Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Dat lijkt mij een goede keus!
Een andere chauffeur daarentegen wist de weg niet zo goed en reed helemaal door tot afslag Brielle... Terwijl het de bedoeling is dat tussen Hellevoetsluis en Spijkenisse de busbaan wordt gepakt.

Een deel van de ritten wordt trouwens inderdaad door Van Oeveren gereden. Dat zorgt gelijk voor een heel fijne upgrade van het materieel. Zeker met dit weer zijn de Citea's geen pretje, aangezien in de meeste exemplaren de airco amper iets doet...
OVFlakkee
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 30 sep 2015, 10:35

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door OVFlakkee »

De officiële route is inderdaad langs het kanaal bij Hellevoetsluis en via de busbaan. Als je de route bekijkt bij ovzoeker.nl of OVinfo app dan zou deze wel via N57 afrit Brielle gaan....

Vanmorgen had ik bij lijn 439 een semi touringcar van Van Oeveren. Dat is inderdaad een verbetering qua comfort.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Nu je het zegt! Wel bijzonder dat daar de route via N57 en N218 wordt weergegeven. Maar ik heb geen idee of die route vanuit Cxx wordt doorgegeven...

Iets anders: weet iemand hoe het komt dat de lijnen 439, 835 en 869 niet zichtbaar zijn op busposities.nl? Zouden die eerst handmatig toegevoegd moeten worden?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Lijn 45 »

Alle lijnen komen volgens mij automatisch in het systeem op Busposities. Misschien zijn deze via een andere manier of niet volledig in de open data aangeleverd waardoor ze daar niet goed in het systeem staan. Ik zie hier namelijk wel een Z439.
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Hendrik schreef: ma 12 jun 2023, 09:44 Nu je het zegt! Wel bijzonder dat daar de route via N57 en N218 wordt weergegeven. Maar ik heb geen idee of die route vanuit Cxx wordt doorgegeven...

Iets anders: weet iemand hoe het komt dat de lijnen 439, 835 en 869 niet zichtbaar zijn op busposities.nl? Zouden die eerst handmatig toegevoegd moeten worden?
Waarom zou je op busposities.nl zoeken als je ook op ovzoeker.nl de lijnen kan zien rijden? Op dit moment rijdt bijv. bus 5900 op lijn 869 naar Willemstad en bus 5908 op lijn 835 naar Middelharnis via halve eiland...
jv0088
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 jun 2023, 19:29

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door jv0088 »

Voor de 835 en 869 hebben de chauffeurs wel een route doorgekregen. Van de 439 niet, iedere chauffeur geeft daar z’n eigen draai aan, wij zijn vanochtend via de N57 gereden en vervolgens bij de halte Zwartewaal de busbaan op. Hoorde wel dat het druk was vanochtend, wij waren 2 minuten te vroeg op Spijkenisse. Terug naar Oude-Tonge stond het wel goed vast richting Hellevoetsluis, volgens mij had die brug ook net open gestaan.

869 is ook wel een leuke route, maar weinig reizigers nog, op Willemstad stapte er eentje in en verder nog wat mensen tussen Oude-Tonge en de Schaapsweg, maar daar houdt ‘t wel bij op. ‘t is wel krap aan qua bussen, er staan nog 2 5800’en ter beschikking, staan 3 5900’en defect en verder alleen nog wat bussen van TCR…
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Milco »

Dat de 869 geen volle bussen trekt verbaast me niet, reizigers uit Willemstad richting Rotterdam zullen nu lijn 103 pakken en dan via Roosendaal gaan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

BusFreakRotterdam schreef: ma 12 jun 2023, 12:18Waarom zou je op busposities.nl zoeken als je ook op ovzoeker.nl de lijnen kan zien rijden? Op dit moment rijdt bijv. bus 5900 op lijn 869 naar Willemstad en bus 5908 op lijn 835 naar Middelharnis via halve eiland...
Op busposities kun je ook de historie van gereden ritten, omlopen e.d. bekijken.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

De tijdelijke lijnen (439, 835 en 869) worden niet op de DRIS'sen weergegeven. :roll: Connexxion is ervan op de hoogte, maar weet nog niet wat de oorzaak is.
OVFlakkee
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 30 sep 2015, 10:35

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door OVFlakkee »

Klopt, dit is niet echt stimulerend om meer reizigers in de bus te krijgen.
Wat mij ook opvalt is dat dagelijks dezelfde omlo(o)p(en) van lijn 439 uitvallen. Dit heb ik gemeld bij Cxx.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door PatrickM »

Dat laatste is bewust, men selecteert een aantal diensten die elke dag uitvallen vanwege personeelstekort. Dat is in de maanden voor de sluiting ook zo geweest en zal nu niet anders zijn helaas.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Zie de overzichten hier: https://www.connexxion.nl/nl/onze-route ... rzuim-hwgo
(Al kwamen die eerder niet 1-op-1 over met de werkelijke situatie. Maar het geeft een indicatie.)

Weet iemand trouwens of Connexxion naar eigen inzicht ritten kan schrappen. Of kijkt de provincie Zuid-Holland als concessieverlener mee, onder andere om te waarborgen dat er alles aan wordt gedaan om de uitval zo veel mogelijk te beperken? Die indruk krijg ik niet. Want dat er zelfs tijdens een uurdienst meerdere ritten uitvallen, lijkt mij toch niet echt acceptabel...
OVFlakkee
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 30 sep 2015, 10:35

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door OVFlakkee »

Bedankt voor de link, ik wist nog niet dat deze overzichten er zijn.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door PatrickM »

Hendrik schreef: wo 14 jun 2023, 10:55 Weet iemand trouwens of Connexxion naar eigen inzicht ritten kan schrappen. Of kijkt de provincie Zuid-Holland als concessieverlener mee, onder andere om te waarborgen dat er alles aan wordt gedaan om de uitval zo veel mogelijk te beperken? Die indruk krijg ik niet. Want dat er zelfs tijdens een uurdienst meerdere ritten uitvallen, lijkt mij toch niet echt acceptabel...
CXX kijkt naar de chauffeursdiensten met de laagste bezetting en zorgt er daarnaast voor dat het aantal 1e en laatste reismogelijkheden dat uitvalt beperkt blijft (bv. de eerste rit van lijn 171 kan wel uitvallen omdat er een reismogelijkheid is met lijn 160, maar een 1e rit 160 uit laten vallen is onwenselijk). Ook het aantal ritten dat achter elkaar uitvalt wordt beperkt. Wat er in de praktijk nog bij komt valt natuurlijk buiten de planning.
Er worden overigens wel rare keuzes gemaakt, zo laat men op zaterdag de ritten van lijn 439 die in Oude-Tonge aansluiten op lijn 133 uitvallen. Die reizigers krijgen er dus op een toch al behoorlijk langere reistijd nog een half uur bij, terwijl dit voorkomen kan worden door de niet-aansluitende ritten te laten vervallen.
Op zaterdag en vooral zondag is er overigens ook weinig keuze anders dan meerdere ritten schrappen in uursdiensten omdat het aantal halfuursdiensten vrij beperkt is.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Ik bedoelde met het schrappen in uurdiensten vooral ook: tot hoe ver kan het schrappen doorgaan? Als er nóg minder personeel beschikbaar is, mag Connexxion dan (bij wijze van spreken) alle diensten van een bepaalde dag schrappen? En zonder enig zicht op verbetering, voor zover ik weet...
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Je kan altijd solliciteren bij CXX... probleem is landelijk in alle sectoren dat er na de Corona periode teveel vacatures zijn en de weinig werkzoekende.
CXX schrapt niet voor de lol diensten. Misschien moeten er ook is meer mensen thuiswerken en moeten we naar de toekomst toe is kijken hoe we Nederland anders indelen.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Je hoort mij niet zeggen dat Connexxion het voor de lol doet. Maar het is toch niet zo gek dat de concessieverlener checkt of Connexxion alles uit de kast haalt om te proberen om het personeelstekort terug te dringen en zo uitval van ritten zo veel mogelijk te beperken?
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door PatrickM »

Hendrik schreef: wo 14 jun 2023, 12:50 Ik bedoelde met het schrappen in uurdiensten vooral ook: tot hoe ver kan het schrappen doorgaan? Als er nóg minder personeel beschikbaar is, mag Connexxion dan (bij wijze van spreken) alle diensten van een bepaalde dag schrappen? En zonder enig zicht op verbetering, voor zover ik weet...
Ik heb eigenlijk geen idee waar voor de provincie de grens tussen enkel het korten van de exploitatiebijdrage en het daadwerkelijk opleggen van boetes ligt. Als situaties zoals die van afgelopen zaterdag met meer dan 1/3e uitval structureel zouden worden (waarbij CXX overigens (tevergeefs) heeft geprobeerd om nog ergens chauffeurs vandaan te halen) zou ik wel verwachten dat men die kant op gaat. Heeft er ook mee te maken in hoeverre het tekort verwijtbaar is.
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Provincie weet dat er ritten uitvallen en als CXX kan bewijzen dat ze alles uit de kast halen om de rituitval tot een minimum te beperken gaan ze daarmee akkoord. Voorbeeld is lijn 104 op zaterdag, de halve ritten Ouddorp-Spijkenisse vervallen maar voor het hele traject Renesse-Spijkenisse is wel een chauffeur beschikbaar hele dag daarmee reduceer je dat een hele lijn uitvalt of een scheve dienstregeling ontstaat en blijft er vervoer geboden. Voor de volgende concessie vrees ik het ergste als het blijft zoals het nu gaat.... kaalslag is nog lang niet ten einde in het OV...
Rkl
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 11 jan 2017, 19:05

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Rkl »

jv0088 schreef: ma 12 jun 2023, 12:47
869 is ook wel een leuke route, maar weinig reizigers nog, op Willemstad stapte er eentje in en verder nog wat mensen tussen Oude-Tonge en de Schaapsweg, maar daar houdt ‘t wel bij op. ‘t is wel krap aan qua bussen, er staan nog 2 5800’en ter beschikking, staan 3 5900’en defect en verder alleen nog wat bussen van TCR…
Maar de TCR bussen rijden helemaal niet op lijn 439. Wel bussen van Van Oeveren die normaal op lijn 395 rijden. Zijn er ook bij TCR niet genoeg chauffeurs om de gaten te vullen?
010rdamm
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door 010rdamm »

Paar weken terug viel er op zondag een aantal ritten uit op de 436. Dit zorgde voor een gat van 2 uur en een overvolle bus richting Rotterdam. Zou dan eerder een rit schrappen op de lijnen naar oud Beijerland bijv.
jv0088
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 11 jun 2023, 19:29

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door jv0088 »

Rkl schreef: wo 14 jun 2023, 22:19
jv0088 schreef: ma 12 jun 2023, 12:47
869 is ook wel een leuke route, maar weinig reizigers nog, op Willemstad stapte er eentje in en verder nog wat mensen tussen Oude-Tonge en de Schaapsweg, maar daar houdt ‘t wel bij op. ‘t is wel krap aan qua bussen, er staan nog 2 5800’en ter beschikking, staan 3 5900’en defect en verder alleen nog wat bussen van TCR…
Maar de TCR bussen rijden helemaal niet op lijn 439. Wel bussen van Van Oeveren die normaal op lijn 395 rijden. Zijn er ook bij TCR niet genoeg chauffeurs om de gaten te vullen?
TCR Dirksland rijdt nog de scholierenlijnen, en volgens mij nog een dienstje overdag op de 104. De rest van TCR op de 104 wordt vanuit Renesse gereden. Ik heb geen flauw idee hoeveel personeel ze op Dirksland hebben van TCR maar het lijkt er op dat die ritten van hun wel gewoon altijd rijden en ze dus altijd wel iemand kunnen vinden. Die 835 en 869 wordt volledig door CXX Dirksland gedaan
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Vandaag is er duidelijk meer uitval dan in het overzicht staat. Vanmiddag vallen bijvoorbeeld op lijn 439 ook de ritten van 14.08, 14.23 en 14.38 uur vanuit Spijkenisse uit, wat zorgt voor een gat van een uur. Vanuit Oude-Tonge vallen alleen al vanmiddag ook 8 ritten uit, waarvan tweemaal twee ritten achter elkaar.
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Als chauffeurs zich sochtends voor aanvang dienst ziek melden is het logisch dat er meer uitvalt dan CXX volgens hun "vaste" overzicht meldt... en als er dan ook geen inval te vinden is vallen de ritten uit.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Bericht door Hendrik »

Vanuit de vervoerder bezien zeker 'logisch'.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 gasten