Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door BrengMe »

Dat ie als stadsbus is ontwikkeld, betekend niet dat ie niet als streekbus ingericht kan worden. Je kan nog steeds het type en aantal stoelen en de beenruimte kiezen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Naast een MAN of Mercedes Benz Citaro zie ik geen Citea SLF ingericht worden als streekbus of een Ivecobus Citelis ingericht worden als een Crossway van Connexxion. De Nederlandse Markt is vrij gesloten hiermee. Er werd tot op een korte tijd terug nog niets anders besteld dan VDL, MAN of Mercedes Benz bijvoorbeeld.

In Duitsland zie je wel veel van deze gevallen.
Veel lagevloerbussen hebben daar streekstoelen.

Geledebussen tellen niet mee.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door PatrickM »

Neem maar aan dat daar gewoon R-net Kiel stoelen in komen, R-net moet nou eenmaal voldoen aan een aantal kwaliteitseisen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door BrengMe »

OmniLezer schreef:Naast een MAN of Mercedes Benz Citaro zie ik geen Citea SLF ingericht worden als streekbus of een Ivecobus Citelis ingericht worden als een Crossway van Connexxion. De Nederlandse Markt is vrij gesloten hiermee. Er werd tot op een korte tijd terug nog niets anders besteld dan VDL, MAN of Mercedes Benz bijvoorbeeld.
Dus omdat je het nog nooit eerder hier in Nederland hebt gezien, kan het niet? Beetje scheve redenering naar mijn mening.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Nee, dat bedoel ik niet te zeggen.

Het duurt alleen lang voordat een bedrijf een eerste stap maakt.
Bijvoorbeeld Arriva bestelde de eerste Crossways voor Lelystad.
Dit materieel bestaat al sinds 200x en pas nadat Arriva zijn entree maakt met de Crossway, rolt deze opeens uit naar IJsselmond en Connexxion.

Zo gaat het nu ook met die Solarissen gebeuren. Deze komen binnen en (als het een beetje goeie bussen zijn) rollen zo uit naar andere vervoerders.

Misschien is die R-net eis van die Kiel zitjes wel een soort hamer op de kop om die bus Streekgericht in te richten. Anders zou het echt niet gaan gebeuren.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door MdJ »

Sentiment speelde vroeger wel mee, maar tegenwoordig zijn de euro's en eisen belangrijker.
Iveco in Ijsselmond kwam ivm euro6-eis. Destijds waren er 2 typen fabrikanten met Euro-6motoren (voor bussen).
Bij twijfel: gebruik beton.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Wat houdt sentiment in en wat was de andere Euro-6 bus die tijd (2/3 jaar terug)?
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 16 okt 2017, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste post niet quoten..
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door busfanNL »

Sentiment is een gevoel van vroeger volgens mij. De 2e euro 6 bus kan ik je niet zeggen maar ik gok een Mercedes-Benz. Correct me if i'm wrong.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

aha, ik vond iets met "gevoel op de beurs" in het encyclopedia, maar ik kon me daar niets bij voorstellen.
Ik kan je daarnaast niet corrigeren, want ik ken die eerste euro-6 bussen niet.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door busfanNL »

Ja volgens mij kan dat ook zo zijn. Ik weet het niet. Ik weet niet of je nog op school zit? Anders moet je het maar even aan je docent Nederlands vragen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door BrengMe »

Of je zoekt het gewoon op in de Van Dale :')

In de Van Dale wordt het begrip sentiment omschreven als gevoel, aandoening. Wanneer men sentimenteel is maakt men keuzen op gevoel en niet vanuit het verstand.

De andere bussen die op dat moment met een Euro-VI motor geleverd konden worden waren inderdaad Mercedes-Benz Citaro's. Qbuzz heeft voor de concessie Regio Utrecht, die op hetzelfde moment inging, voor dit type gekozen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door nvdw »

De Citea waterstofbus is een demonstratievoertuig van VDL zelf. Logisch om dan een SLF als basis te gebruiken, want een stadsbus is makkelijker als streekbus in te zetten dan andersom. Voor een uiteindelijke vervolgbestelling is nog veel meer mogelijk: ik zou me goed voor kunnen stellen dat VDL deze aandrijving ook in een SLE (zelfde chassis, maar low-entry in plaats van volledig lage vloer) kan aanbieden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Dat kan eventueel.
Ik hoop eigenlijk dat ze dat ook doen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Oh ja, en bus 5875 zonder enige vorm van bestickering. Alleen achter zie je de provincievlag en serienummer.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door BrengMe »

Kan je dat op een duidelijkere en minder cryptische manier herhalen. Ik heb nu geen idee wat je bedoelt :?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door dylanwild94 »

Als ik zo lees zijn alle stickers van die bus. Behalve de provincie sticker achterop de bus en hebben ze het serienummer erbij geplakt op die bus.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

BrengMe schreef:Kan je dat op een duidelijkere en minder cryptische manier herhalen. Ik heb nu geen idee wat je bedoelt :?
Connexxion VDL Citea voertuig 5875 op lijn 175 is gesignaleerd en ontbrak aan Connexxion logo aan de voor- en zijkanten. De serienummers ontbraken ook behalve op de achterkant.
Dit voertuig bevatte alleen de serienummer op de achterkant en een vlag van provincie Zuid-Holland en de tekst die normaal op de achterkant van een Connexxion VDL Citea staat inclusief het serienummer/voertuignummer ofwel 5875.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door BrengMe »

Duidelijk :pos:
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door busfanNL »

OmniLezer schreef:

Connexxion VDL Citea voertuig 5875 op lijn 175 is gesignaleerd en ontbrak aan Connexxion logo aan de voor- en zijkanten. De serienummers ontbraken ook behalve op de achterkant.
Dit voertuig bevatte alleen de serienummer op de achterkant en een vlag van provincie Zuid-Holland en de tekst die normaal op de achterkant van een Connexxion VDL Citea staat inclusief het serienummer/voertuignummer ofwel 5875.
Ik zag ook al een aantal wagens zonder de X achterop. Weet jij of iemand anders hier de reden van?
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door maarten83 »

Weet iemand wanneer de dienstregeling 2018 bekend gemaakt wordt en of er nog grote wijzigingen te verwachten zijn?
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

De belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling 2018.

Lijn 168 in middag niet vanuit Dordrecht
In de middag is het traject van lijn 168 Dordrecht – Heinenoord Busstation ingekort tot ‘s-Gravendeel –
Heinenoord. Reizigers vanuit Dordrecht naar Heinenoord reizen met lijn 175 vanuit Dordrecht naar ’sGravendeel.
Bij ‘s-Gravendeel Weegje kunnen reizigers overstappen op lijn 168 naar Heinenoord
Busstation.

Lijn 167 via Recreatieoord Binnenmaas van april tot september
Van eind april tot begin september rijdt lijn 167 Heinenoord Busstation – Strijen (in plaats van lijn 164)
via het recreatieoord Binnenmaas. Reizigers vanuit de richting Rotterdam, Oud-Beijerland en
Numansdorp hebben bij busstation Heinenoord Busstation aansluiting op lijn 167 van en naar het
recreatieoord.

Lijn 135 Ooltgensplaat – Den Bommel – Middelharnis gewijzigde vertrektijden
Op werkdagen na de ochtendspits vertrekt lijn 135 een kwartier eerder / later. Bij het overstappunt
Den Bommel N59 (Schaapsweg) is de aansluiting op R-net lijn 436 daardoor op andere tijden.
Reizigers die overstappen van lijn 135 op lijn 436 v.v. moeten rekening houden met andere
vertrektijden. Met de wijziging van tijden van lijn 135 krijgen reizigers van en naar Oude-Tonge /
Zeeland overdag een goede aansluiting op lijn 135 bij de Schaapsweg. Reizigers vanuit Rotterdam die
overstappen op lijn 135 krijgen in de middagspits een ruimere en daarmee betrouwbaardere
overstaptijd bij de Schaapsweg.

Lijn 135 route in Middelharnis gewijzigd
Lijn 135 rijdt op werkdagen overdag een gewijzigde route. De halte Sommelsdijk Zuid vervalt voor lijn
135. Reizigers die gebruik maken van deze halte kunnen bij de halte Middelharnis Gemeentehuis
overstappen op R-net lijn 436 naar Sommelsdijk Zuid.

Lijn 604 minder ritten tussen Ouddorp en buitengebied Ouddorp
In de middagspits vervallen er 2 ritten tussen Ouddorp Bernhardweg en Ouddorp Oudelandseweg.
Reizigers kunnen als alternatief kiezen om te reizen met lijn 104.

Lijn 639 andere tijden in ochtend
Scholierenlijn 639 Ouddorp – Middelharnis vertrekt in de ochtend op andere tijden. Hierdoor wordt de
aansluiting op de schooltijden in Middelharnis verbeterd.

Zoals je ziet spat de creativiteit er weer van af. :neg: Van Connexxion hoef je deze concessie periode (op R-Net Oud-Beijerland in 2019 na) geen spectaculaire wijzigingen te verwachten. Hooguit zullen ze het vervoer nog verder afbreken zoals ze nu met de ooit snelle verbinding tussen Heinenoord en Dordrecht doen. :neg:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Dat van lijn 167 is een goed idee, maar dat van lijn 168...
Lijn 167 heeft toch maar een rittijd van 23 minuten.

Ik zie dit van lijn 168 als een poging om de 175 vol te krijgen, want die is niet genoeg gevuld zo te zien.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

Tja, ik vraag me toch al heel erg af wat nu nog het bestaansrecht van lijn 168 is. :?
De oplossing van Arriva was vele malen beter: een snelle verbinding 's-Gravendeel - Rotterdam én een snelle verbinding Heinenoord - Dordrecht.

Maar de inkorting van lijn 168 levert DRU's op, maar ik zie niet waar die dan weer gebruikt worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Ja, dat was ook beter. Alleen is dat nu een gedegradeerde lijn 168 geworden. En deze wordt nog meer ingekort.

Dat snelbus Heinenoord- Dordt is dus de 168, maar deze wordt ook weer vermoord.

Daarnaast vond ik het ook super geniaal van Arriva dat ze bepaalde "vaak gemaakte" ritten omvormde tot lijnen.
Zoals lijn 276. Dat waren gewoon de geen dienst ritten tussen Puttershoek en Rotterdam.
Laatst gewijzigd door OmniLezer op vr 03 nov 2017, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Suus »

Ik snap het afgeven op Connexxion niet zo. Het lijnennet is pas kort geleden flink op de schop gegaan, er is met een aantal van die wijzigingen een flinke reizigersgroei bereikt. Nu komt dus een periode van finetunen.

Moet elk jaar alles flink op de schop dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten