Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Dat is de telmachine 2.0. Direct met WiFi verbonden met het "Centrale Systeem" dat verifieert of buschauffeurs wel kunnen tellen.

Als ik deze draad lees dan denk ik wel eens dat ik op Forum.speld.nl/ov terecht gekomen ben... :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Jonkervoort »

BusFreakRotterdam schreef:Gisteren zijn de vervoerscijfers bekend gemaakt van de maand Juni 2015. De Texelhopperorganisatie heeft de cijfers en tekst zo gedraaid dat ze positief uitpakken, echter zijn deze dramatisch slecht voor het eerst halfjaar dat het project nu loopt.

Het aantal reizigers op lijn 28 is bijna gezakt met 7.000 en met de kleine hopperbusjes zijn net iets meer reizigers vervoerd dan met de oude lijn 29, met de kanttekening dat er 90 halte opstapplaatsen zijn bijgekomen. Hetgeen dus betekend dat er prorata als je het terug gaat rekenen er minder reizigers vervoerd zijn met de hopperbusjes tegen de oude situatie met een vaste bus in lijndienst volgens vaste dienstregeling met lijn 29.

Weet iemand hoeveel reizigers er met de kustbuslijn 827 vervoerd werden in de maanden juni/juli/augustus? Als je deze er ook nog is bij opteld zijn de vervoerscijfers helemaal dramatisch! Want dan vervoeren de Hopperbusjes helemaal minder reizigers dan de oude lijnen 29+827!

Conclusie na een half jaar, minder reizigers, meer ergenis als je de diverse facebookpagina's naloopt, minder inkomsten en meer geld van de belastingbetaler naar dit project omdat gemeente Texel, Provincie N-H en Connexxion het niet kostendekkend kunnen krijgen, gefrusteerde buschauffeurs op lijn 28 en gefrusteerde reizigers omdat de OV-chipkaart niet gebruikt kan worden bij aankomst in Den Helder, TESO die de bus liever vandaag dan morgen van de boot ziet verdwijnen, een extra veegbus Veerhaven-Den Burg-Veerhaven die alle vertragingen moet opvangen wat een ton extra kost voor slechts 3 zomermaanden, Texelhopperbusjes die vaak niet opkomen dagen.

Kortom gedoemd te mislukken!

Liever vandaag nog dan morgen terug naar de oude situatie met normale lijnvoering lijn 28, 29,33 en 827 met een ov-chipkaart.
Daar komt nog bij dat een deel van de Hopperbusjes (denk ik) voor de pilot een taxi gebruikten in plaats van lijn 29.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Heerlijke klerezooi is die Texelhopper geworden als je de diverse facebookpagina's (Texelhopperpagina zelf, en de protestpagina's Stop de Texelhopper & Behoude de bus) en twitter volgt. Een grote klaagzang van reizigers en gebruikers van dit fantastische project, met een nieuwe climax gisteravond. Daar stond een verhaal dat een passagier een ritje had geboekt met de Texelhopper en uiteindelijk door een taxi van TBO is opgehaald 1,5 uur later... iets met belangenverstrengeling? Aangezien TBO nog als enige vervoerder de Texelhopperbusjes mag uitbaten.....

Verder moeten de wederverkopers van de tickets deze zelf opgaan halen bij een balie op het gemeentehuis op bepaalde tijden af te halen, als ze niets meer hebben. Dit gaat geen enkele zelfstandige ondernemer natuurlijk doen in het hoogseizoen,"oh Klaas sluit jij de deur even voor 2 uurtjes, ik ben naar het gemeentehuis Texelhopperkaartjes halen..."

Ik hoop serieus dat dit project om wat voor reden dan ook snel ten einde komt en dat we terug keren naar de normale gezonde OV situatie met lijn 28,29,33 en 827 waar er gewoon weer betaald kan worden met een OV Chipkaart!

Die hele Texelhopper was niks, is nu niks en wordt nooit wat!
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Ook al gaat de texelhopper weg, dan zullen de 29 en 827 waarschijnlijk toch niet terugkomen
Ik heb geen onderschrift
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Als de Texelhopper weg gaat komen lijn 29 en 827 terug. Heeft Connexxion gezegd na overleg naar aanleiding van het programma Kassa vanavond. Is een totale misvatting dat deze lijn dan niet meer terug komen. Als de Texelhopper flopt komen deze lijn terug.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

BusFreakRotterdam schreef:Heerlijke klerezooi is die Texelhopper geworden ( .. ) Daar stond een verhaal dat een passagier een ritje had geboekt met de Texelhopper en uiteindelijk door een taxi van TBO is opgehaald 1,5 uur later... iets met belangenverstrengeling? (..)
Hoezo? Het is dezelfde organisatie. Vermoedelijk is er wel iets mis gegaan bij de texelhopper boeking.. en heeft een andere auto van TBO dit herstelt. Ik neem aan zonder meerkosten.
BusFreakRotterdam schreef: Die hele Texelhopper was niks, is nu niks en wordt nooit wat!
Blijf het roepen/ schrijven hier :lol:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Ben er van overtuigd dat de Texelhopperpilot gewoon een leerschool is voor overheden en vervoerders om te experimenteren met vraaggestuurd ov. Of je het nu wilt of niet, uiteindelijk zal dit - met name in dunbevolkte gebieden - wel de toekomst worden. Zeker met de mogelijkheden die mobiele telefoons ons nu bieden zijn de kansen enorm, maar als je niets uitprobeert dan kun je ook nooit inspelen op de veranderende maatschappij. Een maatschappij die m.i. heel erg in beweging is.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

De texelhopper is niets mis mee al moeten we 3 dingen per ommegaande veranderen.

* Bus moet van de boot.
* Lijndeel weer opknippen. Waarbij het deel op het vaste land gewoon een stadsbus is met het tarief zoals de in Noord Holland geld. Daarnaast op Texel de normale lijn 28 en een spitslijn 629 (of versterkingsrit) waarbij de laatste de rit volgt vanaf de veerhaven. Ook hier geldt een normale OV chipkaarttarief van Noord Holland.
* OV chipkaart wordt per direct geldig op texelhopper. Waarbij SOV en het afgekochte Netabonnement geldig zijn. Het tarief kan wel vlak zijn. dus bijvoorbeeld 3 euro per rit en met de 34% kortingsmogelijkheid voor SOV en 12- / 65+

Als ze dit niet doen wordt het niets....
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door regenmaker »

Dat is dus grotendeels terug naar de oude situatie. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

regenmaker schreef:Dat is dus grotendeels terug naar de oude situatie. ;)
Wat was er mis met de situatie van voor de texelhopper?
Ze hebben van een niet bestaand probleem een probleem gecreëerd. Het gezever dat de bus niet vol zat is onwaar.
Er zullen zeker enkele ritten zijn, maar merentijds betere bezet dan een gemiddelde bus buiten de Randstad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Het probleem was niet de gemiddelde bezetting, maar de ongelijke verdeling van de bezetting. Ik vermoed dat de hopper het doel had om meer vraaggestuurd te werken, dus vervoer aanbieden op het moment dat de bezetting het hoogst is. Idee is goed, uitvoering laat als ik de draad zo lees behoorlijk te wensen over.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sandertjo
Berichten: 181
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sandertjo »

Neem mij vooral niet kwalijk als ik iets gemist heb. Maar wat nou als ik als passagier vanaf den helder reis naar Texel, en de bus mist vanaf den helder de boot. Wat gebeurd er dan met die rit? Nogmaals ik heb niet alles doorgebladerd dus misschien staat dit al ergens beschreven
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

Hainje schreef:Ben er van overtuigd dat de Texelhopperpilot gewoon een leerschool is voor overheden en vervoerders om te experimenteren met vraaggestuurd ov. Of je het nu wilt of niet, uiteindelijk zal dit - met name in dunbevolkte gebieden - wel de toekomst worden. Zeker met de mogelijkheden die mobiele telefoons ons nu bieden zijn de kansen enorm, maar als je niets uitprobeert dan kun je ook nooit inspelen op de veranderende maatschappij. Een maatschappij die m.i. heel erg in beweging is.
Eigenlijk zijn daar in Nederland al verschillende voorbeelden van te vinden in de vorm van de Opstapper in Friesland en de haltetaxi in Zeeland.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

Vinny schreef:(..). Ik vermoed dat de hopper het doel had om meer vraaggestuurd te werken, dus vervoer aanbieden op het moment dat de bezetting het hoogst is. Idee is goed, uitvoering laat als ik de draad zo lees behoorlijk te wensen over.
Volgens mij , het deel 'bus op boot' is ook om, vanaf Texel, een betere aansluiting op de trein te bieden.. Gedachte is dat iedereen al 'in de bus' zit voordat de boot aangemeerd is.. en dat passagiers niet naar de halte hoeven te lopen.
Bus kan eerder vertrekken en rijdt zonder stop naar station Den Helder.
De trein vertrekt nu .4 / .34 (deed dat al een paar jaar) en hopelijk hoeven 'bepakte en bezakte' reizigers dan niet te rennen naar het perron..
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

sandertjo schreef:Neem mij vooral niet kwalijk als ik iets gemist heb. Maar wat nou als ik als passagier vanaf den helder reis naar Texel, en de bus mist vanaf den helder de boot. Wat gebeurd er dan met die rit? Nogmaals ik heb niet alles doorgebladerd dus misschien staat dit al ergens beschreven
Dit heb ik dus meegemaakt: je staat op Texel dan gewoon een uur te wachten bij de boot (of een andere halte) met een beetje pech: de rit wordt gewoon opgeheven vanaf de boot, en gaat vanaf de elemert leuk z'n rondje rijden, eerst naar de Koog dus). Er was vooraf de belofte gedaan om dan vervangend vervoer te regelen, maar dat gebeurt dus eigenlijk nooit...
Durashift schreef: Volgens mij , het deel 'bus op boot' is ook om, vanaf Texel, een betere aansluiting op de trein te bieden.. Gedachte is dat iedereen al 'in de bus' zit voordat de boot aangemeerd is.. en dat passagiers niet naar de halte hoeven te lopen.
Bus kan eerder vertrekken en rijdt zonder stop naar station Den Helder.
De trein vertrekt nu .4 / .34 (deed dat al een paar jaar) en hopelijk hoeven 'bepakte en bezakte' reizigers dan niet te rennen naar het perron..
Dit vind ik dus zo'n kolder argument: de bus miste zelden de trein. De enige reden waarom de bus soms de trein niet haalde was omdat er kermis was (dat blijft een probleem, daar kom je hoe dan ook niet vanaf...), een andere wegversperring (dat blijft dus óók zo), of als er veel passagiers waren. Dat laatste is nu minder een probleem, MAAR: dit speelde vaak alleen als chauffeurs alleen de voorste deur open deden: klanten die een los kaartje wilde kopen hielden daar iedereen ontzettend op, want bijna iedereen heeft ook een OV-chipkaart. Als alle deuren open stonden (onder het mom van: mensen die inchecken doen dat toch wel, en volgens mij is dat ook zo) ging het véél sneller: de paar mensen die een los kaartje moesten halen konden dan allemaal voor in stappen en afrekenen, en men hoefde amper op elkaar te wachten, waardoor je RUIM OP TIJD bij de trein was. De bus-op-boot is gewoon voor erg luie mensen in mijn ogen (want er zijn gewoon liften op de boot voor mensen die veel bagage hebben bijvoorbeeld of mensen die niet goed kunnen lopen).
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

re_mick schreef:
sandertjo schreef:Neem mij vooral niet kwalijk als ik iets gemist heb. Maar wat nou als ik als passagier vanaf den helder reis naar Texel, en de bus mist vanaf den helder de boot. Wat gebeurd er dan met die rit? Nogmaals ik heb niet alles doorgebladerd dus misschien staat dit al ergens beschreven
Dit heb ik dus meegemaakt: je staat op Texel dan gewoon een uur te wachten bij de boot (of een andere halte) met een beetje pech: de rit wordt gewoon opgeheven vanaf de boot, en gaat vanaf de elemert leuk z'n rondje rijden, eerst naar de Koog dus). Er was vooraf de belofte gedaan om dan vervangend vervoer te regelen, maar dat gebeurt dus eigenlijk nooit...
Dan valt er dus best wel wat uit. Het komt namelijk weleens voor dat lijn 28 aan een stadslijn in Den Helder is gekoppeld. Die gekoppelde rit op de stadslijn valt dan uit+ het volgende vertrek van lijn 28 om .10 vanaf Den helder.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Lijn 629 komt na de zomervakantie niet meer terug. Een verdere verschraling dus van de de pilot...

https://texelhopper.nl/nieuws/scholiere ... iet-terug/
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

hebben ze geld teveel ? Dat is toch veel duurder al die losse busjes ?
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Gebed zonder einde! De volgende stap de zwakke ritten van lijn 28 schrappen en iedereen laten reserveren in de wintermaanden?
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Volgens Google Maps is het van Oudeschild naar de veerboot via Den Burg 1 uur reistijd met meer dan 30 minuten wachten in Den Burg. Andersom is het 40 minuten en daarvan 15 wachttijd. Het verschil van en naar de veerboot is een verschil. Heen naar De Cocksdorp is 27 minuten korter dan de andere kant op. De Cocksdorp - 't Horntje is ruim 1,5 uur.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Lijn65 »

groningen schreef:Volgens Google Maps is het van Oudeschild naar de veerboot via Den Burg 1 uur reistijd met meer dan 30 minuten wachten in Den Burg. Andersom is het 40 minuten en daarvan 15 wachttijd. Het verschil van en naar de veerboot is een verschil. Heen naar De Cocksdorp is 27 minuten korter dan de andere kant op. De Cocksdorp - 't Horntje is ruim 1,5 uur.
Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?
"Het verschil van en naar de veerboot is een verschil." Joh!
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Lijn65 »

Hoe zit het eigenlijk als je van de Cocksdorp naar Den Helder wil? Wordt je dan in Den Burg op lijn 28 gezet of wordt je naar de boot gebracht? En houden ze dan ook rekening met dat het aansluit?
Basislijn
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Je wordt naar de boot gebracht, je hoeft niet over te stappen.

Opzich zou dat natuurlijk nog best wel een interessante test zijn, om te kijken of het systeem met de kleine busjes beter werkt als Den Burg het centrale punt is en niet, zoals nu een beetje het geval is, de veerhaven.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Het verschil van en naar de veerboot is een verschil.
Geen nederlands op school gehad. Van de veerboot is naar het noorden toe en ja; naar de veerboot toe is rijden naar het zuiden op Texel. De vraag rijst eventueel wel of de informatie die Google Maps verstrekt correct is. Lijkt me sterk dat zo'n bus 40 minuten (of wat dan ook) in Den Burg stil blijft staan. Maar 9292 kan nog steeds geen reisadvies op Texel geven van/naar De Cocksdorp, wel naar De Koog.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Aangezien de buslijn niet terugkomt heb ik deze maar even aangepast met wat tape...

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten