Concessie DAV-gebied

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 05 Mei 2015, 09:07

kan ik dat ook even mailen naar je, we zitten nog in opstartende fase.

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 498
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor wilburg22 » Di 05 Mei 2015, 14:11

Lijkt me verstandig dat ik dan mijn email is zal geven via PM, want ik zie dat ik die dus niet op mijn account heb staan. (En dat heb ik ook liever niet, Ik wil daar nu niet verder op in gaan, daar is een ov forum toch ook niet voor? :wink: )
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 07 Mei 2015, 16:29

Domme vraag: Waarom rijdt lijn 10 3x/uur? Als ik de wiki bekijk is er apart materieel voor deze lijn en kost een cirkelrit 27 minuten. Is het voor Arriva niet efficiënter om 4x/uur te gaan rijden en hierdoor een gelijke frequentie te bieden als de andere stadslijnen in Dordrecht? Ook kun je dan potentieel een betere verbinding met de trein geven.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Stefan » Do 07 Mei 2015, 19:39

Omdat je het anders nét niet gaat halen als je vertragingen hebt.. Gebeurd namelijk met enige regelmaat dat je met lijn 10 achter een ladende/lossende vrachtwagen staat en je er vervolgens niet langs kan. Andere oplossing is een extra bus in zetten, maar dat maakt het geheel niet veel efficiënter.

Reden waarom er met 'apart' materieel gereden wordt, is omdat je niet echt met 12 meter wagens door de binnenstad wilt hobbelen.. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Do 07 Mei 2015, 20:27

12 meter door de binnenstad gaat prima overigens, het krapste stukje (Grotekerksbuurt) is er nu uit al hebben ze daar zelfs met geledes langs gereden met Dordt in Stoom 2012 (wel i.c.m. een parkeerverbod daar anders ging het niet).
Maar de echte reden is ook dat het niet mag: de midibusjes rijden al met ontheffing vanwege de lengte.

Maar zoals Stefan al zegt is de lijn best vertragingsgevoelig. Lang stilstaand materieel heb je altijd want toen de lijn nog de hele route in twee richtingen reed (en die ook iets langer was nog) reed de kwartiersdienst met 4 bussen. De koppeling met lijn 2 die er in de Arriva-tijd en ook daarvoor geruime tijd is geweest kon sowieso met gemak zonder dat het een bus extra kostte en zelfs dan bleef er nog wat buffertijd over.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Nielsie
Berichten: 28
Lid geworden op: Ma 09 Dec 2013, 15:14

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Nielsie » Za 09 Mei 2015, 00:11

Vanmorgen rond 10.45 kwam mij op de A2 thv Nieuwegein de 8992 tegemoet welke "85 Leerdam Station" toonde.

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 498
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor wilburg22 » Za 09 Mei 2015, 00:56

Daniel schreef:12 meter door de binnenstad gaat prima overigens, het krapste stukje (Grotekerksbuurt) is er nu uit al hebben ze daar zelfs met geledes langs gereden met Dordt in Stoom 2012 (wel i.c.m. een parkeerverbod daar anders ging het niet).
Maar de echte reden is ook dat het niet mag: de midibusjes rijden al met ontheffing vanwege de lengte.

Maar zoals Stefan al zegt is de lijn best vertragingsgevoelig. Lang stilstaand materieel heb je altijd want toen de lijn nog de hele route in twee richtingen reed (en die ook iets langer was nog) reed de kwartiersdienst met 4 bussen. De koppeling met lijn 2 die er in de Arriva-tijd en ook daarvoor geruime tijd is geweest kon sowieso met gemak zonder dat het een bus extra kostte en zelfs dan bleef er nog wat buffertijd over.

In de tijd waar er nog citaro's waren zat er af en toe ook een citaro op lijn 10. dat zal met de nieuwe route niet passen, tussen de haltes rechtbank en nieuwburg zit een heel krap bochtje.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

sandertjo
Berichten: 85
Lid geworden op: Do 11 Sep 2014, 18:28

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor sandertjo » Za 09 Mei 2015, 12:30

Nielsie schreef:Vanmorgen rond 10.45 kwam mij op de A2 thv Nieuwegein de 8992 tegemoet welke "85 Leerdam Station" toonde.


Wat voor bus is dat? :$

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Meltrain » Za 09 Mei 2015, 13:18

Volgens de Wiki is het een VDL Citea (streekbus-versie) uit Noord-Brabant, maar ik ben het ermee eens dat degene die het bericht schrijft dat ook wel had mogen vertellen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2399
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor ArrivaBas » Za 09 Mei 2015, 15:22

ik zag vanmiddag de 8380 uit HWGO op lijn 16 naar Alblasserdam, of komt dat ook vaker voor? *bus*
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

The Greyhound
Berichten: 143
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor The Greyhound » Za 09 Mei 2015, 15:44

ArrivaBas schreef:ik zag vanmiddag de 8380 uit HWGO op lijn 16 naar Alblasserdam, of komt dat ook vaker voor? *bus*

Er rijden inmiddels voor vast 8300en in de Alblasserwaard.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2399
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor ArrivaBas » Za 09 Mei 2015, 15:45

The Greyhound schreef:
ArrivaBas schreef:ik zag vanmiddag de 8380 uit HWGO op lijn 16 naar Alblasserdam, of komt dat ook vaker voor? *bus*

Er rijden inmiddels voor vast 8300en in de Alblasserwaard.

Daar kom ik nooit, al woon ik in Dordrecht.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 09 Mei 2015, 16:08

Wat me opvalt is dat lijnen 181 en 81 "bijna" een gelijke route heeft, waarom is er toch differentatie op deze route? Ik zou er gewoon een route van maken, Arriva wil zo veel mogelijk eenvoud in het OV-netwerk volgens hun vervoersplan 2015.

Gelijk hieraan zou ik volgens die telcijfers in hun vervoerplan kijken of je altijd met lijn 85 via Pauluskerk kan rijden met altijd aansluiting naar de trein. Als er gemiddeld nu al per dag in de Vogelwijk / Pauluskerkwijk 380 reizigers instappen van de 650, lijkt me dit een groeimarktje.

Rijden die hybrides beter of gelijkwaardig aan de dieselbus trouwens?

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor waldo79 » Za 09 Mei 2015, 17:17

ArrivaBas schreef:
The Greyhound schreef:Er rijden inmiddels voor vast 8300en in de Alblasserwaard.

Daar kom ik nooit, al woon ik in Dordrecht.

Ik vind het maar vreemd dat je niet in de Alblasserwaard komt, het is enkel de Merwede oversteken.

@CamilleKreemers:
Het verbaast me hooglijk dat er een buslijn 181 naast de 81 bestaat. Voor zover ik zie is het verschil dat lijn 181 geen rondje door Lexmond draait :?:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Za 09 Mei 2015, 19:36

Dat ja, maar ook dat 81 via Kanaleneiland rijdt in Utrecht en 181 via de A2. Maar volgens mij was het vroeger veel meer een sneldienst. En 85 is een raar geval dat je kreeg na samenvoeging van meerdere lijnen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor WSM » Za 09 Mei 2015, 20:01

Was 181 oorspronkelijk niet voor de gelede bussen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Za 09 Mei 2015, 20:05

Nee dat was 185. De geledes konden namelijk niet door bepaalde delen van Leerdam.
181 is bij de omnummering van 2007 uit lijn 218 ontstaan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor waldo79 » Za 09 Mei 2015, 20:58

Maar calculerend als Arriva bekend staat hebben ze allang de plussen en minnen van de routering van de buslijnen bekeken.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Za 09 Mei 2015, 21:52

Sommige dingen zijn ook gewoon voorgeschreven, zoals het moeten bieden van een verbinding naar zowel Zuidplein als Kralingse Zoom vanuit de Drechtsteden. En verder hebben de varianten 81 en 181 natuurlijk met name een toegevoegde waarde doordat ze verschillende werkgebieden in Utrecht verbinden. De 81 heeft namelijk relatief de meeste reizigers naar het kantorengebied bij Kanaleneiland Zuid in de spits, bij de andere haltes in Utrecht zie ik nooit zoveel reizigers uit die bus stappen. En 181 bedient dus juist de kantoren aan de Graadt van Roggenweg.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 894
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor nvdw » Za 09 Mei 2015, 22:30

Ik kan me niet herinneren dat het programma van eisen zo specifiek was dat de lijnvoering 81/181 noodzakelijk was. Helaas is mijn linkje naar het PvE dood :(

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Za 09 Mei 2015, 22:42

Ik doelde er bij lijn 81/181 ook niet op dat dat een eis was. Was meer bedoeld als verklaring waarom Arriva nog altijd beide routevarianten aanbiedt: simpelweg omdat er reizigersvraag is (al zou een goede aansluiting op lijn 63 natuurlijk ook werken, dan kan alles via de A2)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 894
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor nvdw » Za 09 Mei 2015, 23:45

Valt in de praktijk ook wel weer mee hoor... Met een scheve uurdienst doordeweeks moet het ook wel net uitkomen voor een reiziger. Voordeel is dat je geen overstap hebt en dat je af kan met alleen een DAV-regioabonnement. Behalve de paar regulars heb je vooral 'toevallig stadsvervoer' omdat de 81 in het reisadvies opduikt of omdat je net voor een bus van UOV richting station rijdt. Voor inwoners van Lexmond is het praktisch om een bus naar Gorinchem te hebben waarvoor je niet helemaal naar de uiterste rand van het dorp hoeft te lopen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Za 09 Mei 2015, 23:56

Zijn inderdaad geen grote aantallen, maar heb toen ik nog vanuit Dordrecht forensde nog weleens de overstap uit de Qliner op 81 gemaakt in Vianen en daarbij viel toch op dat er redelijk wat op Kanaleneiland Zuid uitstapte. Al bleef er veel meer zitten om naar Utrecht Centraal te reizen. Maargoed, dat konden natuurlijk net zogoed mede-instappers uit Vianen geweest zijn.

Is 't stadsvervoer in Utrecht niet minder geworden trouwens sinds het chipkaarttijdperk? Of hebben de reizigers gewoon niet in de gaten dat ze meer betalen :P Zelf neem ik 'm eigenlijk nooit meer omdat m'n abonnement niet bij Arriva bruikbaar is, ondanks dat 'ie op de Europalaan inderdaad precies mooi in een gat tussen de U-OV bussen zit.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

gliderfighter
Berichten: 369
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor gliderfighter » Zo 10 Mei 2015, 00:16

Goed om te lezen dat de 388 weer stopt in Meerkerk! Wordt weer gekoeld zitten deze zomer vanuit dat gat. ;)
Chauffeur Arriva Brabant

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Ezra » Zo 10 Mei 2015, 08:34

Daniel schreef:Ik doelde er bij lijn 81/181 ook niet op dat dat een eis was. Was meer bedoeld als verklaring waarom Arriva nog altijd beide routevarianten aanbiedt: simpelweg omdat er reizigersvraag is (al zou een goede aansluiting op lijn 63 natuurlijk ook werken, dan kan alles via de A2)

Alleen heeft de 63 andere venstertijden, waardoor je voor de avonden en de weekenden dan weer een alternatief zou moeten verzinnen.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 2 gasten