Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Nee, dat hoeft niet, maar lijn 168 snijden, ben ik zo een erge tegenstander van. Meer is het niet.

Daarnaast mag Connexxion ook die bus 166 ergens op laten aansluiten, want als ik van Puttershoek naar Barendrecht moet, ben ik 29 of 59 minuten te vroeg
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Ik snap het afgeven op Connexxion niet zo. Het lijnennet is pas kort geleden flink op de schop gegaan, er is met een aantal van die wijzigingen een flinke reizigersgroei bereikt. Nu komt dus een periode van finetunen.

Moet elk jaar alles flink op de schop dan?
Kijk naar IJsselmond, al jaren niets veranderd. Kijk naar Arnhem-Nijmegen bijna alleen maar afbraak. In plaats van dat ze van onrendabele lijnen iets proberen te maken, wordt er fors gesneden. Zeker in de dunbevolkte gebieden zie ik erg weinig creativiteit van Connexxion.

Daarnaast een groot gedeelte van de wijzigingen bij de concessiewisseling HWGO was al vastgelegd door de provincie, zoals R-net.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door nvdw »

Meltrain schreef:Maar de inkorting van lijn 168 levert DRU's op, maar ik zie niet waar die dan weer gebruikt worden.
Vooral 'lege' kilometers, vermoed ik. Als ik de dienstregeling in de middag zo bekijk, lijkt het erop alsof de 168 na elke rit Dordrecht-Heinenoord weer als materiaalrit terug kleppert naar Dordrecht. Dat gebeurt heen en terug in een uur, straks dus in een halfuur, dus het bespaart niet alleen lege kilometers, maar ook nog eens een bus.

Schrale troost is dat het straks nog steeds zin heeft om op die 168 over te stappen: als je naar Heinenoord moet (en van daaruit verder) is het met de 168 ruim de helft sneller dan als je in de 166 blijft zitten. Maar voor een reiziger is een extra overstap natuurlijk geen verbetering (integendeel).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Suus schreef:Ik snap het afgeven op Connexxion niet zo. Het lijnennet is pas kort geleden flink op de schop gegaan, er is met een aantal van die wijzigingen een flinke reizigersgroei bereikt. Nu komt dus een periode van finetunen.

Moet elk jaar alles flink op de schop dan?
Flinke reizigersgroei? Met welke wijzigingen is er een reizigersgroei bereikt want ik zie het niet. Ik werk in HWGO en de bussen in Hoeksche Waard zijn sinds de komst van Connexxion een stukje leger dan bij Arriva. Alleen het aantal passagiers tussen Oud-Beijerland en Rotterdam is gelijk gebleven. Maar vanuit Numansdorp, Strijen en 's-Gravendeel zie je minder reizigers dan in de Arriva periode.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Suus »

Zie dit artikel: https://www.ad.nl/hoeksche-waard/laat-b ... ~a469ff1c/

In ruim een jaar tijd is het aantal reizigers per maand met meer dan 9000 toegenomen. Dat is echt een hele goede prestatie. Het onderliggende rapport staat ook ergens in dit topic dacht ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

De reizigersgroei door R-Net is niet aan de creativiteit van connexxion te danken, maar aan de PvE van de provincie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Suus schreef:Zie dit artikel: https://www.ad.nl/hoeksche-waard/laat-b ... ~a469ff1c/

In ruim een jaar tijd is het aantal reizigers per maand met meer dan 9000 toegenomen. Dat is echt een hele goede prestatie. Het onderliggende rapport staat ook ergens in dit topic dacht ik.
In dat zelfde rapport staat op pagina 11 bovenaan letterlijk:
"In de concessie HWGO als geheel is er geen sprake van groei, er is een lichte daling van het gebruik ten opzichte van 2015. Dat vindt zijn oorzaak vooral in een daling van het totaal aangeboden ritten. De grootste wijzigingen hebben overigens vooral plaats gehad in de Hoeksche Waard en minder op Goeree Overflakkee"

Dus ondanks die 9000 passagiers extra is er toch nog een daling van het aantal reizigers. Dus zo geweldig gaat het niet in HWGO.

Dat rapport is trouwens te vinden op deze pagina: https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... oer/r-net/. Hij staat bij documenten en het is bijlage 3 "voortgangsbrief reizigersonderzoek R-Net
Laatst gewijzigd door OV Hoekschewaard op vr 03 nov 2017, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Suus »

Dus? Omdat de reizigersgroei komt door het PvE moet Connexxion maar grootschalige wijzigingen doorvoeren.

Dat is toch geen argumentatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

R-net is geen reguliere net. 2 lijnen spreken niets over de rest.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Dus? Omdat de reizigersgroei komt door het PvE moet Connexxion maar grootschalige wijzigingen doorvoeren.
Wel als er een reizigersdaling is op de overige lijnen, dan betekent dat connexxion hier toch echt iets fout doet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Suus schreef:Dus? Omdat de reizigersgroei komt door het PvE moet Connexxion maar grootschalige wijzigingen doorvoeren.

Dat is toch geen argumentatie.
Zeg ik dat er grootschalige wijzigingen moeten komen dan? :wink: Ik had alleen gehoopt dat Connexxion iets creatiever zou zijn met de dienstregeling voor 2018.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Suus schreef:Ik snap het afgeven op Connexxion niet zo. Het lijnennet is pas kort geleden flink op de schop gegaan, er is met een aantal van die wijzigingen een flinke reizigersgroei bereikt. Nu komt dus een periode van finetunen.

Moet elk jaar alles flink op de schop dan?
Nee, ze moeten alleen niet snijden in de 168. Dat is het. Of nog beter gezegd; dezelfde aanbod als de Arriva-tijd uitvoeren.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Suus »

Het aantal reizigers is heel licht gedaald terwijl het aantal ritten ook is gedaald. Dat is een bezuinigingsopdracht die is neergelegd door de provincie waarvan het effect wel zichtbaar is, maar dat zal bij elke vervoerder zijn opgetreden. Daar komt bij dat pas recent in de regio mobiliteitsproblemen zijn ontstaan (o.a. terugslaan van files op de A29 vanaf de Rotterdamse ruit, renovatie Heienoordtunnel) waardoor zeker een kans ontstaan voor de bus, maar dan moet je reizigers wel de tijd geven aan het huidige aanbod te laten wennen en dat niet in de knop breken. R-NET toont aan dat met een stukje marketing er in deze regio echt wel groei behalen valt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Het aantal reizigers is heel licht gedaald terwijl het aantal ritten ook is gedaald. Dat is een bezuinigingsopdracht die is neergelegd door de provincie waarvan het effect wel zichtbaar is, maar dat zal bij elke vervoerder zijn opgetreden.
Dat weet je niet. Andere vervoerders hadden misschien een betere maar iets duurdere offerte ingediend, maarja we zullen dat nooit te weten komen, helaas.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Er was voor deze concessie een vast budget (rond de 10 miljoen geloof ik) beschikbaar maar Arriva vroeg voor haar bieding al meer dan 10 miljoen, en is daardoor al gelijk afgevallen voor deze concessie. De provincie heeft het bod van Arriva niet eens beoordeeld. Of het iets duurdere aanbod van Arriva ook beter was dat het van Connexxion zullen we inderdaad nooit weten.

Het "grappige" is dat Connexxion vorige jaar wel extra geld heeft gekregen om de geschrapte late ritten weer in de dienstregeling op te nemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Suus »

Er is niet alleen op prijs beoordeeld. Connexxion kon meer vervoer bieden door relatief nieuwe tweedehandsbussen uit Limburg door te schuiven. Dat zal best wel eens de redding van het onderliggend busnet geweest kunnen zijn. Arriva en Noot hadden dat voordeel niet en zouden alles nieuw moeten kopen.

De vorige concessie van Arriva kwam nog uit de tijd dat de bomen in OV-land aan de hemel groeide en dat je met een nachtbusnet kon winnen. Tegelijkertijd is misschien die concessie wel een finale dreun geweest, waarbij diverse doorgaande verbindingen tussen de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden en Rotterdam de nek zijn omgedraaid door de onmogelijkheid van Arriva en Connexxion om samen te werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Connexxion kon meer vervoer bieden door relatief nieuwe tweedehandsbussen uit Limburg door te schuiven.
Hoe ze daar ook nog mee weg zijn gekomen destijds. _O-
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Suus »

Dat is nu creativiteit :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Durashift »

Ja? Doorschuiven van materieel an sich is toch niet zo bijzonder? Als de mogelijkheden er zijn, zal elke vervoerder dat wel doen, denk ik.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

Wat de reizigersgroei door R-Net betreft: de grootste groei is op Goeree-Overflakkee (Oude-Tonge - Middelharnis). Dat levert wel mooie cijfers op, maar verder stelt het niet zoveel voor. Groei op de verbindingen met Rotterdam is veel belangrijker!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

nvdw schreef:
Meltrain schreef:Maar de inkorting van lijn 168 levert DRU's op, maar ik zie niet waar die dan weer gebruikt worden.
Vooral 'lege' kilometers, vermoed ik. Als ik de dienstregeling in de middag zo bekijk, lijkt het erop alsof de 168 na elke rit Dordrecht-Heinenoord weer als materiaalrit terug kleppert naar Dordrecht. Dat gebeurt heen en terug in een uur, straks dus in een halfuur, dus het bespaart niet alleen lege kilometers, maar ook nog eens een bus.
Jij geeft nu een (afdoende) verklaring voor het schrappen van de ritten, maar ik vroeg me af of de bespaarde DRU's dan elders worden ingezet.
Suus schreef:Daar komt bij dat pas recent in de regio mobiliteitsproblemen zijn ontstaan (o.a. terugslaan van files op de A29 vanaf de Rotterdamse ruit, renovatie Heienoordtunnel) waardoor zeker een kans ontstaan voor de bus, maar dan moet je reizigers wel de tijd geven aan het huidige aanbod te laten wennen en dat niet in de knop breken.
Dat ben ik met je eens, maar Connexxion draait nu juist zelf een verbinding de nek om met het inkorten van lijn 168.

Is het trouwens een optie om lijn 176 Puttershoek te laten overslaan? Hiermee neemt de reistijd 's-Gravendeel - Rotterdam fors af.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door maarten83 »

OmniLezer schreef:Dat van lijn 167 is een goed idee, maar dat van lijn 168...
Lijn 167 heeft toch maar een rittijd van 23 minuten.

Ik zie dit van lijn 168 als een poging om de 175 vol te krijgen, want die is niet genoeg gevuld zo te zien.
Mijn ervaring met de 175 is dat deze tussen Dordrecht en 's-Gravendeel wel aardig gevuld is net als de overige lijnen maar dat deze bij de H. Hamerstraat en 't Weegje leeg lopen.

Probleem is nog wel de file op de N3 richting A16. Rijden over de vluchtstrook zou veel tijd schelen.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Meltrain schreef: Dat ben ik met je eens, maar Connexxion draait nu juist zelf een verbinding de nek om met het inkorten van lijn 168.

Is het trouwens een optie om lijn 176 Puttershoek te laten overslaan? Hiermee neemt de reistijd 's-Gravendeel - Rotterdam fors af.
Dan houd je alleen 2x per uur een lijn 166 over voor Puttershoek en dat is in de spits te weinig. Connexxion had lijn 168 gewoon een nog een kans moeten geven door 's-Gravendeel over te slaan en in Dordrecht aan te sluiten op sprinter van en naar Breda. Maar dat Connexxion de sneldienst tussen Heinenoord en Dordrecht stap voor stap de nek wilt omdraaien was vanaf het begin al duidelijk.

Stap 1: De sneldienst ging vanaf december 2015 via 's-Gravendeel rijden waar hij 0,0 toevoegde heeft want op het zelfde tijdstip rijdt lijn 175 al tussen 's-Gravendeel en Dordrecht. Daar komt ook nog eens bij dat de bus in de ochtendspits al vol is wanneer hij in 's-Gravendeel aan komt en de passagiers daardoor al voor lijn 175 kiezen.

Stap 2: Vervolgens past Connexxion in mei 2016 de rijtijden zodanig aan dat lijn 168 voortaan al om 05 en 35 aankomt op Heinenoord Busstation. De aansluitende bussen vertrekken daar pas om 17 en 47, als ze al op tijd zijn. Het verschil in reistijd met lijn 166 is op deze manier nog maar 8 minuten in plaats van een kwartier.

Stap 3: Vanaf december moeten de reizigers in de middag overstappen in 's-Gravendeel. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan als de bus uit Dordrecht te laat is in 's-Gravendeel. De bussen in HWGO kunnen nog steeds niet goed communiceren omdat het kort verkeer na 2 jaar nog steeds niet goed werkt.

Stap 4: Connexxion heft de lijn helemaal op???

Ik ben benieuwd welke verbinding het volgende slachtoffer is. Lijn 163 misschien? Die lijn wordt ook steeds onaantrekkelijker gemaakt door zijn absurde ruime rijtijd in de middagspits waardoor de bus regelmatig al om 27 en 57 aankomt op Heinenoord Busstation. Dat betekent dus 20 minuten wachten op je aansluitende bus die om 17 en 47 vertrekt. Daarnaast heeft Connexxion de aansluiting op Heinenoord Busstation op lijn 163 richting Oud-Beijerland ook al om zeep geholpen. :N
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Ja, dat is richting Oud-Beijerland. Richting Kralingse zoom is dat gewoon 12 en 42.
Alleen vind ik het wel te begrijpen bij de 163 omdat de 160 ook richting Oud-Beijerland gaat en daar een overstap op 171 of 172 kan bieden. Het zou daarnaast ook niet passen met de rijtijden aangezien deze ringlijnen als 163, 171/172 geen "pauze" hebben op Sportlaan/Zinkweg/L.J.Costerstraat. Deze rijden gelijk door.

Alleen is het verschil dat 171 en 172 niet op Heinenoord stoppen en 163 wel.

Ten slotte kan 163 niet de nek om vanwege het HES bij Kralingse zoom, Wartburg college Lombardijen en de volle bussen. Er is zelfs een 263 die stampvol achter de 163 aan rijdt. Ten slotte komt deze bus nooit op 27 en 57 aan richting Heinenoord aangezien er vaak file staat op de A29 en A16 en alles ertussen in. RET 183/283 heeft er eveneens last van omdat die haast dezelfde route rijdt.

Na deze lange pleidooi... Einde
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Ik rij als chauffeur wel eens lijn 163 en het komt regelmatig voor dat ik in de middagspits 10 minuten op Heinenoord mijn tijd sta af te wachten. In december schijnen daar nog eens 3 minuten extra bij te komen.

De aansluiting op Heinenoord van de lijnen 164, 166 en 167 op lijn 163 richting Oud-Beijerland ging in de Arriva periode makkelijk, dus waarom Connexxion dat weer om zeep moest helpen is mij een raadsel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten