Concessie DAV-gebied

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Hendrik
Berichten: 1465
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Hendrik » Di 21 Jul 2015, 10:25

Dat is allemaal al meermalen aan de orde geweest. :roll: En de halte wordt op dit moment nog steeds aangedaan!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Di 21 Jul 2015, 10:49

En de verkeerssituatie was de laatste keer dat ik daar langs kwam, op 3 juli, nog exact hetzelfde als hij altijd was. Nog geen verplaatste halte ri. Dordrecht dus.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Stefan » Di 21 Jul 2015, 11:11

Klopt, de situatie is nog steeds exact het zelfde.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor nvdw » Di 21 Jul 2015, 11:53

Niet helemaal: er zijn net voor het einde van het busbaantje haaientanden en borden voor het overige verkeer geplaatst. De bus zou dus altijd voorrang moeten krijgen als hij de halte verlaat en die twee rijstroken moet oversteken.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor nvdw » Di 04 Aug 2015, 10:36

In het DAV-gebied gaat per 23 augustus een nieuwe dienstregeling in. Het gros van de wijzigingen zijn kleine aanpassingen in rij- en vertrektijden maar hier en daar zitten er toch wel wat opvallende nieuwe zaken.

Stadsdienst Dordrecht
(N.B. de dienstregeling van vrijwel alle stadslijnen is op het moment dat ik dit schrijf nog niet live. Mag Daniel wel doen als het zover is ;))

Lijn 9 (Station - Leerpark) vervalt. Twee van de drie ritten van lijn 9 zijn opgenomen als korte slagen in de dienstregeling van lijn 16.

Stadsdienst Gorinchem
Lijn 6 is een nieuwe lijn die in de ochtend- en avondspits twee keer per uur van station Gorinchem naar industrieterrein Avelingen-West rijdt. Daar zijn twee nieuwe haltes aangelegd bij de Avelingen Groep en Damen Shipyards.

Lijn 1 en 4 verliezen op alle dagen hun laatste rit, waardoor feitelijk de stadsdienst een halfuur eerder ophoudt met rijden; de laatste bussen vertrekken dan om 0.38 van station Gorinchem. Op zondag wordt de stadsdienst weer in zijn geheel door taxibusjes gereden.

Regio Drechtsteden
Papendrecht: halte Busstation heet voortaan Burgemeester Keijzerweg. De halte Burg. Keijzerweg / Kennedylaan heet nu simpelweg Kennedylaan.

Lijn 14 en 15 (Dordrecht - Papendrecht - Dordrecht) rijden in Papendrecht niet meer door de wijk Molenvliet, waardoor de haltes Walmolen en Stellingmolen komen te vervallen. In plaats daarvan rijden deze lijnen langs de halte Politiebureau / LTS. Lijn 14 begint zijn eerste rit op weekdagen en op zondag niet meer in Dordrecht, maar vanaf Papendrecht op halte Viaduct N3 Oost. Daar eindigen bovendien op weekdagen ook de laatste twee ritten en op zondag alleen de laatste rit. Lijn 15 begint zijn eerste rit op weekdagen op halte Burg. Keijzerweg (zondag: Viaduct N3 oost) en eindigt zijn laatste rit op weekdagen en zondag op halte Viaduct N3 Oost. Op zaterdag beginnen en eindigen alle ritten wel zonder uitzondering op station Dordrecht.

Lijn 18 en 19 (Dordrecht - Alblasserdam - Kinderdijk en Kinderdijk - Nieuw-Lekkerland - Dordrecht) rijden voortaan niet meer in elkaars verlengde met een 'knip' in Kinderdijk, maar zijn voortaan elk een ringlijn met begin- en eindpunt op station Dordrecht. Lijn 19 rijdt tot het middaguur in de volgorde Dordrecht - Alblasserdam - Kinderdijk - Nieuw-Lekkerland - Dordrecht, lijn 18 doet dit na het middaguur in omgekeerde richting.

Corridor Drechtsteden - Kralingse Zoom
Lijn 87 (Sliedrecht - KZ) krijgt op zaterdagochtend richting Rotterdam een extra vroege rit vanaf halte Alblasserdam Nieuwland Parc.

Lijn 88 (Dordrecht - Hendrik-Ido-Ambacht - KZ) kent een gelijkmatiger dienstregeling in de avond. Het 'gat' van bijna anderhalf uur na de rit van 19.39 uit Kralingse Zoom is op die manier verdwenen.

Lijn 187 (Sliedrecht - KZ sneldienst) krijgt enkele korte ritten in de 'tegenspitsrichting': in de ochtend van Kralingse Zoom naar halte Alblasserdam Hoogendijk en in de middag andersom.

Corridor Drechtsteden - Zuidplein
Lijn 90 (Utrecht - Alblasserdam - Zuidplein) rijdt in de late ochtenduren niet meer pal achter lijn 93 (Alblasserdam - Zuidplein) aan, maar rijdt samen met deze lijn in halfuursdienst. In de ochtend gaan drie ritten vanuit Utrecht in Alblasserdam door als lijn 93 naar Zuidplein. In de middag gebeurt dit driemaal in de omgekeerde richting. De op een na laatste rit vanuit Rotterdam op weekdagen (v 23.02) eindigt niet al op Alblasserdam Rijnstraat, maar rijdt door naar Streefkerk.

Lijn 92 (Dordrecht - Zuidplein) krijgt op werkdagen een extra vroege rit richting Dordrecht. Deze begint in Hendrik-Ido-Ambacht bij halte Banckertplein.

Lijn 93 ((Streefkerk -) Alblasserdam - Zuidplein) rijdt voortaan ook in de middag vanuit Alblasserdam naar Rotterdam. Het aantal ritten dat in de ochtend in Streefkerk begint gaat terug van drie naar twee.

Lijn 190 (Streefkerk - Zuidplein sneldienst) rijdt in de ochtendspits alleen nog richting Rotterdam en in de avondspits alleen nog naar Streefkerk. Alle tegenspitsritten van/tot Alblasserdam Rijnstraat zijn komen te vervallen.

Lijn 191 (Sliedrecht - Zuidplein sneldienst) krijgt extra korte ritten in de tegenspitsrichting. Deze eindigen c.q. beginnen niet meer bij Papendrecht Busstation maar bij halte Alblasserdam Hoogendijk.

Corridor Vijfheerenlanden - Utrecht
Het eindpunt in Utrecht heet nu ook in de Arriva-dienstregeling officieel 'Centraal Jaarbeurszijde' in plaats van 'Busstation West'.

Lijn 181 (Gorinchem - Utrecht) rijdt in de avondspits richting Gorinchem voortaan 2x/uur.

Lijn 85 (Leerdam - Utrecht) rijdt 's ochtends in de richting Leerdam hoogstens 2x/uur in plaats van 4x/uur; de tegenspitsritten die eindigden op station Leerdam zijn vervallen. Andersom, in de avondspits, rijden de ritten met aankomsttijd 16.34 en 17.09 op station Leerdam juist wel weer terug naar Utrecht, waar ze normaal hier eindigden.

Regio Vijfheerenlanden
Lijn 73 (Leerdam - Gorinchem) rijdt weer 'gewoon' elk uur: de rit van 8.55 uit Leerdam komt te vervallen. Ook zijn de vertrektijden op weekdagen aangepast zodat er een strakke uurdienst ontstaat.

Lijn 74 (Gorinchem - Schoonhovense veer) rijdt ook in de middaguren richting Gorinchem via het Beatrixziekenhuis.

Lijn 75 (Gorinchem - Sliedrecht) wordt vaker door een grote bus gereden: drie slagen in de ochtend en drie in de middag. De belbusrit in de vroege ochtend op weekdagen is komen te vervallen.

Lijn 76 (Gorinchem - Hardinxveld-Giessendam) wordt weer de hele dag door taxibussen gereden. In Gorinchem rijdt lijn 76 voortaan via industrieterrein Avelingen-West, zoals de nieuwe lijn 6 (zie ook daar). 's Avonds en in het weekend rijdt lijn 76 wel zijn 'oude' route via Schelluinen en het Beatrixziekenhuis in Gorinchem.

Lijn 674 (scholierenlijn Gorinchem - Groot-Ammers) stopte al bij halte Wilhelminalaan in Langerak, maar dit is nu ook in de dienstregeling opgenomen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Di 04 Aug 2015, 10:52

Apart dat ze lijn 9 in Dordrecht laten vervallen en de ritten vervolgens deels onder lijn 16 laten rijden. Een apart lijnnummer voor die ritten lijkt me toch duidelijker omdat het traject op zich niet wijzigt.

Toen ik begon te lezen verbaasde het ook nog dat die spitslijn in Gorinchem lijn 6 en niet lijn 5 werd, maar de combinatie met lijn 76 voor de bediening van Avelingen is wel een logische reden voor dat lijnnummer.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ezra
Berichten: 922
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Ezra » Di 04 Aug 2015, 10:53

nvdw schreef:In het DAV-gebied gaat per 23 augustus een nieuwe dienstregeling in. Het gros van de wijzigingen zijn kleine aanpassingen in rij- en vertrektijden maar hier en daar zitten er toch wel wat opvallende nieuwe zaken.

Stadsdienst Gorinchem

Lijn 1 en 4 verliezen op alle dagen hun laatste rit, waardoor feitelijk de stadsdienst een halfuur eerder ophoudt met rijden; de laatste bussen vertrekken dan om 0.38 van station Gorinchem. Op zondag wordt de stadsdienst weer in zijn geheel door taxibusjes gereden.

Dat is interessant. Dan moet je uit Dordrecht dus nog een half uur eerder weg om de aanlsuitende stadsbus in Gorinchem te halen. Wat is de reden dat die ritten verdwijnen. Onderbezetting?

nvdw schreef:Corridor Vijfheerenlanden - Utrecht
Het eindpunt in Utrecht heet nu ook in de Arriva-dienstregeling officieel 'Centraal Jaarbeurszijde' in plaats van 'Busstation West'.

Lijn 181 (Gorinchem - Utrecht) rijdt in de avondspits richting Gorinchem voortaan 2x/uur.

Interessant. Dan wordt er in combinatie met lijn 81 dus in de avondspits vier keer per uur naar Gorinchem gereden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Di 04 Aug 2015, 10:58

Nog een wijziging die nvdw gemist heeft: lijn 501 rijdt alleen nog in de wintermaanden, van mei t/m september 2016 wordt deze vervangen door lijn 801 die weer als vaste lijn met een taxibusje gaat rijden. Ben inmiddels de tel kwijt hoe vaak die lijn al van vaste lijn naar belbus naar taxibusje en v.v. gegaan is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor nvdw » Di 04 Aug 2015, 11:17

Haha en zo zullen er vast wel meer zijn. Dordrecht is me toch iets te veel terra incognita om alle wijzigingen te herkennen aan de hand van alleen de afzonderlijke dienstregelingtabelletjes ;)

De haltes in Avelingen zijn zo goed als klaar, er hoeft alleen nog een haltebord op de paal. De haltes worden altijd in één richting bediend want ze liggen ook maar aan één kant van de weg: de bus rijdt dus altijd hetzelfde rondje over het industrieterrein. Dat 76 nu ook die kant op rijdt is alleen een beetje jammer voor de mensen die in Schelluinen hun theorie-examen bij het CBR komen doen: samen met lijn 74 hadden ze overdag toch twee keer per uur een verbinding van en naar Gorinchem Station.

Lijn 8 stond er trouwens ook al op, daar is de omleiding in Wieldrecht semi-permanent geworden en is de route in de Merwedepolder iets anders ten bate van de bussen die van of naar de stalling rijden. Dat zal straks bij lijn 4 ook wel te zien zijn.

Sowieso is heel duidelijk te zien dat er veel dienstritten feitelijk verkapte materiaalritten zijn, met al die ritten in de tegenspits naar de Hoogendijk (stalling Alblasserdam) en een gigantische hoeveelheid busritten op de 81/181 richting Gorinchem zo rond 9.00 uur. Lijn 191 rijdt vanaf Zuidplein zelfs om 8.30, 8.31 en 8.32 naar de Hoogendijk. Dat deze concessie werkt op basis van gereden kilometers in plaats van DRU's (zie Programma van Eisen) is op die manier duidelijk te zien. Het schrappen van die laatste ritjes in Gorinchem is waarschijnlijk eerder gedaan om kilometers vrij te maken voor die lijn 6 dan om de bezetting.

Ezra schreef:Interessant. Dan wordt er in combinatie met lijn 81 dus in de avondspits vier keer per uur naar Gorinchem gereden.
Drie keer: lijn 81 rijdt doordeweeks nog steeds (ongeveer) 1x/uur.

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 04 Aug 2015, 11:44

Waarom gunnen ze dan op basis van gereden km's? De gangbare manier was toch op basis van aantal DRU in OV-land?

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor nvdw » Di 04 Aug 2015, 11:59

De provincie zelf spreekt:

Nota van Uitgangspunten DAV-concessie schreef:7.1 Dienstregelingkilometers
In tegenstelling tot vorige concessies wordt voor het vastleggen van de omvang van het
voorzieningenniveau uitgegaan van dienstregelingkilometers in plaats van dienstregelinguren.
Het gebruik van dienstregelingkilometers als rekeneenheid heeft de volgende voordelen:
· De concessiehouder (en ook de reiziger) heeft baat bij het verhogen van de gemiddelde
snelheid. Dat leidt immers tot een sneller openbaar vervoersysteem en voor de
concessiehouder tot een hoger rendement.
· Gebruik van dienstregelingkilometers stimuleert gestrekte lijnen met minder haltes. Uit
onderzoek blijkt dat reizigers voor regionale verplaatsingengestrekte lijnvoering , in
combinatie met hoge frequenties , hoogwaarderen.
· Het aanpassen van rijtijden heeft geen gevolgen voor de omvang van het geboden
voorzieningenniveau. Dat stimuleert concessiehouders om rijtijden aan te passen aan de
werkelijkheid.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Stefan » Di 04 Aug 2015, 12:01

Die extra rit op lijn 92 vanaf het Banckertplein komt aan als lijn 88 vanuit Dordt. Die vertrekt om 6:12 vanaf station Dordrecht en rijdt tot het Banckertplein.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Di 04 Aug 2015, 14:01

nvdw schreef:Haha en zo zullen er vast wel meer zijn. Dordrecht is me toch iets te veel terra incognita om alle wijzigingen te herkennen aan de hand van alleen de afzonderlijke dienstregelingtabelletjes ;)

Ik herkende ´m ook niet op basis van de de dienstregeling maar meer omdat er een lijn 801 vanaf 23 augustus in staat. Overigens ook wel een beetje fout want er staat bij 801 nergens dat ´ie alleen in de zomer van 2016 rijdt terwijl bij lijn 501 wel staat dat ´ie in de zomer van 2016 wordt vervangen door lijn 801.

Dat 76 nu ook die kant op rijdt is alleen een beetje jammer voor de mensen die in Schelluinen hun theorie-examen bij het CBR komen doen: samen met lijn 74 hadden ze overdag toch twee keer per uur een verbinding van en naar Gorinchem Station.

Vooral jammer denk ik dat de 76 dus nog wel langs het CBR rijdt, maar door de route via Avelingen West niet meer bij de halte komt. Maar dat lijkt me toch iets wat redelijk simpel op te lossen is.

Lijn 8 stond er trouwens ook al op, daar is de omleiding in Wieldrecht semi-permanent geworden en is de route in de Merwedepolder iets anders ten bate van de bussen die van of naar de stalling rijden. Dat zal straks bij lijn 4 ook wel te zien zijn

De route in de Merwedepolder is niet anders, maar lijn 8 heeft nu ook de twee haltes waar hij toch al langs kwam in zijn eigen dienstregeling staan. Dat zijn niet allemaal ritten die uit de stalling komen maar die ritten komen daar al langs als ze als lijn 4 op De Staart aankomen (en als 8 terug gaan). Op lijn 4 zal je dat dus niet gauw gaan merken, die rijdt immers op vrijwel alle ritten een rondje op de Staart op de ochtendspits na.
Het is eerder een oplossing zoals op bv. lijn 3 en 5 waarbij het ringlijnstuk zowel in de dienstregeling van de bus naar de wijk toe als van de bus de wijk uit staat.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2330
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 04 Aug 2015, 14:25

nvdw schreef:De provincie zelf spreekt:

Nota van Uitgangspunten DAV-concessie schreef:7.1 Dienstregelingkilometers
In tegenstelling tot vorige concessies wordt voor het vastleggen van de omvang van het
voorzieningenniveau uitgegaan van dienstregelingkilometers in plaats van dienstregelinguren.
Het gebruik van dienstregelingkilometers als rekeneenheid heeft de volgende voordelen:
· De concessiehouder (en ook de reiziger) heeft baat bij het verhogen van de gemiddelde
snelheid. Dat leidt immers tot een sneller openbaar vervoersysteem en voor de
concessiehouder tot een hoger rendement.
· Gebruik van dienstregelingkilometers stimuleert gestrekte lijnen met minder haltes. Uit
onderzoek blijkt dat reizigers voor regionale verplaatsingengestrekte lijnvoering , in
combinatie met hoge frequenties , hoogwaarderen.
· Het aanpassen van rijtijden heeft geen gevolgen voor de omvang van het geboden
voorzieningenniveau. Dat stimuleert concessiehouders om rijtijden aan te passen aan de
werkelijkheid.

Dat klinkt wel logisch eigenlijk, met deze redenen. Ik heb het alleen nog nergens zien worden gehanteerd. Zijn er meer concessies met deze manier van werken?

Gebruikersavatar
W0rteltje
Berichten: 164
Lid geworden op: Wo 12 Jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor W0rteltje » Di 04 Aug 2015, 14:48

vrij stom dat de 188 niet terug komt. of een 688 als vervanging. een 288 of een 388 zou al helemaal ideaal zijn, maar dat is wel teveel gevraagt.
verbannen voor het zijn van een irritant zeik kind

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 04 Aug 2015, 16:55

mat ritten omzetten naar verkorte sneldienst ritten hebben ze in DAV al wel eerder gedaan.
in 2008 of 2009 kwamen er al korte ritten op lijn 187 en 191 in de tegenspitsrichting om niet leeg richting Rotterdam te rijden (en andersom).
alleen hebben ze die dan nu nog dichterbij de stalling laten eindigen/beginnen.
zal dus wederom niet veel gebruik van worden gemaakt.

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 500
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor wilburg22 » Di 04 Aug 2015, 19:11

W0rteltje schreef:vrij stom dat de 188 niet terug komt. of een 688 als vervanging. een 288 of een 388 zou al helemaal ideaal zijn, maar dat is wel teveel gevraagt.

388? je vergeet dat dat nummertje al naar utrecht gaat.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
W0rteltje
Berichten: 164
Lid geworden op: Wo 12 Jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor W0rteltje » Di 04 Aug 2015, 20:11

oh ja tuurlijk
kep nooit begrepen waarom die qliners die nummers hebben gekregen
het zou logiser zijn als
388=375 of 390
387=381
verbannen voor het zijn van een irritant zeik kind

Milco
Berichten: 3579
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Milco » Di 04 Aug 2015, 20:16

Kep? Je bedoelt waarschijnlijk 'Ik heb'... ;)

De Qliners 387 en 388 zitten nu mooi in één nummerreeks, tot een aantal jaar terug had je ook nog 389. Bij de door jouw gekozen lijnnummers is die reeks ver te zoeken. :?

381 zou ik niet zo snel kiezen, want die bestaat al (Alphen a/d Rijn - Den Haag).
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
W0rteltje
Berichten: 164
Lid geworden op: Wo 12 Jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor W0rteltje » Di 04 Aug 2015, 20:27

die reeks ligt dan ietsjes anders
dan heb je de reeks: 81 181 381
en 80 180 380
maar als dat te verwarrend is kun je hem ook 820 noemen als in door tellen na de drechtstedenlijnen
verbannen voor het zijn van een irritant zeik kind

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 500
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor wilburg22 » Di 04 Aug 2015, 21:42

W0rteltje schreef:oh ja tuurlijk
kep nooit begrepen waarom die qliners die nummers hebben gekregen
het zou logiser zijn als
388=375 of 390
387=381


387 komt ook van een oude snelbuslijn met de zelfde route, 187, en de bus naar papendrecht die een tijd reed komt van 189. De qliner naar dordt komt van originele lijn 188. Die sinds de omnummering destijds word niet meer gehanteerd word. Dus de nummering is compleet logisch.
Makes sense? fits in nicely with 185 en 181? of niet. (De order hiet is misschien niet compleet correct. maar point given.)

Als je het logisch zou willen maken in de huidige staat?
387 = 381
388 = ??? (Er is geen andere route dordrecht - Utrecht)
389 = ??? (Er is geen andere route papendrecht - utrecht)
Tja..... Beter blijven zoals het is. Dan raken er ook geen mensen verward van de wijziging.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Daniel » Di 04 Aug 2015, 22:06

En nu graag weer on topic in plaats van deze lijnnummeronzin die nog foutief is ook (lijn 388 bestaat als zodanig sinds 1994, voor 1994 reed er al wel een lijn 188 maar die ging van Papendrecht naar Rotterdam en had dus niks met die interliner en later Qliner te maken)

Anyway, inmiddels staat ook de stadsdienst Dordrecht per 23 augustus online:
  • 2 Dubbeldam - Centraal Station
    Kleine wijzigingen van vertrektijden
  • 3 Crabbehof - Oudelandshoek
    Alle ritten rijden op maandag t/m vrijdag 10 minuten eerder. Hierdoor wordt voortaan vanuit Crabbehof een goede aansluiting op de treinen ri. Rotterdam geboden, vanuit Oudelandshoek net geen aansluiting (rare aanpassing, met een iets kleinere verschuiving hadden beide richting goed aangesloten, dus lijkt een andere reden te hebben)
  • 4 Wielwijk - Staart
    De ritten die uitlopen op de Staart rijden de route hier voortaan andersom, dus na halte Kerkeplaat rechtsaf de Volkerakweg op en dan de Merwedepolder door. Opmerkelijk genoeg rijden deze ritten ook opengesteld voor reizigers door via halte Merwehal naar eindhalte Baanhoekweg. Gaat hier om max. 3 ritten per dag, benieuwd of ze de moeite nemen daar haltepalen voor neer te zetten. Uitrukkers vanuit de stalling beginnen vreemd genoeg pas op de Grevelingenweg met het meenemen van reizigers.
    Verdere aanpassing: de eerste rit ri. Wielwijk rijdt doordeweeks een halfuur eerder en er is een merkwaardige extra rit Station - Wielwijk toegevoegd om 15.35 uur vanaf het station, geen flauw idee wat het nut is van het kwartiertje dat hierdoor om de 7 minuten gereden wordt.
  • 5 Stadspolders - Sterrenburg
    De versterkingsrit Stadspolders - Station in de ochtendspits rijdt voortaan 10 minuten eerder en zit daardoor vlak voor een reguliere rit i.p.v. een minuut of 7 achter die rit. Op de vroege zaterdagochtend zijn alle ritten een kwartier verschoven.
  • 7 Sterrenburg - Centrum
    De 1e rit op zaterdag rijdt in beide richtingen voortaan 10 minuten eerder en wijkt daardoor af van het patroon gedurende de rest van de ochtend.
  • 10 Centraal Station - P-Energiehuis
    Op maandag t/m zaterdag worden de lijntaxiritten in de avond omgezet in reguliere ritten. Op zondag gebeurt dit met een deel van de avondritten, maar rijdt vanaf 22.30 uur voortaan wel altijd een taxibusje (voetnoot is nu "rijdt met een 8-persoonsbus" i.p.v. "KAN uitgevoerd worden met een 8-persoonsbus")
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Stefan » Wo 05 Aug 2015, 11:22

Het vreemde 'gat' bij de overgang van de dag- naar de avondtijden in lijn 4 is er inmiddels ook uitgehaald. Met de huidige dienstregeling vertrekt er een lijn 4 om 17:58 vanaf Ziekenhuis Amstelwijck en de volgende pas om 18:48 (!).
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

The Greyhound
Berichten: 143
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor The Greyhound » Wo 05 Aug 2015, 17:35

nvdw schreef:In het DAV-gebied gaat per 23 augustus een nieuwe dienstregeling in. Het gros van de wijzigingen zijn kleine aanpassingen in rij- en vertrektijden maar hier en daar zitten er toch wel wat opvallende nieuwe zaken.

Stadsdienst Gorinchem
Lijn 6 is een nieuwe lijn die in de ochtend- en avondspits twee keer per uur van station Gorinchem naar industrieterrein Avelingen-West rijdt. Daar zijn twee nieuwe haltes aangelegd bij de Avelingen Groep en Damen Shipyards.

Regio Vijfheerenlanden
Lijn 73 (Leerdam - Gorinchem) rijdt weer 'gewoon' elk uur: de rit van 8.55 uit Leerdam komt te vervallen. Ook zijn de vertrektijden op weekdagen aangepast zodat er een strakke uurdienst ontstaat.

Lijn 74 (Gorinchem - Schoonhovense veer) rijdt ook in de middaguren richting Gorinchem via het Beatrixziekenhuis.

Lijn 76 (Gorinchem - Hardinxveld-Giessendam) wordt weer de hele dag door taxibussen gereden. In Gorinchem rijdt lijn 76 voortaan via industrieterrein Avelingen-West, zoals de nieuwe lijn 6 (zie ook daar). 's Avonds en in het weekend rijdt lijn 76 wel zijn 'oude' route via Schelluinen en het Beatrixziekenhuis in Gorinchem.


Lijn 6 en lijn 76 allebei via Avelingen laten rijden is misschien wat veel van het goede. Connexxion heeft dit ooit eens geprobeerd met lijn 257 in de spits, maar heel erg druk waren die ritten niet...

Lijn 74 heeft volgens mij altijd via het Beatrixziekenhuis gereden.

Lijn 73 krijgt in de dienstregeling in ochtend een extra rit met een grote bus. In de praktijk was dit al zo met een inhuurwagen van de EGAO

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Concessie DAV-gebied

Berichtdoor Stefan » Wo 05 Aug 2015, 18:36

Overigens, de routewijziging van lijn 14 en 15 is maar tijdelijk. Zodra de werkzaamheden op en rond het busstation in Papendrecht afgerond zijn, wordt de route weer zoals 'ie was. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast