Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor reisthijs » Wo 10 Sep 2014, 17:41

Bakpapier schreef:
waldo79 schreef:
Bakpapier schreef:Mogen ze niet op tussenliggende stations stoppen?

Mijn beste, waar lees je dat?

vinny schreef:Het grappige is dat het bedienen van tussengelegen stations waarschijnlijk niet mag omdat daar de NS exclusief vervoersrecht op heeft.


Gaat het daarbij om alle tussenliggende stations tussen Rotterdam C en Dordrecht?
Als Arriva tussen Rotterdam en Dordrecht zou mogen rijden (dat mag dus niet, tenzij het een internationale verbinding is) is er geen reden waarom ze geen tussengelegen stations zouden mogen bedienen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor marlies » Wo 10 Sep 2014, 18:06

Klaasje schreef:
marlies schreef:Geen extra treinen biedt minder capaciteit dan een GTW als extra trein. Dus waarom de beperkte capaciteit van een GTW een argument is om ze niet te laten rijden is me een raadsel.

Zeg je als je je portemonnee verloren bent ook nee tegen een tientje op het moment dat je 20 euro nodig hebt om thuis te komen?

Ja, in theorie... maar zo werkt een reiziger dus niet. Die neemt de trein die hem of haar het beste uitkomt. Als op dat tijdstip een Arrivatrein vertrekt en 300 andere reizigers beslissen hetzelfde, dan is het wel fijn als je erbij past.

Als je er niet te veel ruchtbaarheid aan geeft zodat je voornamelijk de doorgaande reizigers hebt en daarmee de NS-treinen ontlast is het al heel wat. Kan me voorstellen dat NS dat ook eerder toestaat op die manier. Je kan ook denken aan daar rekening mee houden in de reisplanner, het is best als klantvriendelijk verdedigbaar om de Arrivatrein niet mee te nemen in adviezen voor mensen die vanuit Rotterdam nog met NS verder reizen omdat dat duurder is.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor reisthijs » Wo 10 Sep 2014, 18:17

Van de lagere capaciteit van de Beneluxtrein maakt ook niemand een probleem.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor wilburg22 » Wo 10 Sep 2014, 20:16

Als dordtenaar zelf denk ik dat het beter is als arriva de ic's en misschien ook de sprinters rond dordt overneemt.
Arriva gebruik comfertabelere treinen (spurts vinden veel dordtenaren beter als de SLT) en arriva staat qua trein in de regio HEEL goed bekend.
Bij ns is het hier een vertragings rotzooi en een verwaarloosd station zuid worden mensen hier niet blij

Doe mij maar arriva. doe mij maar goede reis.

(ik heb het niet over bussen, dat zijn milkshakemakers :roll: )
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor Thom91 » Wo 10 Sep 2014, 20:19

reisthijs schreef:
Bakpapier schreef:
waldo79 schreef:
Bakpapier schreef:Mogen ze niet op tussenliggende stations stoppen?

Mijn beste, waar lees je dat?

vinny schreef:Het grappige is dat het bedienen van tussengelegen stations waarschijnlijk niet mag omdat daar de NS exclusief vervoersrecht op heeft.


Gaat het daarbij om alle tussenliggende stations tussen Rotterdam C en Dordrecht?
Als Arriva tussen Rotterdam en Dordrecht zou mogen rijden (dat mag dus niet, tenzij het een internationale verbinding is) is er geen reden waarom ze geen tussengelegen stations zouden mogen bedienen.

Jawel, want een internationaal product mag niet lokale verbindingen mogelijk maken. Dan wordt het inbreuk op concessierecht.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor Daniel » Wo 10 Sep 2014, 20:40

isadora schreef:Langere treinen? Past dat allemaal langs een perron in, pak hem beet, Arkel?

Arkel moet passen, dat is immers een "oud" station en in de NS-tijd konden er zes bakken rijden op de MerwedeLingeLIjn. Kritischer zijn de nieuwe stations, zo schijnt een machinist met 6 bakken GTW (= korter dan 3x Plan V) op Dordrecht Stadspolders behoorlijk goed te moeten mikken om zowel het sein te kunnen zien als de laatste deur langs het perron te krijgen.

Klaasje schreef:Ja, in theorie... maar zo werkt een reiziger dus niet. Die neemt de trein die hem of haar het beste uitkomt. Als op dat tijdstip een Arrivatrein vertrekt en 300 andere reizigers beslissen hetzelfde, dan is het wel fijn als je erbij past.

Nou is er een handig fenomeen wat hier in je voordeel werkt: Arriva sluit nu aan op de s1900 en zou dus ook ongeveer in het pad daarvan komen als ze door zouden mogen rijden naar Rotterdam. Je zit daarmee precies tussen de andere treinen in en laat het nu toevallig zo zijn dat de aanvoer uit de stadsbussen grotendeels op de Dordtse knoop aansluit: de kwartiersdienst van de ICs naar Amsterdam en de Sprinters die vrijwel gelijktijdig aankomen en vertrekken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor reisthijs » Wo 10 Sep 2014, 20:59

Thom91 schreef:Jawel, want een internationaal product mag niet lokale verbindingen mogelijk maken.
Dat mag wel zolang er maar hoofdzakelijk internationale reizigers vervoerd worden. En waarom zou een internationaal product voorbehouden zijn aan grote stations? Als een vervoerder er brood in ziet om internationale reizigers van Zwijndrecht naar Zwijndrecht te vervoeren mag dat ook.

Maar we hadden het hier over een binnenlandse trein. Als concurrentie op het hoofdrailnet zou worden toegestaan, waarom zou Arriva dan wel reizigers van Dordrecht naar Rotterdam C mogen vervoeren, maar niet naar andere stations op de route?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Sep 2014, 21:05

Er is tot nog toe geen vervoerder geweest die het heeft aangedurfd om tot op het hoogste gerechtelijk niveau open accesvervoer in Nederland af te dwingen. Tot die tijd geldt de regel dat het feitelijk niet mag. De voorwaarden zijn namelijk dusdanig beperkend dat geen vervoerder ooit winst kan maken op een open accestreinverbinding. Daarmee geldt voor de doorgetrokken MLL hetzelfde als voor de Lage Landenlijn: dit druist zo in tegen het "belang" van de NS dat het Arriva dusdanig lastig wordt gemaakt dat er geen realistisch vervoersproduct kan worden geboden. Helaas.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor Zugführer » Wo 10 Sep 2014, 21:06

reisthijs schreef:Dat mag wel zolang er maar hoofdzakelijk internationale reizigers vervoerd worden. En waarom zou een internationaal product voorbehouden zijn aan grote stations? Als een vervoerder er brood in ziet om internationale reizigers van Zwijndrecht naar Zwijndrecht te vervoeren mag dat ook.

Maar Zwijndrecht - Zwijndrecht kan je toch niet echt lokaal noemen, eerder (inter)regionaal
Een beter voorbeeld zou volgens mij Weert - Neerpelt zijn of zo
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor reisthijs » Wo 10 Sep 2014, 21:25

Met 'lokaal' bedoelen we hier korte binnenlandse reizen, die een internationale trein mogelijk zou kunnen maken door niet alleen in IC-stations, maar ook op kleinere station te stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor Erno-BE » Wo 10 Sep 2014, 21:33

Maar zou er geen optie mogelijk zijn dat je richting Rotterdam op Dordrecht alleen mag uitstappen en richting Gorinchem op Dordrecht alleen mag instappen. Dan krijg je niet de capaciteitsproblemen die een GTW kan opleveren met pendelaars Dordrecht-Rotterdam. Op de CTA's in Dordrecht komt dan NIET INSTAPPEN te staan, op de CTA's in Rotterdam: via Stadspolders, blabla, blabla; STOPT NIET IN DORDRECHT. Inchecken bij Arriva of NS in Dordrecht voor de richting Rotterdam geldt dan als ongeldig vervoersbewijs. De praktijk zou waarschijnlijk lastiger zijn dan de theorie.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor Z2N » Wo 10 Sep 2014, 21:35

Niet, want NS heeft ook het alleenrecht op alle stations tussen Rotterdam en Dordrecht, evenals alle passagierstreinen die reizigers vervoeren tussen Rotterdam en Dordrecht. Volgens de huidige regels mag het niet.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor Erno-BE » Wo 10 Sep 2014, 21:42

Z2N schreef:Niet, want NS heeft ook het alleenrecht op alle stations tussen Rotterdam en Dordrecht, evenals alle passagierstreinen die reizigers vervoeren tussen Rotterdam en Dordrecht. Volgens de huidige regels mag het niet.

Maar reizigers tussen Dordrecht en Rotterdam (Centraal, Blaak, Lombardijen) en eventueel binnen Rotterdam mogen dan niet van de Arriva-trein gebruik maken, dan kun je toch deels de concessieregels omzeilen?

Zie het als de CNL tussen Amsterdam en Arnhem, reizen met de CNL tussen die twee stations is ook niet toegestaan. Al gaat het met een verplichte reservering wel makkelijker met controleren.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor Z2N » Wo 10 Sep 2014, 22:05

Sterker nog, Arriva mag geen reizigers vervoeren tussen Dordrecht en Rotterdam, al die reizigers moeten met NS mee daar zij daar een exclusief recht op hebben.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor SuperGhost » Do 11 Sep 2014, 19:03

Erno-BE schreef:
Z2N schreef:Niet, want NS heeft ook het alleenrecht op alle stations tussen Rotterdam en Dordrecht, evenals alle passagierstreinen die reizigers vervoeren tussen Rotterdam en Dordrecht. Volgens de huidige regels mag het niet.

Maar reizigers tussen Dordrecht en Rotterdam (Centraal, Blaak, Lombardijen) en eventueel binnen Rotterdam mogen dan niet van de Arriva-trein gebruik maken, dan kun je toch deels de concessieregels omzeilen?

Zie het als de CNL tussen Amsterdam en Arnhem, reizen met de CNL tussen die twee stations is ook niet toegestaan. Al gaat het met een verplichte reservering wel makkelijker met controleren.
CNL is allereerst een internationale trein en daarvoor geldt wel open acces.
Bovendien wordt CNL gereden in samenwerking met NS, dus zelfs als er geen open acces is was dat al toegestaan, omdat de concessiehouder (NS) zelf meewerkt aan die trein.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor Suus » Do 11 Sep 2014, 19:58

De relatie NS - City Night Line is behoorlijk gecompliceerd, het is geen kwestie van concessiehouder. Ik kan het om verschillende redenen echter niet uitleggen hoe het wel zit.
Rame à l'approche

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Berichtdoor Freek » Do 11 Sep 2014, 22:51

Ik kan alleen bevestigen dat Bee's verhaal klopt.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten