Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 939
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OmniLezer » Di 13 Okt 2015, 16:01

Hendrik schreef:Vind je het heel erg als ik je totaal niet kan volgen? :-?


Niet zo, ik ga verbeteren wat ik kan.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor Michael » Di 13 Okt 2015, 16:43

De ex Veolia 5301 staat op de TCR stalling in Breda. Nog in Brabantse kleuren maar zonder logo's. Ik denk dat hij voor HWGO bedoeld is. En anders is ie voor Zeeland waarschijnlijk.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 939
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OmniLezer » Di 13 Okt 2015, 17:30

Ik wist niet dat het opheffen van lijn 190 veel ophef levert. Het is zelfs in het AD gekomen. Er zijn dus veel protest voor een buslijn.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

BusFreakRotterdam
Berichten: 278
Lid geworden op: Za 17 Mei 2014, 20:23

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor BusFreakRotterdam » Di 13 Okt 2015, 18:01

Lijn 190 zorgt voor een noord-zuidverbinding tussen HWGO en Spijkenisse. Dalijk moeten de reizigers via Zuidplein, dubbele tarief en 2 keer zo lang reizen... hoe jaag ik de reiziger de auto in? Weet iemand hoeveel reizigers deze lijn vervoerd??? Als dat heel laag is, is het logisch. Misschien een idee om als buurtbus uit te voeren? :wink: :roll:

OV Hoekschewaard
Berichten: 237
Lid geworden op: Zo 16 Mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OV Hoekschewaard » Di 13 Okt 2015, 18:20

Hoeveel reizigers er precies tussen Oud-Beijerland en Spijkenisse reizen weet ik niet, maar tijdens de spits wordt de Mercedes Vito altijd vervangen door de Mercedes Sprinter City. Dus dat zijn sowieso meer dan 8 reizigers. Het zal me niks verbazen als lijn 190 tijdens de spits per rit meer reizigers vervoert dan lijn 197 per dag. :!:

Maarja zolang Connexxion blijft volhouden dat omreizen via Rotterdam Zuidplein een prima alternatief is om in Spijkenisse te komen zal er niks veranderen. Bovendien hadden de gemeentes Oud-Beijerland en Korendijk (waar Nieuw-Beijerland onder valt) best wel wat eerder in actie mogen komen want de plannen zijn al een tijdje bekend bij de gemeentes.

OpReis
Berichten: 18
Lid geworden op: Za 29 Aug 2015, 00:13

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OpReis » Di 13 Okt 2015, 18:47

Vorige week heb ik hierover aan de gemeente Korendijk gevraagd hoe ze daar tegenover staan. Ik kreeg als antwoord:

Wij proberen er het beste voor onze inwoners uit te halen, maar Provincie ZH beslist over het openbaar vervoer.


Een teleurstellend antwoord. Anders dan de gemeente Moerdijk, waar Willemstad onder valt, hebben ze het zo te lezen snel (te) opgegeven.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor Michael » Di 13 Okt 2015, 18:59

Michael schreef:De ex Veolia 5301 staat op de TCR stalling in Breda. Nog in Brabantse kleuren maar zonder logo's. Ik denk dat hij voor HWGO bedoeld is. En anders is ie voor Zeeland waarschijnlijk.


Misschien wordt hij toch niet voor Connexxion ingezet. Hij is vorige week ingezet voor versterkingsvervoer in Breda. Wellicht dat hij in Brabant blijft. En anders misschien op een later moment naar Connexxion.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

OV Hoekschewaard
Berichten: 237
Lid geworden op: Zo 16 Mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OV Hoekschewaard » Di 13 Okt 2015, 19:04

OpReis schreef:Vorige week heb ik hierover aan de gemeente Korendijk gevraagd hoe ze daar tegenover staan. Ik kreeg als antwoord:

Wij proberen er het beste voor onze inwoners uit te halen, maar Provincie ZH beslist over het openbaar vervoer.


Een teleurstellend antwoord. Anders dan de gemeente Moerdijk, waar Willemstad onder valt, hebben ze het zo te lezen snel (te) opgegeven.

Ik snap die reactie wel een beetje want volgens de eisen van de provincie hoeven dorpen als Goudswaard en Piershil helemaal niet bediend te worden en Nieuw-Beijerland alleen tijdens de spitsuren. Dus als je het zo bekijkt komen deze dorpen er nog goed vanaf en gaan er tijdens de daluren nog op vooruit omdat lijn 160 dan 2x per uur gaat rijden.

OVFlakkee
Berichten: 178
Lid geworden op: Wo 30 Sep 2015, 10:35

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OVFlakkee » Wo 14 Okt 2015, 08:01

In meerdere Arriva Amba's (83xx serie) zag ik dat het "STOP" armatuur iets naar links verplaatst en lager gemonteerd is. Ook zitten er tegen het plafond twee rvs driehoeken in de buurt van de "lichtkrant". Het lijkt wel of het de bedoeling is dat er een ander systeem o.i.d. in die bussen opgehangen gaat worden.

Hendrik
Berichten: 1459
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor Hendrik » Wo 14 Okt 2015, 08:11

Dat zijn dan vast Amba's waar al Albatros 2 ingebouwd is en die al voorbereid zijn voor inzet in concessie DAV. Aan de driehoeken zullen dan wel schermen komen te hangen.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 939
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OmniLezer » Wo 14 Okt 2015, 08:45

:cry:
OVFlakkee schreef:In meerdere Arriva Amba's (83xx serie) zag ik dat het "STOP" armatuur iets naar links verplaatst en lager gemonteerd is. Ook zitten er tegen het plafond twee rvs driehoeken in de buurt van de "lichtkrant". Het lijkt wel of het de bedoeling is dat er een ander systeem o.i.d. in die bussen opgehangen gaat worden.


Ik reis al tijden met de 163 en ik dacht dat het normaal was dat die RVS driehoeken daar hingen. Was dat stop armatuur dan rechts eerst.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 939
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OmniLezer » Wo 14 Okt 2015, 08:49

Hendrik schreef:Dat zijn dan vast Amba's waar al Albatros 2 ingebouwd is en die al voorbereid zijn voor inzet in concessie DAV. Aan de driehoeken zullen dan wel schermen komen te hangen.


Bij sommige 83xx bussen hangt dat Albatros kastje aan de bovenkant achter het lichtkrans en bij sommige staat het op de wielkast.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

OVFlakkee
Berichten: 178
Lid geworden op: Wo 30 Sep 2015, 10:35

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OVFlakkee » Wo 14 Okt 2015, 09:53

OmniLezer schreef:Ik reis al tijden met de 163 en ik dacht dat het normaal was dat die RVS driehoeken daar hingen. Was dat stop armatuur dan rechts eerst.

Het Stop armatuur hangt normaliter al links maar dan net boven de lichtkrant.
Die Albatros boxen heb ik idd ook weleens op de linker wielkast zien liggen, wat een groot onhandig ding is dat... Dan kan daar niemand meer zitten (wat nogal vaak gebeurt) :neg:

Hendrik
Berichten: 1459
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor Hendrik » Wo 14 Okt 2015, 10:06

Blijkbaar zijn de nieuwe Albatros-kasten groter ofzo? Maar erg handig is het inderdaad niet...

OVFlakkee
Berichten: 178
Lid geworden op: Wo 30 Sep 2015, 10:35

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OVFlakkee » Wo 14 Okt 2015, 10:12

Waarschijnlijk is de lichtgrijze Albatros bak L50 x B40 x H20 cm.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 894
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor nvdw » Wo 14 Okt 2015, 10:45

De 'computerbak' van Albatros 2 is inderdaad zodanig veel groter dan de oude dat hij niet meer op de oude plek teruggehangen kan worden. Daarom staat hij op de plek van het voormalige krantenrekje. Bij de Irisbus-midi's van Arriva en de 8400-serie Ambassadors is dat net zo.

Prima, zeg ik dan, dan heb ik daar ook geen passagiers meer die vrolijk de boel voor de andere instappers staan te blokkeren 8-)

OVFlakkee
Berichten: 178
Lid geworden op: Wo 30 Sep 2015, 10:35

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OVFlakkee » Wo 14 Okt 2015, 10:47

nvdw schreef:Prima, zeg ik dan, dan heb ik daar ook geen passagiers meer die vrolijk de boel voor de andere instappers staan te blokkeren 8-)

Dat is inderdaad zo :Y

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Wo 14 Okt 2015, 11:30

O ja, de Albatrosbox, die heeft door zijn omvang nog tot gevolg gehad dat er werd geroepen dat de Alliances en O408'en er nooit mee zouden worden uitgerust (stoot je hoofd voorzichtig). Waarom moet dat eigenlijk zo'n grote doos zijn? Waar laat Cxx de apparatuur van Infoxx bijvoorbeeld?

henk1234
Berichten: 745
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor henk1234 » Wo 14 Okt 2015, 13:36

Connexxion heeft hier de tarieven voor volgend jaar online gezet. Er vallen mij een paar dingen op:
Reizen op saldo blijft ongeveer even duur.
De kaartsoorten blijven precies hetzelfde.
Er komt een combikaart zeeland/ goeree overflakkee. De kaart gaat €16 kosten. Gemiste kans dat hij niet geldig is naar rotterdam en voor de interliner een toeslag van €5 gaat gelden.
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11127
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor Meltrain » Wo 14 Okt 2015, 14:07

Voor €5,- meer is die Combikaart dus wel geldig op lijn 395 naar Rotterdam? (Overigens is dat veel duurder dan nu.)
Dan zou ik met die toeslag de Combikaart ook geldig laten zijn op lijn 436.

Overigens heeft Connexxion nu ook een (voorlopige / globale) lijst met wijzigingen op haa site ezet. Dit is gewoon hetzelfde wat eerder in dit topic ook al genoemd werd.

OV Hoekschewaard schreef:Hoeveel reizigers er precies tussen Oud-Beijerland en Spijkenisse reizen weet ik niet, maar tijdens de spits wordt de Mercedes Vito altijd vervangen door de Mercedes Sprinter City. Dus dat zijn sowieso meer dan 8 reizigers. Het zal me niks verbazen als lijn 190 tijdens de spits per rit meer reizigers vervoert dan lijn 197 per dag. :!:

Maarja zolang Connexxion blijft volhouden dat omreizen via Rotterdam Zuidplein een prima alternatief is om in Spijkenisse te komen zal er niks veranderen. Bovendien hadden de gemeentes Oud-Beijerland en Korendijk (waar Nieuw-Beijerland onder valt) best wel wat eerder in actie mogen komen want de plannen zijn al een tijdje bekend bij de gemeentes.

Ik denk dat er al een hoop verbeterd kan worden als lijn 106 in Hekelingen via de veerpont gaat rijden.

OV Hoekschewaard schreef:Van de lijnen 171 en 172 kan je heel makkelijk R-Net maken hoor. Gewoon een kwestie van rode bussen op die lijnen inzetten, het lijnnummer met 400 verhogen en van die dure R-Net bushaltes plaatsen. De routes en frequenties voldoen al aan de lage R-Net eisen van de provincie Zuid-Holland.

Voordeel is ook dat je de R-Net bussen vooral s'avonds en in het weekend veel efficiënter kan inzetten omdat je dan 3 R-Net lijnen hebt die op Rotterdam Zuidplein komen.

Hoe meer R-Net lijnen je hebt, hoe meer R-Net bussen je ook nodig hebt. Ik denk dat Connexxion deze concessie voor een belangrijk deel gewonnen heeft doordat ze de aanschaf van nieuwe bussen tot een minimum wist te beperken, dus extra bussen is dan niet erg logisch.
Overigens zal het in de praktijk misschien best kunnen voorkomen dat een bus van lijn 436 even een rondje 171 / 172 doet. Een R-Net bus op een niet-R-Net lijn is immers minder erg dan andersom.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

henk1234
Berichten: 745
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor henk1234 » Wo 14 Okt 2015, 14:22

De combikaart is nu ook al geldig op lijn 395, gebruik hem regelmatig.
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video

OpReis
Berichten: 18
Lid geworden op: Za 29 Aug 2015, 00:13

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OpReis » Wo 14 Okt 2015, 15:23

Vandaag staat er een berichtje in het Kompas, ook met een verwijzing naar die enquête.

http://hetkompasonline.nl/nieuws/zwartboek-ov-in-de-maak-1.5335218

OV Hoekschewaard
Berichten: 237
Lid geworden op: Zo 16 Mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor OV Hoekschewaard » Wo 14 Okt 2015, 16:29

Meltrain schreef:
OV Hoekschewaard schreef:Van de lijnen 171 en 172 kan je heel makkelijk R-Net maken hoor. Gewoon een kwestie van rode bussen op die lijnen inzetten, het lijnnummer met 400 verhogen en van die dure R-Net bushaltes plaatsen. De routes en frequenties voldoen al aan de lage R-Net eisen van de provincie Zuid-Holland.

Voordeel is ook dat je de R-Net bussen vooral s'avonds en in het weekend veel efficiënter kan inzetten omdat je dan 3 R-Net lijnen hebt die op Rotterdam Zuidplein komen.

Hoe meer R-Net lijnen je hebt, hoe meer R-Net bussen je ook nodig hebt. Ik denk dat Connexxion deze concessie voor een belangrijk deel gewonnen heeft doordat ze de aanschaf van nieuwe bussen tot een minimum wist te beperken, dus extra bussen is dan niet erg logisch.
Overigens zal het in de praktijk misschien best kunnen voorkomen dat een bus van lijn 436 even een rondje 171 / 172 doet. Een R-Net bus op een niet-R-Net lijn is immers minder erg dan andersom.


Voor het R-Net heeft de provincie ook geen nieuwe bussen geëist, dus Connexxion had makkelijk een paar Veolia Citea's kunnen aanpassen voor R-Net.

Hendrik
Berichten: 1459
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor Hendrik » Wo 14 Okt 2015, 16:44

Heeft Connexxion dan niet alle Veolia Citea's gekocht?

Is overigens al bekend op welke punten de R-Net Citea's verschillen van de 'gewone' Citea's?

henk1234
Berichten: 745
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Berichtdoor henk1234 » Wo 14 Okt 2015, 16:45

Volgens mij zijn ze allemaal weg uit limburg, maar er zijn er 7 naar TCR.
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten