Pagina 41 van 160

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 30 okt 2015, 19:14
door OV Hoekschewaard
Stefan schreef:Had voor de grap een busboekje van 2007 er bij gepakt, in grote lijnen lijkt 't er wel weer op eigenlijk. :P
Was dit maar de dienstregeling van 2007 want dan kwamen we er nog redelijk goed vanaf. Met deze dienstregeling gaan we echt weer terug naar het Zuidwestnederland tijdperk.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 30 okt 2015, 19:55
door Meltrain
Ik snap ook lijn 185 niet goed: welke vervoersvraag is er tussen Strijensas en 's-Gravendeel en dan met name in het weekend?
Je kunt vanuit Strijensas vaker met de bus naar 's-Gravendeel dan naar Strijen.

De korte ritten (tot Oude-Tonge) van lijn 436 zullen wel vooral zijn om de reizigers richting Zeeland te scheiden van de reizigers richting Dirksland? Een andere verklaring voor de (vrijwel) identieke vertrektijd heb ik niet.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 30 okt 2015, 20:08
door CamilleKreemers
Waarom wordt er niet gekozen om de ritten van lijn 133 door te trekken naar Rotterdam in de spitsuren vanuit Zeeland?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 30 okt 2015, 20:13
door Stefan
Meltrain schreef:Ik snap ook lijn 185 niet goed: welke vervoersvraag is er tussen Strijensas en 's-Gravendeel en dan met name in het weekend?
Je kunt vanuit Strijensas vaker met de bus naar 's-Gravendeel dan naar Strijen.

De korte ritten (tot Oude-Tonge) van lijn 436 zullen wel vooral zijn om de reizigers richting Zeeland te scheiden van de reizigers richting Dirksland? Een andere verklaring voor de (vrijwel) identieke vertrektijd heb ik niet.
Lijn 185 sluit in 's-Gravendeel aan op de 166. ;)

Daarnaast, de korte ritten van de 436, zijn er nu ook al (het zij als 136). Is inderdaad om de boel een beetje te spreiden voor richting Zeeland.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 30 okt 2015, 20:32
door OV Hoekschewaard
Meltrain schreef:Ik snap ook lijn 185 niet goed: welke vervoersvraag is er tussen Strijensas en 's-Gravendeel en dan met name in het weekend?
Je kunt vanuit Strijensas vaker met de bus naar 's-Gravendeel dan naar Strijen.
Lijn 185 rijdt alleen maar naar Strijensas omdat Connexxion perse het gehucht Strijensas wilt bedienen. Geen idee waarom, misschien hebben ze er bonuspuntjes voor gekregen. In Strijensas kunnen ze hem dan weer koppelen aan de 197 en er precies een omloop van een uur van maken.

Dat er veel meer vraag is naar een verbinding tussen 's-Gravendeel, Mookhoek en Strijen zal Connexxion vast wel weten maar niet invoeren omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat een taxibus op sommige tijden dan te klein is.

Omdat s'avonds en in het weekend de overstap in Maasdam vervalt om tussen Strijen en Dordrecht te reizen had het Connexxion gesierd als ze op die momenten wel de 185 tussen 's-Gravendeel, Mookhoek en Strijen had laten rijden. Maarja omdat te bedenken moet je wel heel creatief zijn en daar kan ik Connexxion sowieso niet op betrappen met deze dienstregeling.
Meltrain schreef:De korte ritten (tot Oude-Tonge) van lijn 436 zullen wel vooral zijn om de reizigers richting Zeeland te scheiden van de reizigers richting Dirksland? Een andere verklaring voor de (vrijwel) identieke vertrektijd heb ik niet.
Arriva heeft vorige jaar de korte ritten tot Oude-Tonge opgeheven en op die manier ervoor gezorgd dat de reizigers tussen Rotterdam en Flakkee zich beter gingen verspreiden over de 8 ritten per uur. Nu dat eindelijk is gelukt draait Connexxion dat allemaal weer terug en gooit er ook nog 2x per uur een sneldienst eruit. Hoezo het wiel opnieuw willen uitvinden. :')
CamilleKreemers schreef:Waarom wordt er niet gekozen om de ritten van lijn 133 door te trekken naar Rotterdam in de spitsuren vanuit Zeeland?
Omdat de 133 niet onder R-Net valt.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 30 okt 2015, 22:18
door regenmaker
Ach, je moet er realistisch naar kijken. Arriva leed verlies in deze concessie en dus moest er eigenlijk wel wat gebeuren. In de daluren zijn de bussen op Goeree Overflakkee erg rustig. Alleen in de spitsuren veel reizigers voor Rotterdam, dus zie wel wat bezuinigingen hier en daar. Natuurlijk zijn er ook wat vreemde dingen in de nieuwe dienstregeling, maar die worden binnenkort (na klachten) misschien wel aangepast.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 30 okt 2015, 23:22
door OV Hoekschewaard
regenmaker schreef:In de daluren zijn de bussen op Goeree Overflakkee erg rustig. Alleen in de spitsuren veel reizigers voor Rotterdam, dus zie wel wat bezuinigingen hier en daar.
Uit deze zin blijkt maar weer dat jij deze regio heel goed kent. :N

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 30 okt 2015, 23:28
door BusFreakRotterdam
Daluren rustig? Jij kent de regio erg slecht. Gisteren zag ik een aantal bussen om 13:00 uur vanaf het Zuidplein vertrekken naar de Hoekse Waard, die zaten stampvol!

Lijkt wel of de volledige focus op die R-NET lijn is komen te liggen....

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 07:39
door PatrickM
Wat regenmaker zei, ging over flakkee. Het klopt wel dat alles wat geen lijn 436 wordt (van lijn 104 zou ik niet weten hoe druk het is), zijn de andere lijnen (134,135,138) inderdaad erg rustig (hooguit 3 reizigers). Dus van ongeveer 9:30 tot 13:00, daarna komen de eerste scholieren. De 136/396 is in de daluren iets drukker (10 reizigers).

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 07:49
door PatrickM
OV Hoekschewaard schreef: Nu dat eindelijk is gelukt draait Connexxion dat allemaal weer terug en gooit er ook nog 2x per uur een sneldienst eruit.
Ik denk dat Connexxion ervoor heeft gekozen om zo min mogelijk sneldienstritten te laten rijden omdat het nu allemaal een lijnnummer is en er dan mensen zijn die in de sneldienst stappen, niet op oude tonge komen en hun aansluiting naar Zeeland missen. Sta je toch een uur te wachten.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 08:43
door Hendrik
Dat lijkt me eerlijk gezegd geen plausibele reden. Connexxion is gewoon gaan zitten op het minimum uit het PvE, namelijk 2 sneldienstritten per uur.
Erg jammer ook (zoals OV Hoekschewaard al zei) dat bij alle ritten van lijn 436 de buffertijd is meegenomen in de dienstregeling. Dan sta je dus (zeker in de rustigere uren) altijd een tijdje wortel te schieten bij bijv. Oude-Tonge busstation. Daarnaast duren de ritten in de nieuwe dienstregeling ook nog eens een paar minuten langer, dus dan houd je helemaal tijd over...

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 12:23
door Globetrotter
Hendrik schreef:Twee nieuwe documenten:
- Nieuwsflits artikel 40 concessiewisseling bijeenkomst
- Presentatie HWGO personeelsbijeenkomsten oktober 2015

Paar dingen daaruit:
- Scholierenlijnen Middelharnis tot Gemeentehuis
- Naast 12m-bussen worden op R-net ook langere 13m-bussen ingezet en op scholierenlijnen ook gelede 18m-bussen.
Welk materieel worden die 13m bussen dan?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 12:49
door Hendrik
Citea. Althans, dat was de bedoeling.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 13:21
door Globetrotter
Hendrik schreef:Citea. Althans, dat was de bedoeling.
XLE met drie assen?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 13:23
door Meltrain
OV Hoekschewaard schreef:
Meltrain schreef:De korte ritten (tot Oude-Tonge) van lijn 436 zullen wel vooral zijn om de reizigers richting Zeeland te scheiden van de reizigers richting Dirksland? Een andere verklaring voor de (vrijwel) identieke vertrektijd heb ik niet.
Arriva heeft vorige jaar de korte ritten tot Oude-Tonge opgeheven en op die manier ervoor gezorgd dat de reizigers tussen Rotterdam en Flakkee zich beter gingen verspreiden over de 8 ritten per uur. Nu dat eindelijk is gelukt draait Connexxion dat allemaal weer terug en gooit er ook nog 2x per uur een sneldienst eruit. Hoezo het wiel opnieuw willen uitvinden. :')
Het mooiste zou zijn als de "korte" ritten tegelijkertijd met de "sneldienst"-ritten vertrekken, zodat er tussen Rotterdam en Oude-Tonge een kwartierdienst is. Het probleem is alleen dat die korte ritten dan vrijwel leeg zullen zijn omdat ze in Oude-Tonge nergens op aansluiten en ze zijn juist nu bedoeld als aanvoer voor lijn 133. De "Stellendamse" ritten verschuiven kan ook niet zo makkelijk omdat die elders aansluitingen hebben en ze die ritten altijd op hetzelfde tijdstip willen laten vertrekken vanwege de duidelijkheid (dus niet ineens 's avonds tien minuten later dan overdag).
Dus dan is de oplossing van twee bussen achter elkaar qua capaciteit wel de beste.

Wat ik wel anders zou hebben gedaan: ik zou de "Dirkslandse" bussen altijd een kwartier verschoven laten rijden van de "Stellendamse" en de "sneldiensten" ertussendoor.
Desnoods kort je de "sneldiensten" in tot Middelharnis met daar een goede overstap richting Dirksland. Met deze besparing kan de "sneldienst" dan misschien wel 4x/uur rijden tijdens het drukste moment van de spitsuren.
Met de manier van Connexxion vertrekt er vanuit Rotterdam wel mooi elke tien minuten een bus, maar is de frequentie verderop onregelmatig. (Naar Oude-Tonge is er bijvoorbeeld een 10-20 verdeling tijdens de spitsuren.)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 14:38
door OV Hoekschewaard
Ezra schreef:
Hendrik schreef:Twee nieuwe documenten:
- Nieuwsflits artikel 40 concessiewisseling bijeenkomst
- Presentatie HWGO personeelsbijeenkomsten oktober 2015

Paar dingen daaruit:
- Scholierenlijnen Middelharnis tot Gemeentehuis
- Naast 12m-bussen worden op R-net ook langere 13m-bussen ingezet en op scholierenlijnen ook gelede 18m-bussen.
Welk materieel worden die 13m bussen dan?
Ik denk dat ze met de 13m bussen de citaro's van TCR bedoelen. Ik heb al drie TCR citaro's uit de series 408-410 en 447-449 in het rood gespot.
Meltrain schreef:
OV Hoekschewaard schreef:
Meltrain schreef:De korte ritten (tot Oude-Tonge) van lijn 436 zullen wel vooral zijn om de reizigers richting Zeeland te scheiden van de reizigers richting Dirksland? Een andere verklaring voor de (vrijwel) identieke vertrektijd heb ik niet.
Arriva heeft vorige jaar de korte ritten tot Oude-Tonge opgeheven en op die manier ervoor gezorgd dat de reizigers tussen Rotterdam en Flakkee zich beter gingen verspreiden over de 8 ritten per uur. Nu dat eindelijk is gelukt draait Connexxion dat allemaal weer terug en gooit er ook nog 2x per uur een sneldienst eruit. Hoezo het wiel opnieuw willen uitvinden. :')
Het mooiste zou zijn als de "korte" ritten tegelijkertijd met de "sneldienst"-ritten vertrekken, zodat er tussen Rotterdam en Oude-Tonge een kwartierdienst is. Het probleem is alleen dat die korte ritten dan vrijwel leeg zullen zijn omdat ze in Oude-Tonge nergens op aansluiten en ze zijn juist nu bedoeld als aanvoer voor lijn 133. De "Stellendamse" ritten verschuiven kan ook niet zo makkelijk omdat die elders aansluitingen hebben en ze die ritten altijd op hetzelfde tijdstip willen laten vertrekken vanwege de duidelijkheid (dus niet ineens 's avonds tien minuten later dan overdag).
Dus dan is de oplossing van twee bussen achter elkaar qua capaciteit wel de beste.

Wat ik wel anders zou hebben gedaan: ik zou de "Dirkslandse" bussen altijd een kwartier verschoven laten rijden van de "Stellendamse" en de "sneldiensten" ertussendoor.
Desnoods kort je de "sneldiensten" in tot Middelharnis met daar een goede overstap richting Dirksland. Met deze besparing kan de "sneldienst" dan misschien wel 4x/uur rijden tijdens het drukste moment van de spitsuren.
Met de manier van Connexxion vertrekt er vanuit Rotterdam wel mooi elke tien minuten een bus, maar is de frequentie verderop onregelmatig. (Naar Oude-Tonge is er bijvoorbeeld een 10-20 verdeling tijdens de spitsuren.)
Het beste is gewoon dat je in de middagspits de reizigers richting Zeeland "dwingt" om die korte ritten te nemen.

Een voorbeeldje:

- De bussen vanaf Rotterdam richting Stellendam laat je tijdens de middagspits om 24 en 54 vertrekken vanaf Rotterdam zodat die om 02 en 32 aankomen in Oude-Tonge en dan vervolgens gelijk weer vertrekken. Deze ritten sluiten dan niet aan op de bussen richting Zeeland maar de overstap vanuit Zeeland richting Middelharnis blijft wel in stand.

- De korte ritten vanaf Rotterdam richting Oude-Tonge laat je om 14 en 44 vertrekken vanaf Rotterdam zodat die om 22 en 52 aankomen in Oude-Tonge. Zo ontstaat er een ruime overstap op de 133 richting Zeeland, wat handig is als de N59 weer eens vast staat.

- De ritten vanaf Rotterdam naar Dirksland laat je om 04 en 34 vertrekken vanaf Rotterdam en die komen dan om 12 en 42 aan in Oude-Tonge en ook die ritten laat je zonder buffertijd direct weer door rijden naar Dirksland.

- De sneldienst ritten naar Dirksland kunnen dan mooi tegelijk met de korte ritten om 14 en 44 vertrekken vanaf Zuidplein. Op deze manier ontstaat er een 10 minutendienst tussen Rotterdam en Oude-Tonge en een 10 minutendienst tussen Rotterdam en Dirksland. En je kan de buffertijd tijdens de spits er in ieder geval tussen uit halen. Dat bespaart toch minimaal 4 minuten.

Zo'n zelfde constructie kan je ook tijdens de ochtendspits invoeren.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 15:06
door Meltrain
Dat is wel een goede oplossing inderdaad. Ik dacht eerst dat de overstap in Stellendam in gevaar kwam als je díe ritten later zou rijden, maar dat is niet zo. Alleen moeten de ritten naar Stellendam dan buiten de spitsuren wel om :22 en :52 vertrekken omdat ze dan wél op lijn 133 moeten aansluiten.
Maar gaan vertragingen niet snel doorwerken zonder buffertijd?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 15:59
door OV Hoekschewaard
Tijdens de middagspits heeft de 436 al 3 minuten extra tussen Rotterdam en Oude-Tonge wat normaal gesproken voldoende is. Het kan natuurlijk voorkomen dat door een ongeluk de A29 vast staat, maar daar kan je de dienstregeling niet op aanpassen vind ik. Dat gebeurt nu ook niet.

Mijn idee gaat puur over de ochtendspits richting Rotterdam en de middagspits richting Goeree Overflakkee. Buiten de spitsuren moet je inderdaad gewoon om 22 en 52 vertrekken vanaf Zuidplein en in Oude-Tonge gewoon die buffertijd erin laten.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 18:56
door regenmaker
OV Hoekschewaard schreef:Uit deze zin blijkt maar weer dat jij deze regio heel goed kent. :N
Ik heb het over 10:00 à 11:00 uur. ;) Als ik een dagje weg ga naar Zeeland of HWGO is dat de tijd dat ik aankom in die regio. Overigens reis ik nooit naar Hoeksche Waard, maar altijd naar Goeree. Maar moet ik ook wel toegeven dat ik veel meer kennis heb van Gelderland en Overijssel (oost NL). :)
OV Hoekschewaard schreef:Het beste is gewoon dat je in de middagspits de reizigers richting Zeeland "dwingt" om die korte ritten te nemen.
Het beste lijkt mij gewoon 133 door laten rijden naar Zuidplein in de spitsuren, dan heb je dat probleem niet meer.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 19:24
door Meltrain
Of je nou lijn 436 extra korte ritten laat rijden of dat je lijn 133 doortrekt: dat maakt geen verschil, want het levert evenveel capaciteit op.
Maar aangezien extra ritten op lijn 436 omlooptechnisch vermoedelijk veel beter uitkomt, wordt voor het eerste gekozen.
(Nog even afgezien van het feit dat het traject Oude-Tonge - Rotterdam als R-net moet worden gereden.)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 19:40
door regenmaker
Meltrain schreef:Of je nou lijn 436 extra korte ritten laat rijden of dat je lijn 133 doortrekt: dat maakt geen verschil, want het levert evenveel capaciteit op.
Maar aangezien extra ritten op lijn 436 omlooptechnisch vermoedelijk veel beter uitkomt, wordt voor het eerste gekozen.
(Nog even afgezien van het feit dat het traject Oude-Tonge - Rotterdam als R-net moet worden gereden.)
Moet er natuurlijk wel een aansluitgarantie zijn van lijn 133 op de 436. Weet niet of dit in de praktijk al gebeurd bij de huidige lijnen? Bedoel dat er op lijn 133 gewacht wordt te Oude-Tonge en andersom. Sowieso is het makkelijker voor de reiziger om te kunnen blijven zitten en alleen vanwege een ander logootje overstappen is ook wel ver gezocht van de provincies. :P

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 31 okt 2015, 21:09
door waldo79
regenmaker schreef:
OV Hoekschewaard schreef:Uit deze zin blijkt maar weer dat jij deze regio heel goed kent. :N
Ik heb het over 10:00 à 11:00 uur. ;) Als ik een dagje weg ga naar Zeeland of HWGO is dat de tijd dat ik aankom in die regio. Overigens reis ik nooit naar Hoeksche Waard, maar altijd naar Goeree. Maar moet ik ook wel toegeven dat ik veel meer kennis heb van Gelderland en Overijssel (oost NL). :)
Het is lastig om een oordeel te vellen op basis van zeer selectieve waarnemingen (A)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 01 nov 2015, 15:35
door Pim-AllianceB95
Volgens mij is de spits nou juist een moment waarop een doorgaande 133 helemaal niet zo van belang is: dat doe je dan alleen voor Oosterland en Nieuwerkerk, de overige reizigers kunnen de 395 gebruiken.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 01 nov 2015, 20:16
door Meltrain
Het valt me nu pas op dat, in de tabel van lijn 164 / 174 richting Numansdorp, de ritten van lijn 174 ontbreken. In de andere richting staan ze er wel in (evenals de ritten van lijn 274).

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 01 nov 2015, 22:56
door OmniLezer
:pos:
Meltrain schreef:Het valt me nu pas op dat, in de tabel van lijn 164 / 174 richting Numansdorp, de ritten van lijn 174 ontbreken. In de andere richting staan ze er wel in (evenals de ritten van lijn 274).
Richting Zuidplein is in de ochtend de 174/274 af te lezen en in de middag richting Numansdorp. 174 is vast een echt spits-/aanvullende bus geworden op 164.

(174 was eerst bijna een lijn die op eigen kracht stond als lijn 171/172 in mijn ogen)

Waarom is lijn 167 niet omgenummerd naar 267 ofzo of 177? Want hij rijdt letterlijk dezelfde route. Alleen rijdt deze tot Heinenoord.

En de reden van dat lijn 177 niet op Heinenoord stopt, is geen reden. Want lijn 396 heeft ook korte ritten die tot Dirksland gaan en ritten die gewoon om Dirksland heen rijden naar Ouddorp.