Pagina 19 van 75

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 21 apr 2015, 17:20
door ArrivaBas
Daniel schreef:Opheffen zou ik juist niet doen: P-Energiehuis is immers nog prima bruikbaar als P+R locatie voor deze dag. ´t ligt immers dicht op het centrum en ook nog buiten de cirkel waarin een volledig parkeerverbod geldt.
Tja, daar heb je een punt, Daniel.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 26 apr 2015, 21:12
door Meltrain
Op de Merwede-Linge-Lijn rijden als versterking morgen de stellen m10518 en m10519 van de Vechtdallijnen.
Foto van Flickr

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 26 apr 2015, 22:16
door ODRAIL
Diezelfde foto is ook hier te vinden:

https://www.facebook.com/OpdeRails

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: zo 26 apr 2015, 23:04
door Meltrain
Hoe denk je dat ik aan die foto kom? :P
(Het leek me handiger om de directe link naar de foto te geven.)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 10:44
door ArrivaBas
Het klinkt vrij logisch dat iemand anders 'm heeft gemaakt. 8-)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: ma 27 apr 2015, 15:39
door ODRAIL
Meltrain schreef:Hoe denk je dat ik aan die foto kom? :P
(Het leek me handiger om de directe link naar de foto te geven.)
:) :pos: .

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 28 apr 2015, 00:51
door hidihi
Was het vandaag ook zo druk dat de extra treinen echt nodig waren?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 28 apr 2015, 20:20
door ArrivaBas
ik heb gehoord dat maar een kwart van het aantal verwachte mensen daadwerkelijk kwam. 25.000 ipv 100.000

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: di 28 apr 2015, 22:06
door The Greyhound
hidihi schreef:Was het vandaag ook zo druk dat de extra treinen echt nodig waren?
De treinen die ik in de ochtend gezien heb zaten niet heel erg vol. Maar leuk was het natuurlijk wel.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 13:36
door CamilleKreemers
Hoe druk is lijn 388 eigenlijk op werkdagen en zaterdag? Ik zie een frequentie van 1x/uur, terwijl het me aantrekkelijker lijkt om 2x/uur te rijden met de Qliner. (eventueel lijn 75 tot Buurtbus verklaren om de gelden te krijgen voor uitbreiding Qliner 388)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 14:21
door Daniel
388 is zeker in de spits goed gevuld (zo goed als volledig zitvol) met een hele duidelijke spitsrichting vanuit Bleskensgraaf / Molenaarsgraaf / Noordeloos naar Utrecht. De route via die dorpjes is echt de redding van deze lijn geweest want het langeafstandsverkeer vanuit Dordrecht, Papendrecht en Sliedrecht is veel beperkter. Overigens wel een flink aantal studenten op die lijn.
Op zaterdag rijdt hij nog niet zo lang maar er zit wel groei in het gebruik. Ook hier vooral vanuit de kleine dorpjes, al merk ik aan mezelf dat ik ´m ook vaker ben gaan gebruiken nu de lijn zaterdags rijdt want dat is met evenveel overstaps en dezelfde reistijd namelijk goedkoper dan de trein als ik bij m´n ouders langs ga.

Lijn 75 is trouwens al deels buurtbus geworden in het verleden: vanwege de parallelliteit met lijn 701 zijn beide lijnen 1x/2 uur gaan rijden waarbij ze samen een uurdienst vormen.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 19:04
door Globetrotter
Daniel schreef:388 is zeker in de spits goed gevuld (zo goed als volledig zitvol) met een hele duidelijke spitsrichting vanuit Bleskensgraaf / Molenaarsgraaf / Noordeloos naar Utrecht. De route via die dorpjes is echt de redding van deze lijn geweest want het langeafstandsverkeer vanuit Dordrecht, Papendrecht en Sliedrecht is veel beperkter. Overigens wel een flink aantal studenten op die lijn.
Op zaterdag rijdt hij nog niet zo lang maar er zit wel groei in het gebruik. Ook hier vooral vanuit de kleine dorpjes, al merk ik aan mezelf dat ik ´m ook vaker ben gaan gebruiken nu de lijn zaterdags rijdt want dat is met evenveel overstaps en dezelfde reistijd namelijk goedkoper dan de trein als ik bij m´n ouders langs ga.
Ook zijn er op lijn 388 doordeweeks een aantal avondritten toegevoegd.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: wo 29 apr 2015, 22:04
door Stefan
Ook de ritten in de avond zijn over het algemeen best aardig gevuld. Vaak heb je 's avonds een mannetje of 10-15 in de bus zitten. :)

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 30 apr 2015, 17:01
door ArrivaBas
Nu nog onderdeel van R-net, en je hebt een prima buslijn.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 30 apr 2015, 17:40
door CamilleKreemers
Rnet mag alleen als je 6x/uur in de spits rijdt en in de daluren 4x/uur. Rustige uren in de avond mag minimaal 2x/uur. Ik zie alleen de Qliner 387 Gorinchem - Utrecht hiervoor snel in aanmerking komen qua frequenties. QLiner 388 rijdt daluren 1x/uur en spits 2x/uur en moet dus flink worden uitgebreid om R-net te worden.

Ik stel dan voor om in de daluren 1x/uur naar 2x/uur te gaan en in de spitsuren van 2x/uur naar 4x/uur. Dit lijkt me dan een goede stap 1 voor de intensivering van Qliner 388.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 30 apr 2015, 19:54
door ArrivaBas
CamilleKreemers schreef:Rnet mag alleen als je 6x/uur in de spits rijdt en in de daluren 4x/uur. Rustige uren in de avond mag minimaal 2x/uur. Ik zie alleen de Qliner 387 Gorinchem - Utrecht hiervoor snel in aanmerking komen qua frequenties. QLiner 388 rijdt daluren 1x/uur en spits 2x/uur en moet dus flink worden uitgebreid om R-net te worden.

Ik stel dan voor om in de daluren 1x/uur naar 2x/uur te gaan en in de spitsuren van 2x/uur naar 4x/uur. Dit lijkt me dan een goede stap 1 voor de intensivering van Qliner 388.
Als ze daar genoeg bussen voor hebben zouden ze best frequentieverhogingen kunnen doorvoeren

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 30 apr 2015, 19:56
door CamilleKreemers
Ik denk dat het aantal bussen niet het probleem zal zijn, het is in DAV niet verplicht om Qlinerritten ook daadwerkelijk met Qlinerbussen te rijden. Daarnaast zijn er nog wel inhuurmogelijkheden bij een tourboer voor deze extra ritten.

Ik denk dat het aantal reizigers het probleem is. Deze zal wel niet hoog genoeg zijn om een R-net frequentie te bieden.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 30 apr 2015, 20:01
door ArrivaBas
als die bussen elk kwartier vol zitten, is het dan niet de moeite waard om 2 extra bussen in te passen, Camille

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 30 apr 2015, 20:19
door The Greyhound
ArrivaBas schreef:als die bussen elk kwartier vol zitten, is het dan niet de moeite waard om 2 extra bussen in te passen, Camille
Wat zou je daar mee opschieten, alleen omdat er dan rode bussen komen te rijden, met RNET stikkers?

Volgens mij is het prima zoals het nu gaat.

Vanochtend trouwens wel een rode bus op 387, maar dat was een verdwaalde Brabantliner.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 30 apr 2015, 20:27
door dylanwild94
Dan is er waarschijnlijk een uitwisseling geweest.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 30 apr 2015, 20:31
door CamilleKreemers
Bas, JA. Dit maakt het OV aantrekkelijker voor de reizigers.

Als ik kijk naar de Qliners in deze concessie:
Gorinchem - Utrecht is de eerste verbinding en deze rijdt overdag 4x/uur en avonduren 1x/uur. Deze verbinding kan dus snel op R-net niveau door in de spitsuren 2x/uur extra te gaan rijden en in de avonduren de frequentie te verdubbelen. In de zomervakantie moet overigens deze lijn dan 2x/uur vaker rijden. Ik gok dat dit niet enorm veel geld extra kost, maar dit kan snel tegenvallen. Eventueel kunnen ze op deze lijn rond een grote kern tussen Vianen en Gorinchem nog een halte toevoegen, zodat daar eventueel extra reizigers getrokken worden in het OV, voorstel zou dan Meerkerk zijn.

De andere Qlinerverbinding is Dordrecht - Utrecht. Deze rijdt momenteel in de spits 2x/uur en in de overige uren 1x/uur. Ik denk niet dat Arriva de frequentie direct naar 6x/uur spits en 4x/uur dal gaat verhogen. Ik stel voor om eerst in de forensspits 4 ritten per uur (ochtend aankomst en middag vertrek) te Utrecht te laten rijden en in de daluren naar 2x/uur te gaan. Dan kun je op die perioden vast voor forenzen een goed alternatief gaan bieden voor de auto. Langzaam maar zeker zou ik dan de groei volgen om te eindigen op R-netfrequenties.

Ik ben met een kennis bezig om te kijken of inschrijven op DAV (vanuit geen gegevens bekend, maar gewoon kijken naar ons gevoel en geweten) een optie is (nou hij wil het graag als het financieel aantrekkelijk is). Ik heb geen reizigersdata of kennis van het budget(zou wel heel nieuwsgierig zijn hiernaar), dus daar baseer ik me maar even niet op. Hierbij hebben we ook gekeken naar het nut van lijn 181, we hebben gezamenlijk besloten om lijn 81 de basislijn te maken met eventueel een slinger naar P+R Meerkerk met een hopelijke aansluiting op de Qliners naar Dordrecht en Utrecht. Dit lijkt kansrijk aangezien de bus rond dat punt is als de Qliners er ook zitten.

Persoonlijk maakt me de kleur van de bus niet uit, ik zou graag Qlinerblauw op de bus houden. Ik vind de kleurstelling van R-net namelijk niet mooi ogen.

Edit: Wat is de gedachte achter het gelijktijdig laten rijden van lijnen 90 en 93 richting Rotterdam Zuidplein?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 14:35
door Jorn
Wat vinden jullie van de Volvo 8900 Qliners die rondrijden? Comfortabel? Beter/minder goed dan een hogevloers Qliner?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 14:44
door Hendrik
De Volvo 8900 is een prima bus, maar ik blijf een hogevloerbus comfortabeler vinden. Zeker voor lange(re) afstanden en indien vooral van een verbinding gebruikgemaakt wordt door forenzen/studenten/e.d., heeft een hogevloerbus mijn voorkeur. Als er ook regelmatig kinderwagens e.d. meegaan, is een lagevloerbus handiger.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 16:03
door Jorn
Hendrik schreef:De Volvo 8900 is een prima bus, maar ik blijf een hogevloerbus comfortabeler vinden. Zeker voor lange(re) afstanden en indien vooral van een verbinding gebruikgemaakt wordt door forenzen/studenten/e.d., heeft een hogevloerbus mijn voorkeur. Als er ook regelmatig kinderwagens e.d. meegaan, is een lagevloerbus handiger.
Wat maakt de hoge vloer comfortabeler?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 16:14
door Hendrik
Betere vering, dus je voelt veel minder van oneffenheden in de weg.
Het comfort wordt trouwens ook in belangrijke mate bepaald door het soort stoelen, aanwezigheid van dubbelglas, e.d.