Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

lijn 81 rijdt alleen in het weekend (zaterdag overdag 2x/uur, rest uursdienst)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Nee hoor, lijn 81 rijdt ook gewoon op doordeweekse dagen, maar dan wel slechts 1x/uur (omdat 181 ook rijdt).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

klopt
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Om nog even terug te komen op de hybrides.. Ze rijden praktisch gezien als een 'normale' dieselbus. Enige nadelen, in mijn ogen als chauffeur, is dat de bus tot een kilometer of 20 op de elektromotor rijdt en dan overschakelt op de dieselmotor.. Dit duurt nogal lang en vooral als je even gauw ergens tussen wilt is dit wat vervelend. Nadeel 2 is de I-Shift versnellingsbak (worden ook gebruikt in vrachtauto's en touringcars), bij elke keer dat de bus schakelt, houdt 'ie even in.. Lijkt me vooral niet heel prettig voor passagiers die moeten staan. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Nadeel 1 kan bij een nieuwere hybridebus ook zijn opgelost.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Stefan schreef:Om nog even terug te komen op de hybrides.. Ze rijden praktisch gezien als een 'normale' dieselbus. Enige nadelen, in mijn ogen als chauffeur, is dat de bus tot een kilometer of 20 op de elektromotor rijdt en dan overschakelt op de dieselmotor.. Dit duurt nogal lang en vooral als je even gauw ergens tussen wilt is dit wat vervelend. Nadeel 2 is de I-Shift versnellingsbak (worden ook gebruikt in vrachtauto's en touringcars), bij elke keer dat de bus schakelt, houdt 'ie even in.. Lijkt me vooral niet heel prettig voor passagiers die moeten staan. :')
En dat die dingen met de overschakeling van electrisch naar diesel nogal lawaaierig is van buiten de bus, luider dan de wrights. En dat hoor ik dus iedere weekdag 8xuur voor mijn huis, en in het weekend 4xuur. ZUCHT.
Ik blub in het Drecht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

CamilleKreemers schreef:Nadeel 1 kan bij een nieuwere hybridebus ook zijn opgelost.
Ga ik wel van uit, zit overigens ook per bus een behoorlijk verschil in.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daelea »

Dat schakelen viel mij vorige week al op, toen ik voor het eerst in tijden in een Volvo Hybrid zat, achteruit. Dit was oprecht de eerste keer dat ik wagenziek werd in een bus, vreselijk dat schokken. Ik vroeg me toen ook af: scheelt dit wel zo veel? Vanaf het station vertrokken de meeste bussen op de dieselmotor, ze lijken me nogal niet erg zuiniger dan een standaardbus, of vergeleken met de hybride VanHools in Leiden.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Als de boordcomputers een beetje kloppen, zit het verbruik zo tussen de 1 op 3,5 en 1 op 4,5. Als ik tijdens een late dienst rustigjes aan doe, haal ik wel de 1 op 5.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

en is een 1 op 3,5/4,5 zuiniger dan een normale bus of niet?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Thom69 schreef:Vanaf het station vertrokken de meeste bussen op de dieselmotor
Dat zal het verschil wel zijn tussen de chauffeurs die hun cursus nog wel of niet meer herinneren. Toen ze er net reden werd er veel meer elektrisch opgetrokken nog, tegenwoordig echter trekt men vaak zo snel op dat vrijwel direct de dieselmotor aan slaat.
Ezra schreef:Alleen heeft de 63 andere venstertijden, waardoor je voor de avonden en de weekenden dan weer een alternatief zou moeten verzinnen.
Alleen in de latere avond (ma-vr na 20.30 uur, za na 19.30 uur) en op zondag rijdt 63 niet. De vraag is of er op die tijden überhaupt vraag is naar een verbinding via Kanaleneiland, vooral gezien er toch merendeels forensen die kant op reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Gewoon halfjaarlijks op cursus sturen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb reactie over mijn klacht over de dienstregeling lijn 90/93. De reactie:
"Uit uw reactie is gebleken dat de dienstregeling niet aansluit op uw wensen. Helaas kunnen wij niet iedereen altijd tevreden stellen. Wat voor de één een verbetering is kan voor de andere juist een verslechtering zijn. Arriva streeft er naar oplossingen te vinden waar zoveel mogelijk reizigers van kunnen profiteren. Wij hebben uw reactie doorgestuurd naar onze vervoerdeskundige en die geeft het volgende aan.

De afstemming van de patroontijden tussen lijn 90 en 93 tussen Alblasserdam en Rotterdam zijn in de daluren inderdaad niet goed. Wij zullen dit deze zomer aanpassen, zodat de bussen ieder half uur rijden i.p.v. kort achter elkaar."
Hij wordt dus aangepast.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

ik wist niet dat ze zo dicht achter elkaar reden, maar dan heeft de 93 in de daluren feitelijk geen nut, als hij zo dicht achter de 90 zit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

er zitten welgeteld 3 minuten tussen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Dat is overigens alleen richting Rotterdam.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door DrechtBlub »

Thom69 schreef:Dat schakelen viel mij vorige week al op, toen ik voor het eerst in tijden in een Volvo Hybrid zat, achteruit. Dit was oprecht de eerste keer dat ik wagenziek werd in een bus, vreselijk dat schokken. Ik vroeg me toen ook af: scheelt dit wel zo veel? Vanaf het station vertrokken de meeste bussen op de dieselmotor, ze lijken me nogal niet erg zuiniger dan een standaardbus, of vergeleken met de hybride VanHools in Leiden.

HéHé, iemand die me begrijpt hier. Ik krijg er migraines van, ik kan hier niet met de bus gaan daardoor, ik fiets nu naar het station en pak de trein, wat ik jammer vind, want ik vind reizen met de bus leuker. laatste keer moest ik door slecht weer toch wel met de bus, gellukig geen migraine, alleen werden er wel 2 oudere vrouwen onwel in de bus, waarschijnlijk door het trillen. (volgens ambulance personeel niet de eerste keer dat zoeits is gebeurd...) iK zit liever in een wright dan in een volvo hybrid. Die citybusjes zijn opzich lekker alleen de vering is nogal slecht, dus je voelt veel hobeels in de straat, niet echt plezant op hobbelig lijntje 10.
Ik blub in het Drecht.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:
Ezra schreef:Alleen heeft de 63 andere venstertijden, waardoor je voor de avonden en de weekenden dan weer een alternatief zou moeten verzinnen.
Alleen in de latere avond (ma-vr na 20.30 uur, za na 19.30 uur) en op zondag rijdt 63 niet. De vraag is of er op die tijden überhaupt vraag is naar een verbinding via Kanaleneiland, vooral gezien er toch merendeels forensen die kant op reizen.
De vraag is denk ik sowieso of lijn 81 over de Croeselaan moet of bij het Anne Frankplein beter gewoon rechtdoor, rechtsreeks naar de Jaarbeurs, kan.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Maar waarom rijdt alleen die 81 door Vianen en Nieuwegein naar Utrecht, en de rest via de A2?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Milco »

De 81 rijdt niet door Nieuwegein hoor. ;)

Zie hier de OVNL-wikipagina van lijn 81: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ation_West
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Jonkervoort »

Ezra schreef:
Daniel schreef:
Ezra schreef:Alleen heeft de 63 andere venstertijden, waardoor je voor de avonden en de weekenden dan weer een alternatief zou moeten verzinnen.
Alleen in de latere avond (ma-vr na 20.30 uur, za na 19.30 uur) en op zondag rijdt 63 niet. De vraag is of er op die tijden überhaupt vraag is naar een verbinding via Kanaleneiland, vooral gezien er toch merendeels forensen die kant op reizen.
De vraag is denk ik sowieso of lijn 81 over de Croeselaan moet of bij het Anne Frankplein beter gewoon rechtdoor, rechtsreeks naar de Jaarbeurs, kan.
Rijdt hoogstwaarschijnlijk via de Balijelaan voor de ROC daar. Hij stopt namelijk niet tussen de Balijelaan en Utrecht CS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Het waarom: dat is historisch zo gegroeid. En de route zoals die nu is is gewoon letterlijk de oorspronkelijke route (ooit werd naar de Centrumzijde gereden) waarbij de bus op het laatst mogelijke punt afbuigt naar de Jaarbeurszijde.
De reden dat alleen lijn 81 dat doet moeten we waarschijnlijk heel veel jaren terug gaan zoeken en dan komen we dus in het WN-tijdperk terecht. Vele jaren geleden hoorde Vianen namelijk nog bij de provincie Zuid-Holland en bediende een van de voorlopers van de huidige lijn 81 nog de wijk Monnikenhof aldaar. Dat maakt de route via Kanaleneiland al wat logischer (was dus eigenlijk een voorloper van de verbinding die 74 nu biedt, maar dan niet door Nieuwegein) en laat vooral ook zien dat vroeger het verschil met de sneldienst (huidige 181) veel groter was. Bedenk daarbij ook dat er destijds nog via het busstation in Vianen zelf (huidige halte Centrum) gereden werd want Busstation Lekbrug stamt pas uit de tijd van de nieuwe brug over de Lek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Jonkervoort »

wilburg22 schreef:
Thom69 schreef:Dat schakelen viel mij vorige week al op, toen ik voor het eerst in tijden in een Volvo Hybrid zat, achteruit. Dit was oprecht de eerste keer dat ik wagenziek werd in een bus, vreselijk dat schokken. Ik vroeg me toen ook af: scheelt dit wel zo veel? Vanaf het station vertrokken de meeste bussen op de dieselmotor, ze lijken me nogal niet erg zuiniger dan een standaardbus, of vergeleken met de hybride VanHools in Leiden.

HéHé, iemand die me begrijpt hier. Ik krijg er migraines van, ik kan hier niet met de bus gaan daardoor, ik fiets nu naar het station en pak de trein, wat ik jammer vind, want ik vind reizen met de bus leuker. laatste keer moest ik door slecht weer toch wel met de bus, gellukig geen migraine, alleen werden er wel 2 oudere vrouwen onwel in de bus, waarschijnlijk door het trillen. (volgens ambulance personeel niet de eerste keer dat zoeits is gebeurd...) iK zit liever in een wright dan in een volvo hybrid. Die citybusjes zijn opzich lekker alleen de vering is nogal slecht, dus je voelt veel hobeels in de straat, niet echt plezant op hobbelig lijntje 10.
Ik was laatst in Dordrecht en was juist positief verrast door de Volvo's, al moet ik toegeven dat dat vooral kwam door het feit dat ze drie deuren hadden, in mijn ogen een vereiste voor een stadsbus. Wel mogen ze op de infoschermen ook wel eens gewoon de haltes laten zien in plaats van de hele tijd reclame's. Bussen schokken inderdaad wel erg hard, da's vervelend. Wel goed leesbare bestemmingsdisplay's, zou in Utrecht ook wel fijn zijn, vooral op de streekbussen. Maar het viel me op dat enkele bussen de bestemming in hoofdletters geschreven stond en bij de rest gewoon met één hoofdletter en verder kleine letters. Is dat een storing of zijn sommige (eerder of later geleverde?) bussen gewoon iets anders geprogrammeerd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Dat verschil wat je zag is handmatige aansturing (alleen hoofdletters) vs. aansturing via Albatros (Hoofdletter+kleine letters)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Maar, Jonkervoort, dat komt omdat de Lijnkleuren ook op de film getoond worden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten