Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Bluearrow »

Op de website van LOCOV is het voorstel voor de nieuwe dienstregeling (2015) in 't Gooi te vinden. Hierin zijn een aantal aanpassingen aan het huidige net voorgesteld.

Ikzelf heb ook een nieuw lijnenplan voor deze regio opgesteld, tenminste zo als ik het graag, als gebruiker zou willen zien. Graag jullie feedback.


Lijn 1 Stadsdienst Hilversum
Geen wijzigingen.

Lijn 2 Stadsdienst Hilversum
Geen wijzigingen.

Lijn 3 Stadsdienst Hilversum
Omdat er al vele andere lijnen (59, 101, 156 en 320) rijden tussen Hilversum NS en Sportpark moet lijn 3 ook op de heenrit gaan rijden zoals op de terugrit, dus via Minckelersstraat en Oosterengweg. In het Riebeeckkwartier rijdt lijn 3 een rondje langs Gooierserf, via Riebeeckweg, Willem Bontekoestraat, Jacob van Heemskerkstraat, Willem Barentszweg en van Linschotenlaan naar het ziekenhuis.

Lijn 58
Geen wijzigingen.

Lijn 59
Geen wijzigingen.

Lijn 70
Geen wijzigingen.

Lijn 73
Komt te vervallen. De route tussen Eemnes en Soestdijk zal worden overgenomen door een nieuwe lijn 111 (zie aldaar).

Lijn 100
Blijft tussen Bussum en Huizen ’t Merk zijn huidige route rijden. Bij de rotonde Aristotoleslaan/Stroomzijde (Blaricummermeent) dient een nieuwe halte te worden aangelegd voor bewoners van de Blaricummermeent en de noordzijde van Blaricum-Bijvanck.

> Voor het verdere verloop van de route zijn twee varianten mogelijk:
1. Vanaf ’t Merk via de Randweg naar Blaricum Carpoolplaats (dus buitenom de Bijvanck).
Op dit moment is de haltevoorziening bij Blaricum Carpoolplaats echter veels te krap, omdat bussen deze halte slechts in één richting kunnen aandoen, en er veel ‘kerende bewegingen’ van bussen plaatsvinden. Dit is op te lossen door aanpassing van de halteplaats, met haltes in beide richtingen.

2. Deze lijn inkorten tot ’t Merk, om aldaar aansluiting te geven op lijn 320. De haltevoorziening bij ’t Merk dient dan te worden uitgebreid, zodat er meerdere bussen achter elkaar kunnen halteren. Zie aanpassing halteplaatsen.

Lijn 101
Blijft zijn huidige route rijden tot Huizen ’t Merk, Zie voor het verdere routeverloop idem als lijn 100.
Vanaf Blaricum Carpoolplaats rijdt lijn 101 van maandag t/m vrijdag in de spitsuren (7.00-9.00 en 14.00-18.00 uur) verder van/naar Hilversum.

Lijn 104
Deze lijn wordt in zijn huidige vorm opgeheven. Een deel van het traject wordt overgenomen door lijn 121, welke in Hilversum een routewijziging zal krijgen, via Zeeheldenkwartier en Gijsbrecht.

Lijn 105
Deze lijn moet vanaf Bussum Station 1x per uur (ma t/m zaterdag overdag) gaan doorrijden naar Blaricum Tergooi Ziekenhuis, om een deel van de vervallen ritten van lijn 109 op te vangen. Hierdoor krijgen reizigers vanuit ’s-Graveland en de Hilversumse Meent ook een directe verbinding met het ziekenhuis. Route gelijk aan lijn 109.

Lijn 106
Geen wijzigingen.

Lijn 107
In Bussum wisselen de lijnen 107 en 109 voor een deel van route. Lijn 107 gaat rijden vanaf Station Bussum-Zuid via Ceintuurbaan, Laarderweg, Huizerweg, KPC de Bazelstraat en Goudenregenstraat naar Ceintuurbaan en verder huidige route. Om de frequentieverlaging van lijn 108 te compenseren zou lijn 107 op ma/za overdag vanaf Huizen Busstation (1x per uur) kunnen worden doorgetrokken via ’t Merk en Gemeenlandslaan naar de Dr.Lelylaan.

Lijn 108
Deze lijn blijft zijn huidige route rijden, met een frequentiewijziging naar 1x per uur (gehele dienstregelingsperiode). In Blaricum (Dorp) heeft deze lijn weinig reizigers zodat de frequentie omlaag kan naar 1x per uur. Tussen Hilversum en Laren blijft de frequentie van een halfuursdienst (maandag t/m zaterdag overdag) gewaarborgd door de invoering van een nieuwe lijn 111.

Lijn 109
In Bussum wisselen de lijnen 107 en 109 voor een deel van route. Lijn 109 gaat rijden vanaf Bussum-Centrum via Brinklaan en Ceintuurbaan en verder huidige route. Frequentiewijziging naar 1x per uur (gehele dienstregelingsperiode). Tussen Bussum Station en Blaricum Tergooi Ziekenhuis blijft de frequentie van een halfuursdienst gewaarborgd (maandag t/m zaterdag overdag) door lijn 105 door te trekken naar het ziekenhuis. In de spitsuren zou eventueel lijn 202 (Amsterdam Zuidoost – Blaricum Ziekenhuis) doorgetrokken kunnen worden tot Laren, Brink. Tussen Laren Brink en Eemnes krijgt lijn 109 gezelschaps van de nieuwe lijn 111 (zie aldaar).

Lijn 110
Geen wijzigingen. Te Muiderberg, P+R Terrein is er van maandag t/m vrijdag overdag 1x per uur aansluting op/van lijn 151 uit/naar Almere Haven.

Lijn 111 (nieuw)
Een nieuwe lijn welke de verbinding zal onderhouden tussen Hilversum en Soestdijk, via Laren, Eemnes en Baarn, dit onder gelijktijdige opheffing van lijn 73 (Eemnes-Soestdijk). Tussen Hilversum en Laren Kermisterrein rijdt lijn 111 dezelfde route als lijn 108 (Huizen-Hilversum). Gezamenlijk rijden deze lijnen op dit traject elk halfuur. In Eemnes rijdt lijn 111 de route via de Stadswijksingel, en verder de oude route van lijn 73 naar Soestdijk. Lijn 111 rijdt van maandag t/m zaterdag alleen overdag. Dus niet op zon- en feestdagen en in de avonduren. Door de invoering van lijn 111 krijgt Eemnes een tweede verbinding met Hilversum (1x via Eemeroord en 1x via Laren).

Lijn 121
Deze lijn gaat in Nieuw-Loosdrecht en Hilversum een groot deel van lijn 104 vervangen, en zal rijden via de Nieuw-Loosdrechtsedijk, Schakel, Halewijnlaan, Prinses Margrietstraat, Eikenlaan, Frans Halslaan, Molenmeent, van Ghentlaan (heen en terug via Loosdrechtsebos, ivm bediening Zonnestraal), Diependaalselaan, Bosdrift/Hilvertsweg, Gijsbrecht van Amstelstraat, Utrechtseweg, Achterom/Emmastraat, Schapenkamp, Hilversum NS.
Frequentie: ma t/m za overdag 2x per uur tussen Hilversum en Loosdrecht (rotonde Molenmeent/Oud Loosdrechtsedijk) en 1x per uur door van/naar Loenen/Uithoorn. In de avonduren en op zondag alleen tussen Loosdrecht en Hilversum, waarbij het pendeltraject naar Zonnestraal voor deze periode komt te vervallen.

Lijn 122
Gaat vanaf Nieuw-Loosdrechtsedijk via Nootweg/Lindenlaan en Eikenlaan door Nieuw-Loosdrecht doorrijden naar Hilversum Kerkelanden. Eindpunt bij het winkelcentrum Kerkelanden (zoals vroeger lijn 32/123 ook had).

Lijn 150
Geen wijzigingen.

Lijn 151
Wordt ingekort tot het traject Almere Haven – Muiderberg P+R. Aldaar aansluiting op/van lijn 110 naar/van Muiden en Naarden.

Lijn 156
Rijdt alleen nog in de spitsuren (ma t/m vr) door naar Hilversum. In de daluren wordt bij Blaricum Carpoolplaats aansluiting gegeven op/van lijn 320.

Lijn 202
Gaat vanaf Blaricum Ziekenhuis doorrijden van/naar Laren Brink (route lijn 109)

Lijn 206
Geen wijzigingen

Lijn 320 R-net
Tussen Huizen ’t Merk en Blaricum Carpoolplaats gaat lijn 320 via Blaricum-Bijvanck rijden. Er moet een betere spreiding komen tussen de ritten onderling (is nu zeer onregelmatig gedurende een aantal uren van de dag). Om overbediening van het traject Muiden-Amsterdam te voorkomen kan lijn 320 op zaterdag (net zoals op zondag) worden ingekort tot Hilversum – Muiden P&R, maar dan dienen de aansluitingen te worden verbeterd.

Afrit op de A27 in de richting Hilversum
Net zoals in de richting Huizen, zullen de bussen van lijn 101, 156 en 320 bij de Soestdijkerstraatweg een afrit moeten krijgen.

Aanpassingen halteplaatsen:

Huizen ’t Merk
Om ruimte te bieden aan overstappers van/naar de lijnen 100/101 op 320, dienen de halteplaatsen bij ’t Merk te worden uitgebreid (verlengd). Indien gekozen word voor een kering bij ’t Merk (lijn 100/101) zullen de verkeerslichten aldaar moeten worden aangepast, zodat het voor de bus mogelijk is conflictvrij te keren. Eventueel de halteplaats (richting Hilversum) doortrekken tot aan de kruising en daar een negenoog (busverkeerslicht) plaatsen, zodat de bus dan, zonder het overige verkeer te hinderen kan omdraaien naar de halte in de tegenrichting. Andere optie: aanleggen van een rotonde op de kruising ’t Merk/Gemeenlandslaan.

Blaricum Carpoolplaats
De huidige halteplaats is te klein voor het aantal busbewegingen. Verder is er een uitbreiding van het aantal carpoolparkeerplaatsen noodzakelijk. Om dit moment staan er op een gemiddelde dag zeker 20 tot 30 auto’s geparkeerd in het gras naast de Stichtseweg. Tevens zal het aantal fietsstalplaatsen moeten worden uitgebreid. Omdat op dit moment de halteplaats slechts in één richting kan worden aangereden moeten bussen er manouvres maken. Er moeten dus aparte halteplaatsen komen voor de richting Hilversum en de richting Huizen/Almere.

Nieuwe halte Huizen Aristotoleslaan
Voor de inwoners van de Blaricummermeent en de noordzijde van Blaricum Bijvanck zou er een nieuwe halte moeten worden geplaatst nabij de rotonde van de Aristotoleslaan en Stroomzijde, op de route van de lijnen 100 en 101. Vanwege de ligging zou deze halte in de zone 5850 (Huizen) moeten vallen.

DRIS-panelen
Bij de komst van R-net lijn 320 zijn bij een groot aantal plaatsen in Huizen DRIS-panelen opgehangen (dynamisch vertrektijdenbord). Echter niet op de haltes Huizen Busstation en Blaricum Carpoolplaats. Deze zouden hier ook zeer gewenst zijn.


OV-chipkaart
Het aantal oplaadpunten voor de OV-chipkaart in te weinig, en bovendien alleen toegankelijk tijdens winkelopeningstijden (namelijk bij diverse supermarkten). Op diverse plaatsen in Nederland zijn er oplaadautomaten. Plaatsing bij belangrijke punten (Blaricum Carpoolplaats, Blaricum Ziekenhuis Tergooi, Huizen ’t Merk en Huizen Busstation) zou gewenst zijn.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Jurre »

Klinkt allemaal heel geinig maar je haalt verschillende concessies en vervoerders door elkaar. Stuur het anders eens op naar de juiste persoon bij Connexxion.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door DrechtBlub »

ziet er goed uit MAAR, wat jurre al zei...
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door isadora »

320 via Blaricum-Bijvanck vind ik een vreemde.
Wordt het HOV-gehalte van 320 nog verder ondergraaft.
De lijn stopt naar mijn idee nu al zo ongeveer bij elke dikke boom in Huizen.
Verder is de snelheid van de bussen geruime tijd geleden terug geschroefd naar 90 km/uur, omdat het anders allemaal te duur werd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Etienne »

Bluearrow schreef: Lijn 111 (nieuw)
Een nieuwe lijn welke de verbinding zal onderhouden tussen Hilversum en Soestdijk, via Laren, Eemnes en Baarn, dit onder gelijktijdige opheffing van lijn 73 (Eemnes-Soestdijk). Tussen Hilversum en Laren Kermisterrein rijdt lijn 111 dezelfde route als lijn 108 (Huizen-Hilversum). Gezamenlijk rijden deze lijnen op dit traject elk halfuur. In Eemnes rijdt lijn 111 de route via de Stadswijksingel, en verder de oude route van lijn 73 naar Soestdijk. Lijn 111 rijdt van maandag t/m zaterdag alleen overdag. Dus niet op zon- en feestdagen en in de avonduren. Door de invoering van lijn 111 krijgt Eemnes een tweede verbinding met Hilversum (1x via Eemeroord en 1x via Laren).
Lijn 73 rijdt nu al met een taxibusje. En dan wil je lijn 111 met een grote bus gaan doen?
Bluearrow schreef:Lijn 156
Rijdt alleen nog in de spitsuren (ma t/m vr) door naar Hilversum. In de daluren wordt bij Blaricum Carpoolplaats aansluiting gegeven op/van lijn 320.
Ergens verbaast het me niks als dit sowiso nog wel eens doorgevoerd wordt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door TreinenFreak »

Leuk dat je dit verzint, maar ik geloof dat connexxion nooit gaat luisteren naar klanten.
Maar lijn 121 rijdt nu nog over de vaartweg, waar het gymnasium is gevestigd. Bij de halte daar stappen dan ook veel scholieren uit, die anders veel tijd bezig zijn om bij het station over te stappen op lijn 1.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door TreinenFreak »

Overigens, lijn 202 is een spitslijn. Ik heb niet het gevoel dat er veel mensen uit Laren zijn die behoefte hebben aan een spitslijn. En lijn 320 moet een lijn zijn (voor mijn gevoel) waarmee je zo naar Amsterdam kan, en dan is het een te simpele oplossing om dan maar de passagiers te laten overstappen op het PR terrein te Muiden. En lijn 151 stoppen bij Muiden PR terrein is raar, dan kan je hem beter helemaal opheffen. Want op dat traject rijdt lijn 327/328 ook. En weer gaat het om reizigerscomfort, waar moet je een reiziger laten overstappen bij Muiden PR op een andere bus. Ook als lijn 151 niet meer naar Bussum gaat rijden vervalt de route door de keverdijk.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Jurre »

Bluearrow schreef:Ikzelf heb ook een nieuw lijnenplan voor deze regio opgesteld, tenminste zo als ik het graag, als gebruiker zou willen zien. Graag jullie feedback.
Ik heb je concept nog eens gelezen, en zag dat je er wel veel tijd in hebt gestoken. Zal daarom ook een passende reactie geven. Hiermee geef ik geen advies maar meer een soort feedback of het voorstel wel of niet haalbaar is. Zelf reis ik niet vaak met de bus in het Gooi, maar ik zie er in Hilversum wel veel voorbij rijden, zodoende kan ik een beetje mijn oordeel geven over het busvervoer in de omgeving Hilversum.
Bluearrow schreef:Lijn 1 Stadsdienst Hilversum
Geen wijzigingen.
De huidige kwartiers-/halfuursdienst en route is momenteel inderdaad prima. Wel zouden er in het dal meer midibussen ingezet kunnen worden.
Bluearrow schreef:Lijn 2 Stadsdienst Hilversum
Geen wijzigingen.

Lijn 3 Stadsdienst Hilversum
Omdat er al vele andere lijnen (59, 101, 156 en 320) rijden tussen Hilversum NS en Sportpark moet lijn 3 ook op de heenrit gaan rijden zoals op de terugrit, dus via Minckelersstraat en Oosterengweg. In het Riebeeckkwartier rijdt lijn 3 een rondje langs Gooierserf, via Riebeeckweg, Willem Bontekoestraat, Jacob van Heemskerkstraat, Willem Barentszweg en van Linschotenlaan naar het ziekenhuis.
Lijn 2 en 3 zijn matig bezet en kan ten alle tijden met een midibus gereden worden. Ik pleit voor een downgrade van een halfuursdienst naar een uursdienst op zondag, de gehele dag, voor zowel lijn 2 als lijn 3, waarbij ze grotendeels de huidige route blijven rijden. Lijn 3 rijdt momenteel juist via Sportpark omdat het daar aansluiting kan geven naar het Ziekenhuis vanaf de lijnen 58, 59, 70, 101, 156 en 320. Wel zou onderzocht kunnen worden of lijn 3 via de rotonde bij Hotel Lapershoek zou kunnen rijden, zodat het langs het ATC (school) en enkele bedrijven rijdt. Hierbij wordt de reistijd ongeveer 1 minuut langer.
Bluearrow schreef:Lijn 58
Geen wijzigingen.

Lijn 59
Geen wijzigingen.

Lijn 70
Geen wijzigingen.

Lijn 73
Komt te vervallen. De route tussen Eemnes en Soestdijk zal worden overgenomen door een nieuwe lijn 111 (zie aldaar).
Deze lijnen zijn deels van een andere vervoerder en behoren allemaal tot een andere concessie. Wel kan ik zeggen dat de laatste rit van lijn 58 en 59 op zaterdag geschrapt kunnen worden, daar zit echt nooit iemand in. Idem de laatste avondrit van lijn 70 elke dag.
Bluearrow schreef:Lijn 100
Blijft tussen Bussum en Huizen ’t Merk zijn huidige route rijden. Bij de rotonde Aristotoleslaan/Stroomzijde (Blaricummermeent) dient een nieuwe halte te worden aangelegd voor bewoners van de Blaricummermeent en de noordzijde van Blaricum-Bijvanck.

> Voor het verdere verloop van de route zijn twee varianten mogelijk:
1. Vanaf ’t Merk via de Randweg naar Blaricum Carpoolplaats (dus buitenom de Bijvanck).
Op dit moment is de haltevoorziening bij Blaricum Carpoolplaats echter veels te krap, omdat bussen deze halte slechts in één richting kunnen aandoen, en er veel ‘kerende bewegingen’ van bussen plaatsvinden. Dit is op te lossen door aanpassing van de halteplaats, met haltes in beide richtingen.

2. Deze lijn inkorten tot ’t Merk, om aldaar aansluiting te geven op lijn 320. De haltevoorziening bij ’t Merk dient dan te worden uitgebreid, zodat er meerdere bussen achter elkaar kunnen halteren. Zie aanpassing halteplaatsen.

Lijn 101
Blijft zijn huidige route rijden tot Huizen ’t Merk, Zie voor het verdere routeverloop idem als lijn 100.
Vanaf Blaricum Carpoolplaats rijdt lijn 101 van maandag t/m vrijdag in de spitsuren (7.00-9.00 en 14.00-18.00 uur) verder van/naar Hilversum.
Deze lijnen zie ik nooit en kan dus ook niet echt feedback geven op je voorstel.
Bluearrow schreef:Lijn 104
Deze lijn wordt in zijn huidige vorm opgeheven. Een deel van het traject wordt overgenomen door lijn 121, welke in Hilversum een routewijziging zal krijgen, via Zeeheldenkwartier en Gijsbrecht.
Tja, lijn 104. Als je eindelijk eens in Loosdrecht bent is de auto al 10x op en neer geweest. Deze lijn is voortgekomen uit de koppeling van twee stadsdiensten, één naar het Zeeheldenkwartier (lijn 6 meen ik) en één naar Loosdrecht (dacht lijn 8). Feedback zie je bij het kopje van lijn 121.
Bluearrow schreef:Lijn 105
Deze lijn moet vanaf Bussum Station 1x per uur (ma t/m zaterdag overdag) gaan doorrijden naar Blaricum Tergooi Ziekenhuis, om een deel van de vervallen ritten van lijn 109 op te vangen. Hierdoor krijgen reizigers vanuit ’s-Graveland en de Hilversumse Meent ook een directe verbinding met het ziekenhuis. Route gelijk aan lijn 109.
Je wil dus de tussenritten van lijn 109 (Bussum - Blaricum Ziekenhuis v.v.) over laten lopen op lijn 105 (Bussum - Hilversum v.v.)? Denk dat je makkelijker uit bent als de lijnnummers hetzelfde blijven, maar dienstregelingtechnisch kan het wel, momenteel is het namelijk een overstap van 2 minuten beide kanten op.
Bluearrow schreef:Lijn 106
Geen wijzigingen.
Ooit was dit lijn 106 Hilversum - Weesp, maar door bezuinigingen is dit geknipt in lijn 106 Weesp - Nederhorst en scholierenlijn 206 Nederhorst - Hilversum. Ik zou hier weer een doorgaande 106 Hilversum - Weesp van maken, 1x per uur op maandag tot en met vrijdag, uitgevoerd door midibussen. Deze gaan dan rijden in het patroon van de tussenritten van de 105 Hilversum - Kortenhoef, welke bij deze dan komen te vervallen.
Bluearrow schreef:Lijn 107
In Bussum wisselen de lijnen 107 en 109 voor een deel van route. Lijn 107 gaat rijden vanaf Station Bussum-Zuid via Ceintuurbaan, Laarderweg, Huizerweg, KPC de Bazelstraat en Goudenregenstraat naar Ceintuurbaan en verder huidige route. Om de frequentieverlaging van lijn 108 te compenseren zou lijn 107 op ma/za overdag vanaf Huizen Busstation (1x per uur) kunnen worden doorgetrokken via ’t Merk en Gemeenlandslaan naar de Dr.Lelylaan.
Deze lijnen zie ik nooit op de betreffende locaties en kan dus ook niet echt feedback geven op je voorstel. Wel weet ik dat als ik van Amsterdam Amstel naar Hilversum met de bus reis, ik altijd de 320 pak tot Blaricum Ziekenhuis, en vanaf daar de 107. Hier bespaar je een kwartier mee door de snelle route van de 107. Wel kan de 107 ten alle tijden met midibussen uitgevoerd worden.
Bluearrow schreef:Lijn 108
Deze lijn blijft zijn huidige route rijden, met een frequentiewijziging naar 1x per uur (gehele dienstregelingsperiode). In Blaricum (Dorp) heeft deze lijn weinig reizigers zodat de frequentie omlaag kan naar 1x per uur. Tussen Hilversum en Laren blijft de frequentie van een halfuursdienst (maandag t/m zaterdag overdag) gewaarborgd door de invoering van een nieuwe lijn 111.
Enkele jaren terug werd de frequentie al teruggeschroefd naar 1x per uur, maar dit bleek tot overvolle bussen te leiden. Lijn 111 lijkt me geen zin te hebben, zie ook mijn feedback aldaar.
Bluearrow schreef:Lijn 109
In Bussum wisselen de lijnen 107 en 109 voor een deel van route. Lijn 109 gaat rijden vanaf Bussum-Centrum via Brinklaan en Ceintuurbaan en verder huidige route. Frequentiewijziging naar 1x per uur (gehele dienstregelingsperiode). Tussen Bussum Station en Blaricum Tergooi Ziekenhuis blijft de frequentie van een halfuursdienst gewaarborgd (maandag t/m zaterdag overdag) door lijn 105 door te trekken naar het ziekenhuis. In de spitsuren zou eventueel lijn 202 (Amsterdam Zuidoost – Blaricum Ziekenhuis) doorgetrokken kunnen worden tot Laren, Brink. Tussen Laren Brink en Eemnes krijgt lijn 109 gezelschaps van de nieuwe lijn 111 (zie aldaar).
Feedback had ik al gegeven onder het kopje van lijn 105. Verder klinkt het idee van het doortrekken van lijn 202 klinkt nog niet eens zo slecht. Echter, is er wel genoeg aanbod?
Bluearrow schreef:Lijn 110
Geen wijzigingen. Te Muiderberg, P+R Terrein is er van maandag t/m vrijdag overdag 1x per uur aansluting op/van lijn 151 uit/naar Almere Haven.
Lijn 151 is weliswaar van een andere concessie, maar rijdt grotendeels gelijk aan lijn 110. Het nut van de gehele 151 vervalt mijns inziens. Lijn 110 kan je dus in principe onaangeroerd laten.
Bluearrow schreef:Lijn 111 (nieuw)
Een nieuwe lijn welke de verbinding zal onderhouden tussen Hilversum en Soestdijk, via Laren, Eemnes en Baarn, dit onder gelijktijdige opheffing van lijn 73 (Eemnes-Soestdijk). Tussen Hilversum en Laren Kermisterrein rijdt lijn 111 dezelfde route als lijn 108 (Huizen-Hilversum). Gezamenlijk rijden deze lijnen op dit traject elk halfuur. In Eemnes rijdt lijn 111 de route via de Stadswijksingel, en verder de oude route van lijn 73 naar Soestdijk. Lijn 111 rijdt van maandag t/m zaterdag alleen overdag. Dus niet op zon- en feestdagen en in de avonduren. Door de invoering van lijn 111 krijgt Eemnes een tweede verbinding met Hilversum (1x via Eemeroord en 1x via Laren).
Lijn 111 lijkt me vrij kansloos. Er is volgens mij helemaal geen behoefte voor zo'n lijn. De huidige lijn 73 is maar enkel een taxibusje. Verder combineer je hier twee concessies.
Bluearrow schreef:Lijn 121
Deze lijn gaat in Nieuw-Loosdrecht en Hilversum een groot deel van lijn 104 vervangen, en zal rijden via de Nieuw-Loosdrechtsedijk, Schakel, Halewijnlaan, Prinses Margrietstraat, Eikenlaan, Frans Halslaan, Molenmeent, van Ghentlaan (heen en terug via Loosdrechtsebos, ivm bediening Zonnestraal), Diependaalselaan, Bosdrift/Hilvertsweg, Gijsbrecht van Amstelstraat, Utrechtseweg, Achterom/Emmastraat, Schapenkamp, Hilversum NS.
Frequentie: ma t/m za overdag 2x per uur tussen Hilversum en Loosdrecht (rotonde Molenmeent/Oud Loosdrechtsedijk) en 1x per uur door van/naar Loenen/Uithoorn. In de avonduren en op zondag alleen tussen Loosdrecht en Hilversum, waarbij het pendeltraject naar Zonnestraal voor deze periode komt te vervallen.

Lijn 122
Gaat vanaf Nieuw-Loosdrechtsedijk via Nootweg/Lindenlaan en Eikenlaan door Nieuw-Loosdrecht doorrijden naar Hilversum Kerkelanden. Eindpunt bij het winkelcentrum Kerkelanden (zoals vroeger lijn 32/123 ook had).
Je wilt dus een bus van een andere concessie (121) vanuit Hilversum laten starten? Het idee is grappig, maar ik denk dat de 121 hier te langzaam van wordt. Daarnaast zal ik de bediening van Zonnestraal overlaten aan lijn 122, wat dan zijn eindpunt wordt. Echter is dit ook weer een andere concessie en zelfs een andere vervoerder.
Bluearrow schreef:Lijn 150
Geen wijzigingen.

Lijn 151
Wordt ingekort tot het traject Almere Haven – Muiderberg P+R. Aldaar aansluiting op/van lijn 110 naar/van Muiden en Naarden.
Horen allebei niet tot het Gooi, maar het nut van lijn 151 op enkel het stuk Almere Haven - Muiderberg P+R ontgaat me een beetje. Je hebt daar ook R-net rijden die op lijn 110 aan kan sluiten.
Bluearrow schreef:Lijn 156
Rijdt alleen nog in de spitsuren (ma t/m vr) door naar Hilversum. In de daluren wordt bij Blaricum Carpoolplaats aansluiting gegeven op/van lijn 320.
Zou ik ook zeggen!
Bluearrow schreef:Lijn 202
Gaat vanaf Blaricum Ziekenhuis doorrijden van/naar Laren Brink (route lijn 109)
Zie feedback onder kopje lijn 109.
Bluearrow schreef:Lijn 206
Geen wijzigingen
Zie feedback onder kopje lijn 106.
Bluearrow schreef:Lijn 320 R-net
Tussen Huizen ’t Merk en Blaricum Carpoolplaats gaat lijn 320 via Blaricum-Bijvanck rijden. Er moet een betere spreiding komen tussen de ritten onderling (is nu zeer onregelmatig gedurende een aantal uren van de dag). Om overbediening van het traject Muiden-Amsterdam te voorkomen kan lijn 320 op zaterdag (net zoals op zondag) worden ingekort tot Hilversum – Muiden P&R, maar dan dienen de aansluitingen te worden verbeterd.
Het lijkt me ook dat de 320 op zaterdag eveneens ingekort kan worden tot Muiden P+R, maar er dient vooral gekeken te worden naar een versnelling van de lijn in Huizen, waar de lijn relatief lang onderweg is en erg veel stopt.
Bluearrow schreef:Afrit op de A27 in de richting Hilversum
Net zoals in de richting Huizen, zullen de bussen van lijn 101, 156 en 320 bij de Soestdijkerstraatweg een afrit moeten krijgen.
Ja hallo, kijk eens naar de kosten. Zoveel sneller worden die lijnen daar niet van. De huidige afrit ligt namelijk dichterbij dan de voormalige oprit, aan de hand waarvan de nieuwe busoprit kwam.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Bluearrow »

Hallo allemaal, in ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Ik wil natuurlijk naar aanleiding hiervan wel reageren op jullie 'feedback'.

Allereerst moet ik zeggen dat ik voor mijn ideën gedeeltelijk gebruik heb gemaakt van de voorstellen die Connexxion heeft gedaan voor de nieuwe dienstregeling 2015 aan de ROCOV. Hoogstwaarschijnlijk zullen deze wel per 14-12-2015 worden ingevoerd: 107 en 109 wisselen in Bussum gedeeltelijk van route, de 151 zal worden ingekort tot Muiderberg P+R en lijn 320 zal op zaterdag alleen maar rijden tussen Hilversum en Muiden (met aansluiting op 322/327/328).

Het advies van Connexxion aan de ROCOV is hier te vinden: http://www.rocov-nh.nl/bestanden/Advies ... V_2015.pdf
Jurre schreef:Klinkt allemaal heel geinig maar je haalt verschillende concessies en vervoerders door elkaar. Stuur het anders eens op naar de juiste persoon bij Connexxion.
Ikzelf ben jarenlang als buschauffeur werkzaam geweest en ben betrokken geweest bij verschillende klantenpanels en OV-gerelateerde organisaties. Ik haal express verschillende concessies en vervoerders door elkaar, dat is juist. Het is toch van de gekke dat een plaats als Hilversum maar liefst te maken heeft met vijf verschillende concessies !!! Te weten: Gooi en Vechtstreek, Almere, Utrecht Streek, BRU en Amstel-Meerlanden. Elk met zijn eigen regeltjes, wetten en tarieven. Kortom, in het Gooi zou je nooit iets goed kunnen plannen, omdat het over zoveel verschillende schijven moet gaan.
isadora schreef:320 via Blaricum-Bijvanck vind ik een vreemde.
Wordt het HOV-gehalte van 320 nog verder ondergraaft.
De lijn stopt naar mijn idee nu al zo ongeveer bij elke dikke boom in Huizen.
Verder is de snelheid van de bussen geruime tijd geleden terug geschroefd naar 90 km/uur, omdat het anders allemaal te duur werd.
Als inwoner van deze wijk vind ik het géén vreemde. Je wilt natuurlijk het OV zo dicht mogelijk bij huis!
Bij elke dikke boom in Huizen, ja....dat bedoel ik dus. Er zijn in Huizen teveel stopplaatsen. Als je het mij vraagt, dan zijn de haltes Jol, de Haar en Havenstraat echt overkill. Veel andere haltes op loopafstand. Dat ik de 320 door de Bijvanck zou laten rijden komt vooral omdat door de huidige afstelling van de verkeerslichten op 't Merk en Randweg (vooral in de spitsuren) nogal wat vertraging oplevert. Maar ja, als de provincie zijn plannen doordrukt zijn we daar over een aantal jaar ook vanaf, want dan rijdt lijn 320 ten noorden van de Bijvanck en langs de A27. Wat er dan met de drukke halte 't Merk moet gaan gebeuren is voor ieder nog onduidelijk.
Een route door Blaricum-Bijvanck zou 1 a 2 minuten langer zijn, maar je bediend er wel een behoorlijke groep reizigers mee, die bij de invoering van lijn 320 toch al zo benadeeld zijn.
Jurre schreef:Lijn 2 en 3 zijn matig bezet en kan ten alle tijden met een midibus gereden worden. Ik pleit voor een downgrade van een halfuursdienst naar een uursdienst op zondag, de gehele dag, voor zowel lijn 2 als lijn 3, waarbij ze grotendeels de huidige route blijven rijden. Lijn 3 rijdt momenteel juist via Sportpark omdat het daar aansluiting kan geven naar het Ziekenhuis vanaf de lijnen 58, 59, 70, 101, 156 en 320. Wel zou onderzocht kunnen worden of lijn 3 via de rotonde bij Hotel Lapershoek zou kunnen rijden, zodat het langs het ATC (school) en enkele bedrijven rijdt. Hierbij wordt de reistijd ongeveer 1 minuut langer.
Op zich mee eens. Reden van mijn idee: hiermee geef je bewoners van de wijk bij de Oosterengweg en Vogelbuurt ook een reismogelijkheid op de 'heenweg' (dus vanaf het Station), zonder dat men eerst via het ziekenhuis moet rijden. In mijn idee had ik voor Laapershoek en omgeving dus, lijn 121 in gedachten. Met de huidige lijnen 59, 70, 101, 156 en 320 heeft 'Sportpark' genoeg rittenaanbod.
Jurre schreef:Tja, lijn 104. Als je eindelijk eens in Loosdrecht bent is de auto al 10x op en neer geweest. Deze lijn is voortgekomen uit de koppeling van twee stadsdiensten, één naar het Zeeheldenkwartier (lijn 6 meen ik) en één naar Loosdrecht (dacht lijn 8). Feedback zie je bij het kopje van lijn 121.
De geschiedenis van de bediening van Zeeheldenkwartier en Loosdrecht is een lange. Er zijn in de loop der jaren heel veel verschillende lijnen geweest (121, 117, 118, 5, 6, 8, 4 en 104). Kortom, het is en blijft qua bediening een probleemgebied. Het is eigenlijk vreemd dat een vrij groot bedieningsgebied (alles ten zuiden van de Kerkbrink) slechts een tweetal buslijnen heeft en dat de afstand naar een bushalte voor vele inwoners behoorlijk groot is. Trouwens, behoorlijke vergrijzing van dat gebied, dus wellicht dat er naar een andere oplossing moet worden gezocht. Vanzelfsprekend is het mysterieuze verkeerscirculatieplan van de gemeente Hilversum ook een boosdoener, waardoor goede routes bijna onmogelijk zijn. Maar ja, dat is een andere discussie.
Bluearrow schreef:Lijn 105
Deze lijn moet vanaf Bussum Station 1x per uur (ma t/m zaterdag overdag) gaan doorrijden naar Blaricum Tergooi Ziekenhuis, om een deel van de vervallen ritten van lijn 109 op te vangen. Hierdoor krijgen reizigers vanuit ’s-Graveland en de Hilversumse Meent ook een directe verbinding met het ziekenhuis. Route gelijk aan lijn 109.
Jurre schreef:Je wil dus de tussenritten van lijn 109 (Bussum - Blaricum Ziekenhuis v.v.) over laten lopen op lijn 105 (Bussum - Hilversum v.v.)? Denk dat je makkelijker uit bent als de lijnnummers hetzelfde blijven, maar dienstregelingtechnisch kan het wel, momenteel is het namelijk een overstap van 2 minuten beide kanten op.
Ik denk dat het in het belang van de reizigers is dat er juist twee verschillende lijnnummers zijn (reizigers kijken voornamelijk naar lijnnummers en niet naar bestemmingen). Als je de 'vervallen ritten' van mijn voorstel (want in mijn plan komt er een lijn 111 bij), laat vervangen door lijn 105, geeft dit voor een deel van de reizigers weer nieuwe verbindingen (zie ook bij lijn 109).
Bluearrow schreef:Lijn 106
Geen wijzigingen.
Jurre schreef:Ooit was dit lijn 106 Hilversum - Weesp, maar door bezuinigingen is dit geknipt in lijn 106 Weesp - Nederhorst en scholierenlijn 206 Nederhorst - Hilversum. Ik zou hier weer een doorgaande 106 Hilversum - Weesp van maken, 1x per uur op maandag tot en met vrijdag, uitgevoerd door midibussen. Deze gaan dan rijden in het patroon van de tussenritten van de 105 Hilversum - Kortenhoef, welke bij deze dan komen te vervallen.
Helemaal mee eens, een doorgaande lijn zou er moeten zijn (c.q. terugkomen). Alleen zit je met het niemandsland tussen 's-Graveland en Nederhorst den Berg, waar geen kip de bus neemt. Ten tijde dat ik in het OV werkte, was er al een voorstel om de hele regio Vechtstreek te vervangen door 'belbussen' (gebied ten noorden van de Vreelandseweg en in de Horstermeer). Zelfs de buurtbus die er ooit reed, lijn 439, is wegens gebrek aan klanten (en hoogstwaarschijnlijk een gebrek aan een goede route) opgeheven.
Bluearrow schreef:Lijn 108
Deze lijn blijft zijn huidige route rijden, met een frequentiewijziging naar 1x per uur (gehele dienstregelingsperiode). In Blaricum (Dorp) heeft deze lijn weinig reizigers zodat de frequentie omlaag kan naar 1x per uur. Tussen Hilversum en Laren blijft de frequentie van een halfuursdienst (maandag t/m zaterdag overdag) gewaarborgd door de invoering van een nieuwe lijn 111.
Jurre schreef:Enkele jaren terug werd de frequentie al teruggeschroefd naar 1x per uur, maar dit bleek tot overvolle bussen te leiden. Lijn 111 lijkt me geen zin te hebben, zie ook mijn feedback aldaar.
Als inwoner van Blaricum Bijvanck/Huizen, zie ik de bussen van lijn 108 voornamelijk leeg tot redelijk gevuld rondrijden in Huizen en Blaricum. In Blaricum Dorp maakt geen kip gebruik van het OV, afgezien van wat scholieren. Alle kakkers aldaar hebben toch minimaal 2 SUV's voor de deur staan. Daarom zou ik daar een uurdienst invoeren. Tussen Laren en Hilversum is lijn 108 meestal redelijk gevuld. Omdat in mijn plan de 108 nog maar 1x per uur gaat rijden, zou een verdubbeling van de frequentie aldaar op zijn plaats zijn. Vandaar mijn plan voor lijn 111, die ook weer een ander doel daarmee combineert.
Bluearrow schreef:Lijn 109
In Bussum wisselen de lijnen 107 en 109 voor een deel van route. Lijn 109 gaat rijden vanaf Bussum-Centrum via Brinklaan en Ceintuurbaan en verder huidige route. Frequentiewijziging naar 1x per uur (gehele dienstregelingsperiode). Tussen Bussum Station en Blaricum Tergooi Ziekenhuis blijft de frequentie van een halfuursdienst gewaarborgd (maandag t/m zaterdag overdag) door lijn 105 door te trekken naar het ziekenhuis. In de spitsuren zou eventueel lijn 202 (Amsterdam Zuidoost – Blaricum Ziekenhuis) doorgetrokken kunnen worden tot Laren, Brink. Tussen Laren Brink en Eemnes krijgt lijn 109 gezelschaps van de nieuwe lijn 111 (zie aldaar).
Jurre schreef:Feedback had ik al gegeven onder het kopje van lijn 105. Verder klinkt het idee van het doortrekken van lijn 202 klinkt nog niet eens zo slecht. Echter, is er wel genoeg aanbod?
Lijn 109 heeft in mijn ogen het grootste reizigersaanbod tussen Bussum NS en Ziekenhuis Tergooi en tussen Laren/Eemnes en Hilversum. Het tussenliggende traject is matig bezet. Indien in mijn plannen de 109 teruggaat naar een uurdienst, kan deze dus op een drietal trajecten worden versterkt, zodat er toch een gezamelijke halfuursdienst blijft bestaan. Tussen Bussum NS en Ziekenhuis Tergooi dus met lijn 105, tussen Eemnes/Laren en Hilversum dus met een nieuwe lijn 111 (zei het via een andere route) en in de spitsuren met het doortrekken van lijn 202.
Bluearrow schreef:Lijn 110
Geen wijzigingen. Te Muiderberg, P+R Terrein is er van maandag t/m vrijdag overdag 1x per uur aansluting op/van lijn 151 uit/naar Almere Haven.
Jurre schreef:Lijn 151 is weliswaar van een andere concessie, maar rijdt grotendeels gelijk aan lijn 110. Het nut van de gehele 151 vervalt mijns inziens. Lijn 110 kan je dus in principe onaangeroerd laten.
Over 'andere concessies' heb ik het in mijn inleiding al gehad. Het nut van de 151 is voornamelijk de verbinding voor scholieren uit Almere die in Bussum/Naarden op school zitten. Daarom is de 151 in de loop der jaren gedegradeerd van (ooit een kwartier/halfuursdienst spitsuren met 'gelede bussen') tot een mager lijntje. Mede natuurlijk doordat er tegenwoordig ook een trein naar Almere rijdt. In de plannen van Connexxion voor dienstregeling 2015 is het plan al opgenomen om de 151 bij Muiderberg P+R (en dus NIET Muiden) te laten aantakken op de 110.
Bluearrow schreef:Lijn 111 (nieuw)
Een nieuwe lijn welke de verbinding zal onderhouden tussen Hilversum en Soestdijk, via Laren, Eemnes en Baarn, dit onder gelijktijdige opheffing van lijn 73 (Eemnes-Soestdijk). Tussen Hilversum en Laren Kermisterrein rijdt lijn 111 dezelfde route als lijn 108 (Huizen-Hilversum). Gezamenlijk rijden deze lijnen op dit traject elk halfuur. In Eemnes rijdt lijn 111 de route via de Stadswijksingel, en verder de oude route van lijn 73 naar Soestdijk. Lijn 111 rijdt van maandag t/m zaterdag alleen overdag. Dus niet op zon- en feestdagen en in de avonduren. Door de invoering van lijn 111 krijgt Eemnes een tweede verbinding met Hilversum (1x via Eemeroord en 1x via Laren).
Jurre schreef:Lijn 111 lijkt me vrij kansloos. Er is volgens mij helemaal geen behoefte voor zo'n lijn. De huidige lijn 73 is maar enkel een taxibusje. Verder combineer je hier twee concessies.
Eemnes zit in een echte split, want het word bediend door twee concessies. Bovendien vind er in Eemnes ook nog nieuwbouw plaats, dus het dorp zal in de loop der tijd nog wat groter worden, en ook ontsloten moeten worden. Eemnes is echt weer zo groot, dat het niet met één buslijn bediend kan worden. En tevens is Eemnes gericht op twee regiogebieden, enerzijds 't Gooi, anderzijds Eemland. Vanwege de ligging van de wijken is een goede ontsluiting ook nog een probleem. Inwoners van het nieuwbouwgebied in Eemnes-Zuid kunnen niet rechtstreeks richting 't Gooi en moeten dus met het taxibusje van lijn 73 (ringlijn) eerst half Eemnes rond, om aldaar lijn 109 te kunnen nemen. Daarom mijn keuze voor een nieuwe lijn 111, die een deel van deze problemen oplost. Bovendien ben ik een grote tegenstander van allerlei kleine 'kutlijntjes' die ergens moeten aantakken (en passagiers veelal moeten laten overstappen). Maar dat is weer een hele andere discussie.
Bluearrow schreef:Lijn 121
Deze lijn gaat in Nieuw-Loosdrecht en Hilversum een groot deel van lijn 104 vervangen, en zal rijden via de Nieuw-Loosdrechtsedijk, Schakel, Halewijnlaan, Prinses Margrietstraat, Eikenlaan, Frans Halslaan, Molenmeent, van Ghentlaan (heen en terug via Loosdrechtsebos, ivm bediening Zonnestraal), Diependaalselaan, Bosdrift/Hilvertsweg, Gijsbrecht van Amstelstraat, Utrechtseweg, Achterom/Emmastraat, Schapenkamp, Hilversum NS.
Frequentie: ma t/m za overdag 2x per uur tussen Hilversum en Loosdrecht (rotonde Molenmeent/Oud Loosdrechtsedijk) en 1x per uur door van/naar Loenen/Uithoorn. In de avonduren en op zondag alleen tussen Loosdrecht en Hilversum, waarbij het pendeltraject naar Zonnestraal voor deze periode komt te vervallen.

Lijn 122
Gaat vanaf Nieuw-Loosdrechtsedijk via Nootweg/Lindenlaan en Eikenlaan door Nieuw-Loosdrecht doorrijden naar Hilversum Kerkelanden. Eindpunt bij het winkelcentrum Kerkelanden (zoals vroeger lijn 32/123 ook had).
Jurre schreef:Je wilt dus een bus van een andere concessie (121) vanuit Hilversum laten starten? Het idee is grappig, maar ik denk dat de 121 hier te langzaam van wordt. Daarnaast zal ik de bediening van Zonnestraal overlaten aan lijn 122, wat dan zijn eindpunt wordt. Echter is dit ook weer een andere concessie en zelfs een andere vervoerder.
Tsja, ook al eerder aangehaald. Die rotconcessies ook. Dat lijn 121 een (te) lange lijn word, ja dat weet ik. Maar er zijn weinig andere opties. Inwoners van Loosdrecht zijn voor een deel aangewezen op de Kerkelanden, daarom ook mijn voorstel om de 122 (weer?) daarheen te leiden.
Bluearrow schreef:Afrit op de A27 in de richting Hilversum
Net zoals in de richting Huizen, zullen de bussen van lijn 101, 156 en 320 bij de Soestdijkerstraatweg een afrit moeten krijgen.
Jurre schreef:Ja hallo, kijk eens naar de kosten. Zoveel sneller worden die lijnen daar niet van. De huidige afrit ligt namelijk dichterbij dan de voormalige oprit, aan de hand waarvan de nieuwe busoprit kwam.
Ook een heikel punt. In de richting Huizen ligt er wel een oprit, in de richting Hilversum niet. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de (al jaren durende) plannen voor een HOV-baan. Ik zat er alleen aan te denken, indien er zo'n nieuwe afrit zou komen (dus ri. Hilversum) ook de nieuwe ingang (aan de Soestdijkerstraatweg) van het ziekenhuis bediend zou kunnen worden.

Ik zou overigens, zijdelings gesproken, lijn 106 uitbreiden van Weesp naar Muiden, en lijn 110 vanaf Muiden doortrekken via IJburg naar Amsterdam Muiderpoort 8-)

Maar ja, zoals ik het zei, het zijn maar ideën. Ik heb er nog meer. Misschien niet helemaal reëel. Discussie is leuk en daarom ook bedankt.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Zonnig »

Een mooi uitgewerkt plan.
Helaas heeft Hilversum / Het Gooi het busvervoer zelf een beetje de nek omgedraaid met al hun vreemde verkeerscirculatieplannen e.d..

Toch wil ik mij reactie aan niemand onthouden, het is bedoeld als opbouwend en ter discussie!

Lijn 1 - OK - evt. via Oscar Romerolaan koppelen aan lijn 4 met overstapknooppunt bij van Gentlaan / Loosdrechtseweg - Kerkelanden wordt dan in 2 richtingen bediend.
Lijn 2 - OK
Lijn 3 - Wijzigen naar de al oude route van lijn A (Ziekenhuis - Kamerling Onneweg - Lorentzweg - Station), alternatief is opheffen en lijn 70 (in samenspraak met de concessiehouder Provincie Utrecht verleggen via de nieuwe toegangsweg vanaf de Soestdijkerstraatweg naar het Ziekenhuis en dan via de van Riebeeckweg naar het Sportpark en zo verder naar het station).
Lijn 4 - Het stadsdeel van lijn 104 tot de van Ghentlaan (oude lijn D) evt. via Oscar Romerolaan koppelen aan lijn 1 met overstapknooppunt bij van Gentlaan / Loosdrechtseweg

Lijn 58 - OK
Lijn 59 - OK of evt ook via het Ziekenhuis.
Lijn 70 - zie lijn 3

Lijn 100 - OK, evt koppelen aan lijn 108 (desnoods alleen in de spitsen) / of lijn 100 koppelen of lijn 101
Lijn 101 - OK, evt koppelen aan lijn 108 (desnoods alleen in de spitsen) / of lijn 100 koppelen of lijn 101
Lijn 104 - zie lijn 4 & 121
Lijn 105 - OK
Lijn 106 - Weer Hilversum 's Graveland - Nederhorst - Weesp + lijn 206 vervalt
Lijn 107 - OK
Lijn 108 - OK
Lijn 109 - OK
Lijn 110 - OK
Lijn 111 - Het proberen waard
Lijn 121 - OK
Lijn 122 - doorrijden naar overstapknooppunt bij van Gentlaan / Loosdrechtseweg en evt Zonnestraal
Lijn 156 - Kan eigenlijk vervallen en anders inkorten vanuit Almere tot Blaricum Carpool

Lijn 202 - Laten vervallen, via Carpool Muiden is zowel het Amstelstation als Zuid-Oost bereikbaar.
Lijn 206 - Vervalt, zie 106

Lijn 320 - R-net - het laten eindigen bij Muiden Carpool op zaterdag en zondag is geen goede zaak voor een R-net lijn. De volgende stap is de parallelliteit opheffen met het spoor Naarden=Bussum <> Amsterdam (is al eens eerder sprake van geweest), daarnaast rijd de 101 weer door naar Hilversum (wat niet de opzet was bij de 320). Je zou, door de vele stopplaatsen, bijna denken dat de oude 100 beter weer terug kan keren. En dan in de spits lijn 202 wel laten rijden vanuit Huizen naar Amsterdam. Lijkt mij duidelijker.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Bluearrow »

Zonnig schreef:Lijn 320 - R-net - het laten eindigen bij Muiden Carpool op zaterdag en zondag is geen goede zaak voor een R-net lijn. De volgende stap is de parallelliteit opheffen met het spoor Naarden=Bussum <> Amsterdam (is al eens eerder sprake van geweest), daarnaast rijd de 101 weer door naar Hilversum (wat niet de opzet was bij de 320). Je zou, door de vele stopplaatsen, bijna denken dat de oude 100 beter weer terug kan keren. En dan in de spits lijn 202 wel laten rijden vanuit Huizen naar Amsterdam. Lijkt mij duidelijker.
Over de upgrading van lijn 320 tot een volwaardige HOV-lijn is de discussie nog steeds in volle gang. Blaricum en Huizen zijn tegen, Hilversum is nog steeds (min of meer) aan het twijfelen. Het zal mij benieuwen wat de provincie Noord-Holland nu weer uit zijn hoge hoed zal toveren om het plan toch door te drukken.

Persoonlijk denk ik dat de meeste reizigers er niet mee gebaat zijn om een speciale HOV-baan langs de Aristotoleslaan, Stroomzijde en Stichtseweg te hebben, want hiermee benadeel je toch een groot aantal reizigers in de wijken Stad en Lande, Bijvanck-West en Blaricum-Bijvanck. Ik ken veel mensen die na het opheffen van lijn 100 (en de ingebruikname van lijn 320) van nood maar weer de auto zijn gaan nemen. Ik ben bang dat dat er straks nog meer gaan worden. En dat allemaal voor slechts enkele minuten tijdwinst.
De spitsritten die lijn 101 nu rijdt (7.00-9.00 en 13.30-18.00 uur) tussen Blaricum Carpool en Hilversum zijn er voornamelijk gekomen om ook de bewoners van genoemde wijken toch nog een directe verbinding te geven, en niet in een (al) overvolle lijn 320 te moeten wringen, ook al omdat in lijn 320 geen staanplaatsen zijn toegestaan.

Ik denk dat het met de parallelliteit tussen Naarden en Amsterdam wel zal meevallen. De inzichten zijn toch iets anders dan 20 jaar geleden toen dit met lijn 137 speelde. Alleen inderdaad, op sommige momenten op zaterdag is lijn 320 tussen Muiden en Amstelstation een beetje overkill, vooral omdat deze altijd gelijktijdig rijden met lijn 327 op exact hetzelfde traject.

Verder juich ik je (oude) idee omtrent de lijnen 1 en 4 wel toe. Is in het verleden ook altijd al zo geweest (lijn A, en in mindere mate lijn 4 en 5).

Maar het is inderdaad, zowel jij als ik schreven dit al, is het bizarre verkeerscirculatieplan van de gemeente Hilversum voor een groot deel de doodsteek geworden voor het OV in Hilversum.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Zonnig »

Het klopt dat het deel van de 320 tussen Huizen en Hilversum opgewaardeerd zou kunnen worden tot echte HOV.
Een grote fout die er wordt gemaakt is dat de belangrijkste halte na het Station Hilversum nl Sportpark in de HOV variant niet meer wordt aangedaan. Op deze plek staat een ROC die veel / heel veel reizigers oplevert. Als de HOV doorgaat krijgen de reizigers van het HOV te maken met extra reistijd, dus een vervangende lijn vanuit Huizen is dan nog noodzakelijker. M.a.w. de HOV 320 kan sneller maar wel met veel minder reizigers. Voor de reizigers die met de trein uit Utrecht komen zal het denk is om het even zijn of die op Sportpark overstappen of op Station Hilversum.

Daarnaast heeft de 320 er voor gezorgd dat de overige lijnen qua bezetting er fors op achteruit zijn gegaan.
Wie weet blijft er dan straks 1 echte buslijn in het Gooi over. Een lijn Huizen - Carpool - Hilversum Station - Kerkelanden. De rest zal verder teruglopen en uiteindelijk verdwijnen (extreem gesteld).
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door TreinenFreak »

Voor Bussum zou ik zien,
Lijn 107: Hilversum, Station Bussum Zuid, Laarderweg, Landstraat, Station Naarden-Bussum, Brinklaan, Huizerweg, K.P.C de Bazelstraat, Tergooi ziekenhuis en verder naar Huizen.
Lijn 109: Naarden-Bussum, Brinklaan (heen) Landstraat (terug), Station Bussum Zuid, Ceintuurbaan, Tergooi ziekenhuis verder naar Hilversum.
Lijn 105: Hilversum, Cort van der lindenlaan, Rijksweg, Lambertus Hortensiuslaan, Station Naarden-Bussum
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Bluearrow »

TreinenFreak schreef:Voor Bussum zou ik zien,
Lijn 107: Hilversum, Station Bussum Zuid, Laarderweg, Landstraat, Station Naarden-Bussum, Brinklaan, Huizerweg, K.P.C de Bazelstraat, Tergooi ziekenhuis en verder naar Huizen.
Lijn 109: Naarden-Bussum, Brinklaan (heen) Landstraat (terug), Station Bussum Zuid, Ceintuurbaan, Tergooi ziekenhuis verder naar Hilversum.
Lijn 105: Hilversum, Cort van der lindenlaan, Rijksweg, Lambertus Hortensiuslaan, Station Naarden-Bussum

Lijn 107 is (in navolging van de oude lijn 135) juist bedoeld om een verbinding te geven tussen Bussum-Zuid en Hilversum. Een rechtstreekse verbinding, dus niet via station Naarden-Bussum. Jouw versie lijkt me ook een zeer onlogische route, want hij gaat een heel stuk dan dubbel rijden, vanaf het centrum dus eerst naar het station en vervolgens weer naar het centrum en verder richting Zhs Tergooi.

Lijn 109 is als ik al beschreven heb. Gaat ook per 14-12-2014 gebeuren als de plannen zijn goedgekeurd.

Lijn 105 klinkt leuk. Maar als inwoner van de Hilversumse Meent moet je eerst helemaal via Naarden omrijden om op Naarden-Bussum te komen. Afgezien van de (ov-chipkaart) kosten zal het weinig nieuwe reizigers opleveren, daar de meeste mensen uit die buurt gewoon lopend of op de fiets naar Naarden-Bussum reizen.
Zoals de plannen er nu uitzien zal lijn 105 per 14-12-2014, komende vanaf de Hilversumse Meent, juist de andere kant op gaan rijden, dus wellicht via de Meentweg en deels bediening van het centrum van Bussum.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Bluearrow »

Zonnig schreef:Het klopt dat het deel van de 320 tussen Huizen en Hilversum opgewaardeerd zou kunnen worden tot echte HOV.
Een grote fout die er wordt gemaakt is dat de belangrijkste halte na het Station Hilversum nl Sportpark in de HOV variant niet meer wordt aangedaan. Op deze plek staat een ROC die veel / heel veel reizigers oplevert. Als de HOV doorgaat krijgen de reizigers van het HOV te maken met extra reistijd, dus een vervangende lijn vanuit Huizen is dan nog noodzakelijker. M.a.w. de HOV 320 kan sneller maar wel met veel minder reizigers. Voor de reizigers die met de trein uit Utrecht komen zal het denk is om het even zijn of die op Sportpark overstappen of op Station Hilversum.

Daarnaast heeft de 320 er voor gezorgd dat de overige lijnen qua bezetting er fors op achteruit zijn gegaan.
Wie weet blijft er dan straks 1 echte buslijn in het Gooi over. Een lijn Huizen - Carpool - Hilversum Station - Kerkelanden. De rest zal verder teruglopen en uiteindelijk verdwijnen (extreem gesteld).
Mocht de HOV-baan inderdaad worden aangelegd zoals nu in de plannen staat, dan hebben inderdaad alleen reizigers die Hilversum NS als bestemming hebben er baat bij. Zal zo'n 4 tot 7 minuten sneller zijn dan nu via Arena/Sportpark. Dan is er inderdaad een extra spitsverbinding nodig (zoals nu lijn 101 eigenlijk al is).

Overigens ben ik niet zo pessimistisch als jij. Er zullen heus nog wel wat andere buslijnen blijven rijden, maar het zal toch wel schraal worden. Maar ja, dat krijg je toch in een regio waar het aantal auto's per huishouden zo'n beetje het grootste is van het land.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Zonnig »

@Bluearrow > Klopt, maar ik had het extreem gesteld.

Het is de bedoeling dat de 320 als het een echte HOV wordt ook bij Eemnes/Laren aan de A-27 een halte krijgt. Denk dat dit voor de 109 ook geen goed zal doen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door visgraat »

Ik denk wel dat het meerwaarde heeft lijn 73 vanuit Soestdijk en Baarn naar Eemnes door te trekken naar Blaricum Carpoolplaats. Daar zijn tal van overstapmogelijkheden richting Huizen en Almere. Maar de vraag is of er in de dienstregeling voldoende speling is dit extra te rijden.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Zonnig »

visgraat schreef:Ik denk wel dat het meerwaarde heeft lijn 73 vanuit Soestdijk en Baarn naar Eemnes door te trekken naar Blaricum Carpoolplaats. Daar zijn tal van overstapmogelijkheden richting Huizen en Almere. Maar de vraag is of er in de dienstregeling voldoende speling is dit extra te rijden.
Dat vraag ik mij af, dan gaat de lijn waarschijnlijk of via de A-27 waar al genoeg bussen rijden of via Laren waar al lijn 108 rijdt. Aansluiten op de 320 en 156 bij de afslag Laren / Eemnes van de A-27 is wel een meerwaarde.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door visgraat »

Bij Eemnes zit geen halte aan de A27, dus zal lijn 73 de snelweg op moeten en dan naar Blaricum Carpoolplaats. Dat hier al veel bussen rijden heeft weinig invloed, omdat er geen stops zijn eerder dan de Carpoolplaats. Maar waarschijnlijk is de rijtijd te krap om deze toevoeging te rijden. Wel zou je met deze bus naar Almere kunnen rijden. Dat kost een extra bus, maar daarmee kan je eigenlijk lijn 156 laten vervallen (als dat in een 8-persoonsbus past). Ik vind 156 sowieso een aparte lijn, omdat je op Hilversum - Blaricum Carpoolplaats ook 320 kan nemen, op Blaricum Carpoolplaats - Almere Centrum ook 150 kan nemen en Hilversum - Almere Centrum sneller bent met de trein.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Bluearrow »

visgraat schreef:Bij Eemnes zit geen halte aan de A27, dus zal lijn 73 de snelweg op moeten en dan naar Blaricum Carpoolplaats. Dat hier al veel bussen rijden heeft weinig invloed, omdat er geen stops zijn eerder dan de Carpoolplaats. Maar waarschijnlijk is de rijtijd te krap om deze toevoeging te rijden. Wel zou je met deze bus naar Almere kunnen rijden. Dat kost een extra bus, maar daarmee kan je eigenlijk lijn 156 laten vervallen (als dat in een 8-persoonsbus past). Ik vind 156 sowieso een aparte lijn, omdat je op Hilversum - Blaricum Carpoolplaats ook 320 kan nemen, op Blaricum Carpoolplaats - Almere Centrum ook 150 kan nemen en Hilversum - Almere Centrum sneller bent met de trein.
Over een halte aan de A27 bij Eemnes word al gepraat sinds de jaren '80 en ook in de plannen voor de HOV-baan word er melding over gemaakt. Maar ja, ondertussen is zoiets niet gerealiseerd. Het probleem is (nog steeds) dat de A27 behoorlijk breed is. Er zou dus een halte moeten komen aan de Eemnesser kant voor de richting Huizen en aan de Laarder kant voor de richting Hilversum. Er ligt een donkere, vrij lange fietstunnel onder de A27. Ook is er geopperd om een soort van busstationnetje aan te leggen bij de afslag Eemnes, maar dit stuit natuurlijk op de plannen omtrent de HOV gedachten, want de 320 zal hiervoor dan de snelweg moeten verlaten, heen en terug moeten rijden etc. Dat kost een aantal minuten en is dus niet inpasbaar in de HOV plannen.

@visgraat. Hoezo lijn 156 is een aparte lijn. Die lijn bestaat al sinds de jaren '80, nog voordat de Flevospoorlijn werd geopend. Dat die lijn nu nog steeds bestaat ligt in het feit dat het een behoorlijk aantal spitsreizigers heeft, vooral de werknemers van het Arenapark en de scholieren van het ROC. Die maken driftig gebruik van deze buslijn. Een aantal jaren geleden werd er elke 10/15 minuten gereden met een gelede bus. Die bus vooral van belang voor mensen die 'ver' van een station in Almere wonen, en zodoende niet eerst de stadsbus hoeven te nemen naar Almere Centrum en dan de trein, die overigens maar 1 a 2 x per uur gaat ri. Utrecht, en bovendien bij de minste of geringste storing vaak uit de dienstregeling word geschrapt. Per saldo is de 156 dan sneller en goedkoper voor een flink deel van de passagiers. Dat geldt natuurlijk exact hetzelfde voor lijn 150. Ik zit zelf regelmatig in de 156, want ik pak bij Blaricum Carpool (ri. Hilversum) gewoon de eerste de beste bus die bij de halte komt, maar inderdaad, in de daluren zitten er erg weinig passagiers. En....lijn 156 is goedkoper dan de 320 op de OV-chipkaart :)

BTW: Lijn 73 doortrekken naar Blaricum Carpoolplaats, ik zou het toejuichen, maar de rijtijd laat dit niet toe, het kost dus een extra bus(je).
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Jurre »

Bluearrow schreef:(...) lijn 156 (...) Een aantal jaren geleden werd er elke 10/15 minuten gereden met een gelede bus.
Niet helemaal waar. Lijn 156 reed t/m 2011 met Volvo's 8700, die hebben een dubbele achteras. Momenteel rijdt enkel de eerste rit Almere-Hilversum v.v. nog met een Volvo 8700.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Bluearrow »

Jurre schreef:
Bluearrow schreef:(...) lijn 156 (...) Een aantal jaren geleden werd er elke 10/15 minuten gereden met een gelede bus.
Niet helemaal waar. Lijn 156 reed t/m 2011 met Volvo's 8700, die hebben een dubbele achteras. Momenteel rijdt enkel de eerste rit Almere-Hilversum v.v. nog met een Volvo 8700.
Misschien dat ik het niet helemaal goed geformuleerd heb, maar 'een aantal jaren' geleden' moet je niet denken aan 'enkele jaren geleden'. In de jaren '80/'90/'00 reden er veelal gelede bussen op de 156 (en ook 155, die hebben jarenlang gecombineerd gereden).

Een kleine blik in het verleden van buslijnen via de A27:

In 1977 werd het stuk snelweg tussen KP Eemnes en de afslag Huizen geopend als N27 (met één rijbaan per richting). Vanaf de opening ging CN lijn 137 via deze route rijden. Na enkele wijzigingen werd dit lijn 134.
In 1983 werd het stuk snelweg tussen de afslag Huizen en de Waterlandseweg in Flevoland geopend. Lijn 156 ging vanaf Almere rechtstreeks naar Hilversum rijden.

Om Huizen een verbinding te geven met Almere werd in eerste instantie aan een nieuwe lijn gedacht, zoals staat in de publicaties van CN, namelijk lijn 159. Dit ging uiteindelijk niet door, waarna men lijn 156 via Blaricum Carpoolplaats liet rijden. Aanvankelijk alleen op verzoek (voor reizigers vanuit Almere alleen na het drukken op het stopknopje), in de richting Almere verscheen op de Carpoolplaats een 'oproepknop' en een verkeerslicht op de A27. Als er niemand op de oproepknop had gedrukt, reed de bus zonder de Carpoolplaats aan te doen, direct door naar Almere.

Lijn 156 had veelal een halfuursdienst (naderhand een uurdienst) in de daluren. In de spits reed lijn 156 in de ochtenduren (ri. Hilversum) een kwartierdienst (gedurende enkele dienstregelingsjaren zelfs op sommige uren een 10-minutendienst), en in de middagspits ri. Almere veelal een gewone halfuursdienst. In de avonduren was er een 120-minutendienst.
Later werden langzamerhand de frequenties teruggeschroefd. Op zondag en in de avonduren werd er bij de Carpoolplaats aansloten op lijn 134, dus reed de 156 alleen maar tussen Almere en Blaricum. Op zondag meestal met een taxibusje.
"Enkele jaren geleden" werden alle ritten in de avonduren, op zaterdag en zondag opgeheven.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8606
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Milco »

Interessant om te lezen! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Zonnig »

Sterker nog in de begintijd reed de 156 een wat onregelmatigere dienst met 2 bussen vanuit Hilversum een 30-60 min dienst in de spits. Maar dan praat je over de 1e paar jaar.
M.a.w. 30-60-30-60-30-60
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015

Bericht door Bluearrow »

Zonnig schreef:Sterker nog in de begintijd reed de 156 een wat onregelmatigere dienst met 2 bussen vanuit Hilversum een 30-60 min dienst in de spits. Maar dan praat je over de 1e paar jaar.
M.a.w. 30-60-30-60-30-60
Pcs, Zonnig. Om het niet al te gecompliceerd te laten lijken heb ik de frequenties van de eerste twee jaar maar even overgeslagen. Maar inderdaad, Centraal Nederland reed toen (vanuit Hilversum) de diensten op de lijnen 155 en 156.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten