alle treinen met twee stellen te rijden. Fietsvervoer is een heus probleemgeval geworden op de MerwedeLingeLijn sinds het met ingang van de concessie gratis is. Per treinstel is inmiddels een maximum ingesteld van 12 fietsen om te voorkomen dat de doorgang compleet geblokkeerd wordt (wat in het verleden wel gebeurde)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:39
door The Greyhound
Daniel schreef:De inzet wisselt, het is namelijk niet mogelijk om alle treinen met twee stellen te rijden. Fietsvervoer is een heus probleemgeval geworden op de MerwedeLingeLijn sinds het met ingang van de concessie gratis is. Per treinstel is inmiddels een maximum ingesteld van 12 fietsen om te voorkomen dat de doorgang compleet geblokkeerd wordt (wat in het verleden wel gebeurde)
Met name met plotselinge regen wil dit wel eens voorkomen, maar om een succes nu meteen een probleem te noemen....mijn dochter heeft een tijdlang van huis in Gorinchem naar het station gefietst, daar de trein naar Dordt gepakt en vervolgens weer verder gefietst naar het Ziekenhuis waar ze stage liep. Met de bus als aanvullend vervoer had dat allemaal veel langer geduurd.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 08 jan 2015, 23:20
door nvdw
Stefan schreef:Rijtijden van de 88 richting de Kralingse Zoom zijn gewoon hopeloos ruim moet ik eerlijk zeggen. :P
Nergens voor nodig dus, dat Oude Rijden ;)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 02:59
door DrechtBlub
ik snap niet waarom het zo moet met dat ov.als arriva nou wat slimmerikken inhuurt en goede dienstregelingen laat maken door mensen die ook in de regio wonen, en weten wat er speelt, ipv bij hoofdkantoor in heerenveen, dan was het transit in de DAV een stuk beter gok ik, ook qua rijdtijden.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 10:46
door Stefan
nvdw schreef:Nergens voor nodig dus, dat Oude Rijden ;)
Dat sowieso niet, maar goed.. De rijtijden van die 88 vielen me afgelopen zaterdag pas echt op, bijvoorbeeld: Bouquet: 9:24, Laan van Welhorst: 9:26, Winkelcentrum Hoog Ambacht: 9:27, Appelgaarde: 9:29, Cascade: 9:32, Weteringsingel: 9:34

Gewoon op een normale dag, kan er makkelijk een paar minuten af.. Van Hoog Ambacht naar de Appelgaarde kan makkelijk in 1 minuut, naar de Cascade kan vervolgens in 2 en naar de Weteringsingel kan ook naar 1. Je kunt van 'op tijd' zo naar 4 minuten te vroeg gaan, zeker als je nergens hoeft te stoppen..

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 11:39
door arjano1978
Oke de tijden zijn dan ruim van de bussen. Maar waarom moet er dan zo achterlijk hard gereden worden en op het laatste moment remmen (noodstop) bij een halte of kruispunt. Dat de veiligheid van de passagiers in gevaar lopen. Om een paar minuten in te halen?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 11:43
door Stefan
Ja, geen idee.. Ik was 't niet. :lol:

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 11:46
door Hans
Hard optrekken/remmen e.d. ?
Mijn ervaring leert dat je daar zelfs geen minuten mee wint, maar eerder mee verliest.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 17:49
door sandertjo
Rdaalwil schreef:Ik denk dat hij het over die Wright bussen heeft? Maar we zitten inderdaad bij dezelfde club! Het stukje naar het dorp toe is ook niet de fijnste route maar goed! De VDL bussen hebben wel airco? Weet alleen als het flink regent dat de Wright bussen flink gaan lekken xD.. Mis die gelede Scania bussen wel.. Maar die rijden niet meer rond toch?
Haha dan ben ik dus niet de enige die opvalt dat bij regen je niet zeker bent of je droog zit in een Wright :p. Als je kijkt op de voorruit dan is te zien dat er druppels naar beneden lopen aan de binnenkant. En achterin de bus , volgens mij bij het ventilatie gat? Zie je ook regelmatig druppels lopen. Trouwens..... Waar niet. Xd

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 10 jan 2015, 14:39
door sandertjo
Het lijkt er inderdaad op zoals stefan al omschreef dat de Scania's het veld moeten ruimen. Vandaag een rit met lijn 90 waarbij de chauffeur werd afgelost. De aflosser keek vol afschuw toen hij zag dat hij met een Scania moest rijden, hij zei dat hij een grote hekel heeft aan die bussen, maar dat ze er snel uit gaan. Volgens hem was de bedoeling dat ze gisteren (vrijdag 10-1) al langs de kant zouden gaan. Ook zei hij dat ze sowieso niet meer op zaterdag in gezet zouden worden. Geen van beide verhalen hebben ze dus waar kunnen maken. Maar dat het niet meer lang duurt staat volgens hem vast.
Persoonlijk vind ik het best jammer. Zouden er andere bussen komen?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 10 jan 2015, 14:45
door OmniLezer
Wat gaat Arriva dan bestellen voor nieuw materieel voor het DAV of gaan alle Ambassadors van de HWGO doorschuiven(jippie). Maar wat dan voor het HWGO, want ze komen nog steeds te kort(100- 83= 17) en het HWGO door TCR laten rijden, is geen goed idee.

Wist er iemand dat Ebusco onderdelen verkocht om bussen naar volledig electrische voertuigen om te bouwen. Even terzijde, maar ja.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 10 jan 2015, 14:46
door OmniLezer
sandertjo schreef:Het lijkt er inderdaad op zoals stefan al omschreef dat de Scania's het veld moeten ruimen. Vandaag een rit met lijn 90 waarbij de chauffeur werd afgelost. De aflosser keek vol afschuw toen hij zag dat hij met een Scania moest rijden, hij zei dat hij een grote hekel heeft aan die bussen, maar dat ze er snel uit gaan. Volgens hem was de bedoeling dat ze gisteren (vrijdag 10-1) al langs de kant zouden gaan. Ook zei hij dat ze sowieso niet meer op zaterdag in gezet zouden worden. Geen van beide verhalen hebben ze dus waar kunnen maken. Maar dat het niet meer lang duurt staat volgens hem vast.
Persoonlijk vind ik het best jammer. Zouden er andere bussen komen?
Die Scania's zijn kilometervreters, maar waarom zijn ze dan zo slecht naast het verbruik(en de comfort achterin en de versleten infosysteem)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 10 jan 2015, 14:55
door Daniel
De bedoeling is dat de Amba's van HWGO naar DAV gaan komen, maar dat is iets wat pas speelt als de concessie HWGO over een jaartje afgelopen is. Of heeft HWGO toevallig minder bussen nodig in de nieuwe dienstregeling vanaf eind januari?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 10 jan 2015, 15:40
door sandertjo
Vraag is, komt DAV tekkort wanneer de scanias er uit liggen? chauffeur vertelde dat er op de 8077 (de bus op dat moment) een ruime 800.000 op de teller staat in vergelijking tot de Wright's die volgens hem zo goed als allemaal de teller al een keer rond zijn gegaan, en dus over het miljoen hebben gedraaid.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 10 jan 2015, 15:56
door OVwatcher
Daniel schreef:De bedoeling is dat de Amba's van HWGO naar DAV gaan komen, maar dat is iets wat pas speelt als de concessie HWGO over een jaartje afgelopen is. Of heeft HWGO toevallig minder bussen nodig in de nieuwe dienstregeling vanaf eind januari?
Ik heb de dienstregelingen van HWGO door gekeken en zo op het eerste oog houden ze daar wel wat bussen over (Amba,s dan. Qliners gaan ze tekort komen).

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 10 jan 2015, 17:28
door Daniel
sandertjo schreef:Vraag is, komt DAV tekkort wanneer de scanias er uit liggen?
Lastig te beantwoorden als buitenstaander, maar het moge duidelijk zijn dat er met de laatste dienstregelingswijziging een aantal efficiencyslagen zijn doorgevoerd. Geen idee hoeveel materieel dat bespaard echter.
chauffeur vertelde dat er op de 8077 (de bus op dat moment) een ruime 800.000 op de teller staat in vergelijking tot de Wright's die volgens hem zo goed als allemaal de teller al een keer rond zijn gegaan, en dus over het miljoen hebben gedraaid.
Dat kan goed kloppen, de Wrights stonden bij de start van de huidige concessie al op de 7-8 ton meen ik (alleen de Wrights die uit het noorden naar Dordrecht-stad kwamen in 2007 hadden significant minder op de teller). De Scania's zijn én jonger én kwamen uit een compacter gebied én zullen door veel grotere verspitsing in Waterland allicht wat vaker stilgestaan hebben. De eerste concessie DAV kende echter juist nog veel behoorlijk lange lijnen omdat toen veel meer verbindingen nog doorgaand waren (bv. wat nu 91 is reed toen nog door tot Gorinchem via Boven-Hardinxveld) en heeft eigenlijk altijd al minder extreme verschillen tussen spits en dal gehad.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 10 jan 2015, 20:12
door zone5324bericht...
de 6200-serie Wrights zijn uit 2002-2004, die zullen in 2007 echt nog geen 7 ton of meer op de teller hebben gehad, maar met ongeveer 1 ton per jaar en minstens 10 jaar verder, zullen ze echt wel over het miljoen zijn.

uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat een gemiddelde dienst ongeveer 200 km opleverde, met 2 diensten per dag per bus, dus ongeveer 400 km per dag, keer 250 dagen per jaar is ongeveer 1 ton per jaar.
sommige bussen natuurlijk meer en sommigen minder, dus daarom ook gemiddeld 1 ton km per bus per jaar erbij.

Waterland was wel een kleiner gebied, maar er werd wel meer gereden.
de Scania's die ik gezien heb, hadden in een kortere tijd al meer kilometers op de tellers staan, dan de jongste Wrights...

doordat de Scania's jonger waren, werd de gemiddelde leeftijd van het wagenpark in DAV ook jonger een konden er nog wat Wrights blijven (eigenlijk hadden die met ongeveer 7 jaar eruit gemoeten).
de hybrides uit Dordrecht hebben het hele wagenpark nog verder verjongd, dus nog meer mogelijkheden voor Arriva om enkele Wrights in gebruik te houden.
dat laatste gaat nu niet echt meer lukken en met een concessie tot 2018 moeten ze nog een paar jaar overbruggen.

maar wie weet hebben ze voor Brabant een paar extra bussen besteld die in eigen kleuren geleverd zijn, zodat ze die in andere gebieden kunnen gebruiken.
of komen er nog wat bussen vrij uit Rivierenland of Achterhoek, zodat ze die naar DAV over kunnen brengen...

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 10 jan 2015, 20:29
door sandertjo
We gaan het zien. Eerst maar eens kijken wanneer de Scania's daadwerkelijk aan de kant gaan. Dan kijken hoe het gaat op een doordeweekse dag. Btw, ben ik de enige die de Scania's lekkere bussen vind (uit oogpunt van de reiziger dan natuurlijk)