Volgens mij gaat het hierover, ik heb even wat plaatjes in elkaar zitten flansen. In beide plaatjes komt een tram van onderen aangereden en slaat rechtsaf, dus moet autobaan en fietspad kruisen.
Situatie 1: tram komt haaientanden tegen bij het fietspad
Situatie 2: tram komt géén haaientanden tegen bij het fietspad
In beide situaties moeten auto's de tram voor laten gaan, want de algemene regel is dat een tram voorrang heeft boven ander verkeer. Maar wat de fietsers betreft verschilt de voorrangssituatie. In situatie 1 (met haaientanden) zal de tram fietsers voor moeten laten gaan, want verkeerstekens gaan boven algemene regels. In situatie 2 is er geen verkeersteken dat de voorrang regelt en gaat de tram dus voor.
Nu is de discussie volgens mij of het in situatie 1 wel de bedoeling is of de tram voorrang moet geven, ook al is de voorrang dus al geregeld met verkeerstekens. Volgens Hauptbahnhof (als ik de discussie goed interpreteer) zou een tram in situatie 1 dus toch voorrang mogen nemen boven fietsers omdat de haaientanden eigenlijk bedoeld waren voor auto's. Persoonlijk lijkt mij dat sterk; als ik als fietser zo'n situatie tegen zou komen lijkt het me niet meer dan terecht om te vertrouwen op de verkeerstekens die aanwezig zijn. Maar dat is dus de discussie hier.