Concessie DAV-gebied

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Hainje » Do 02 Jul 2015, 19:53

Lijkt mij vanwege de treinen, daarnaast kan een concessieverlener altijd met een zak geld over de brug komen om alsnog airco in die Wrights te laten bouwen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor regenmaker » Do 02 Jul 2015, 19:57

Hainje schreef:Lijkt mij vanwege de treinen, daarnaast kan een concessieverlener altijd met een zak geld over de brug komen om alsnog airco in die Wrights te laten bouwen.


Dan kan je net zo goed nieuwe materieel kopen en met eis in PvE dat de bussen worden overgenomen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Hainje » Do 02 Jul 2015, 20:04

Dan kunnen de Wrights alsnog overgekocht worden en ben je daar nog niet vanaf. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor regenmaker » Do 02 Jul 2015, 20:05

Ja, maar wie wil die zooi nou hebben? :')
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2409
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor ArrivaBas » Do 02 Jul 2015, 20:14

regenmaker schreef:Ja, maar wie wil die zooi nou hebben? :')

Ze zijn wel origineel in NL, maar vanwege het gemis aan airco wil niemand ze waarschijnlijk. Hooguit tourbedrijven die er dan airco inzetten.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

henk1234
Berichten: 753
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor henk1234 » Do 02 Jul 2015, 20:18

Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor regenmaker » Do 02 Jul 2015, 20:21

Kijk ik heb een hekel aan oude bussen (zonder airco). Je moet gewoon volvo 8900 gebruiken met airco en van alle luxe voorzien, echt top die bussen in Brabant! :pos: Die Citea's ben ik dan weer wat minder over te spreken maar oké, comfort van de stoelen valt tegen.

Maar inderdaad klopt wel wat ArrivaBas zegt, bussen zonder airco zijn moeilijk door te verkopen in Nederland. Meestal worden ze geëxporteerd naar verweggiestan.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor regenmaker » Do 02 Jul 2015, 20:22

henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.


Maar die hebben ook niet eens een fatsoenlijk info scherm. :')
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor nvdw » Do 02 Jul 2015, 20:27

De maximale leeftijd in het programma van eisen is 12 of 12,5 jaar en airco is niet verplicht. Waarschijnlijk zal de concessie vanaf 2018 wel met meer eisen zijn ingekleed, zoals ook HWGO en Zuid-Holland Noord. Maar als die 8300-serie in zijn geheel naar het DAV-gebied verhuist blijven alleen de Irisbus midi's zonder airco rijden. En zelfs daar is achteraf inbouwen een optie: in de Achterhoek is dat al gebeurd met de twee stuks die daar rijden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Do 02 Jul 2015, 20:38

DAV heeft een maximaal gemiddelde. Ongeacht de concessieduur kan je dan dus ouder materieel verwachten.
Arriva heeft het erg slim gespeeld voor hun eigen financiën door alleen de echt op zijnde Qliners en de Dordtse stadsbussen (met provinciale subsidie die laatsten) te vervangen en verder vooral uit te ruilen met iets jonger materieel uit verloren andere concessies.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

The Greyhound
Berichten: 143
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor The Greyhound » Do 02 Jul 2015, 20:56

regenmaker schreef:Waarom duurt die DAV concessie dan ook 12 jaar. Als ze eerder lieten aflopen had die oude zooi (wrights) allang vervangen kunnen worden.

Eindelijk eens een consessie met een duur waarbij bussen niet voortijdig aan de kant hoeven. Op de paar tropische dagen na is het trouwens prima uit te houden in een Wright. Rijdt een stuk beter dan een Amba. Vorige week was ik in Zuid-Limburg. Daar werkte in 3 van de 4 amba/citea's de airco niet of onvoldoende.

The Greyhound
Berichten: 143
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor The Greyhound » Do 02 Jul 2015, 21:13

henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
misschien komen ze volgende week wel als de zomerdienstregeling begint, net als vorig jaar, om in juli en augustus zoveel mogelijk airco bussen in DAV te hebben.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2409
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor ArrivaBas » Do 02 Jul 2015, 21:21

The Greyhound schreef:
henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
misschien komen ze volgende week wel als de zomerdienstregeling begint, net als vorig jaar, om in juli en augustus zoveel mogelijk airco bussen in DAV te hebben.

En in HWGO dan?
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

The Greyhound
Berichten: 143
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor The Greyhound » Do 02 Jul 2015, 21:56

ArrivaBas schreef:
The Greyhound schreef:
henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
misschien komen ze volgende week wel als de zomerdienstregeling begint, net als vorig jaar, om in juli en augustus zoveel mogelijk airco bussen in DAV te hebben.

En in HWGO dan?

Daar kunnen ze er wel een paar missen tijdens de zomervakantie.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 956
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor OmniLezer » Do 02 Jul 2015, 22:42

Ik denk dat ze de hele serie kunnen missen na december in HWGO.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Vr 03 Jul 2015, 01:31

Er zijn wel meer concessies waar bussen zonder airco rijden - en dat kan bijna het hele jaar inderdaad prima.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor STF » Vr 03 Jul 2015, 02:55

Waar kijken ze in Nederland eigenlijk precies naar om de leeftijd van een bus te beoordelen?

Stel je vraagt voor zo'n oude Wright Commander een nieuw kenteken bij RDW aan, is het dan op papier weer een nieuwe bus? Of als je een nieuwe motor monteert?
In Luxemburg kun je zo ontzettend aanrommelen met de leeftijd van een bus, zodoende vraag ik me af of zoiets in Nederland ook mogelijk is.
Hier mag een bus niet ouder dan tien jaar zijn, ik ken echter bij het vervoersbedrijf waar ik veel mee reis twee bussen die deze leeftijd ruimschoots overschreden hadden, de ene heeft echter na vier jaar een ander kenteken gekregen, zodoende is ie pas in 2014 afgedankt terwijl ie eigenlijk van bouwjaar 2000 was.
Bij de ander is na twee of drie jaar de motorruimte uitgebrand, nadat er een nieuwe motor in was gezet mocht ie weer tien jaar rijden wat ie ook inderdaad gedaan heeft.

Bij een ander vervoersbedrijf ken ik ook wel een paar bussen die bijna twintig jaar rond hebben gereden, zal na negen jaar wel een LED-achterlicht op zijn gemonteerd ofzo. :lol:

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2409
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 03 Jul 2015, 07:59

Die Wrights zijn zelfs al 12 jaar :lol:
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor nvdw » Vr 03 Jul 2015, 08:59

Als uitgangspunt geldt de datum van eerste toelating (DET). Deze datum verandert niet als je een ander kenteken zou aanvragen, wijzigingen zou aanbrengen of het voertuig ex- of importeert.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Stefan » Vr 03 Jul 2015, 15:05

regenmaker schreef:Maar die hebben ook niet eens een fatsoenlijk info scherm. :')

Zodra Albatros 2 ingebouwd is, is dit gelijk aangepakt. 8378 en 8380 (en waarschijnlijk de 8381 ook dan, maar die rijdt niet bij 'ons' in DAV) hebben netjes 2 schermen voor de passagiers gekregen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 956
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor OmniLezer » Vr 03 Jul 2015, 15:41

3 van de 82. So close.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

OV Hoekschewaard
Berichten: 237
Lid geworden op: Zo 16 Mar 2008, 14:09

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor OV Hoekschewaard » Vr 03 Jul 2015, 16:25

Vanavond gaan er weer een paar HWGO amba's op vakantie naar Alblasserdam.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Stefan » Vr 03 Jul 2015, 16:43

OmniLezer schreef:3 van de 82. So close.

De rest wordt gedaan zodra ze naar DAV komen, geen paniek.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

arjano1978
Berichten: 51
Lid geworden op: Wo 06 Aug 2014, 10:28

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor arjano1978 » Vr 03 Jul 2015, 17:48

Kunnen ze niet gelijk een paar wright's naar hwgo sturen. En daar hun laatste km's rijden. de amba's zijn nu toch al hier.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 956
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor OmniLezer » Za 04 Jul 2015, 10:24

regenmaker schreef:Kijk ik heb een hekel aan oude bussen (zonder airco). Je moet gewoon volvo 8900 gebruiken met airco en van alle luxe voorzien, echt top die bussen in Brabant! :pos: Die Citea's ben ik dan weer wat minder over te spreken maar oké, comfort van de stoelen valt tegen.

Maar inderdaad klopt wel wat ArrivaBas zegt, bussen zonder airco zijn moeilijk door te verkopen in Nederland. Meestal worden ze geëxporteerd naar verweggiestan.


Die Volvo is een mooie keuze, maar die kan je beter inzetten in Zeeland of HWGO. Daar heb je meer kans langer dan een kwartier in een bus te zitten. Vanwege de gemiddeld grotere afstand tussen Haltes. Ik raad u eerder een Solaris Urbino 12 LE.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten