Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door Suus »

Ik ben geen jongen. :N

Een gemeente kan de belastingen maar tot een bepaalde hoogte verhogen. Als je dat punt voorbij gaat dreigen burgers onder het bijstandsniveau te komen en dan worden de voorzieningen die de gemeente in stand moet houden eerder duurder dan goedkoper, waarmee je het effect van je bezuinigingen en belastingverhogingen volledig ongedaan maakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door Thom91 »

Bakpapier schreef: Volgens mij snap je mijn punt niet zo goed, Thom.

Delft heeft nu een begrotingsgat. Dat moet worden opgevuld. Delft is tegelijkertijd een extreem aantrekkelijke stad (vanwege de TU en het leuke centrum). Dat betekent dus dat de gemeentelijke politiek heel gemakkelijk de vaste lasten gewoon kan opschroeven, de mensen blijven toch wel.

Volgens mij moet jij eens je blik openen voor de realiteit, het is niet allemaal rozengeur en manenschijn.
Ik begrijp het prima, maar lastenverhogingen is niet de oplossing om meer geld binnen te harken.

Tijdelijk lenen, projectontwikkelaar zoeken voor het vastgoed en dan geld terugverdienen is een veel realistischer model dan lastenverhogingen. Er is weinig te halen, er wonen zeer veel studenten en zoals bekend hebben die niet al te veel centen te makken. Het geld moet bij de overige bevolking vandaan komen en die hebben gemakkelijker een nieuw huis dan zo'n student. Je maakt je product (wonen in Delft) zo heel onaantrekkelijk en creëert zelfs een klimaat waarbij de bewoners massaal weg zullen trekken naar dorpen/steden in de nabijheid waar geen grote lastenverhogingen zijn doorgevoerd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door Daniel »

Toch is het zo dat een van de dingen is die doorgevoerd wordt als een gemeente de artikel 12-status krijgt dat de OZB tot het maximum verhoogd wordt. Maar dat is uiteraard wel aan een limiet verbonden zoals al eerder hier geschreven, ze kunnen 'm niet net zolang verhogen totdat de begroting sluitend is. Andere maatregelen moeten dus ook nogsteeds genomen worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door Jef400 »

Wat ik me afvraag? Is het project enkel door de gemeente gefinancierd?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TomSteyl
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door TomSteyl »

Sowieso zou hier geen Rijksgeld naar toe moeten ter compensatie. Dat ze het Rijksgeld maar uitgeven aan bijvoorbeeld de ouderenzorg.

Er kan genoeg bezuinigd worden op bijvoorbeeld de aankleding van het stadhuis (binnen en buiten), een paar inwoners extra aantrekken, zodat ze extra profiteren uit de grote stedenpot. Stedenbanden met andere steden wat losser van opzet maken en een wethouder minder in de volgende raadsperiode.

:twisted: Anders nog iets?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door Thom91 »

JeffreyMeijer schreef:Wat ik me afvraag? Is het project enkel door de gemeente gefinancierd?
Nee, de tunnel komt van I&M maar het vastgoed & ontwikkeling er omheen wel. De gemeente zit nu met grond wat ze alleen maar geld kost en waar geen inkomsten op staan..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door Vinny »

JeffreyMeijer schreef:Wat ik me afvraag? Is het project enkel door de gemeente gefinancierd?
Nee, maar wel voor een tamelijk groot gedeelte. Het is immers een plan dat vooral vanwege de ruimtelijke kwaliteit van de Delfste binnenstad gerealiseerd is. Helaas is de "financiering" rondgekomen in de jaren voor de crisis, toen de spreekwoordelijke gouden lepels waar Bee het over had nog aan bomen groeiden (iets met vastgoedontwikkeling). De gemeente heeft bewust een enorm financieel risico gelopen. Dat wreekt zich.

Wat je nu moet doen? Tja, collectebus naast het station neerzetten voor arme gemeenteambtenaren. Zodat ze toch nog een keer per jaar naar Artis kunnen. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door iljitsch »

Volgens mij zijn er prima studentenhuizen in de vrije sector te bouwen, evenals huizen voor afgestudeerde ingenieurs die blijven plakken. (Ik zou zelf ook best in Delft willen wonen.) Zelfs als dat niet direct veel belasting oplevert is meer inwoners wel meer geld uit het gemeentefonds. En grond verkopen is ook vaak lucratief. Het enige wat de gemeente dus moet doen is een mooie lap grond zoeken waar geen geld bij hoeft en geen of weinig nieuwe infrastructuur voor hoeft worden aangelegd. Bovenop die spoortunnel misschien?
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door Anne »

Het probleem is juist dat Delft grond heeft maar dat nu niet kwijt raakt. Delft heeft mede geïnvesteerd in de spoortunnel om de boven regionale spoorlijn onder de grond te krijgen. In de 60-er jaren was het viaduct een hele verbetering ten opzichte van de lijn op maaiveld maar de treindienst is sindsdien wel veel intensiever geworden.

Bij die investering is de gemeente ervan uitgegaan dat op de gronden rond de tunnel een nieuwbouw kan worden gerealiseerd. Maar omdat de markt nu slecht is raakt ze die kavels niet kwijt; ontwikkelaars hebben zich teruggetrokken. Dit ondanks dat het gebied best gunstig ligt; dicht bij binnenstad en station.

Het verhogen van de belastingen gaat natuurlijk ook niet zo simpel als sommigen hier willen doen geloven. Naast dat er grenzen zijn aan de huishoudbudgetten speelt ook dat geen politieke partij hier graag aan meewerkt gelet op de volgende verkiezingen. Ook voor de nieuwbouw is het ongunstig. Delft bouwt nu o.a. in de Harnaschpolder maar daar bouwt ook de buurgemeente Midden Delfland. En Rijswijk bouwt pal tegen Delft de wijk RijswijkBuiten. Als je een nieuwbouwhuis zoekt is er dus voldoende concurrentie tussen de gemeentes.

In het artikel staat wel dat Delft nog geen artikel 12 gemeente is/wordt.

Vraag me wel af hoe het nu is met dat andere project waar nog geld voor gevonden moet worden> de St. Sebastiaansbrug (oa. lijn 19)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door AppleMoose »

TomSteyl schreef:Sowieso zou hier geen Rijksgeld naar toe moeten ter compensatie. Dat ze het Rijksgeld maar uitgeven aan bijvoorbeeld de ouderenzorg.
Er hoeft (voorlopig) geen extra geld naar de (ouderen)zorg, met goed herverdelen, dure tussenlagen opdoeken en winsten afromen van instellingen/verzekeraars kun je een heel goed en betaalbaar zorgstelsel hebben voor iedereen.
Afgezien daarvan, voor een goede (en leefbare) infrastructuur is ook het Rijk verantwoordelijk, dus dat zij meebetalen is wel logisch.
Er kan genoeg bezuinigd worden op bijvoorbeeld de aankleding van het stadhuis (binnen en buiten), een paar inwoners extra aantrekken, zodat ze extra profiteren uit de grote stedenpot. Stedenbanden met andere steden wat losser van opzet maken en een wethouder minder in de volgende raadsperiode.
Dat levert geen miljoenen op, hooguit een paar ton. Bovendien levert de bezuiniging op de aankleding van het stadhuis slechts een eenmalig bedrag op, terwijl de tekorten structureel van aard zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door Frans F »

Ik zie niet in wat de situatie in Delft zo bijzonder maakt. Het is gewoon de zoveelste gemeente die heeft gespeculeerd met grond en nu met de gebakken peren zit. En dat betekent belastingen naar het maximum en bezuinigen, ook al gaat dat ten koste van het voorzieningenniveau. Gebeurt in andere gemeenten ook.

@Ronaldussen
De tekorten zijn niet structureel, er moet gewoon zeer zwaar eenmalig worden afgeschreven op de portefeuille van het grondbedrijf.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door Vinny »

Het verschil met andere steden is dat Delft eigenlijk niet buiten haar eigen stadsgrenzen kan uitbreiden omdat er allerlei kikkers in natuurgebieden wonen. Dat is ook een van de reden dat ze naar de ontwikkeling van de spoorzone hebben gekeken, zo kan je de stad inbreiden. Maar helaas geldt dat zelfs als je boven de spoortunnel vrije sectorappartementen gaat bouwen deze zo duur zijn dat ze voor de gewone Delftenaar volkomen onbetaalbaar zijn, tenzij je een aanmerkelijk verlies accepteert als gemeente. Een vierkante meter kantoorruimte levert namelijk vele malen meer op dan een woning.

Wil je het probleem echt aanpakken, dan zul je denk ik alle gemeenten in Zuid-Holland (zuid) ambtelijk met elkaar moeten laten fuseren tot een metropool. Dan is er geen beleidsconcurrentie meer tussen de gemeenten, en bovendien kun je dan solidariteit toepassen voor de plaatsen die bouwtechnisch minder gunstig liggen. Delft vanwege de spoortunnel en wat andere plaatsen die in veenmoeras liggen en dus veel geld kwijt zijn aan hun civiele infrastructuur. Op dat moment kun je geld verdienen op woningbouwlocaties die veel goedkoper te ontwikkelen zijn (maar nu administratief in een andere gemeente vallen) en heb je geen dure "spoorzoneprojecten" meer nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef: Een vierkante meter kantoorruimte levert namelijk vele malen meer op dan een woning.
Dat betwijfel ik. Kantoormarkt ligt volledig op z'n gat en de leegstand groeit met de dag. En het ziet er niet naar uit dat het op korte termijn anders gaat worden.

@Fransf:
Maar zelfs als er op alle fronten wordt bezuinigd, resteert er tot 2018 jaarlijks een gat van 4 miljoen euro op de begroting.
Dat noem ik niet een "eenmalige" afschrijving. Bovendien, als je door zo'n afschrijving zo in de problemen komt dat je onder curatele gesteld moet worden, dan is er iets structureel mis met je begroting...

God, wat ben ik blij dat het megalomane project "Hart van Dieren" hier niet door is gegaan. Het heeft ons 40 miljoen gekost (en we hebben nog niks :N ) maar er is veel meer financiële ellende voorkomen, daar dat plan ook vooral terugverdiend moest worden door woning/winkel/kantoorbouw...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
laurens
Berichten: 1
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 14:18

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door laurens »

Beste,

De kosten van spoorzone worden nu op de burgers van Delft verhaald. Er zijn door de gemeente vele miljoenen verloren, precies hoeveel is nog lang niet duidelijk. Ontslagen en lasten verhogingen komen er dan dus ook keihard aan.
zie hier:
http://www.ad.nl/ad/nl/32904/Delft/arti ... zone.dhtml

Hoe dit zover heeft kunnen komen is ook niet duidelijk. Op internet zag ik dat er nu onderzoek naar gedaan wordt via
http://yournalism.nl/voorstellen/misluk ... wanbeleid/
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door waldo79 »

Welkom laurens.
Ongetwijfeld gaan de inwoners van Delft daarvoor opdraaien, maar in hoeverre gaan we dat op een OV forum bespreken?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door deadlock »

waldo79 schreef:Welkom laurens.
Ongetwijfeld gaan de inwoners van Delft daarvoor opdraaien, maar in hoeverre gaan we dat op een OV forum bespreken?
Opzich is het natuurlijk een interessant fenomeen in de OV-wereld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorzone Delft brengt stad aan de afgrond

Bericht door waldo79 »

Er is zelfs al een aantal posts aan gewijd, over studenten, kantoren etc.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten