Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: di 21 jul 2015, 10:25
Dat is allemaal al meermalen aan de orde geweest. En de halte wordt op dit moment nog steeds aangedaan!
Dat is interessant. Dan moet je uit Dordrecht dus nog een half uur eerder weg om de aanlsuitende stadsbus in Gorinchem te halen. Wat is de reden dat die ritten verdwijnen. Onderbezetting?nvdw schreef:In het DAV-gebied gaat per 23 augustus een nieuwe dienstregeling in. Het gros van de wijzigingen zijn kleine aanpassingen in rij- en vertrektijden maar hier en daar zitten er toch wel wat opvallende nieuwe zaken.
Stadsdienst Gorinchem
Lijn 1 en 4 verliezen op alle dagen hun laatste rit, waardoor feitelijk de stadsdienst een halfuur eerder ophoudt met rijden; de laatste bussen vertrekken dan om 0.38 van station Gorinchem. Op zondag wordt de stadsdienst weer in zijn geheel door taxibusjes gereden.
Interessant. Dan wordt er in combinatie met lijn 81 dus in de avondspits vier keer per uur naar Gorinchem gereden.nvdw schreef: Corridor Vijfheerenlanden - Utrecht
Het eindpunt in Utrecht heet nu ook in de Arriva-dienstregeling officieel 'Centraal Jaarbeurszijde' in plaats van 'Busstation West'.
Lijn 181 (Gorinchem - Utrecht) rijdt in de avondspits richting Gorinchem voortaan 2x/uur.
Drie keer: lijn 81 rijdt doordeweeks nog steeds (ongeveer) 1x/uur.Ezra schreef:Interessant. Dan wordt er in combinatie met lijn 81 dus in de avondspits vier keer per uur naar Gorinchem gereden.
Nota van Uitgangspunten DAV-concessie schreef:7.1 Dienstregelingkilometers
In tegenstelling tot vorige concessies wordt voor het vastleggen van de omvang van het
voorzieningenniveau uitgegaan van dienstregelingkilometers in plaats van dienstregelinguren.
Het gebruik van dienstregelingkilometers als rekeneenheid heeft de volgende voordelen:
· De concessiehouder (en ook de reiziger) heeft baat bij het verhogen van de gemiddelde
snelheid. Dat leidt immers tot een sneller openbaar vervoersysteem en voor de
concessiehouder tot een hoger rendement.
· Gebruik van dienstregelingkilometers stimuleert gestrekte lijnen met minder haltes. Uit
onderzoek blijkt dat reizigers voor regionale verplaatsingengestrekte lijnvoering , in
combinatie met hoge frequenties , hoogwaarderen.
· Het aanpassen van rijtijden heeft geen gevolgen voor de omvang van het geboden
voorzieningenniveau. Dat stimuleert concessiehouders om rijtijden aan te passen aan de
werkelijkheid.
Ik herkende ´m ook niet op basis van de de dienstregeling maar meer omdat er een lijn 801 vanaf 23 augustus in staat. Overigens ook wel een beetje fout want er staat bij 801 nergens dat ´ie alleen in de zomer van 2016 rijdt terwijl bij lijn 501 wel staat dat ´ie in de zomer van 2016 wordt vervangen door lijn 801.nvdw schreef:Haha en zo zullen er vast wel meer zijn. Dordrecht is me toch iets te veel terra incognita om alle wijzigingen te herkennen aan de hand van alleen de afzonderlijke dienstregelingtabelletjes ;)
Vooral jammer denk ik dat de 76 dus nog wel langs het CBR rijdt, maar door de route via Avelingen West niet meer bij de halte komt. Maar dat lijkt me toch iets wat redelijk simpel op te lossen is.Dat 76 nu ook die kant op rijdt is alleen een beetje jammer voor de mensen die in Schelluinen hun theorie-examen bij het CBR komen doen: samen met lijn 74 hadden ze overdag toch twee keer per uur een verbinding van en naar Gorinchem Station.
De route in de Merwedepolder is niet anders, maar lijn 8 heeft nu ook de twee haltes waar hij toch al langs kwam in zijn eigen dienstregeling staan. Dat zijn niet allemaal ritten die uit de stalling komen maar die ritten komen daar al langs als ze als lijn 4 op De Staart aankomen (en als 8 terug gaan). Op lijn 4 zal je dat dus niet gauw gaan merken, die rijdt immers op vrijwel alle ritten een rondje op de Staart op de ochtendspits na.Lijn 8 stond er trouwens ook al op, daar is de omleiding in Wieldrecht semi-permanent geworden en is de route in de Merwedepolder iets anders ten bate van de bussen die van of naar de stalling rijden. Dat zal straks bij lijn 4 ook wel te zien zijn
Dat klinkt wel logisch eigenlijk, met deze redenen. Ik heb het alleen nog nergens zien worden gehanteerd. Zijn er meer concessies met deze manier van werken?nvdw schreef:De provincie zelf spreekt:
Nota van Uitgangspunten DAV-concessie schreef:7.1 Dienstregelingkilometers
In tegenstelling tot vorige concessies wordt voor het vastleggen van de omvang van het
voorzieningenniveau uitgegaan van dienstregelingkilometers in plaats van dienstregelinguren.
Het gebruik van dienstregelingkilometers als rekeneenheid heeft de volgende voordelen:
· De concessiehouder (en ook de reiziger) heeft baat bij het verhogen van de gemiddelde
snelheid. Dat leidt immers tot een sneller openbaar vervoersysteem en voor de
concessiehouder tot een hoger rendement.
· Gebruik van dienstregelingkilometers stimuleert gestrekte lijnen met minder haltes. Uit
onderzoek blijkt dat reizigers voor regionale verplaatsingengestrekte lijnvoering , in
combinatie met hoge frequenties , hoogwaarderen.
· Het aanpassen van rijtijden heeft geen gevolgen voor de omvang van het geboden
voorzieningenniveau. Dat stimuleert concessiehouders om rijtijden aan te passen aan de
werkelijkheid.
388? je vergeet dat dat nummertje al naar utrecht gaat.W0rteltje schreef:vrij stom dat de 188 niet terug komt. of een 688 als vervanging. een 288 of een 388 zou al helemaal ideaal zijn, maar dat is wel teveel gevraagt.
387 komt ook van een oude snelbuslijn met de zelfde route, 187, en de bus naar papendrecht die een tijd reed komt van 189. De qliner naar dordt komt van originele lijn 188. Die sinds de omnummering destijds word niet meer gehanteerd word. Dus de nummering is compleet logisch.W0rteltje schreef:oh ja tuurlijk
kep nooit begrepen waarom die qliners die nummers hebben gekregen
het zou logiser zijn als
388=375 of 390
387=381
Lijn 6 en lijn 76 allebei via Avelingen laten rijden is misschien wat veel van het goede. Connexxion heeft dit ooit eens geprobeerd met lijn 257 in de spits, maar heel erg druk waren die ritten niet...nvdw schreef:In het DAV-gebied gaat per 23 augustus een nieuwe dienstregeling in. Het gros van de wijzigingen zijn kleine aanpassingen in rij- en vertrektijden maar hier en daar zitten er toch wel wat opvallende nieuwe zaken.
Stadsdienst Gorinchem
Lijn 6 is een nieuwe lijn die in de ochtend- en avondspits twee keer per uur van station Gorinchem naar industrieterrein Avelingen-West rijdt. Daar zijn twee nieuwe haltes aangelegd bij de Avelingen Groep en Damen Shipyards.
Regio Vijfheerenlanden
Lijn 73 (Leerdam - Gorinchem) rijdt weer 'gewoon' elk uur: de rit van 8.55 uit Leerdam komt te vervallen. Ook zijn de vertrektijden op weekdagen aangepast zodat er een strakke uurdienst ontstaat.
Lijn 74 (Gorinchem - Schoonhovense veer) rijdt ook in de middaguren richting Gorinchem via het Beatrixziekenhuis.
Lijn 76 (Gorinchem - Hardinxveld-Giessendam) wordt weer de hele dag door taxibussen gereden. In Gorinchem rijdt lijn 76 voortaan via industrieterrein Avelingen-West, zoals de nieuwe lijn 6 (zie ook daar). 's Avonds en in het weekend rijdt lijn 76 wel zijn 'oude' route via Schelluinen en het Beatrixziekenhuis in Gorinchem.