Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door wouter15 »

Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

11 september 2014

De RET ontvangt binnenkort een bedrag van € 320.000 aan bonus van de stadsregio Rotterdam omdat zij op een aantal activiteiten beter heeft gepresteerd dan is vereist in de concessies. Connexxion, dat verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer per bus op Voorne-Putten en Rozenburg, ontvangt een bonus van € 359.000.


De bonus voor de RET bestaat voor € 200.000 uit het aanbieden van ruim voldoende zitplaatsen in de bus en voor € 20.000 uit de geboden veiligheid in en bij het busvervoer. Daarnaast krijgt de RET een bonus van € 100.000 voor de klanttevredenheid in metro en tram. Lees verder
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door DrechtBlub »

Dag belastinggeld
Hallo geldverspilling :roll:
Ik blub in het Drecht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door JWM »

Is dit je algemene stelling over belastinggeld dat naar het OV gaat of alleen in dit specifieke geval?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door DrechtBlub »

Geld naar OV moet OV geven, niet als bonus. Dag verspilt belastinggeld. :roll:
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door Z2N »

Dit is 'gewoon' ondernemerschap met een bonus-malus regeling. Doet een bedrijf het slecht dan krijgt het een boete, doet het het goed dan krijgt het een beloning. Dat is dus géén verspilt belastinggeld, omdat het laat zien dat het geld dat betaald is aan subsidie buitengewoon goed terugbetaald in de vorm van goedwerkend openbaar vervoer. Daar mag wel een beloning voor terugstaan, het gaat hier nog steeds om bedrijven met een winstoogmerk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door CamilleKreemers »

deze boetes doen denk ik meer dan de hoogte van boetes/bonussen dan die gesteld door I&M. nog geen 1% uiterlijk van de WINST als mogelijke boete opleggen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door AppleMoose »

Het mogen dan wel commerciële bedrijven zijn, maar ondertussen bezuinigt de gemeente wel op zorg en allerlei andere nodige voorzieningen.
Dan vind ik bijna 7 ton aan belastinggeld uitdelen als "bonus" wel erg veel... Zeker als dat geld als winst gemarkeerd wordt en niet wordt gestoken in het verbeteren van het openbaar vervoer.
Dat geld had dan beter besteed kunnen worden aan het "verzachten" van de (grotendeels door het Rijk opgelegde) bezuinigingen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door Suus »

Het is al eerder in andere regio's bewezen dat een bonus/malussysteem een vervoerder beter laat presteren: het onderhoud aan de voertuigen is beter, er wordt beter op tijd gereden en de informatievoorziening is op orde. Vaak wordt het in een regio met een bonus/malussysteem goedkoper aangeboden door de vervoerders omdat er in de plannen rekening gehouden kan worden met de bonusuitkering. Al met al zie ik weinig bezwaren tegen het systeem.

Bovendien, laten we wel realistisch zijn: met het desbetreffende bedrag worden echt niet andere problemen de wereld uit geholpen, hoe graag de SP dat ook denkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door AppleMoose »

Ten eerste, ik reageer hier nooit namens de SP. Haal dat er ook niet bij alsjeblieft.
Bovendien zeg ik ook niet dat met dat bedrag de problemen in o.a. de zorg verholpen zouden worden, enkel iets verzachten.
Maar beter iets dan niets toch? :)

Ten tweede, ik ben niet persé tegen een bonus/malussysteem. Goed werk moet beloond worden, slecht werk bestraft. Maar een bonus van in totaal 7 ton vind ik wel erg fors, zeker als dat niet direct in nog beter OV gestoken wordt.
Het is wél gemeenschapsgeld :idea:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door Vinny »

Nou ik kan nog wel meer zaken oplepelen waar onnodig of onnodig veel belastinggeld aan verspild wordt... :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door JWM »

Maar een bonus van in totaal 7 ton vind ik wel erg fors, zeker als dat niet direct in nog beter OV gestoken wordt.
Het is wél gemeenschapsgeld
Er is juist al beter OV gerealiseerd, vandaar dus die bonus. Waarschijnlijk heeft de vervoerder hiervoor ook extra inspanningen / investeringen moeten doen om die betere kwaliteit juist te bewerkstelligen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door DrechtBlub »

Toch blijf ik eht met ronaldussen eens onlangs je commantaar
Ik blub in het Drecht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door JWM »

Terwijl Ronaldussen niet verder komt dan "7 ton is veel geld". Dat is het ook, maar plaats het wel even in perspectief. Er gaan tientallen miljoenen per jaar naar het OV.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door Frans F »

Ronaldussen schreef:Het mogen dan wel commerciële bedrijven zijn, maar ondertussen bezuinigt de gemeente wel op zorg en allerlei andere nodige voorzieningen.
We geven aan zorg 100 miljard per jaar uit, 7 ton is 0,0007% daarvan.
Daarnaast is het niet de bedoeling het OV-budget uit te geven aan zorg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door AppleMoose »

Perspectief of niet, 7 ton rechtstreeks in de zakken van een commercieel bedrijf pompen vind ik echt te veel, hoe goed ze ook gepresteerd hebben, hoeveel inspanningen ze ook hebben geleverd.
Er is altijd beter vervoer mogelijk. Ik lees hier regelmatig over zaken over OV-bedrijven in omgeving Rotterdam die beter zouden kunnen. Gebruik dat geld voor bijvoorbeeld extra personeel, dan heb je waarschijnlijk ook gelijk minder ww/bijstandsuitkeringen, in plaats van de winst van deze bedrijven extra op te schroeven. Als je goed presteert, trek je ook meer klanten, dus meer inkomsten. Daarnaast nog een forse bonus uit de gemeenschapspot vind ik dan echt overbodig.

@Fransf: We hebben het hier over een lokaal budget. 100 miljard is landelijk, Rotterdam geeft daar een fractie van uit. In dat opzicht is 7 ton wel een aardig bedrag waar je veel meer mee zou kunnen doen. Het klopt dat er tientallen miljoenen het OV omgaan en dat je het geld moet besteden aan waar het aan gelabeld is, maar als er blijkbaar ruimte is om zulke forse bonussen uit te keren, dan zegt iets in mij dat er budget over is en dat je dan eens moet kijken of het iets minder kan en het overgebleven geld aan andere nuttige dingen besteed kan worden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door waldo79 »

Als we op die manier redeneren zou er bij wanprestatie ook geen boete opgelegd kunnen worden ter grootte van een dergelijk bedrag.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door Thom91 »

Ga je ook klagen als NS een bonus van €10 miljoen krijgt voor goed geleverde diensten? Hier kunnen weer extra mensen voor aan het werk gezet worden!
Komt wel goed schatje.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door matti93 »

Ronaldussen schreef:... Ik ben niet persé tegen een bonus/malussysteem. Goed werk moet beloond worden, slecht werk bestraft. Maar een bonus van in totaal 7 ton vind ik wel erg fors, zeker als dat niet direct in nog beter OV gestoken wordt.
Het is wél gemeenschapsgeld :idea:
Die 7 ton is echt wel ingecalculeerd bij het bedrijf. Was die bonus er niet geweest, dan neem ik aan dat ze 7 ton hoger ingeschreven hadden. Als je die bonussen afschaft, dan zadel je de samenleving op met extra kosten, óók als het OV maar net voldoende presteert.

We hebben nu eenmaal een geprivatiseerd OV. Daar mag iedereen wat van vinden, maar het is nu eenmaal zo. Ik denk, met dat gegeven, dat dit een goede manier is om de kwaliteit van het OV omhoog te krijgen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door Vinny »

Precies, met één ton meer kan je weer een hele busdienst Enkhuizen-Lelystad exploiteren. Iets voor de RET? :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door Hainje »

matti93 schreef:We hebben nu eenmaal een geprivatiseerd OV. Daar mag iedereen wat van vinden, maar het is nu eenmaal zo. Ik denk, met dat gegeven, dat dit een goede manier is om de kwaliteit van het OV omhoog te krijgen.
Omdat iets nu eenmaal zo is moeten we het dan maar zo laten? Dat er geen discussie mag zijn over hoe dergelijk beleid het beste uit kan zien? Misschien bedoel je het niet zo, maar dat is wel hoe ik het interpreteer. Ronald en ik zien meer heil in de linkse visie op dit onderwerp, echter de meerderheid van het volk ziet meer heil in de rechtse visie. Dat mag en dat moet ook kunnen. We leven in een samenleving waarin we onze mening moeten kunnen uiten en door middel van debat het beste van twee werelden te realiseren. De ene periode heeft de rechtse visie de overhand en de andere periode de linkse visie. Dat een bepaalde visie het populairste is pleit ons niet gelijk vrij van de plicht ten alle tijden kritisch te kijken naar het gevoerde beleid en waar nodig bij te sturen.
🍉
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door DrechtBlub »

Vinny schreef:Precies, met één ton meer kan je weer een hele busdienst Enkhuizen-Lelystad exploiteren. Iets voor de RET? :evil:
Precies, daarom vind ik die bonussen niet kunnen. beter meer geld geven voor "onrendabele" consessies zoals die zodat er nog iets blijft bestaan :P
Ik blub in het Drecht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door Karl »

Ongeacht welke visie je hanteert, kost het OV geld. Als overheid zijnde heb je sturingsmechanismes om van bedrijven te verlangen wat voor product je geleverd zou willen zien; daar wordt dat geld (eveneens) voor gebruikt. Dus, Los van de 'rechtse' of 'linkse' visie, hoe zou een betaalsysteem er dan uit moeten zien?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door nvdw »

Is het het woord 'bonus' dat als een lap op een stier werkt?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door matti93 »

Hainje schreef:... Omdat iets nu eenmaal zo is moeten we het dan maar zo laten? Dat er geen discussie mag zijn over hoe dergelijk beleid het beste uit kan zien? Misschien bedoel je het niet zo, maar dat is wel hoe ik het interpreteer.
Ik reageerde wat fel, omdat de discussie (in mijn beleving) ging over deze 7 ton. Wat mij betreft geldt hier gewoon afspraak is afspraak. Daarbij komt mijn punt dat er zonder de bonus waarschijnlijk hoger was ingeschreven, waarmee de bonus naar mijn idee effectief is. Zou je ook op dat deel van mijn reactie in willen gaan?
Of dit allemaal in de toekomst anders moet, vind ik trouwens wel degelijk een discussie waard - en daar neig ik ook naar jullie standpunt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Stadsregio Rotterdam geeft Connexxion en RET bonus

Bericht door Karl »

Ronaldussen schreef:(...) Dan vind ik bijna 7 ton aan belastinggeld uitdelen als "bonus" wel erg veel... (...)
Uit het bericht: 28,8 mln was er subsidie voor de bus in 2013, terwijl de bonus voor RET €320.000 was. Dus het gaat om zo'n 1,2% bonus ofzo. Is het niet verstandig om bonus/malus te bekijken in perspectief?
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten