Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Daniel »

Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs
Geplaatst op: woensdag 17 september 2014 20:23
Laatst bijgewerkt: woensdag 17 september 2014 20:26


UTRECHT - Bussen van het Utrechtse Qbuzz rijden vaak te vroeg weg bij een halte, waardoor reizigers hun bus missen. Dat blijkt uit gegevens die Bestuur Regio Utrecht (BRU) naar buiten brengt. De vervoersautoriteit geeft een waarschuwing af.
Ruim een kwart van de bussen reed in de eerste helft van het jaar te vroeg weg bij de halte. In januari 2013 ging het beter, toen slechts 12 procent te vroeg wegreed.
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Aking »

Is dat niet een logisch gevolg van de steeds strakkere rijtijden en het feit dat Qbuzz niet betaald krijgt voor een rit als deze te laat van het beginpunt vertrekt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Daniel »

Er is neem ik aan wel een zekere marge voordat een bus als "te laat" geldt? Ik had vanmorgen nog een bus die op het verspringen van de klok een volle minuut te vroeg vertrok vanaf CS Jaarbeurszijde, dat lijkt me niet de bedoeling.

Belofte nummer 1 uit de 7 beloften van Qbuzz is niet voor niets "Uw bus vertrekt nooit te vroeg" :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Aking »

Njah precieze details weet ik niet, maar ik weet wel dat een van de nieuwe concessieafspraken was dat een rit niet betaald werd als een bus te laat vertrekt van zijn beginhalte. Vraag me dus echter niet wat precies al "te laat" wordt gezien.

Maar het valt me inderdaad wel op dat men of iets voor tijd, of stipt op tijd (op het piepen van de apparatuur) vertrekt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Aking »

Veertig procent van de bussen te vroeg of te laat weg door technische mankementen
Nieuws 17 sep 15:40 2014 · Redactie 1

Het eerste jaar van vervoersbedrijf QBuzz verloopt voorlopig niet zonder problemen. Veel bussen blijken te laat of te vroeg te vertrekken. Dat blijkt uit cijfers van Bestuur Regio Utrecht die gisteren naar buiten zijn gebracht.

Uit het rapport van BRU blijkt dat veertig procent van de bussen in het eerste deel van 2014 te laat of te vroeg vertrekken. Vorig jaar ,toen Connexion de dienst nog in handen had, was dat een kwart.

De rest van het verhaal
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Aking schreef:Njah precieze details weet ik niet, maar ik weet wel dat een van de nieuwe concessieafspraken was dat een rit niet betaald werd als een bus te laat vertrekt van zijn beginhalte. Vraag me dus echter niet wat precies al "te laat" wordt gezien.

Maar het valt me inderdaad wel op dat men of iets voor tijd, of stipt op tijd (op het piepen van de apparatuur) vertrekt.
Was het maar zo dat het piepen op vertrektijd geschiedde, Infoxx/Qbis geeft 15 seconden voor de officiële passeertijd 'op tijd' aan en piept 5 seconden voor vertrek.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Aking »

Pim-AllianceB95 schreef:piept 5 seconden voor vertrek.
Dus tegen de tijd dat je de rem hebt gelost en het gaspedaal hebt ingetrapt ben je 5 seconden en dus precies op tijd weg *O*
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Mike »

De halterem wordt al gelost door het gas pendaal. Daar heb je geen 5 sec voor nodig
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Aking schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:piept 5 seconden voor vertrek.
Dus tegen de tijd dat je de rem hebt gelost en het gaspedaal hebt ingetrapt ben je 5 seconden en dus precies op tijd weg *O*
Dat is heel aardig, maar door dat verschil heeft Qbuzz in GD nu wel een te hoog percentage te vroeg vertrokken bussen op knooppunten, aangezien het grootste gedeelte van de te vroeg vertrokken voertuigen tussen de 0 en 10 seconden te vroeg vertrekt. Oplossingen zijn uiteraard een systeem gebruiken dat pas (0,0) aangeeft vanaf de vertrektijd, of de haltevertrektijden achter de schermen aanpassen naar xx:xx:15 i.p.v. xx:xx:00.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Suus »

Een piepje als het echt vertrektijd is lijkt mij ook logischer. Na het piepje klapt de chauffeur de voordeur dicht en rijdt de bus weg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door zone2000 »

voor de liefhebbers: Feiten en Cijfers OV, 2013 - 2014

even de belangrijkste punten:

*Te vroeg (reeds bij 1 seconde te vroeg), Te laat (meer dan 120 seconden)
*In het bestek van de nieuwe concessie is vastgelegd volgens welke meetmethode de nieuwe vervoerder wordt beoordeeld. Deze nieuwe meetmethode gaat uit van veertig belangrijke haltes in het OV-netwerk. Dit zijn alle beginhaltes en de haltes bij de bus- en treinstations.

ik kan wel 101 redenen bedenken waardoor je zomaar 2 minuten te laat bent.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door hauptbahnhof »

Te vroeg vanaf beginpunten is ook nergens voor nodig. Ik denk dat het ook belangrijk is dat de vervoerder het personeel goed instrueert wat en wanneer er iets geregistreerd word.

Bij GVB is het zo dat bij het beginpunt bij 60 sec voor de tijd 1 piep te horen is en bij 0 sec een dubbele piep. Vertrek wordt geregistreerd als de deuren worden gesloten en er een snelheid van 3 km/u wordt bereikt. Mocht de bestuurder in die virtuele haltebox de deuren nogmaals vrijgeven, dan vervalt dat vertrek. Daarom is het niet handig om bij beginpunten (zoals Amsterdam CS) de deur nogmaals te openen omdat voor hetzelfde geld een hele meute aan mensen aankomt en er te laat wordt vertrokken.

Veel bestuurders denken dat het vertrekmoment pas geregistreerd word als het voertuig uit de haltebox is. Hierdoor wordt er soms toch nog te vroeg vertrokken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Ardan »

Bij Syntus geeft de EBS de vertraging of vervroeging in kwart minuten nauwkeurig weer op het schermpje. Bij beginpunten wordt er echter vanaf de laatste kwart minuut voor vertrek per seconde afgeteld. 15, 14, 13....3, 2, 1, *piieep* 'Vertrekken A.U.B.'
Ik denk dat Overijssel niet echt streng is, of dat chauffeurs het aan hun laars lappen. In Deventer wordt er op zich wel op tijd vertrokken over het algemeen, maar ik zie het zeker in de avonduren ook vaak genoeg gebeuren dat de chauffeurs nog lekker staan te beppen rond vertrektijd en 1-2 minuten erna 'Zullen we eens gaan jongens?' 'Ja okee, doei fijne rit!'
Ik doe ook maar wat
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Somoht »

Mwah kan mij voorstellen dat s'avonds de rit-tijden de ruim zijn en dat je met die paar minuten te laat vertrekken beter uitkomt
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Aking »

Aan de andere kant kom je dan wel weer in het eeuwige klant versus systeem verhaal; De klant begrijpt dat prima en is blij dat de bus later op de route gewoon nog op tijd rijdt, het systeem registreert een "TE LAAT!" met alle gevolgen van dien.

Ik woon zelf op de 2e halte na het beginpunt, en heb regelmatig gehad dat de bus hier tot wel 5 minuten te laat was. Toch kwam ie eigenlijk altijd wel te vroeg op het station aan.

Vertrekt de bus hier dus op tijd, dan is ie veel te vroeg op het station. Tenzij de bus de hele route 15-30km/h rijdt, wat ik als reiziger ook weer irritant vind. Vertrekt ie echter te laat, dan kan het dus zijn dat betreffende rit niet eens betaald wordt... :X
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Die 120 secondenregel geldt alleen op beginhaltes en bus-/treinstations, dus zolang je voor elk knooppunt een buffer van een paar minuten inbouwt hoeft dat helemaal niet zo'n probleem te zijn.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door visgraat »

Ik ken de voorwaarden niet, maar eigenlijk zou "te vroeg" vertrekken (bij begin- of tijdhalte) zwaarder bestraft moeten worden dan "te laat" vertrekken". De tweede heb je namelijk niet altijd in de hand; de eerste wel. De tijden op de route zouden scherpe tijden moeten zijn, zodat je ook op rustige tijden niet veel te vroeg bent. Als het veel scheelt moet je in spits en dal verschillende rijtijden hanteren.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Dagren »

visgraat schreef:Ik ken de voorwaarden niet, maar eigenlijk zou "te vroeg" vertrekken (bij begin- of tijdhalte) zwaarder bestraft moeten worden dan "te laat" vertrekken". De tweede heb je namelijk niet altijd in de hand; de eerste wel. De tijden op de route zouden scherpe tijden moeten zijn, zodat je ook op rustige tijden niet veel te vroeg bent. Als het veel scheelt moet je in spits en dal verschillende rijtijden hanteren.
Volgens mij is te laat komen net zo makkelijk als te vroeg komen. Je gaat bij het opstellen van de rijtijden uit van een gemiddelde situatie. De gemiddelde situatie is niet altijd de realiteit. Soms is het rustiger op de weg dan normaal, soms is het drukker. 'En dan ligt het er maar net aan of je ergens mag wachten met je bus, hoe makkelijk het te vroegen komen te corrigeren is.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door visgraat »

Ja, er zit een groot verschil tussen de begin-/tijdhalte en halte op de route. Op de begin-/tijdhalte mag nooit te vroeg vertrokken worden. Dat is een kwalijke zaak, want dat heb je in de hand.

Als er geen bushaven is, kan je onderweg niet stoppen en dan kan je net iets vroeger zijn. Maar als het goed is zijn die tijden scherp gepland. Als je een gemiddelde tijd neemt, betekent het dat je de helft van de keren te vroeg komt. Dat is niet de bedoeling. Je neemt denk ik iets van een tijd waarop 20% sneller is en 80% langzamer. dan zal je waarschijnlijk nooit veel te vroeg zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door SuperGhost »

Te vroeg vertrekkende bussen zijn inderdaad vervelend. Weet nog goed dat enkele jaren geleden de bussen hier in Nijmegen (ik woon bij de campus) de bussen in de vakantie maar liefst 10 minuten te vroeg vertrokken, dat was absoluut niet grappig meer. :N

Maar ook 1 minuut kan natuurlijk zeer vervelend zijn, omdat sommige bussen slechts een overstaptijd van 1 minuut (of zelfs 0!) hebben. Dan mag zo'n bus natuurlijk niet te vroeg weg rijden.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Qbuzz op vingers getikt vanwege haastige chauffeurs

Bericht door Carlos0_0 »

Ik kan ook niet zeggen dat Qbuzz nu in een makkelijk jaar is begonnen, heel Utrecht ligt op ze kop door allemaal werkzaamheden/omleidingen waar je niet goed van word.
Ook het station als je ziet hoe vaak bussen moeten wachten bij die oversteek plaats tussen perron A en B, daar word je niet goed van.
Als je kijkt rijd er 1 bus door staat er nog een hele file achter te wachten minuten lang, ik kan eigenlijk wel snappen dat ze dan denken ga iets eerder weg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten