Re: Mijn idee voor nieuwe dienstregeling 't Gooi 2015
Geplaatst: wo 20 aug 2014, 11:21
Altijd leuk om ouwe koeien uit de sloot te halen, zeker voor onze 'jongere' forumleden.
Hoe zag de dienstregeling in 't Gooi er uit in het midden van de jaren '70, dus zo'n kleine 40 jaar geleden?
De stadsdienst van Hilversum werd gereden door de lijnen A, B en C. Deze lijnen waren in de buitenwijken doorgekoppeld. Dus A reed verder als B, B als C en C weer als A. Hierdoor had elke buitenwijk dus twee buslijnen.
Lijn A reed van Kerkelanden naar Diaconessenhuis (het huidige Tergooi Hilversum), via Diependaalselaan, Bloemenkwartier, Station, Lorentzweg en Oosterengweg.
Lijn B reed van Diaconessenhuis naar Erfgooierskwartier, via Sportpark, Station, Raadhuis en Omroepkwartier (het huidige Mediapark),
Lijn C reed van Erfgooierskwartier naar Kerkelanden, via J.v.d.Heydenstraat, Station, Vaartweg en Zevenrijnstraat.
De streeklijnen in 't Gooi hadden in de jaren '70 lijnnummers in de 20 t/m 39 reeks.
Lijn 21 reed in Hilversum vanaf het Station via Emmastraat, Gijsbrecht van Amstelstraat naar de Loosdrechtseweg en Van Ghentlaan. In Nieuw-Loosdrecht reed lijn 21 via Eikenlaan naar de Nootweg en dan via de Nieuw-Loosdrechtsedijk richting Oud-Loosdrecht, en de huidige route (2014 !) tot aan Loenen, Kerklaan. (Het huidige traject tussen Loenen Kerklaan en Vinkeveen werd gereden door lijn 17 als semi-spitslijn). De bussen van lijn 21 gingen aldaar door als lijn 22 terug naar Hilversum.
Lijn 22 reed vanaf Loenen Kerkelaan via Vreeland (Prov.weg) naar Kortenhoef en 's-Graveland. En in 's-Graveland via het Zuidereinde naar de Vreelandseweg en in Hilversum via de Gijsbrecht van Amstelstraat naar Station.
Lijn 23 reed in Hilversum en Nieuw-Loosdrecht dezelfde route als lijn 21 (tot aan de Nootweg) en vanaf daar door naar Utrecht CS, via Breukeleveen, Tienhoven, Westbroek en Utrecht Overvecht. Globaal dezelfde route vanaf Nieuw-Loosdrecht als de huidige lijn 122 tot Utrecht-Overvecht.
Lijn 30 reed vanaf Hilversum Station via 's-Gravelandseweg, Wisseloordlaan en Bussummergrintweg naar Bussum. En vanaf daar 'door' Naarden-Vesting naar Muiden, Diemen en Amsterdam. Lijn 30 kende korte en lange ritten. De 'korte ritten' reden tot Naarden, waarbij er een ringlijn werd gereden via de Meerstraat, Burg. Visserlaan terug naar de Vesting.
De 'lange ritten' reden niet het rondje door Naarden, maar langs het Industrieterrein ri. Muiden.
Lijn 31 reed tussen Nigtevecht en Muiden, via Weesp. Zo'n beetje delen van de huidige routes van lijn 122 en 110.
Lijn 32 reed van Amsterdam naar Muiderberg en deed dat in combinatie met lijn 30, met uitzondering van het traject tussen de Hakkelaarsbrug en Muiderberg. Het eind/beginpunt lag bij de huidige halte Pieter de Hooghlaan.
Lijn 33 reed tussen Huizen (De Kostmand) en Hilversum, via de in aanbouw zijnde wijk Huizermaat, Huizen Centrum, Bussum Station en Hilversumse Meent. Tussen de Meent en Hilversum werd gereden via de Franse Kampweg en de Naarderweg.
Lijn 34 reed vanaf Hilversum Station, via J.v.d.Heydenstraat naar Laren en Blaricum Dorp, en via de Bergweg, Randweg en 't Merk naar Blaricum-Bijvanck (de Maten).
Lijn 35 reed in Hilversum als stadslijn tussen Zeeheldenkwartier (Zuiderheide), via Hilvertsweg en Havenstraat, naar het Station en dan door via Laren en Blaricum naar Huizen, waarbij globaal de route van de huidige lijn 108 gereden werd, en vanaf Huizen door naar Bussum Station, en als stadslijn naar Bussum-Zuid (Nachtegaallaan), globaal de route van de huidige lijn 109.
Lijn 36 reed vanaf Amsterdam via Diemen, Muiden en Naarden naar Bussum Station, en vanaf daar door naar Laren, Eemnes en Baarn. Er waren lange en korte ritten. De korte ritten hadden een zijtakje in Bussum, er werd gereden van/naar het Majella Ziekenhuis en daarna door naar Baarn.
Lijn 37 reed vanaf Amsterdam als sneldienst naar Naarden Jan Tabak (met een beperkt aantal haltes in Diemen en Muiden, grotendeels via de huidige A1). Daarna via Flevolaan, Huizen, Blaricum, Laren, Hilversum, Hollandsche Rading, Maartensdijk, Groenekan naar Utrecht CS.
Lijn 38 reed globaal dezelfde route als lijn 37, maar had deed dit tot Naarden als 'stopdienst', en had in Huizen een andere route.
Lijn 39 reed van Hilversum, via 's-Graveland, Horstermeer, Nederhorst den Berg naar Weesp. Reed aldaar een rondje langs het industrieterrein en het Station, terug naar de Provincialeweg en via Driemond en Bijlmermeer naar Amsterdam Amstelstation.
Verder waren er nog twee andere buslijnen:
Lijn 51 reed vanaf Hilversum naar Zeist, de Bilt en Utrecht, globaal de route van de huidige U-OV lijn 59 tot aan Zeist Busstation.
Lijn 70 werd gereden door de fa. Tensen (met de bekende donkerrode bussen), vanaf Hilversum Station via Sportpark, Baarn, Soestdijk en Soest naar Amersfoort.
Na de opening van de A27/N27 ging eind jaren '70 het lijnnet flink op de schop (o.a. ook door de opening van de metro in Amsterdam), waarbij de lijnnummers werden gewijzigd in 120 t/m 139 en vele buslijnen andere routes krijgen in Hilversum, Bussum en Huizen.
Ook ging er eind jaren '70 een buslijn rijden van de VAD tussen Bussum Station en Almere Haven, deze bus had het lijnnummer 61.
*bus*
Hoe zag de dienstregeling in 't Gooi er uit in het midden van de jaren '70, dus zo'n kleine 40 jaar geleden?
De stadsdienst van Hilversum werd gereden door de lijnen A, B en C. Deze lijnen waren in de buitenwijken doorgekoppeld. Dus A reed verder als B, B als C en C weer als A. Hierdoor had elke buitenwijk dus twee buslijnen.
Lijn A reed van Kerkelanden naar Diaconessenhuis (het huidige Tergooi Hilversum), via Diependaalselaan, Bloemenkwartier, Station, Lorentzweg en Oosterengweg.
Lijn B reed van Diaconessenhuis naar Erfgooierskwartier, via Sportpark, Station, Raadhuis en Omroepkwartier (het huidige Mediapark),
Lijn C reed van Erfgooierskwartier naar Kerkelanden, via J.v.d.Heydenstraat, Station, Vaartweg en Zevenrijnstraat.
De streeklijnen in 't Gooi hadden in de jaren '70 lijnnummers in de 20 t/m 39 reeks.
Lijn 21 reed in Hilversum vanaf het Station via Emmastraat, Gijsbrecht van Amstelstraat naar de Loosdrechtseweg en Van Ghentlaan. In Nieuw-Loosdrecht reed lijn 21 via Eikenlaan naar de Nootweg en dan via de Nieuw-Loosdrechtsedijk richting Oud-Loosdrecht, en de huidige route (2014 !) tot aan Loenen, Kerklaan. (Het huidige traject tussen Loenen Kerklaan en Vinkeveen werd gereden door lijn 17 als semi-spitslijn). De bussen van lijn 21 gingen aldaar door als lijn 22 terug naar Hilversum.
Lijn 22 reed vanaf Loenen Kerkelaan via Vreeland (Prov.weg) naar Kortenhoef en 's-Graveland. En in 's-Graveland via het Zuidereinde naar de Vreelandseweg en in Hilversum via de Gijsbrecht van Amstelstraat naar Station.
Lijn 23 reed in Hilversum en Nieuw-Loosdrecht dezelfde route als lijn 21 (tot aan de Nootweg) en vanaf daar door naar Utrecht CS, via Breukeleveen, Tienhoven, Westbroek en Utrecht Overvecht. Globaal dezelfde route vanaf Nieuw-Loosdrecht als de huidige lijn 122 tot Utrecht-Overvecht.
Lijn 30 reed vanaf Hilversum Station via 's-Gravelandseweg, Wisseloordlaan en Bussummergrintweg naar Bussum. En vanaf daar 'door' Naarden-Vesting naar Muiden, Diemen en Amsterdam. Lijn 30 kende korte en lange ritten. De 'korte ritten' reden tot Naarden, waarbij er een ringlijn werd gereden via de Meerstraat, Burg. Visserlaan terug naar de Vesting.
De 'lange ritten' reden niet het rondje door Naarden, maar langs het Industrieterrein ri. Muiden.
Lijn 31 reed tussen Nigtevecht en Muiden, via Weesp. Zo'n beetje delen van de huidige routes van lijn 122 en 110.
Lijn 32 reed van Amsterdam naar Muiderberg en deed dat in combinatie met lijn 30, met uitzondering van het traject tussen de Hakkelaarsbrug en Muiderberg. Het eind/beginpunt lag bij de huidige halte Pieter de Hooghlaan.
Lijn 33 reed tussen Huizen (De Kostmand) en Hilversum, via de in aanbouw zijnde wijk Huizermaat, Huizen Centrum, Bussum Station en Hilversumse Meent. Tussen de Meent en Hilversum werd gereden via de Franse Kampweg en de Naarderweg.
Lijn 34 reed vanaf Hilversum Station, via J.v.d.Heydenstraat naar Laren en Blaricum Dorp, en via de Bergweg, Randweg en 't Merk naar Blaricum-Bijvanck (de Maten).
Lijn 35 reed in Hilversum als stadslijn tussen Zeeheldenkwartier (Zuiderheide), via Hilvertsweg en Havenstraat, naar het Station en dan door via Laren en Blaricum naar Huizen, waarbij globaal de route van de huidige lijn 108 gereden werd, en vanaf Huizen door naar Bussum Station, en als stadslijn naar Bussum-Zuid (Nachtegaallaan), globaal de route van de huidige lijn 109.
Lijn 36 reed vanaf Amsterdam via Diemen, Muiden en Naarden naar Bussum Station, en vanaf daar door naar Laren, Eemnes en Baarn. Er waren lange en korte ritten. De korte ritten hadden een zijtakje in Bussum, er werd gereden van/naar het Majella Ziekenhuis en daarna door naar Baarn.
Lijn 37 reed vanaf Amsterdam als sneldienst naar Naarden Jan Tabak (met een beperkt aantal haltes in Diemen en Muiden, grotendeels via de huidige A1). Daarna via Flevolaan, Huizen, Blaricum, Laren, Hilversum, Hollandsche Rading, Maartensdijk, Groenekan naar Utrecht CS.
Lijn 38 reed globaal dezelfde route als lijn 37, maar had deed dit tot Naarden als 'stopdienst', en had in Huizen een andere route.
Lijn 39 reed van Hilversum, via 's-Graveland, Horstermeer, Nederhorst den Berg naar Weesp. Reed aldaar een rondje langs het industrieterrein en het Station, terug naar de Provincialeweg en via Driemond en Bijlmermeer naar Amsterdam Amstelstation.
Verder waren er nog twee andere buslijnen:
Lijn 51 reed vanaf Hilversum naar Zeist, de Bilt en Utrecht, globaal de route van de huidige U-OV lijn 59 tot aan Zeist Busstation.
Lijn 70 werd gereden door de fa. Tensen (met de bekende donkerrode bussen), vanaf Hilversum Station via Sportpark, Baarn, Soestdijk en Soest naar Amersfoort.
Na de opening van de A27/N27 ging eind jaren '70 het lijnnet flink op de schop (o.a. ook door de opening van de metro in Amsterdam), waarbij de lijnnummers werden gewijzigd in 120 t/m 139 en vele buslijnen andere routes krijgen in Hilversum, Bussum en Huizen.
Ook ging er eind jaren '70 een buslijn rijden van de VAD tussen Bussum Station en Almere Haven, deze bus had het lijnnummer 61.
*bus*