Pagina 19 van 160

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 13:56
door Jelmer
ik zie via OVzoeker ook nog een 7761 op lijn 396

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 14:06
door Hendrik
Dat is al eerder gemeld in 'OVer afwijkingen in materieelinzet'. :P

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 15:15
door PatrickM
Etienne schreef:Op Facebook kwam een foto voorbij van de 7762, zijnde de ex Veolia 5870.
Betekent dit dat de 8900's weer terug gaan naar waar ze vandaan komen?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 19:14
door Daniel
@Hendrik: grotere halteafstanden om het HOV karakter van de 436 te benadrukken lijkt me een logische reden. Aan een route via de Langeweg dacht ik ook al, maarja, er staat letterlijk geschreven in welke straat die halte komt.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 21:28
door Hendrik
Dan zou ik het eerder logisch vinden dat lijn 436 de vroegere route van de huidige lijn 396 gaat rijden in Middelharnis/Sommelsdijk, dus richting Rotterdam de haltes Dorpsweg, Koningin Julianaweg, Gemeentehuis en Doetinchemsestraat. Maar (helaas voor mij :P ) gaat dat niet gebeuren. En dat is ook niet zo gek, aangezien er straks nog maar één lijn is richting Rotterdam. En een snellere route door Middelharnis / Sommelsdijk is nu eenmaal eigenlijk onmogelijk...

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: do 25 jun 2015, 21:48
door regenmaker
Gewoon hup, hele lijn volgooien met 10 verschillende routevarianten. Dat kan altijd. :P

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 01:45
door BusFreakRotterdam
Heel vreemd dat lijn 190 verdwijnt. Verbinding tussen Spijkenisse en Oud Beijerland is goed! Maak er een volwaardige lijn van en promoot deze lijn. Als je in Spijkenisse woont wordt je gewoon gedwongen om via Zuidplein te reizen. Belachelijk!

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 09:19
door Hendrik
Ik had al eerder een deel van onderstaand bericht geplaatst met een link naar een nieuwssite. Nu staat het ook op de website van de provincie Zuid-Holland, dus is er niets op tegen om het volledige bericht hier te plaatsen:
Werkzaamheden haltes R-net bussen Goeree-Overflakkee
Vanaf half december gaan R-net bussen rijden tussen Rotterdam Zuidplein en Dirksland, gelijk met de start van de nieuwe concessie van vervoerder Connexxion. De provincie Zuid-Holland past de komende maanden enkele haltes op de route aan, zodat deze voldoen aan de R-net kwaliteit. De werkzaamheden beginnen bij de bushaltes aan het Beneden Zandpad in Middelharnis. De bussen blijven tijdens de werkzaamheden de normale route rijden. R-net is het kwaliteitskeurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer. Waar je als reiziger ook instapt, je weet waar je op kunt rekenen: betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer.

De komende maanden volgen werkzaamheden aan de overige haltes in Middelharnis, Sommelsdijk, Dirksland en langs de A29 bij Numansdorp. De haltes worden aangepast met R-net bushokjes en meubilair. Daar waar nodig worden bij een aantal haltes extra en gebruikersvriendelijke fietsenstallingen geplaatst. Bij alle haltes komen digitale reisinformatie-panelen. Voor een comfortabele gelijkvloerse instap in de bus en maximale toegankelijkheid worden enkele perrons verhoogd. De werkzaamheden worden in het najaar afgerond. De haltes Achthuizen N59 Schaapsweg en Nieuwe-Tonge Provinciale Weg N215 (bij de kruising met de Molendijk) worden later aangepast, tegelijkertijd met reconstructies van deze wegen.

Nieuwe halte
De rood-grijze R-net bussen vervangen de huidige Q-liner bussen tussen Rotterdam en Goeree-Overflakkee. De huidige route van de Q-liner en de haltes blijven grotendeels gehandhaafd. Er komt 1 nieuwe halte: op de Koningin Julianaweg in Middelharnis. Deze vervangt vanaf half december de 2 bestaande haltes Samaritaan en Dorpsweg.
De bussen gaan in de ochtendspits 9 keer per uur rijden en in de avondspits 8 keer per uur. Ten opzichte van de huidige Q-liners rijden ze met een regelmatiger frequentie, zodat reizigers nooit lang hoeven te wachten.
Bron: Provincie Zuid-Holland

Op dit moment zijn de haltes aan het Beneden Zandpad in Middelharnis (halte Centrum) aangepast. Erg spectaculair zijn de veranderingen niet; het gaat alleen om een kleine ophoging. (Zie foto's.) Waarschijnlijk wordt vervolgens de halte Krakeelstraat in Sommelsdijk aangepast, want daar zag ik vanmorgen al gereedschap e.d. van de aannemer klaarstaan.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 14:46
door ArrivaBas
BusFreakRotterdam schreef:Heel vreemd dat lijn 190 verdwijnt. Verbinding tussen Spijkenisse en Oud Beijerland is goed! Maak er een volwaardige lijn van en promoot deze lijn. Als je in Spijkenisse woont wordt je gewoon gedwongen om via Zuidplein te reizen. Belachelijk!
Je hebt de pont toch nog?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: vr 26 jun 2015, 15:00
door PatrickM
ja, maar als je dat met het ov wil doen moet je eerst 1.8 km lopen.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 27 jun 2015, 01:47
door BusFreakRotterdam
Ze zullen wel een goede reden hebben om lijn 190 te stoppen maar met deze inpopulaire maatregel jaag je de mensen wel het OV uit en de auto in, namelijk die reizigers die gebruik maken van lijn 190. Of je dwingt ze voor grof geld om te laten reizen via Zuidplein.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 27 jun 2015, 08:20
door zone5324bericht...
maar de 190 is nu ook al bij heel wat mensen niet bekend.
rijdt ook maar 1x per uur en komt ook maar zelden voor in de reisadviezen van 9292.

heb ook menig rit gereden met maar 1 reiziger of zelfs leeg.
dan is het niet zo vreemd, dat een vervoerder kijkt naar reizigersaantallen en dan beslist om zo'n lijn de nek om te draaien.

maar je kunt gewoon aan alles van de nu al naar buiten gekomen plannen merken, dat voor HWGO geen geld beschikbaar is vanuit de provincie en dat de nieuwe vervoerder verplicht werd om de boel uit te kleden.

het komt bij mij ook over, alsof we weer terug gaan naar de tijd van voor Arriva.
toen deed Connexxion het werk ook al en was het aanbod ook een stuk minder dan toen Arriva het werk ging doen.
nu er weer een paar bezuinigingsrondes hebben plaatsgevonden, zijn we eigenlijk weer terug bij af...

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 27 jun 2015, 11:09
door OmniLezer
Maar dan kunnen ze ter compensatie dan niet een van die buurtbus lijnen via de Pont laten rijden in Nieuw-Beijerland. Dan heb je wel niets in Spijkenisse, maar daar kunnen ze ook een lijn omleggen of een speciale dorpsauto laten rijden door een vrijwilliger. Er zijn vast genoeg vrijwilligers die het willen doen.

Maar ja in de loop der jaren veranderen bestemmingen van mensen en andere behoeften. Eerst waren er veel buslijnen die lang en frequent waren en nu zijn de meeste daarvan geknipt en uitgedund tot een lijn die 1x pr uur rijd of zelfs tot een 5xx of 7xx lijn.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 27 jun 2015, 14:04
door zone5324bericht...
van het veer naar de dichtstbijzijnde bushalte in Hekelingen is het ongeveer 1 km lopen.
en aan de kant van Nieuw-Beijerland is die afstand ongeveer 750 m.

de Stadsregio Rotterdam hield voor bushaltes een straal van 400 meter aan, voor tramhaltes een straal van 600 meter en voor stations een straal van 1 km.
Als de provincie Zuid-Holland voor een veer ook een straal van 1 km aan zou houden, dan is het veer binnen die straal bereikbaar met ander openbaar vervoer en dan kan de nieuwe vervoerder dus een kloppende verklaring geven om geen directe verbinding via het veer meer aan te bieden.

ik zeg trouwens niet, dat het opheffen van een directe verbinding via Nieuw-Beijerland naar Spijkenisse een klantvriendelijke is, maar in het kader van bezuinigingen misschien wel een begrijpelijke.

voor de paar forensen die deze verbinding wel gaan missen, misschien een optie om een vouwfiets te nemen, zodat die mee kan in de bus. dan is het maar een klein stukje wat overbrugt moet worden.

de klant wordt trouwens wel dubbel gedupeerd, want nu reist men mee met een voertuig, waardoor de reiziger zelf geen extra kosten voor het veer heeft, als men straks een stukje bus + veer + bus gaat pakken, komen de kosten voor het gebruik van het veer wel weer als extra kosten bij de hele reis erbij.

maar blijkbaar heeft de provincie er geen problemen mee, want anders zou deze verbinding wel zijn blijven bestaan.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 27 jun 2015, 15:24
door Gekko123
OmniLezer schreef: Maar ja in de loop der jaren veranderen bestemmingen van mensen en andere behoeften. Eerst waren er veel buslijnen die lang en frequent waren en nu zijn de meeste daarvan geknipt en uitgedund tot een lijn die 1x pr uur rijd of zelfs tot een 5xx of 7xx lijn.
Veel van die lijnen zijn echter niet geknipt vanwege veranderende bestemmingen van de mensen, maar juist doordat ze verplicht opgeknipt moesten worden door de komst van concessies. Mooi voorbeeld vind ik nog wel de oude lijn 129. Als ik chauffeurs moet geloven liep die lijn als een tierelier met een best wel grote groep mensen die de gehele route in de bus zaten. Die lijn is zodanig opgeknipt dat het enige nog bestaande deel van de route lijn 40 is die tegenwoordig vrijwel volledig leeft op het studentenvervoer van/naar Delft...

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: za 27 jun 2015, 23:45
door OmniLezer
Okee, en dan vraag ik dit nog. Connexxion wint nu HWGO en gaat daar rijden. Hoewel ze nu heel Zuidwest Nederland hebben, mogen ze lijnen koppelen van twee concessie's of een lijn doortrekken tot in een ander concessie.

En dan heb ik het niet over een sneldienst ofzo(van dat het normaal streek is in een Zeeland bijvoorbeeld en dan sneldienst in HWGO bijvoorbeeld). Als je het niet snap, stel ik het zo. Mogen ze lijnen als de oude lijn 104(Spijkenisse- Vlissingen) en 133(Rotterdam- Middelburg) laten herleven?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 00:17
door Meltrain
Misschien zou het wel mogen, maar waarschijnlijk wordt het qua omloop zo lastig dat het niet eens overwogen is.
Lijn 104 naar Vlissingen en 133 naar Rotterdam kun je sowieso vergeten, maar tijdens de spits enkele ritten 104 doortrekken naar Spijkenisse (als lijn 111) zou nog best een optie kunnen zijn.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 00:39
door Pim-AllianceB95
Meltrain schreef:Misschien zou het wel mogen, maar waarschijnlijk wordt het qua omloop zo lastig dat het niet eens overwogen is.
Lijn 104 naar Vlissingen en 133 naar Rotterdam kun je sowieso vergeten, maar tijdens de spits enkele ritten 104 doortrekken naar Spijkenisse (als lijn 111) zou nog best een optie kunnen zijn.
Waarom zou je 104 naar Vlissingen sowieso kunnen vergeten?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 05:15
door BusFreakRotterdam
Gewoon lijn 104 weer van Spijkenisse naar Vlissingen laten rijden, weet iemand hoeveel reizigers hier gebruik van maakten destijds???

Connexxion heeft de hele oude "ZWN-concessie" weer in handen met de winst van de concessies HWGO/Voorne-Putten/Zeeland! :wink:

Re: Concessie Hoekse Waard/Goeree Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 12:43
door OV Hoekschewaard
Hoe vaak moet er nou nog uitgelegd worden dat Connexxion niet zomaar de oude lijnen 104 en 133 kan herstellen :?:
We weten helemaal niet wat de provincie Zeeland in hun PVE heeft staan, want misschien eisen ze daarin wel de huidige route van lijn 133. Dus kan je niet zomaar even de 104 vanaf Renesse doortrekken naar Middelburg in plaats van de 133.

En lijn 133 doortrekken naar Rotterdam Zuidplein gaat ook niet omdat het stukje Oude-Tonge - Rotterdam Zuidplein onder de verantwoordelijkheid van de provincie Zuid-Holland valt en die eisen op dat stuk R-Net van minimaal 4x per uur. En om nou naast het R-Net ook nog lijn 133 te rijden is een beetje overdreven.

En lees ook maar eens de 2 onderstaande quotes terug waarin ook wordt uitgelegd dat het niet zomaar kan.
Hendrik schreef:Dat is al vaker gevraagd, maar dat is allemaal nog niet bekend...
Ik vraag me trouwens af of het doortrekken van lijn 133 naar Rotterdam nu nog wel mag. Dan rijdt lijn 133 immers in een andere concessie. En als lijn 133 ter 'vervanging' van lijn 136 rijdt op dat stuk, wordt er ook nog met materieel uit een andere concessie gereden. Mijn indruk is dat dat tegenwoordig allemaal wat gevoelig ligt...
Gekko123 schreef:Dat niet alleen, ook bestaat er een mogelijkheid dat andere vervoerders naar de rechter stappen als een vervoerder besluit om concessiegrens-overschrijdende verbindingen aan te bieden omdat ze toevallig beide concessies hebben. Dat wordt dan namelijk gezien als concurrentievervalsing.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 13:16
door nvdw
Hooguit kan Connexxion ritten in de ene concessie door een stalling in een aanpalend concessiegebied laten rijden. En ook dat is maar afhankelijk van de besparing die het oplevert, zeker in combinatie met Zeeland waar de bussen in een huisstijl van de provincie rijden.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 13:21
door Daniel
Verschillende huisstijlen hoeven het probleem niet te zijn: zie Schelluinen (hoewel, gaat niet altijd goed), Wageningen en in het verleden ook Zeist wat allen stallingen zijn die in twee concessies met verschillende huisstijlen reden.
In Wageningen weet men zelfs de verschillende uniformen van de chauffeurs in beide concessies nog redelijk uit elkaar te houden (al komt er heel af en toe een chauffeur in Breng-uniform met een groene bus in Utrecht langs)

'tis maar net hoe het met de diensten uitkomt. Maar als een Zeeuwse chauffeur een relatief korte dienst zou hebben en binnen de maximale lengte past nog een ritje in HWGO dan kan dat best wat in de kosten schelen.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 15:39
door zone5324bericht...
het zal wel lastig worden, als Connexxion aan gaat houden wat eerder in dit topic werd verteld, dat ze dus mensen van HW en GO bijna niet meer bij elkaar op het eiland willen laten rijden.
dan is de kans dus ook klein, dat er doorgaande ritten komen van andere concessies (ook al is het allemaal Connexxion).

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 15:52
door Daniel
Het wel/niet op elkaars eiland laten rijden krijg je natuurlijk vrij makkelijk he: 436 wordt de enige lijn vanaf Goeree die überhaupt door de Hoeksche Waard komt en is in materieel al afwijkend (dus kan niet op een andere lijn keren).
Daarnaast is het Zuidplein eigenlijk de enige logische plek waar nog uitwisseling kan plaatsvinden, dus dan is het qua planning al wel zo makkelijk om vooral niet te veel uit te wisselen tussen de chauffeurs uit Oude Tonge en Heinenoord. Uitwisseling met Zeeland daarentegen lijkt me makkelijker, alleen al omdat er ook Zeeuwse lijnen in Oude Tonge komen.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Geplaatst: zo 28 jun 2015, 16:01
door OV Hoekschewaard
Vergeet niet dat de stalling Oude-Tonge naar Dirksland verhuisd he. En van bus wisselen op het Zuidplein is inderdaad de enige oplossing om nog op elkaars eiland te rijden. Ik zou het persoonlijk niet erg vinden om van bus te wisselen op het Zuidplein als wij daarmee een gevarieerder werkpakket krijgen.